Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1701/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä päästä aloittaa. Koti on kaaoksessa. En saa kamaa minnekän kun en omista autoa. En tunne ketään. Mikään ei mene kaupaksi. Teini ei viitsi siivota kun joka paikka on täynnä, sen ymmärrän. Uupumus on se josta kaikki johtuu.

Toisin sanoen olet laiska ja et viitsi tehdä mitään asian ratkaisemiseksi. Jos joku tulisi ja tarjoaisi sinulle 100 000 euroa, että siivoat, et yllättäen olisikaan enää uupunut. Joten olet vain laiska.

Ihan mielenkiintoinen näkökulma.... voi tuntua kyllä tosi pahalta ekan kommentoijan näkökulmasta.

Kommentoin, koska näitäkin asioita olisi hyvä organisoida pois haittaamasta, ja uupumushan meitä monia vaivaa. Oikeasti ihminen voi olla liian uupunut positiivisiakaan asioita tavoittelemaan. Jos saisi satatonnia siitä, että vie kerran roskat, varmaan pystyisi. Mutta elämähän harvemmin on niin palkitsevaa. Pitäisi ensin luistella melkoisen taiteellinen vaikkakin vain muutaman minuutin vapaaohjelma, ennen kuin palkkion saa, mutta luistimet ovat hukassa ja kontti katki.

Käytännössä uupuminen estää saamasta asioita aikaan siksi, että jos pakottaa itsensä nyt, huomenna olo on kahta voimattomampi. Ei ole järkeä ylittää itseään väkisin, ja kuten tässä ketjussa nähdään, ihmiset yrittävät jo valmiiksi liikaa piiskalla, eikä porkkanaa ole. Tämä ketju on niin loistava juuri siksi, että se muistuttaa pikku askelien voimasta, ja näyttää muiden ymmärtävän. 

Ja kun aikansa on hipsutellut menemään viiden minuutin pätkinä, huomaakin saaneensa voimansa ja valtansa takaisin. Toivottavasti se auttaa kohtaamaan elämän muutkin haasteet, emmekä unohdu näpräämään loputtomasti kotiamme. Kodin pitäisi kuitenkin olla hyödyke, ei haitake. Jokainen etsii oman tasapainopisteensä, miten haluaa asua ja mikä on sopivan siisti ja organisoitu. Itselleni on ollut jo paljon iloa ja hyötyä ketjun myötä uudestisyntyneestä järjestyksestä, ja säästyy aikaa ja energiaa. Hyvä me!

Vierailija
1702/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mielipiteitä mun säilytysongelman ratkaisuksi. Nykyisessä kämpässä pitäisi asua vielä vuoden verran, vaikka täällä tila loppuu jo nyt kesken ja vauva tulossa = lisää tavaraa tulossa. Jonkunlaisia säilytyskalusteita pitäisi hankkia että selviän järjissäni tästä vuodesta. (asunnon omat säilytystilat todella huonot, esim. lämmintä varastoa ei ole, joten käytännössä _kaikki_ tavara pitää säilyttää asunnon sisällä) Eli mun vaihtoehdot on (äänestäkää!)

1. (yläpeukku) ostan sellaisia kauniita ja järkeviä säilytyskalusteita joille uskon olevan käyttöä myös seuraavassa asunnossamme

2. (alapeukku) ostan halvalla/otan ilmaiseksi vastaan torista/fb-roskalavalta/tms. jotain, mikä ajaa asiansa vähäksi aikaa, ja hankin uusia kalusteita vasta sitten kun päästään uuteen kotiin

vaihtoehto 2. , mikäli uuden asunnon pohjapiirustus ja mitat eivät ole tiedossa

Torissa näkee usein sellaisia ilmoituksia kuin, myydään koska on liian iso eikä mahdu uuteen asuntoon, väärän mallinen uuteen asuntoon, muuten pidettäisiin tämä sohva, pöytäryhmä jne

Minä taas en ottaisi vuodeksi kalusteita, joita todennäköisesti en halua pitää. Muuton aikaan pitäisi sitten oraganisoida niiden poisvienti kierrätyskeskukseen, myyntiin netissä tai roskikseen. Jos on auto, se ei ehkä haittaisi, mutta jos ei ole, pitäisi maksaa romun poisviennistä. Ihan turha ja aikaavievä projekti.

