Älkää peskö lasten vaatteita hajustetuilla pesuaineilla!
Haluaisin ostaa enemmän lasten vaatteita käytettyinä, mutta joka kerta joudun pettymään, kun vaatteet haisee aivan karsealta. Voisko sitä hajustetta käyttää edes vähän vähemmän?? Ja miettiä mitä tuollaiset hajuöverit tekee terveydelle.
Kommentit (184)
Pitää luopua hajustetusta pesuaineesta siksi että joku haluaa ostaa lapseni vaatteet joskus?
Aiemmin käytin hajusteettomia mutta nykyään tuoksullisia pääasiassa. Urheilevat teinit niin ei oikein tuoksuttomilla aineilla pärjää. Useampi kuin yksi ihminen on sanonut että meidän vaatteet tuoksuu hyvältä.
Mieto tuoksu ja maltillinen annostus niin en luovu enää tuoksullisista.
Petivaatteet ja pyyhkeet pesen tuoksuttomilla koska ne voi pestä 95 asteessa jolloin niihinkin tulee raikas tuoksu.
Formaldehydi on ainakin sellainen mitä haluan lapseni päälle tai haisteltavaksi. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun myyn lastenvaatteita kirppiksellä, niin pesen pelkällä hajusteellisella huuteluaineella. Laitan koko pullon kerralla.
Miksi?
Eri. Sinun iloksi, että voit päteä palstalla. Luuletko ettei kaikki valmiiksi tiedä. Älä jumalauta osta niitä rättejä jos haisee.. Aamen ja hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde huuhteluaineen hajut pesussa helposti. Kokemukseni mukaan vaatii ainakin kolme pesua 60 asteessa ja tuuletukset välissä. Silloinkin hajusteen vielä haistaa, mutta ei käy enää häiritsevästi nenään.
Älä kirjoita pa s kaa. Täytyy olla vikaa koneessa, pesuaineessa, huuhteluaineessa tai pesijässä. Normaalit hyvät huuhteluaineen hajut lähtee jo 40 asteessa kun kerran pesee. Sinä pilaat vaatteet pesemälle ne 60 asteessa! Lakanat ja pyyheliinat voi pestä niin kuumassa.
Et vain haista niitä itse enää...
Itse pesen kaiken 60 asteessa eikä todellakaan lähde huuhteluaineen haju pesemällä pois (paitsi jos on huono hajuaisti tai tottunut siihen hajuun ettei enää haista sitä itse). Eräs käytetty vaate vaati kokonaisen vuoden ennenkuin sain hajuveden pois siitä ja tuli kokeiltua useat etikkakylvyt ja tuulettamiset pesuaineen. Vuosi meni.
Vierailija kirjoitti:
Pesenhän ja päälle vielä Comfortia. Osta vaatteesi kaupasta, niin ei tarvitse ruikuttaa.
Älä sit yritä myydä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuainessa oleva hajuste on allergisoiva ja ei poistu heti kankaasta. Moni ihottamasta kärsivä lapsi on allerginen hajusteelle.
Onko noin. No, voi hyvänen aika.. Kiva kun kerroit.. En ennen tiennyt. 🙈
Entäs se pesuaine, sekin on kemikaali. Samoin itse tekstiilinnvalmistuksesssa on käytetty monia kemikaaleja.
Viestini oli kyllä tarkoitettu herjaksi. Terve. 4 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesenhän ja päälle vielä Comfortia. Osta vaatteesi kaupasta, niin ei tarvitse ruikuttaa.
Älä sit yritä myydä niitä.
Älä sit yritä ostaa niitä.
Turha valittaa jos Jani-Petteri haluaa vaihtaa sukupuolta kun on koko lapsuuden altistunut hormoonihäiritsijöille eli hajusteilla.
Monen lapsella näkee liian kuumassa pestyjä virttyneitä, värjäytyneitä ja venyneitä vaatteita kun kaikki tungetaan koneeseen yhtä aikaa tummat ja vaaleat 60 asteeseen ja pestään huonoilla ja halvoilla tuotteilla. Näkee jo pitkälle miten vaatteet huolletaan väärin.
Kenen vaatteet on niin paskaisia, että ne pitää pestä 60 asteessa. Jotkut kestovaipat on eri asia sekä muut, joiden pesumerkintä 60 tai 90.
Vierailija kirjoitti:
Näillä hajuherkillä on päässään vikaa. Tutkittu juttu. Mikään ei saa tuoksua, ei edes se vauva tai lapsi.
Myös huuhteluaineita on tutkittu. Kannattanee lukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun myyn lastenvaatteita kirppiksellä, niin pesen pelkällä hajusteellisella huuteluaineella. Laitan koko pullon kerralla.
