Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tärkeää karsimisen yhteydessä puhua edes vähän myös ostamisesta, ja sen tarkastelemisesta ja pohtimisesta. Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. (viitaten aiempaan kommenttiin)
Onnellisuutta voi olla esim lyhytaikaista sekä pitkäaikaista.
Mm. nopeat heräteostokset, lohtuostamiset tuottavat tätä lyhytkestoista onnellisuustilaa, ja, mutta ilmeisesti voivat pidemmän päälle rasittaa, kuormittaa (tavaramäärässä näkyy).
Mutta okei, ei tästä enempää, pidetään fokus muissa. :)
Tämä on todella hyvä pointti ja sopii ainakin minun mielestäni täydellisesti tähän ketjuun. Ostamisesta kaikki alkaa. Tai no siis tavarasta. Eihän tyhjä koti tuottaisi näitä mainitsemia ongelmia meille :) mietin tätä onnellisuutta niin, että me LUULLAAN jonkin asian tekevän meidät onnelliseksi. Me ollaan opittu siihen ajatukseen, että tavaran ostaminen, lohtuostaminen tai jopa lohtusyöminen ( puhun itseni puolesta) tekee meidät onnelliseksi pienen hetken. Henkilökohtaisesti nämä tavat olivat minulle vain pakenemista. Olin liian kuormittunut ja lukossa, joten päätin fokusoida shoppailuun ja syömiseen. Paras on löytää ne juurisyyt omaan käytökseen. Ap
Ja tässäkin on ihana huomata, miten hyvä fiilis uudesta vaatteesta tms. tulee kun ostaa harvoin ja tarpeeseen. Uutta paitaa fiilistelen monta käyttökertaa että onpa ihana vaate, ihana laittaa tämä päälle. Itse olen useamman vuoden jo vähentänyt shoppailua ja joissain asioissa se on jopa mennyt vähän yli tai hieman liian rajoittuneeksi. Joten rajansa kaikella. Esim. huomasin jossain vaiheessa että en ollut ostanut moneen vuoteen yhtään kynsilakkaa ja kun ostin ihanan uuden lakan, siitä tuli älyttömän hyvä ja pirteä, virkistynyt olo. Joten on hyvä kiinnittää omaan fiilikseen huomiota myös niin ettei liikaa yritä sinnitellä vanhoilla kulahtaneilla rytkyillä tai käyttää aina yhtä samaa huulipunaa, että se varmasti kuluu loppuun jos se alkaa vaikuttamaan vähän jo negatiivisesti omaan olotilaan. On ihana ostaa joku kiva uusi juttu harkitusti silloin tällöin ja sallia jokunen heräteostoskin muutaman kerran vuodessa silloin kun siitä tulee itselle hyvä fiilis parhaimmillaan pitkäksi aikaa.
-Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Vein tänään yhden kassillisen vaatteita kierrätykseen.
Oletteko huomanneet, että vaatteet keräävät todella paljon pölyä?Tänään en voi siivota, koska ranteeseen pistettiin kortisonia. Aion sen sijaan relata ja katsoa Murha Sandhamnissa-sarjaa Areenasta. Samalla voi miettiä mistä jatkan, kun käsi on taas toimintakunnossa.
Pikaista paranemista!
Olen saanut nyt kaikki kesämekot pestyä, huomenna osalle silitys. Huomenna aion myös silittää pellavasortsit joita on siis kuusi, muutamat pellavahousut ja pari hametta. Sitten kaivan sandaalit esille ja vien varastoon pari laatikollista tavaraa. Onpa ihanaa kun tulee kesä, niin helppoa pukeminen.
Huomenna teen pikaraikastuksen ja pikasiivouksen.
Wc-pöntön ja lavuaarin pesu, pölyjen pyyhkimistä, lattioiden imurointi ja pikainen luuttuaminen lattialastalla useita eri liinoja käyttäen. Wc-pyyhkeiden vaihto.
Petivaatteiden vaihto.
Lopuksi tuoksukynttilä palamaan.
