Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1741/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos tulee lamaannus ison projektin ja urakan kanssa, niin pilko se osiin. Pitää vaan mennä ja tarttua hommaan, selättää ja ottaa haltuun paikat. Aloita siitä mikä tuntuu helpolta. Aloita edes jostakin kohdasta. Vaikka siitä mikä tuottaa mielihyvää.

- Kategoriointi: tavaroiden kerääminen omiksi tavararyhmiksi (aiemmin kommenteissa näistä) sekä voi tehdä siivouksien pilkkomista eri päiville, eri osiin. Tekee minkä kerkiää ja jaksaa. Pääasia että aloittaa.

- Rajaa koko ajan sotkuja. Tee sotkuihinkin jo selkeyttä ja selkeytyksiä.

- Hanki tarvittaessa apua laatikoiden, säkkien, pussien hankkimisessa, tavaroiden poiskuskauksissa, siivoamisissa (esim. vaikkapa jotkin kohdat), lasten hoidossa ym.

- Älä anna periksi. Tee välillä jotain muuta ja kivaa, lepää välillä ja taas jaksaa jatkaa.

- Pidä mielessä se oma tavoite, sekä miksi teet ja kenelle, mitä haluat. Mikä on nyt suunta.

Vierailija
1742/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöiset siivousliinat innostaa aloittaa siivoamaan ja -- siivoamaan, vaikka eivät niin kovin ekologisia olekaan. Ne on niin helppoja vaan ottaa ja alkaa pyyhkimään niillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Jos työskentelet eniten koneella, auttaisiko digitaalinen muistilappuohjelma vähentämään sälää?

Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.

Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?

Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.

Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin. 

Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.

Vierailija
1744/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Jos työskentelet eniten koneella, auttaisiko digitaalinen muistilappuohjelma vähentämään sälää?

Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.

Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?

Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.

Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin. 

Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.

Keksit ajelehtiville tavaroille uudet paikat. Totuttelu vie ainakin kuukauden, joten harjoittele noudattamaan uusia paikkoja pitkään.

Huulirasva= laukkuun tai vessaan

Nenäliinat= laukkuun tai keittiöön

Kalenteri= keittiöön kuiva-aineksappiin vaikka, jos et säilytä ja käytä kokkikirjoja keittiössä.

Muistikut= yöpöydän laatikkoon

Kynät +viivotin=purkkiin ja keittiöön tason nurkkaan. Jos ei löydy muita huonekaluja, kuin sänky ja yöpöytä. Tai sitten hankit penaalin ja laitat sen laukkuun

Avainnippu =onko eteisessä mahdollista säilyttää? Kuten avainnauhan varassa naulassa.

Silmälasit=yöpöydän laatikkoon.

Ja ne paperilappuset ja lippuset: käyt läpi joka perjantai ne, heität turhat roskiin silloin. Tärkeät laput voisi laittaa seinälle tai kaapin oveen sinitarralla, niin ei ajelehdi epämääräisesti keräämässä pölyä.

Vierailija
1745/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni pyysi siivousapua ikkunoiden pesuun siivousfirmasta. Iso talo heillä ja yksin hänellä olisi mennyt tosi paljon aikaa.

Toinen ystäväni pesetti kylpyhuoneen ja saunan siivoojalla, tuli sellainen tehopesu.

Kolmas tuttavani käyttää siivousfirmaa; viikkosiivous kerran kuussa, joskus useamminkin.

Nuo helpottavat paljon.

Ihan mahtavaa, että siivouspalveluita käytetään jo ns. normaalipalveluina.

Vierailija
1746/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin aikasemmin pöydän kirpputorille (itsepalvelu). Oli siis pakko käydä läpi lasten vaatteet ja valita, mitkä niistä menee myyntiin. Nyt mulla on kaikki vaatteet hinnoiteltu ja maanantaina vien ne kirpputoriin. Olen niin iloinen että sain tämän vihdoin hoidettua! Kaikki myytävät vaatteet ovat siis jo liian pieniä meidän lapsille. Seuraavaksi käyn lasten kanssa läpi lelut. Maanantaihin mennessä pitäisi olla muutama lelu valittu myyntiin. Tämän jälkeen tehdään lapsille kunnon siivous heidän huoneisiin :) pesen maton, verhot, ikkunat, lattian ja järjestellään yhdessä lelut. Tämän jälkeen käyn läpi omat vaatteet. Tuntuu nyt jo niin ihanalta. Koko muu kämppä odottaa vuoroaan. Halusin aloittaa lapsista, koska he ansaitsevat puhtaat huoneet