Yrittäisin ennemmin pärjätä vaikka pahvisilla muuttolaatikoilla. Ne olisit hyödyllisiäkin myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mielipiteitä mun säilytysongelman ratkaisuksi. Nykyisessä kämpässä pitäisi asua vielä vuoden verran, vaikka täällä tila loppuu jo nyt kesken ja vauva tulossa = lisää tavaraa tulossa. Jonkunlaisia säilytyskalusteita pitäisi hankkia että selviän järjissäni tästä vuodesta. (asunnon omat säilytystilat todella huonot, esim. lämmintä varastoa ei ole, joten käytännössä _kaikki_ tavara pitää säilyttää asunnon sisällä) Eli mun vaihtoehdot on (äänestäkää!)

1. (yläpeukku) ostan sellaisia kauniita ja järkeviä säilytyskalusteita joille uskon olevan käyttöä myös seuraavassa asunnossamme

2. (alapeukku) ostan halvalla/otan ilmaiseksi vastaan torista/fb-roskalavalta/tms. jotain, mikä ajaa asiansa vähäksi aikaa, ja hankin uusia kalusteita vasta sitten kun päästään uuteen kotiin

Torissa näkee usein sellaisia ilmoituksia kuin, myydään koska on liian iso eikä mahdu uuteen asuntoon, väärän mallinen uuteen asuntoon, muuten pidettäisiin tämä sohva, pöytäryhmä jne

Minä taas en ottaisi vuodeksi kalusteita, joita todennäköisesti en halua pitää. Muuton aikaan pitäisi sitten oraganisoida niiden poisvienti kierrätyskeskukseen, myyntiin netissä tai roskikseen. Jos on auto, se ei ehkä haittaisi, mutta jos ei ole, pitäisi maksaa romun poisviennistä. Ihan turha ja aikaavievä projekti.

Yrittäisin ennemmin pärjätä vaikka pahvisilla muuttolaatikoilla. Ne olisit hyödyllisiäkin myöhemmin. 

Jos annettuja vaihtoehtoja oli kaksi, niin ko. vaihtoehdoista parempi minusta kuitenkin nro2 kuin nro1. Pahviset muuttolaatikot elikä nro3 kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, tähän asti.

Vierailija
1704/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä päästä aloittaa. Koti on kaaoksessa. En saa kamaa minnekän kun en omista autoa. En tunne ketään. Mikään ei mene kaupaksi. Teini ei viitsi siivota kun joka paikka on täynnä, sen ymmärrän. Uupumus on se josta kaikki johtuu.

Toisin sanoen olet laiska ja et viitsi tehdä mitään asian ratkaisemiseksi. Jos joku tulisi ja tarjoaisi sinulle 100 000 euroa, että siivoat, et yllättäen olisikaan enää uupunut. Joten olet vain laiska.

Aika moni meistä tekisi monenlaisia asioita yli rajojensa ja jaksamisen sadasta tuhannesta eurosta. Se ei tarkoita samaa kuin ettei olisi oikeasti uupunut. 

Mielenkiintoinen pohdinta että mitä edes on oikeasti laiskuus? Itse en usko että absoluuttista laiskuutta on olemassakaan, vaan uskon että laiskuuden taustalla on aina jotain, masennuksesta johtuvaa päämäärättömyyttä ja motivaation puutetta, uupumusta tai jotakin ihan muuta. 

Vierailija
1705/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täs nyt ilmaisia bisnesideoita jollekulle luontaisesti siistille.

Siivoustukihenkilö: henkilö, joka etänä tsemppaisi ja auttaisi siivoamaan. Tuomitsematta ja välittävästi. Voisi siis näyttää vaikka zoomilla millaista on täällä. Ainakin tälläiselle sinkulle olisi ihanaa, kun joku olisi kiinnostunut siitä, että saan siivousrutiineita pyörimään. Ja myöskin vähän tarvittaessa komentaisi. Ja näkisi ne sotkut, mitä en enää huomaa. Kyllä olisin valmis maksamaan saman kuin kotikäynnistäkin, kunhan olisi säännöllinen tsemppari, jota kiinnostaisi, että en elä sikolätissä.