Olen katsellut youtubesta aiheeseen liittyviä videoita esim. hakusanalla decluttering. Vaikuttaa siltä että kaikki
aiheeseen liittyvät videot ovat naisten tekemiä. Siivoavatko miehet vieläkään vai onko kaikki niin kuin ennenkin? Seuraako joku mies tätä ketjua?
Kodissa eri sisustustyylien purkaminen, eri paristen poistaminen. -> elikä yhden tyylilinjan etsiminen, löytäminen ja pitäminen. Selkeyttäminen.
(Ellei juurikin sekatyylejä halua.)
Pakko sanoa, että aina kun tulen lukemaan tätä ketjua niin tulee joka kerta yhtä hyvä mieli :) joskus olen joutunut kuuntelemaan vain valitusta työni puolesta ja muutenkin somessa on niin negatiivinen fiilis. Täällä on jotenkin aidosti iloinen ilmapiiri.
Minä eilen sanoin tekeväni 3 tuntia tätä urakkaa eteenpäin, kun oli vapaa päivä. Tänään minulla on iltavuoro ja sen takia ajattelin 2 tunnin ajan edistää tätä. Eilen sain todella paljon tehtyä, voisinpa näyttää täällä ennen ja jälkeen kuvia ! Ihan huima muutos ja sain siis kaikki vaatteet paikoilleen. Vielä on likaisia vaatteita pesemättä ja niitä pesen yksi kone päivässä :) tänään ajattelin siivota wc:n sekä vähän keittiön tasoja siistiä. Huomenna pesen jääkaapin. Tsemppiä kaikille ja kiitos vinkeistä ! :)
Olen muuten nyt pedannut sängyn joka aamu sekä pessyt sen päivän tiskit pois melkein heti käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut youtubesta aiheeseen liittyviä videoita esim. hakusanalla decluttering. Vaikuttaa siltä että kaikki
aiheeseen liittyvät videot ovat naisten tekemiä. Siivoavatko miehet vieläkään vai onko kaikki niin kuin ennenkin? Seuraako joku mies tätä ketjua?
Käyn satunnaisesti täällä katsomassa uusia vinkkejä. Olen siis mies. Asun tällä hetkellä yksin ja olen aika huono järjestelemään ja pitämään paikat siistinä. Tarvitsen kaikkia vinkkejä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aiheeseen liittyvät videot ovat naisten tekemiä. Siivoavatko miehet vieläkään vai onko kaikki niin kuin ennenkin? Seuraako joku mies tätä ketjua?Käyn satunnaisesti täällä katsomassa uusia vinkkejä. Olen siis mies. Asun tällä hetkellä yksin ja olen aika huono järjestelemään ja pitämään paikat siistinä. Tarvitsen kaikkia vinkkejä :D
Selkeys ja yksinkertaisuus. Ei tarvitse mitään monimutkaisia juttuja. :)
Tässä muutama selkeä vinkki:
- Koti vähätavaraiseksi, esille ei juuri mitään.
- Kaikki ylimääräinen ja turha pois.
- Selkeät, nimetyt paikat tavaroille ja vaatteille. Voi ihan kirjoittaa tavaran nimen (kattilat, aterimet, t-paidat, farkut..) hyllyn kohtaan, sitten ne paikat alkaakin muistamaan jo ulkoa.
- Likavaatteet aina likakoppaan.
- Pese likavaatteet.
- Tavarat paikoilleen käytön jälkeen.
- Hyvät siivousvälineet ja siivousaineet.
- Imurointi tarpeen mukaan (1-7krt viikossa). Satsaa hyvään imurimeen! Toki on ihmisiä, jotka tekevät siivouksen ilman imuriakin.
- Lattioiden luuttuaminen. Pesuaine+vesi. Hyvä lattiamoppi (levyn mallinen moppiosa). Käytä sen kanssa useita eri liinoja, yhdellä mopilla vetäessä lika vaan siirtyy.