Vierailija
1747/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimein aikaiseksi kaivaa höyrypesurin komerosta jossa se on ollut ainakin vuoden, ehkä enemmän. Pahvilaatikko jossa sitä olen säilyttänyt on homeessa🤦 Eli nyt sille pitää keksiä joku muu laatikko kunhan olen saanut sen putsattua ja kokeiltua että toimii. Onneksi ulkona on kaunis päivä niin laitan kaikki irtonaiset osat ämpäriin ja pesen, ja letkunkin saa varmaan lioteltua suht hyvin🤷 Toinen koneellinen pyykkiä kohta valmis ja vauva varmaan heräilee kohta niin pääsen pihalle ripustamaan ja pesemään😊

Vierailija
1748/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua ja kommentteja täällä on tosi kiva lukea. :)

Tsemppiä ja iloa kaikille omiin puuhiin!

Vierailija
1749/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Tän nro.2 kirjotin lapulle ja laitoin jääkaapin oveen. Siinä lukee nyt isoilla kirjaimilla. HALUAN NAUTTIA LAPSENI SEURASTA ILMAN AHDISTUSTA. Sen takia aion saada kotini kuntoon. On hyvä muistutus ja näen sen monta kertaa päivässä, se saa minut pysymään liikkeellä :) kiitos listan kirjoittaja!

Vierailija
1750/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoin haasteeni on tavara! Siis ei mikää turha tavara vaan me tarvitaan niin paljon! Esimerkiksi lasten harrastusvälineet vie paljon tilaa. Minulla on työpaja kotona, teen siis etänä töitä ( luova-ala) ja sitten mies korjaa pyöriä, moottoripyöriä yms sivutyönä. Nää kaikki vaatii paljon tavaraa ja se suoraan sanottuna ahdistaa!!

Vierailija
1751/2330 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isoin haasteeni on tavara! Siis ei mikää turha tavara vaan me tarvitaan niin paljon! Esimerkiksi lasten harrastusvälineet vie paljon tilaa. Minulla on työpaja kotona, teen siis etänä töitä ( luova-ala) ja sitten mies korjaa pyöriä, moottoripyöriä yms sivutyönä. Nää kaikki vaatii paljon tavaraa ja se suoraan sanottuna ahdistaa!!

Millaiset säilytyspaikat ja säilytysjärjestelmät teillä on, mahtuuko kaikki harrastustavarat ovien/liukuovien taakse piiloon? Tuo auttaisi jo aika paljon. Hyvät hyllytilat kaapistoissa.

Jokin iso kaappi, lipasto tms etätöihin?

Autotalli, jossa hyllyjä - miehelle korjaushommiin tuollainen?

Vierailija
1752/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille! Voisikohan joku täällä auttaa? 🙂

Minun isoin ongelma on viedä pois esimerkiksi lahjaksi saadut tavarat/ perintötavara. Olen vienyt suurimman osan varastoon koska pelkään, että joku kysyy tavaran perään( oletko käyttänyt sitä ostamani tavaraa). Olen saanut lahjaksi arvokkaita tavaroita, mutta ne ei kiinnosta minua millään. Anoppi antoi arvokkaita vaatteita ( teettänyt minulle) ja sanoi vielä, että älä anna näitä pois. Sanoisin, että ehkä 40-50 tavaraa on kotona/ varastossa, joita pidän vain velvollisuudesta. Ahdistaa, mutta tuntuu, että pääsen näin helpommalla. On minulla ihan 10 euron arvoisia lahjaksi saatuja tavaroita myös, ja niitäkin on vaikea karsia.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Tulen iltapäivällä taas katsomaan, jos joku on ehtinyt vastailla tähän 🙂

Vierailija
1753/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jatkuu järjestäminen! Urakan kohteena on nyt yöpöydät ja vaatekaapit. Koin ahaa-elämyksen ja ostin pieniä koreja ja sellaisen isomman järjestyslaatikon missä on lokeroita ja tämä jälkimmäinen se vasta onkin kätevä! Sinne meni kynät, postimerkit, ylimääräiset laturit, ompeluneulat, virkkuukoukut ja muut sellaiset jotka on aiemmin ajelehtinut irtonaisena. Tämä on suorastaan nerokas keksintö! Aion tuollaisia ostaa vielä muutaman kotiin, koska olen toivoton kaiken pikku tavaran kanssa. Toiveena on että kun aukaisen yöpöydän laatikon, näen heti missä on mikin, eikä sitä tarvitse etsiä kaiken rojun keskeltä.

Hyvää järjestysintoa ketjuun kaikille!