Miksi?
Ihan vaan vittuilessani. Oliko muuta?
Säälittävä nettikiusaaja Kontulasta bongattu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde huuhteluaineen hajut pesussa helposti. Kokemukseni mukaan vaatii ainakin kolme pesua 60 asteessa ja tuuletukset välissä. Silloinkin hajusteen vielä haistaa, mutta ei käy enää häiritsevästi nenään.
Älä kirjoita pa s kaa. Täytyy olla vikaa koneessa, pesuaineessa, huuhteluaineessa tai pesijässä. Normaalit hyvät huuhteluaineen hajut lähtee jo 40 asteessa kun kerran pesee. Sinä pilaat vaatteet pesemälle ne 60 asteessa! Lakanat ja pyyheliinat voi pestä niin kuumassa.
Et vain haista niitä itse enää...
Itse pesen kaiken 60 asteessa eikä todellakaan lähde huuhteluaineen haju pesemällä pois (paitsi jos on huono hajuaisti tai tottunut siihen hajuun ettei enää haista sitä itse). Eräs käytetty vaate vaati kokonaisen vuoden ennenkuin sain hajuveden pois siitä ja tuli kokeiltua useat etikkakylvyt ja tuulettamiset pesuaineen. Vuosi meni.
Älä osta niitä halvimpia käytettyjä rääsyjä ja käytä parempia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ihan vaan vittuilessani. Oliko muuta?
Säälittävä nettikiusaaja Kontulasta bongattu..
Nettikiusaaja? 🤪
Miksiköhän lasten allergiat ovat lisääntyneet?
Kyllä se on niin, että jos on niin hajuherkkä niin ostaa vaatteet uusina ja muuttaa metsään mökkiin niin ei tarvitse ärsyyntyä tuoksuista. Ai niin, mutta siellähän tuoksuu metsä.
Vai turhaa ruikutusta? Minulle ainakin tuli viimeksi sairaalakeikka kun vaimo osti lapselle käytetyn vaatteen, jossa oli vahva pesu- ja huuhteluaineen kuorrutus.
Minulla on vaikea keuhkosarkoidoosi ja vaikea astma, ja kuulun muutenkin riskiryhmään hengityselinten osalta, joten kaikille ei varmaan näin käy, mutta siltä varalta, että niin kävisi naapurille, ystävälle, tuttavalle, lapsen päiväkodin/koulun ryhmäläiselle...
...älkää lutratko vaatteita järkyttävillä kemikaaleilla! Kun ette voi tietää, mitä ylimääräinen ja tuiki tarpeeton hajustaminen vaikuttaa.
Paino sanoilla ylimääräinen ja tuiki tarpeeton, lasten hajusteet pesu- ja huuhteluaineissa ovat täysin tarpeettomia. Hajusteettomat, tuoksu- ja allergiavapaat pesuaineet toimivat ihan yhtä hyvin, eivät ole sen kalliimpia ja vaate on ihan yhtä puhdas - se tuoksuaine kun ei ole pesuaine vaan pesuaineeseen lisätty ylimääräinen aine.
Mutta eiköhän kohta taas joku kirjoita, että "turhaa hysteriaa" tai "liioittelua" jne. Ei ole, ei ole liioittelua olla vaikean keuhkosairauden takia päivystyksessä. Eikä kuulu muutenkaan allekirjoittaneen ammattiin hysteria, toimin tilintarkastajana.
Huomioikaa kanssaihmisiänne, jooko - ja huomioikaa myös omat vauvanne ja lapsenne, joiden ihoa vasten kyseiset ekstrakemikaaleilla kyllästetyt vaatekappaleet tulevat.
M54
Lähteekö se haju kuitenkin pesussa pois mikä on uusissa vaatteissa? Joku kemikaalin haju. Onko hajusteet vielä pahempaa myrkkyä?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lasten allergiat ovat lisääntyneet?
Hajustevammaisten ongelma. Yritetään suojella lapsia kaikilta hajuilta ja tuoksuilta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että jos on niin hajuherkkä niin ostaa vaatteet uusina ja muuttaa metsään mökkiin niin ei tarvitse ärsyyntyä tuoksuista. Ai niin, mutta siellähän tuoksuu metsä.
Ei ole kyse "hajuherkkyydestä" vaan herkkyydestä ylimääräisille kemikaaleille. Metsän tuoksu on pikkaisen eri asia kuin vahvat myrkyt, joita syydetään pesuaineisiin ja jotka allergisoivat sekä niiden haistelijoita että lapsia, joiden ihoa vasten vaatteet ovat.
Entäs se pesuaine, sekin on kemikaali. Samoin itse tekstiilinnvalmistuksesssa on käytetty monia kemikaaleja.