- Tiskien tiskaus päivittäin. Tiskiaine+vesi.
- Ikkunoiden pesu yksinkertaisimmillaan: laadukkailla mikrokuituliinoilla, ikkunanpesuaine ja loppupyyhintä pelkällä vedellä kostutettu nihkeä mikrokuituliina. (Ohjeita aiemmin ketjussa.)
- Pölyt: vaikkapa kertakäyttösiivousliinoilla. Kostuta vähän liinoja. Tutkaile pölypaikat: tasot, valaisimet, taulut, ym.
- Pedin petaus aamuisin.
- Petivaatteiden vaihto 2-4 kertaa kk. Likaiset suoraan pesuun.
Listaa voi lisäillä, korjailla ja jatkaa kuka tahtoo. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aiheeseen liittyvät videot ovat naisten tekemiä. Siivoavatko miehet vieläkään vai onko kaikki niin kuin ennenkin? Seuraako joku mies tätä ketjua?Käyn satunnaisesti täällä katsomassa uusia vinkkejä. Olen siis mies. Asun tällä hetkellä yksin ja olen aika huono järjestelemään ja pitämään paikat siistinä. Tarvitsen kaikkia vinkkejä :D
Toimivat kaapistot, naulakko. Pyykkikori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeys ja yksinkertaisuus. Ei tarvitse mitään monimutkaisia juttuja. :)
Tässä muutama selkeä vinkki:
- Koti vähätavaraiseksi, esille ei juuri mitään.
- Kaikki ylimääräinen ja turha pois.
- Selkeät, nimetyt paikat tavaroille ja vaatteille. Voi ihan kirjoittaa tavaran nimen (kattilat, aterimet, t-paidat, farkut..) hyllyn kohtaan, sitten ne paikat alkaakin muistamaan jo ulkoa.
- Likavaatteet aina likakoppaan.
- Pese likavaatteet.
- Tavarat paikoilleen käytön jälkeen.
- Hyvät siivousvälineet ja siivousaineet.
- Imurointi tarpeen mukaan (1-7krt viikossa). Satsaa hyvään imurimeen! Toki on ihmisiä, jotka tekevät siivouksen ilman imuriakin.
- Lattioiden luuttuaminen. Pesuaine+vesi. Hyvä lattiamoppi (levyn mallinen moppiosa). Käytä sen kanssa useita eri liinoja, yhdellä mopilla vetäessä lika vaan siirtyy.
- Tiskien tiskaus päivittäin. Tiskiaine+vesi.
- Ikkunoiden pesu yksinkertaisimmillaan: laadukkailla mikrokuituliinoilla, ikkunanpesuaine ja loppupyyhintä pelkällä vedellä kostutettu nihkeä mikrokuituliina. (Ohjeita aiemmin ketjussa.)
- Pölyt: vaikkapa kertakäyttösiivousliinoilla. Kostuta vähän liinoja. Tutkaile pölypaikat: tasot, valaisimet, taulut, ym.
- Pedin petaus aamuisin.
- Petivaatteiden vaihto 2-4 kertaa kk. Likaiset suoraan pesuun.
Listaa voi lisäillä, korjailla ja jatkaa kuka tahtoo. :)
Wc-pöntön pesu päivittäin tai joka toinen päivä. Wc-lattiaa ja pöntön lattiaympäristöä myös pestään (esim kertakäyttöiset wc-liinat)
Wc:pöntölle wc-harja ja wc-pesuaine.
Lavuaari päivittäin: oma mikrokuituliina tai wc-kertis tms.
Wc peili: soveltuva mikrokuituliina, oma liina tälle. Tällä pyyhitään peili ja tulee puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunin pesu: esim uuninpuhdistusaineella, kaupoista löytyy.
