Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki 11:
Jos et ole käyttänyt tavaraa vuoteen (tai kahteen) se joutaa roskikseen/kierrätykseen/myyntiin tai vastaavaa.
Riippuu tavarasta tai vaatteesta.
Itse otin tänä keväänä käyttöön joskus kirppikseltä ostamani ajattoman takin, joka ollut mulla kaapissa useamman vuoden.
On tullut joitakin kiloja lisää, niin takki istuu nyt paremmin. Hyvä, kun ei tullut laitettua takkia vielä "turhana" eteenpäin.
Tässä kannattaa miettiä miten usein sitä tavaraa tulisi ylipäätään käytettyä. Jos on vaikka perus arkihousut, joita normaalisti käyttäisi vuoden aikana kymmeniä kertoja ja joita ei käytäkään ollenkaan vuoden aikana, niin silloin on jo hyvä luopua niistä. Mutta juhlavaate voi päätyä normaalistikin kerran pari vuodessa käyttöön, joten en laittaisi pois jos on ollut vuoden käyttämättä. Kuitenkin joku 3 tai 4 täysin käyttämätöntä vuotta alkaa olla jo sellainen että sitten harvemminkin käytössä olevista kannattaa luopua.
Haaste aloitettu!
3min lika-astiat koneeseen ja siitä innostuneena:
pyykkikone pyörimään, lakanapyykkien viikaus ja kaappiin, puhtaiden kuivien pyykkien viikaus ja kaappiin. Lojuvia tavaroita 10 paikoilleen.
Pedit onkin jo valmiiksi pedattu.
Seuraavaksi ruuanlaittoon ja sen jälkeen jatkan haastetta.
Minusta höyrypesureiden höyry ei ole niin kuumaa kuin pitäisi. Ei tuo mitään desinfioi.
Mulla on höyrypesuri Kärcher SC 2 Deluxe EasyFix. On tosi kätevä kapistus.
Meille tupsahti jostain turkiskuoriaisen toukkia ja höyrytin kaikki niiden oleskelupaikat ja lattialistat, niin ei ole ainakaan viimeiseen vuoteen enää näkynyt. Epäilen, että tulivat ainoan seinänaapurin puolelta, koska siihen tuli uudet asukkaat vähän ennen kuin nuo huomasin.
En ole ostanut mitään kirppareilta enkä muualtakaan mitään käytettyä ja olen asunut tässä jo yli 20 vuotta eikä koskaan ennen ole kuoriaisia ollut. Liekö nuo sitten tavallisia tuolla Viron puolella, en sitä tiedä, mutta epäilen vahvasti, että naapurin puolelta tulivat tänne.
Joka tapauksessa höyrypesuri ilmeisesti auttoi asiassa. Kissojen vuoksi ei voi mitään myrkkyjäkään käyttää, niin onneksi höyry toimi.
Vierailija kirjoitti:
Meille tupsahti jostain turkiskuoriaisen toukkia ja höyrytin kaikki niiden oleskelupaikat ja lattialistat, niin ei ole ainakaan viimeiseen vuoteen enää näkynyt. Epäilen, että tulivat ainoan seinänaapurin puolelta, koska siihen tuli uudet asukkaat vähän ennen kuin nuo huomasin.
En ole ostanut mitään kirppareilta enkä muualtakaan mitään käytettyä ja olen asunut tässä jo yli 20 vuotta eikä koskaan ennen ole kuoriaisia ollut. Liekö nuo sitten tavallisia tuolla Viron puolella, en sitä tiedä, mutta epäilen vahvasti, että naapurin puolelta tulivat tänne.
Joka tapauksessa höyrypesuri ilmeisesti auttoi asiassa. Kissojen vuoksi ei voi mitään myrkkyjäkään käyttää, niin onneksi höyry toimi.
Teitkö höyrytyksen useamman kerran vai riittikö yhden kerran käsittely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.
Eihän tosi moni selviäkään! Kyse neurologisista asioista. Tämä yhteiskunta ja tapa tehdä työtä on rikki. Ei mitenkään sovi ihmilajille joka on asunut satojatuhansia vuosia luonnon ympäröimänä, kaikki aistit harjaantuneet luonnon kanssa elämiseen. Ei länsimainen yhteiskunta ole mikään ideaali, se masentaa ihmistä ihan tutkitusti. Köyhissä oloissa Afrikan alkeellisimmissa oloissa ei tunneta sanaa masennus. Ei se ole köyhyyttä elää savimajassa. Ihmiset tekevät kaiken yhteistyössä. Kukaan ei ole yksin vaan jokaisella omia tehtäviä. Toivon enemmänkin paluuta sellaiseen kuin jotan futuristista AI helvettiä. Ihmisillä pitäisi olla enemmän vapautta valita. Ja joku koulunpenkillä ja toimistoissa työskentely. Ihan helvettiä.