Vierailija
1754/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikille! Voisikohan joku täällä auttaa? 🙂

Minun isoin ongelma on viedä pois esimerkiksi lahjaksi saadut tavarat/ perintötavara. Olen vienyt suurimman osan varastoon koska pelkään, että joku kysyy tavaran perään( oletko käyttänyt sitä ostamani tavaraa). Olen saanut lahjaksi arvokkaita tavaroita, mutta ne ei kiinnosta minua millään. Anoppi antoi arvokkaita vaatteita ( teettänyt minulle) ja sanoi vielä, että älä anna näitä pois. Sanoisin, että ehkä 40-50 tavaraa on kotona/ varastossa, joita pidän vain velvollisuudesta. Ahdistaa, mutta tuntuu, että pääsen näin helpommalla. On minulla ihan 10 euron arvoisia lahjaksi saatuja tavaroita myös, ja niitäkin on vaikea karsia.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Tulen iltapäivällä taas katsomaan, jos joku on ehtinyt vastailla tähän 🙂

Oon kans kärsinyt tuosta että minulle tuupataan tavaraa joiden perään pitää katsoa. Tuollainen "vannottaminen" on kurjaa, käytännössä joudut pakosta pitämään vaatetta tai tavaraa jota et ole halunnut mutta et voi pois pistääkään. Mietin että onko sun varastossa tilaa, voiko ne siellä odottaa hetkeä jolloin unohdetaan tämä annettu aarre vai haluatko tilaa heti?

Olen itse pistänyt nämä aarteet ketjun aikana pois ja olen valmistautunut siihen että jos kysytään niin en aio mitään selitellä vaan ilmoitan että tavarat eivät meille mahtuneet. Eikä mitään muuta. En siksi aio selitellä, koska minullekaan ei ole selitelty kun tavarat on tuotu, vaan on vaan oletettu että otan ne. 

Mutta jos varastoosi mahtuu, niin mikset pakkaisi hyvin ja pidä niitä siellä, kunnes joku päivä voit vaikka pistää myyntiin. Tai vie anopillesi sillä tekosyyllä että tarvitset varastoon tilaa. Jos et kuitenkaan koskaan aio vaatteita pitää niin onhan se hieman pöhköä niitä hillota jemmassa, ottaisko anoppi ne takaisin jos puhuisit että ne sopisivat ennemmin hänelle?

Vierailija
1755/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttökelpoiselle tavaralle on kysyntää esimerkiksi seurakuntien diakoniatyössä. Kannattaa ottaa yhteyttä ja kysyä. Tämä on mielestäni helppo ja hyödyllinen tapa päästä omasta ylimääräisestä tavarasta eroon ja tuleepa vielä hyvä mielikin kun tietää että oma turha tavara voi olla avuksi jollekin.

Vierailija
1756/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohdiskeltavaa ja ideointiakin:

Katsele kotiasi vieraiden ihmisten silmin. Miten näet kotisi?

Joskus luin vinkin, että ota kuvia ja katsele niitä. En yleensä tarkkaile muiden koteja, mutta jäi joskus mieleen, että muuten siistissä keittiössä jossain kodissa oli esillä aivan mustaksi pinttynyt saastainen ja naarmuinen leikkuulauta. Se näytti siltä kuin laudasta saisi vähintään ebolan ja ruton. Tällaiseen ehkä havahtuisi juuri kuvaa katsoessaan.

Sama juttu, että en arvostele tai tuijottele muiden asuntoja kauheasti, mutta kylässä ollessani ystäväni muuten niin siistissä kodissa, mikro oli sisältä aivan täynnä roiskeita ja haisi pahalle :/

Vierailija
1757/2330 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna lauantaina on Siivouspäivä! Googlaa jos et ole kuullut tapahtumasta. Ilmoitus nettisivustolle ja viltti ja kassillinen myyntitavaraa mukaan pihalle! Tsemppiä kaikille ja nautitaan auringosta ja lämmöstä :)

Vierailija
1758/2330 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään jatkuu järjestäminen! Urakan kohteena on nyt yöpöydät ja vaatekaapit. Koin ahaa-elämyksen ja ostin pieniä koreja ja sellaisen isomman järjestyslaatikon missä on lokeroita ja tämä jälkimmäinen se vasta onkin kätevä! Sinne meni kynät, postimerkit, ylimääräiset laturit, ompeluneulat, virkkuukoukut ja muut sellaiset jotka on aiemmin ajelehtinut irtonaisena. Tämä on suorastaan nerokas keksintö! Aion tuollaisia ostaa vielä muutaman kotiin, koska olen toivoton kaiken pikku tavaran kanssa. Toiveena on että kun aukaisen yöpöydän laatikon, näen heti missä on mikin, eikä sitä tarvitse etsiä kaiken rojun keskeltä.

Hyvää järjestysintoa ketjuun kaikille!