Joillekin on voinut jäädä kammoja lapsuudesta ja nuoruudesta; pakolliset viikkosiivouspäivät, pakolliset siivoukseen liittyvät tehtävät. Kireä ilmapiiri siivouksien yhteydessä, pölyä pölisevät matot, pölyiset ällöttävät luutut, harmaanlikaiset mopit ja moppivesi, käsintiskauksien määrät. Tehokkaat, nopeat ja rivakat siivoussuorittajat jotka vain kehuskelevat töitään, tai ovat tulleet sormi ojossa sanomaan tiukasti Ei noin, vaan tee näin. jne. Jokin älytön kilpailu ja suorittaminen siivouksissa. Koulun kotitaloustuntien "epäonnistumiset" ja epäkiinnostavat jutut, tiukka ope jne.
Vapaudu noista em. ja luo omat ihanat uudet siivoustyylit, siivousrutiinit. Tunne, aisti ihana puhtaus, järjestys ja siisteys kotona.
Kävin omat vaatteet läpi.
Talvi- ja syysvaatteet pakkasin säilytykseen. Kaappiin tilalle kesävaatteet pesun kautta.
Tällä kertaa raaskin luopua neljästä vaatteesta. Olisin toivonut poistoja enemmän, mutta en halua pakottaa itseäni luopumaan. Vaatteet ovat minulle tärkeitä, saan usein kehuja pukeutumisestani.
Täytyy vaan muistaa, että hiljaa hyvää tulee ja jokainen poisto vie lähemmäksi päämäärää.
Onneksi nyt ei tee mieli ostaa yhtään uutta vaatetta eikä ole tarvettakaan.
Asetin tavoitteeksi nyt tehdä joka ilta ainakin 1,5h ja 4 seuraavaa viikonloppua minkä ehdin. Karsin ensimmäisenä pois iltamenot sekä viikonloppumenot, ihan minimiin. Alkaa tulemaan jälkeä! Ilmoitin jo ystäville ja muutamille sukulaisille että kesällä juhannuksen jälkeen voidaan nähdä. Puhelut minimiin, samoin viestimiset ja some, ja että nyt olen toistaiseksi kiinni eräässä projektissa. Muuten en saisi tarpeeksi noihin hommiin rauhaa.
Teen valmiiksi ruokia, myös pakkaseen, kaupasta valmisruokia pakasteesta ja eineksiäkin vähän, sekä nopeasti ja helposti tehtäviä ruokia.
Miltäs kuulostaa?
Apua mulla on aika paljon tekemistä ja haluisin saada kaiken valmiiksi jo tänään! Se ei tietenkään ole mahdollista, joten nyt on vaan pakko aloittaa jostain ! Venyttelen nyt tätä aloittamista ihan turhan pitkään.
Pakko nopeasti keittää iltapäiväkahvit ja nousta ylös hommiin. Teen jokaista huonetta 15 minuuttia ja otan ennen ja jälkeen kuvat. Lähetän miehelle, joka on työmatkalla :D lähetin hänelle viestin ja kerroin suunnitelmistani. Muuten olisin livistänyt taas tästä hommasta. Itse olen tämän kaiken sotkun aiheuttanut. Mies tsemppasi heti, joten nyt vaan pidetään lupaus.
Ennen olisin miettinyt että olen niin lapsellinen kun tarvitsen tsemppiä mieheltäni, mutta tämä ketju sai minut unohtamaan ne huonot ajatukset. Olen vasta oppimassa :)
Vierailija kirjoitti:
Asetin tavoitteeksi nyt tehdä joka ilta ainakin 1,5h ja 4 seuraavaa viikonloppua minkä ehdin. Karsin ensimmäisenä pois iltamenot sekä viikonloppumenot, ihan minimiin. Alkaa tulemaan jälkeä! Ilmoitin jo ystäville ja muutamille sukulaisille että kesällä juhannuksen jälkeen voidaan nähdä. Puhelut minimiin, samoin viestimiset ja some, ja että nyt olen toistaiseksi kiinni eräässä projektissa. Muuten en saisi tarpeeksi noihin hommiin rauhaa.
Teen valmiiksi ruokia, myös pakkaseen, kaupasta valmisruokia pakasteesta ja eineksiäkin vähän, sekä nopeasti ja helposti tehtäviä ruokia.