Länsimaat ovat vähemmistö ei ihanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitkö höyrytyksen useamman kerran vai riittikö yhden kerran käsittely?
Luultavasti yksi kerta riitti, mutta höyrytin vielä toisenkin kerran parin kuukauden päästä.
Ensin kunnon imurointi ja höyrytys perään.
On siitä kyllä muutenkin iloa siivouksessa, kun höyry liottaa tahrat ilman pesuaineita ja on kyllä kuumaa se höyry. Valmistajan mukaan höyry poistaa kovilta pinnoilta jopa 99,99% kotioloissa tavanomaisista bakteereista ja uskon kyllä koska on tuossa ainakin todella kuumaa se höyry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiMiten veden juonti liittyy kodin siistinä pitämiseen?
Vaikka joisin tonkallisen vettä, ei koti tule siistimmäksi.
Otat myös lähtökohdaksi yhden ihmisen, hänen tekemisensä ja siivoamisensa. Kodeissa useimmiten asuu useampia ihmisiä, jotka voivat olla niitä sottapyttyjä. Kai minäkin omat tavarani osaisin pitää järjestyksessä, mutta entä jos muut eivät osaakaan?
Sivusta. Eihän se koko 15-lapsinen perhe isineen lue av:ta.
Ehkä kommunikaation parantaminen ja yhdessä tekeminen? Loppujen lopuksi vain omaa käytöstä ja asennetta voi muuttaa. Omalla asennemuutoksella voi saada paljon aikaan toisissa ihmisissä. Ehkä siinä olisi miettimisen paikka? Saada homma toimimaan niin että kaikilla on hyvä mieli.Voi olla hyvin siisti ihminen joka yrittää pitää kodin tiptop ja äyskii ja marisee ja on passiivis-aggressiivinen. Ei sillä tavalla saa muuta kuin siivouksesta ärsyyntyviä ja ahdistuneita ihmisiä.
Ap:n avaus ei ollut instapäivitys josta pitää kaivella "virheitä" ja joka pitää ampua alas ettei se luule olevansa jotain. Tää ei selkeästi ollut sun lanka, jos osaat jo ja ne kaikki perheenjäsenet on huonoja. Sellaisen vaikutelman sun kirjoituksesta sain, toivottavasti erehdyin.
Niin minäkin ymmärsin, et tää ketju on tarkoitettu juuri heille jotka tämän asian kanssa kamppailee. Mikä estää muita aloittamasta omaa ketjua perheenjäsenet ei tee kotitöitä, auttakaa! Esim :D minä ainakin tykkään lukea tätä ketjua koska itse tarvitsen apua. Sain myös hyviä vinkkejä siihen, miten voisin opastaa lasiani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiMiten veden juonti liittyy kodin siistinä pitämiseen?
Vaikka joisin tonkallisen vettä, ei koti tule siistimmäksi.
Otat myös lähtökohdaksi yhden ihmisen, hänen tekemisensä ja siivoamisensa. Kodeissa useimmiten asuu useampia ihmisiä, jotka voivat olla niitä sottapyttyjä. Kai minäkin omat tavarani osaisin pitää järjestyksessä, mutta entä jos muut eivät osaakaan?
Sivusta. Eihän se koko 15-lapsinen perhe isineen lue av:ta.
Ehkä kommunikaation parantaminen ja yhdessä tekeminen? Loppujen lopuksi vain omaa käytöstä ja asennetta voi muuttaa. Omalla asennemuutoksella voi saada paljon aikaan toisissa ihmisissä. Ehkä siinä olisi miettimisen paikka? Saada homma toimimaan niin että kaikilla on hyvä mieli.Voi olla hyvin siisti ihminen joka yrittää pitää kodin tiptop ja äyskii ja marisee ja on passiivis-aggressiivinen. Ei sillä tavalla saa muuta kuin siivouksesta ärsyyntyviä ja ahdistuneita ihmisiä.
Ap:n avaus ei ollut instapäivitys josta pitää kaivella "virheitä" ja joka pitää ampua alas ettei se luule olevansa jotain. Tää ei selkeästi ollut sun lanka, jos osaat jo ja ne kaikki perheenjäsenet on huonoja. Sellaisen vaikutelman sun kirjoituksesta sain, toivottavasti erehdyin.