Toinen olisi ns. hätäsiivoojapalvelu, jolle olisi ok siivota yhdessä asiakkaan kanssa. Eli voisin kutsua jonkun siivousavuksi koko päiväksi, kun on pakko siivota vaikka muuton tai juhlan vuoksi. Tämä henkilö ei olisi mikään kallis ammattijärjestäjä/konsultti tai henkilö, joka vaatii että asiakas on poissa tai että pitää tehdä kk sopimus. Eikä myöskään mikään random tyyppi, jota en voisi tavata ensin. Ei tarvitse mitään muita avuja kuin siisti ja tuomitsematon luonne ja siivousmyönteinen asenne. Eikä tarvitse tehdä ilmaiseksi kuin Auri Kananen. Tällaisestakin palvelusta olisin valmis maksamaan ihan hyvin, usean satasen päivä. Suuri osa palvelua olisi se, että on tukena vaikeana siivouspäivänä ja auttaisi minuakin laittamaan hihat heilumaan. Tällaista kovasti tarvitsisin, en henkilöä, joka kertoo miten vähennetään tavaraa ja järjestetään kaapin hyllyt.

Tästä tuli mieleen ei niinkään bisnesidea, vaan tuttavien tuki. Koronaeristysten aikaan järjestettiin kavereiden kanssa zoom-siivoussessioita, eli laitettiin zoom-puhelu päälle ja jokainen siivosi omaa kotiaan samalla höpötellen. Oli mukavaa ja tuli sosiaalista kannustetta siivoamiseen kun näki muidenkin touhuavan :)

Vierailija
1706/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihania neuvoja kyllä! Omat vinkkini ovat: pyri laittamaan tavarat heti käytön jälkeen paikoilleen (joo vaikeaa, mutta palkitsee kyllä). Itselläni on ongelmana esimerkiksi lapsen ihanat piirustukset, koska kaikkia ei tietenkään voi säilyttää, mutta osan olen reiittänyt ja mapittanut päivämäärän kera.

Vanhat postikortit olen käynyt läpi ja karsinut osan, vaikka aiemmin olen tunnollisesti säästänyt kaikki. Mielestäni ne vievät liikaa tilaa, vaikka todellisuudessa ovatkin vain pieni roska meressä. Muutin alkuvuodesta pieneen asuntoon, minkä myötä karsin tavaroita rankalla kädellä - myös sellaista tavaraa, mitä tähän mennessä ole raaskinut laittaa pois. Vein kaiken konttiin kierrätykseen, mutta muutaman kalliin vaatteen ja esineen jätin myytäväksi. No tuolla ne edelleen pahvilaatikossa odottaa kuvaamista ja ilmoituksen tekemistä.

En muista edes mitä kaikkea laitoin pois, mutta en ole mitään vielä kaivannut. Ihanaa elää pienessä kodissa itselle tärkeiden, merkityksellisten sekä tarpeellisten tavaroiden kanssa.

Nyt siivoaminen on ihanan nopea toimenpide, kun olen valinnut sellaisia huonekaluja, joiden alta saa helposti imuroitua ja mopattua. Tasot yritän pitää puhtaina, jotta ne on helppo pyyhkäistä mikrokuituliinalla. Teen säännöllisesti isompia täsmäsiivouksia, kuten tiskipöydän jynssääminen, mikron puhdistus, jääkaapin puhdistus, lieden (ja inhokkini uunin pesu), kylpyhuoneen kunnollinen kuuraus... tuntuu että asunto pysyy suht perussiistinä koko ajan

Vierailija
1707/2330 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kommentoi, että olipa ihanan monta kertaa ihana mainittu. Siisteys vaan on niin ihana asia

Vierailija
1708/2330 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.

Vierailija
1709/2330 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa värejä kotiin, niin jo pelkkä värikäs tapetti antaa kivaa ilmettä. Ei tarvitse koriste-esineitä eikä pikkutavaraa että on jo kodikas. Eli lisäksi vain ne välttämättömimmät: ruokapöytä, tuolit, valaisimet, sänky, sohva tms. Helppo pitää siistinä ja puhtaana.