Miltäs kuulostaa?
Jos tämä toimii niin anna mennä. Mulla myös somettaminen ja asioiden siirtäminen on syviä kuoppia matkassani. Olen nyt päättänyt, että saan somettaa vasta sitten kun päivän tavoitteet on hoidettu. Tänään tavoite oli tunti siivoomista. Karsin myös paljon siinä samalla. Ennen aina ajattelin, että karsiminen ja tavaran vieminen ulos kodista pitää tapahtua samana päivänö. Siksi aina välttelin sitä. Nyt olen joo kuukauden päivät karsinut yksi päivä ja seuraavana ulos/ myyntiin. Paljon paremmin toimii mulla. Olen myös ostolakossa, se on erittäin vaikeaa varsinkin keväällä :( ostin vain kukat terassille, en muuta. Lasken ne välttämättömiin, koska ne eivät tuo sotkuisuutta kotiin. Eihän ne oakolliset ole, mutta enemmän ne iloa tuo kuin stressiä.
Varmaan kannattaisi miettiä suhdetta niihin omiin vanhempiin, jos heidän takiaan pidät kodissasi tavaraa, jota et itse halua.
Olen tänään lukenut tätä keskustelua ja kerännyt motivaatiota kylppärin puhdistamiseen! Oikein odotin työpäivän päättymistä, että milloin pääsee hommiin :)
Meni n. 45 minuuttia, kun pyyhin pyykkikoneen luukun ja sivut rätillä, pesin suihkun, lavuaarin ja vessanpöntön huolellisesti ja vettä, ainetta ja harjaa säästämättä. Pesin kylpyhuoneen seinät ja lattian, putsasin suihkukaivon ja vaihdoin siihen sen hiusverkon, pesin peilin sekä peilikaapin hyllyt. Kyplyhuoneen matto on puisteltu ja ollut tuulettumassa koko päivän.
Alla pari vinkkiä:
Oikeasti homma menee tosi nopeasti, kun siirtää kylpyhuoneesta kaiken ylimääräisen pois, että ei tarvitse varoa mitään, vaan saa suihkia rauhassa. Avainsana on kunnollisen välineet: itselläni on viledan välinevarsi, johon voi kiinnittää lastan sekä hankaimen. Hankaimella putsaan lattiat ja seinät ergonomisesti ja ilman konttaamista tai kurkottelua. Hankaimeen saa vaihdettua hankauslevyn, minkä takia ostin sen enkä pesuharjaa, vaikka harja olisi varmaan vielä tehokkaampi.
Kuivain kuivaa parhaiten kun sillä vetää lattialaattoja diagonaalissa, eli Kulmasta kulmaan, eikä sivusta sivuun, jolloin roiskii vettä paljon enemmän. Perusjuttu, mutta ehkä kaikki eivät ole hoksanneet vielä.
Laita pesuaineet ja välineet heti pois ja kuivumaan käytön jälkeen. Itselläni on suihkuverhon tangossa ikean ns. klipsipidike.. sellainen roikkuva jossa on paljon klipsuja. Laitan siihen liinat, hanskat ja hankauslevyn kuivumaan kunnes laitan pyykkinoneeseen. Voi pestä hetikin, mutta yleenaä haluan pestä muitakin siivousliinoja/moppeja samalla koneellisella.
Sellainen perinteinen peltinen peilikaappi on helppo pitää siistinä, kun tavarat säilyttää pienemmissä koreissa tai purkeissa.
Nyt palkitsen itseni hyvästä työstä keittämällä teetä ja syömällä pasteijoita.
Hinkkaaminen voi aiheuttaa kiillevauroita. Kannattaa ennemmin kokeilla liottaa hellaa. Itse suihkin ihan tavallista fairya, pistän kelmua tai ihan muovipussin päälle ja annan olla mielummin vaikka yön ylitse. Uuninpesuaine kannattaa myös jättää yön ylitse vaikuttamaan.