Niin minäkin ymmärsin, et tää ketju on tarkoitettu juuri heille jotka tämän asian kanssa kamppailee. Mikä estää muita aloittamasta omaa ketjua perheenjäsenet ei tee kotitöitä, auttakaa! Esim :D minä ainakin tykkään lukea tätä ketjua koska itse tarvitsen apua. Sain myös hyviä vinkkejä siihen, miten voisin opastaa lasiani paremmin.
Muutama vinkki, jos muut perheenjäsenet eivät tee kotitöitä:
- Jokaiselle perheenjäsenelle omat nimetyt säilytystilat.
- Mahdollisesti jokin ekstakaappi, johon voi laittaa / työntää ajelehtivat tavarat, jossa jokaiselle oma hylly tms (-> tästä tavarat eteenpäin paikoilleen kun ehtii).
- Tarrakirjoittimella nimitarrat tavaroille, vaatteille, ym -> tämä ohjaa laittamaan tavaroita edes vähän paikoilleen.
- Lapsille helposti ulottuville säilytyskaapit, lipasto ym, ja tukevasti kiinni. Selkeästi ohjeistus missä mitäkin säilytetään, myöskin kuvalliset ohjeistukset (barbit, autot yms, kuvina ja voi lisäksi myös teksteinä).
- Hyvin selkeät paikat kaikelle, jolloin minimoidaan sotkuisuutta.
- Todella vähän tavaraa. Tämä ohje siis kaappien, komeroiden ja varastojen sisältöihin ja huom: varsinkin esilläoleviin tavaroihin.
- Helposti hoidettavat pinnat (lattiat, seinät) ei tavaraa juurikaan, mattoja vain niukasti.
- Rahan säästöhaasteet. Kun on ostamassa jotain houkuttelevaa ja ylimääräistä, haastaakin itsensä säästämään kyseisen summan ja voi tehdä kisan kuka on saanut säästöön eniten vuodessa jättämättä ostamatta jotain "turhaa".
- Suunnitelmallisuus kaikessa.
- Robotti-imuri.
- Siivous/kodinhoitopalvelu 1-4 krt kuukaudessa, joka maksetaan puolisoiden välillä tasapuolisesti.
Lasten kanssa voisi toimia pehmolelu, joka ohjaa hommia: pyykit, järjestämiseen, lelujen ja tavaroiden paikoilleen laittoon yms.
Kuvalliset ohjeistukset (kuten ed. kommentissa mainittu)
Lelut laitetaan nukkumaan -lauseet.
Lelujen määrä erittäin maltillinen.
Lapsille omat luutut, omat siivousvälineet, oma imuri ym.. huomioiden ikä.
En tiedä mistä päästä aloittaa. Koti on kaaoksessa. En saa kamaa minnekän kun en omista autoa. En tunne ketään. Mikään ei mene kaupaksi. Teini ei viitsi siivota kun joka paikka on täynnä, sen ymmärrän. Uupumus on se josta kaikki johtuu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä päästä aloittaa. Koti on kaaoksessa. En saa kamaa minnekän kun en omista autoa. En tunne ketään. Mikään ei mene kaupaksi. Teini ei viitsi siivota kun joka paikka on täynnä, sen ymmärrän. Uupumus on se josta kaikki johtuu.
Minulla oli sama ongelma alussa. Tässä ketjussa on tosi hyvä vinkki- lista. Aloitin numerolla 3. Olen saanut niiiiin paljon tehtyä tän ketjun innoittamana. Pitää vaan aloittaa ja tehdä vähän kerralllaan, joka päivä ihan pientä edistystä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
- Onko esim. roskia, likavaatteita, tiskiä.. mitä? Niistä joistakin?
- Tähän voisi auttaa 1 minuutilla aloittaminen. Lepoa väliin paljon. Ja taas 1 min kun jaksaa.
- Olisiko ap:n kohdasta nro 3 apua?
- Entä jos luopuisit ajatuksesta, että saisit käytetyllä tavaralla rahaa. Mä muutin muutin ajatteluani niin että olen valmis antamaan ilmaiseksi, hyväntekeväisyyteen että saan siistiä ja siistiksi paikat. Joku taho joka hakisi teiltä tavarat, jos ette omista autoa? Jos saisit tai yhdessä teinin kanssa saisitte tehtyä karsimista niin että ne laittaisitte vaikkapa muuttolaatikoihin ylimääräiset, joita ko taho hakisi? Aika paljon mahtuu tavaraa muuttolaatikoihin, jos päällekkäin latoo ja niihin pakkaa. Ja Ikean, Rustan isoihin kasseihin, jätesäkkeihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kaaoskasoja on?