Huomenta kaikille. Eilen lähti hieman lapasesta, sain yöpöydän laatikot järjesteltyä ja samalla pistin verhot pyykkiin. Silitin lakanoita ja muita vaatteita pinon. Pesin kylpyhuonetta, ajatuksena oli lattian siivoaminen. Sitten huomasin että saunan lasinen ovi näytti todella likaiselta. Ensin kokeilin yleispesuainetta mutta se ei tehnyt ovelle mitään. Sitten kokeilin kylpyhuoneen pesuainetta ja sillä ne jotkin saostumat lähti. Ja koska oli niin hauskaa niin jynssäsin samalla kylpyhuoneen kokonaan. Samalla pesin verhoja ja välillä silitin ne ja laitoin uudestaan paikalleen. 

Kun sain kylpyhuoneen valmiiksi menin keittiöön juomaan vettä. Samalla jäin katselemaan keittiön kaappeja, siellä oli rasvatahraa. Eikun hihat heilumaan. Sitten aukaisin keittiön kaapit ja huomasin että kuivauskaappien ritilät näyttivät likaisilta. Niitä oli mahdoton saada puhtaiksi joten vein kylppäriin ja laitoin fairya päälle liottaakseni ne. Pesin keittiönkaapit sisältä ja ulkoa. Ritilät tuli puhtaaksi ja uudestaan vesitauko. Sitten katse osuikin jääkaappiin ja ennenkuin huomasin, tyhjensin jääkaapin, pesin sen ja ladoin tavarat takaisin.

Ja sitten katse osuikin uuniin, voitte varmaan arvata kuinka siinä kävi. Lopputulemana on että ne vaatekaapit jäivät nyt siivoamatta mutta kyllä kylppäri ja keittiö kiiltävät! Lattiatkin on imuroitu, pölyt pyyhitty ja ovenkarmit sekä kahvat on pesty. Tänään jos saisi ne kaapit järjestettyä ja pestyä. Ainakin toivoa sopii.

Vierailija
1759/2330 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasin aikasemmin pöydän kirpputorille (itsepalvelu). Oli siis pakko käydä läpi lasten vaatteet ja valita, mitkä niistä menee myyntiin. Nyt mulla on kaikki vaatteet hinnoiteltu ja maanantaina vien ne kirpputoriin. Olen niin iloinen että sain tämän vihdoin hoidettua! Kaikki myytävät vaatteet ovat siis jo liian pieniä meidän lapsille. Seuraavaksi käyn lasten kanssa läpi lelut. Maanantaihin mennessä pitäisi olla muutama lelu valittu myyntiin. Tämän jälkeen tehdään lapsille kunnon siivous heidän huoneisiin :) pesen maton, verhot, ikkunat, lattian ja järjestellään yhdessä lelut. Tämän jälkeen käyn läpi omat vaatteet. Tuntuu nyt jo niin ihanalta. Koko muu kämppä odottaa vuoroaan. Halusin aloittaa lapsista, koska he ansaitsevat puhtaat huoneet

Kun asuin lasten kanssa, tehtii tämä aina helmi- ja elokuussa.

Jokainen vaate ja lelu käytiin läpi. Kummallakin oli äitiyspakkaus jäljellä. Siellä säilytettiin mm stipendejä, palkintoja joita ei haluttu esille, kortteja, pari lelua ja vaatetta jne.

Lisäksi ystävälläni on vanhemnat lapset, sain heiltä aina liian pieniä vastteita, nämä käytiin läpi.

Viimeisinä vuosina urakka aloitettiin jo joululomalla, hyvä idea. H hetkenä huone jopa tyhjennettiin, kaikki seinät, katto, lattia käytiin läpi.

Joka kerta väh muovipussillinen lähti pois.

Joskus jopa jätesäkillinen.

Ex.n naisystävä aina, kun on tilaisuus, kehuu kuopusta ja hänen suhtautumista tavaraan.

Esikoinen asuu tyttöystävän kanssa yhdessä ja esikoinen käytännlssä pitää kodin siistinä. Yhdessä siivoavat, tietenkin, mutta esikoinen on määritellyt mihin kuntoon koti jää, kun menevät nukkumaan jne.

Vierailija
1760/2330 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee vieraitakin juuri silloin kun mökki räjähtäneen näkönen, eikä mitään tarjottavaa! Arvaa käykö ketään kun olen leiponut ja siivonnut. Täksi en hirveesti enää hermoile..tosin käyjät ihmettelevät jatkuvaa sotkua, hah, meillä on oikeesti huusholli myllinmallin, eikä 'voi kun on sotkuu, jollain pari vaatetta tuolilka ja kuppi pesemättä. Argh, ihmisten turhuutta.