Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SAK, Akava, STTK: Työehtosopimusneuvottelut ovat vaikeat - liittoon kuulumattomat heikentävät neuvotteluvoimaa

Vierailija
29.02.2024 |

Suomen suurimmat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK varoittavat palkansaajia, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista ei ole helppoa tietä ulos. He pelkäävät, että he joutuvat hyväksymään hallituksen työlainsäädäntöön tulevat muutokset, jotka he katsovat olevan työntekijöiden kannalta epäedullisia.

Hallitus perustelee näitä toimia sillä, että ne ovat tarpeen Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi ja julkisen talouden tasapainottamiseksi.

Palkansaajakeskusjärjestöt eivät hyväksy hallituksen linjaa ja sanovat, että se on vastoin työmarkkinoiden perinteistä sopimuskulttuuria ja työntekijöiden oikeuksia.

He sanovat, että he ovat valmiita taistelemaan parempien työehtojen puolesta ja että enemmistö heidän jäsenistään olisi valmis lakkoilemaan.

"Me emme voi suostua siihen, että hallitus yrittää pakottaa meidät huonontamaan työehtojamme. Me olemme valmiita käyttämään kaikkia laillisia keinoja, mukaan lukien lakot, jotta saamme oikeudenmukaisen sopimuksen", sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Palkansaajakeskusjärjestöt kuitenkin tunnustavat, että heidän neuvotteluvoimansa on heikentynyt, koska liittoon kuulumattomien työntekijöiden määrä on kasvanut. He sanovat, että tämä on ongelma, koska liittoon kuulumattomat työntekijät eivät ole sitoutuneet noudattamaan mahdollisia lakkopäätöksiä ja että he saattavat jatkaa työskentelyä lakon aikana.

"Me toivomme, että ihmiset ymmärtäisivät, että liittoon kuuluminen on tärkeää sekä heidän omien etujensa että koko työyhteisön etujen kannalta. Me toivomme, että ihmiset heräisivät vielä ennen tulevia neuvotteluita ja liittyisivät runsain määrin liittoon, jotta saamme yhteisvoimin haastettua työnantajat", sanoo Akavan puheenjohtaja.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola sanoo, että he ovat valmiita neuvottelemaan työnantajien kanssa, mutta että he eivät aio antaa periksi perusasioista, kuten palkoista, työajoista ja työsuhteen turvasta.

"Me emme ole joustamattomia, mutta me emme ole myöskään naiiveja. Me tiedämme, että työnantajat haluavat hyödyntää hallituksen työlainsäädännön muutoksia heikentääkseen työehtojamme. Me emme anna sen tapahtua", Palola sanoo.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää. Eroan liitosta jos se auttaa valtion talouskasvussa!

Vierailija
2/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittääkin sen miksi ei ole enää ollut lakkoilua. Jäseniä ei enää kovin montaa ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eiväthän vaalit ole mandaatti työnantajille sanella omat ehtonsa vaikka nyt orpo ja PS purra niin luulevat. Nämä olisi pitänyt kertoa äänestäjille ennen vaaleja eli kyseessä on petos kuten PS ja KOK yleensä telkevät. Ameriikan malliin pitäisi olla välivaalit. Nyt jos koskaan on yleislakon paikka sillä kyse ei ole vaalivoitosta ja parlamentaarisesta valinnasta vaan petoksesta. Uudet vaalit ja sitten asia olisi ok.

Vierailija
4/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään ei liittoon enää liity. Jokainen sopii itse 

Vierailija
5/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Eroan liitosta jos se auttaa valtion talouskasvussa!

Mistä liitosta? EK;stako.

Vierailija
6/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lakkoilla ja aiheuttaa sitä että työnantajani joka on ulkomainen korporaatio lakkauttaa koko Suomen toimipisteen. Siinä ei paljoa lakkoilemalla saatu palkankorotus lämmitä kun jää työttömäksi.

Vierailija
7/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on talous niin surkeassa jamassa niin onko se nyt kiin huono juttu jos palkoissa joustetaan alaspäin?

Ei ainakaan itselleni. Mielestäni joustoa pitäisi tapahtua joka suuntaan. 