Vierailija
1710/2330 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos annettuja vaihtoehtoja oli kaksi, niin ko. vaihtoehdoista parempi minusta kuitenkin nro2 kuin nro1. Pahviset muuttolaatikot elikä nro3 kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, tähän asti.

Kiitos kommenteistanne ja mielipiteistänne, kaikilla oli hyviä pointteja ja kuten huomaatte, ei tälläisenkään ratkaisun tekeminen ole ihan yksioikoista. Talon pohjapiirustus ja mitat suurinpiirtein ovat kyllä tiedossa, mutta muuten en ole vielä ihan täysin kartalla, että millaisia kalusteita sinne sitten tahtoisin. Väliaikaiskalusteiden poisvienti taas ei tulisi olemaan ongelma, koska joudumme joka tapauksessa ottamaan jätelavan remonttia varten, joten sinne voi ne sitten dumpata ellei kukaan halua hakea niitä meiltä kiertoon.

Pahviset muuttolaatikot kieltämättä olisivat käteviä, mutta en tiedä tahdonko elää koko vuoden kuin varaston keskellä, pahvilaatikot koristamassa nurkkia. Sen lisäksi pelkään, että pahvilaatikot houkuttelisi sokeritoukkia, niitä on toisinaan näkynyt täällä... :S Ehkäpä voisin ostaa muovisia säilytyslaatikoita, jotka näyttäisivät edes vähän siistimmiltä, ja joita voisi sitten myöhemmin hyödyntää myös uuden kodin varastotiloissa (jotkut smarstore laatikot pinoutuvat niin nätisti että ei vie liikaa tilaa vaikka olisi muutamia välillä tyhjilläänkin odottamassa tarvetta) :)

Vierailija
1711/2330 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille! Toivottavasti olette jaksaneet karsia tavaraa ja järjestellä niitä, joita päätätte pitää.

Minä olen ajatellut kohta pestä meidän ikkunat, kunhan pahin siitepölykausi loppuu. Ennen vihasin sitä työtä yli kaiken ja sen takia pesin ne ehkä 5 vuoden välein. (Jos edes sitäkään.)

Nykyään pesen yhden ikkunan kerrallaan. Joskus voin pestä ikkunan päivässä tai sitten pidän pari päivää taukoa. Olen päättänyt n 5 vuotta sitten, etten uhraa yhtäkään kokonaista päivää vain siivoomiseen/ karsimiseen, koska se ei toimi minun kohdallani.

Mikä on teidän inhokkityö ? Ap

Vierailija
1712/2330 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tärkeää karsimisen yhteydessä puhua edes vähän myös ostamisesta, ja sen tarkastelemisesta ja pohtimisesta. Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. (viitaten aiempaan kommenttiin)

Onnellisuutta voi olla esim lyhytaikaista sekä pitkäaikaista.

Mm. nopeat heräteostokset, lohtuostamiset tuottavat tätä lyhytkestoista onnellisuustilaa, ja, mutta ilmeisesti voivat pidemmän päälle rasittaa, kuormittaa (tavaramäärässä näkyy).

Mutta okei, ei tästä enempää, pidetään fokus muissa. :)

Tämä on todella hyvä pointti ja sopii ainakin minun mielestäni täydellisesti tähän ketjuun. Ostamisesta kaikki alkaa. Tai no siis tavarasta. Eihän tyhjä koti tuottaisi näitä mainitsemia ongelmia meille :) mietin tätä onnellisuutta niin, että me LUULLAAN jonkin asian tekevän meidät onnelliseksi. Me ollaan opittu siihen ajatukseen, että tavaran ostaminen, lohtuostaminen tai jopa lohtusyöminen ( puhun itseni puolesta) tekee meidät onnelliseksi pienen hetken. Henkilökohtaisesti nämä tavat olivat minulle vain pakenemista. Olin liian kuormittunut ja lukossa, joten päätin fokusoida shoppailuun ja syömiseen. Paras on löytää ne juurisyyt omaan käytökseen. Ap

Vierailija
1713/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kodissa on iso kaaos ja sekaisin, niin lajittele ja kerää kategorioittain tavarat.