Onko likapyykkiä? Kerää likapyykit ja ne pesuun ihan ensin.
Sitten huilaat.
Entä onko tiskejä? Niiden selvittely seuraavana.
Huilaus.
Onko roskat. Jätepisteelle, voisiko tämän teini tehdä?
Petivaatteiden vaihto.
Huom! Pois netin ääreltä. Lepää välillä, muista juoda vettä. Kasviksia paljon, ota luontaisia lisäravinteita. Saakohan tänne laittaa hyvistä lisäravinteista linkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Onko esim. roskia, likavaatteita, tiskiä.. mitä? Niistä joistakin?
- Tähän voisi auttaa 1 minuutilla aloittaminen. Lepoa väliin paljon. Ja taas 1 min kun jaksaa.
- Olisiko ap:n kohdasta nro 3 apua?
- Entä jos luopuisit ajatuksesta, että saisit käytetyllä tavaralla rahaa. Mä muutin muutin ajatteluani niin että olen valmis antamaan ilmaiseksi, hyväntekeväisyyteen että saan siistiä ja siistiksi paikat. Joku taho joka hakisi teiltä tavarat, jos ette omista autoa? Jos saisit tai yhdessä teinin kanssa saisitte tehtyä karsimista niin että ne laittaisitte vaikkapa muuttolaatikoihin ylimääräiset, joita ko taho hakisi? Aika paljon mahtuu tavaraa muuttolaatikoihin, jos päällekkäin latoo ja niihin pakkaa. Ja Ikean, Rustan isoihin kasseihin, jätesäkkeihin tms.
Itse pohdiskelin tämän niin, että olen (olin) valmis jopa maksamaan muuttolaatikoista, jätesäkeistä ja Ikean kasseista joihin saa ylimääräiset tavarat, että saan siistiä. Noin 30e sijoitus muuttolaatikoihin, vahvoihin jätesäkkeihin sekä Ikean kasseihin - ja vautsi mikä määrä pois!!!
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulle olisi helppo kohde, alue aloittaa? Mikä tuntuisi helpoimmalta?
Selkeys ja perusasioihin keskittyminen, siisteys niissä:
Mm.
Huonekalut: ruokaryhmä (pöytä, tuolit), sänky / sängyt, sohva. Sohvan eteen matto. Eteiseen matto. Valaisimet. Toimivat kaapistot.
Ruokailuvälineet, kattilat, lautaset, vadit ym. Sopiva määrä.
Vaatteet. Sopiva määrä.
Luovu turhasta.
Joskus käy niin, että lähes tahtomattaan asuu sellaisten seinien, lattioiden, keittiön, kaapistojen ym kanssa jotka eivät oikeasti miellytä. Tulee ostaneeksi ja hankkineeksi tavaraa ja sisustustavaraa ym "peittääkseen" niillä nuo epämieluisat kohdat, sietääkseen niitä seiniä ja lattioita jne, vaikka oikeasti tarkemmin pohtien haluaisikin avaraa ja väljää, oikeasti muutosta noihin em. mainittuihin kodin asioihin.
Myös trendivaihtelut saavat ostamaan ja hankkimaan tavaraa, pysymään nykyajassa.
Edulliset hinnat voi olla myös yksi tekijä, joka myös houkuttelee ostamaan.
Kannattaa tarkastella missä kohtaa kaipaa muutosta, mitä oikeasti pitäisi tehdä. Jos ostaa jotain, niin kannattaa pitää mielessä tämä kyseinen oma hahmotelma.
Tämä kaikki auttaa myös selvittämään, mistä lähteä liikkeelle; mitä karsia, mitä jättää itselle. Mikä on se nk. punainen lanka.
Minusta on tärkeää karsimisen yhteydessä puhua edes vähän myös ostamisesta, ja sen tarkastelemisesta ja pohtimisesta. Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. (viitaten aiempaan kommenttiin)
Onnellisuutta voi olla esim lyhytaikaista sekä pitkäaikaista.
Mm. nopeat heräteostokset, lohtuostamiset tuottavat tätä lyhytkestoista onnellisuustilaa, ja, mutta ilmeisesti voivat pidemmän päälle rasittaa, kuormittaa (tavaramäärässä näkyy).
Mutta okei, ei tästä enempää, pidetään fokus muissa. :)
Haaste:
Tänään joka tunti jokin tehtävä, vaikkapa klo 19 asti. Kesto esim. 1-60min.
Jos tekee yhden tehtävän joka tunti, niin on jo monta tehtävää tehty tänään iltaan mennessä.