Vierailija
8/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies joka on teollisuusliitossa sanoi, että jos tulee vielä lakkoja, eroaa liitosta. Hänen sanoin" ei kestä oma talous olla lakossa". Näin on kuulemma useampi sanonu.

Vierailija
9/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkämiehen leuka väpättää jo.

Ja hallitus sihisee naama punaisena kun ei voi puuttua työehtosopimusneuvotteluihin.

Vierailija
10/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikolta näyttää palkansaajien lakkoilu 🤣 loppui kuin seinään ja heinäkuussa tulee täysstoppi.

Vierailija
11/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies joka on teollisuusliitossa sanoi, että jos tulee vielä lakkoja, eroaa liitosta. Hänen sanoin" ei kestä oma talous olla lakossa". Näin on kuulemma useampi sanonu.

Miehesi on fiksu kun on valmis laskemaan palkkaansa. Onhan se silti parempi kuin lakkoavustus.

Vierailija
12/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava varmaan olla orjan asemassa.

Vierailija
13/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella on talous niin surkeassa jamassa niin onko se nyt kiin huono juttu jos palkoissa joustetaan alaspäin?

Joustakoot ne, jotka haluavat. Mun tuntipalkka on reilu 10e, eipä paljoa jousteta.

Vierailija
14/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten oikeistopiireissä tiedettiin, ay-mafia vetelee viimeisiään.

Vierailija
15/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nimenomaan ei halua kuulua liittoon koska eivät kannata liiton ajattelumallia ja jatkuvaa lakkoilua. Siitä syystä voi kuulua ihan työttömyyskassaan. 

Nykyiset lakot ovat minulle ihan ok, en ole niiden puolella enkä niitä vastaan mutta satun tässä tapauksessa olemaan samaa mieltä hallituksen kanssa. Jo nyt suuri osa työntekijöistä on jotain ihan muuta kuin kokoaikaisia ja trendi on pätkätyön suuntaan. En näe muuta keinoa muuttaa suuntaa kuin työehtojen ja etenkin irtisanomissuojan merkittävää muutosta. En voi mitenkään kannattaa sitä että työpaikan k*sipäästä ei pääse eroon ennen eläkeikää kun irtisanomissuoja on niin vahva. En itsekään haluaisi palkata nykyisillä ehdoilla. 

Vierailija
16/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joustakoot ne, jotka haluavat. Mun tuntipalkka on reilu 10e, eipä paljoa jousteta.

Suomessa yleissitovuus eli jokainen joustaa, myös sinä. Tuolla palkalla nyt ei muutenkaan pärjää Suomessa ellet tee useampaa työtä. Eli kyllä sultakin palkka pienenee.

Vierailija
17/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nimenomaan ei halua kuulua liittoon koska eivät kannata liiton ajattelumallia ja jatkuvaa lakkoilua. Siitä syystä voi kuulua ihan työttömyyskassaan. 

Nykyiset lakot ovat minulle ihan ok, en ole niiden puolella enkä niitä vastaan mutta satun tässä tapauksessa olemaan samaa mieltä hallituksen kanssa. Jo nyt suuri osa työntekijöistä on jotain ihan muuta kuin kokoaikaisia ja trendi on pätkätyön suuntaan. En näe muuta keinoa muuttaa suuntaa kuin työehtojen ja etenkin irtisanomissuojan merkittävää muutosta. En voi mitenkään kannattaa sitä että työpaikan k*sipäästä ei pääse eroon ennen eläkeikää kun irtisanomissuoja on niin vahva. En itsekään haluaisi palkata nykyisillä ehdoilla. 

Hienoa että olet valmis joustamaan palkassasi alaspäin. Fiksua!

Uskon että enemmistö on valmis, myös liittoon kuuluvista osa.

Vierailija
18/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että saat töitä pelkästään tessin minimillä tai sen alle, ei ole mitään sopimista

Vierailija
19/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että saat töitä pelkästään tessin minimillä tai sen alle, ei ole mitään sopimista

Parempaa palkkaa tietenkin itse sopimalla saadaan. Siihen päälle lomaedut ja omat työajat jne. erorahat jne. 

Vierailija
20/69 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joustakaa te suurituloiset alaspäin. Minä en jousta 13 eurostani/tunti yhtään. Työpäivän jälkeen on kuin hakattu, joku palkka tästäkin kärsimyksestä pitää saada.