Yhteen kohtaan roskat, toiseen kohtaan paperit ja kodintoimistoasiat, .. sekä: lelut, vaatteet, ulkovaatteet, kosmetiikka, mitä kaikkea onkaan. Kategoria kerrallaan tai osissa sitten purkamaan mitä säilytetään, mikä on minkäkin tavaran oikea paikka ja mitä minnekin laitetaan (oikea säilytyspaikka vai kokonaan pois).

Keittiössä tiskipöytä myös lajitteluun.

Kaikelle oma paikka.

Voi käyttää apuna laatikoita, pusseja, koreja, hyllyjä ym.

Vierailija
1714/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaisratkaisut on joskus parempi ratkaisu kuin jatkuva kaaostila, jolle ei osaa tehdä mitään.

Kuten väliaikaishyllyt, väliaikaislaatikot ym, tavaraa sermin taakse piiloon, pöytäliinan alle piiloon.

Noista sitte pala palalta tavara kerrallaan selvittelyyn, edes vaikkapa pikku hiljaa.

Vierailija
1715/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tai lähes kaikki kotityöt jäävät yhden ihmisen vastuulle, niin voi tehdä laskelmat onko edes realistista kaikkien kotitöiden suorittaminen siinä ajassa ja siinä energiatilassa mitä on käytettävissä. Kotitöiden mitoitus suhteessa käytettävään aikaan ja energiaan.

Olisiko tarve ulkopuoliseen apuun siivouksissa, pyykkihuollossa, piha- ja ulkotöissä, karsimisessa, järjestämisessä ym.

Voisiko ruokailua yksinkertaistaa. Esim voiko joskus käyttää kauppojen ruokatavaratuontipalveluita, käyttää silloin tällöin terveellisimpiä valmisruokia, tehdä ravintolaruokailua ym ym.

Vierailija
1716/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä ihan kaikille tavaroille oma paikka.

Vierailija
1717/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ajattelin hoitaa 3 tuntia tätä urakkaa eteenpäin. Sen jälkeen teen jotain muuta :) eli laitan nyt puhelimen kaappiin, koska se usein vie keskittymiseni muualle. Teen 3 tuntia putkeen ja katsotaan mitä kaikkea saan aikaiseksi. Minua häiritse eniten meidän perheen vaatteet, jotka lojuvat joka ikisessä nurkassa ja tasolla, jokaisessa huoneessa. Toivottavasti saan ne kaikki tehtyä!

Vierailija
1718/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ajattelin hoitaa 3 tuntia tätä urakkaa eteenpäin. Sen jälkeen teen jotain muuta :) eli laitan nyt puhelimen kaappiin, koska se usein vie keskittymiseni muualle. Teen 3 tuntia putkeen ja katsotaan mitä kaikkea saan aikaiseksi. Minua häiritse eniten meidän perheen vaatteet, jotka lojuvat joka ikisessä nurkassa ja tasolla, jokaisessa huoneessa. Toivottavasti saan ne kaikki tehtyä!

Mahtavaa, kunhan ehdit niin tule kertomaan aikaansaannoksistasi. :)

Tästä innostuneena minäkin teen tänään pidemmän hukin. Pois nyt netistä.

Vierailija
1719/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein tänään yhden kassillisen vaatteita kierrätykseen.

Oletteko huomanneet, että vaatteet keräävät todella paljon pölyä?

Tänään en voi siivota, koska ranteeseen pistettiin kortisonia. Aion sen sijaan relata ja katsoa Murha Sandhamnissa-sarjaa Areenasta. Samalla voi miettiä mistä jatkan, kun käsi on taas toimintakunnossa.

Vierailija
1720/2330 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni ja pellit lähtee puhtaaksi HELPOSTI vain SOKERIPALALLA hinkkaamalla. Tee heti ,uunin jäähdyttyä. Kaikki muut saan puhtaaksi pyykkipulverilla, wc-pytyt, lavuaarit jne ,mutta se uuni.

Helppo ja halpa konsti. Eiku ostamaan vaan sirkku sokeria , ei pulmua, se sulaa liian nopeasti.