Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Olisi varmaan hyvä puhua jostain tavaramäärän järkeistämisestä, tarpeettomien läpikäymisestä. Minimalismi on minimalismia eikä ole kaikkien juttu.
Tee itsellesi alkuun niin helpot päivätavoitteet, että saavutat ne niin tulee positiivinen suhde ja ehkä nälkäkin kasvaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Minimalisti sanoi, että tavaramääräsi vähentäminen ja omistamiesi tavaroitten karsiminen "säästää aikaa ja rahaa".
Minulla on varmaan jotain ymmärrysongelmia, mutta miten ihmeessä JO ostetun karsiminen muka säästää aikaa ja rahaa. Nimenomaan aikaahan siinä menee, kun alkaa niitä karsia, kuin myös rahaa haaskuun, koska luopuu niistä, mitä on jo ostanut.
Kyllä se vaan niin on, että luopuminen jo hankitusta tavarasta yleensä kirpaisee, niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Siksi kannattaakin jatkossa harjoitella lähinnä sitä ostamattomuutta. Siihen onkin jo alkanut tulla neuvonantajia, kuinka esim. shopataan oma vaatekaappi eli löydetään uudelleen se, mitä jo omistetaan.
Siis monellakin tavalla. Tässä muutamia:
Säästät aikaa, kun et joudu etsimään tavaroita tavarapaljouden keskeltä
Säästät rahaa, kun tiedät mitä omistat etkä tule hankkineeksi esimerkiksi lisää saksia siksi ettet löydä edellisiä
Tavaroiden karsiminen jää mieleen etkä hanki enää yhtä kevytmielisesti yhtään mitään, säästät rahaa.
Jos sinulla on itsellesi turhaa tavaraa, jonka voit myydä, tienaat.
Jos karsit tavarasi säännöllisesti, mahdut pienempiin neliöihin ja tämä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla säästää potentiaalisesti ihan valtavan paljon rahaa!
Olen kyllä huomattavasti parantunut tässä kodin järjestämisessä ja karsimisessa. Ketjun alussa taisin jotain kysyä karsimiseen liittyen. Nyt jotenkin jäänyt nämä vinkit mieleen. Ehkä isoin ero minussa on se, että minua oikeasti häiritsee sotku ja lika. Tai onhan ne aina häirinnyt mutta nyt myös teen asialle jotain. Silmät ovat enemmän auki kun kuljen täällä huoneesta toiseen. Sain oikeasti toivon pilkahduksen. Voin oikeasti asua siistissä kodissa vaikka se vaatiikin vielä töitä. Tähän asti olen karsinut ihan reippaalla otteella ja yrittänyt juuri objektiivisesti nähdä tilannettani. Unelma olisi muuttaa pienempään asuntoon, mutta tavarapaljouden takia en voi sitä vielä tehdä. Haluaisin pienemmän vuokramaksun ja säästää sitten loput rahat matkaa varten. Sana kodin vanki ketjun alussa oli hyvä kuvaus minulle. Olen asentanut puhelimeen yhden tunnin somelle ja muu aika käytän karsimiseen, pyykkäämiseen (vuori on valtava) ja siivoomiseen vuorotellen,oman jaksamisen ja halun mukaan. Haluan toivottaa kaikille hyvää matkaa kohti unelmakotia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä huomattavasti parantunut tässä kodin järjestämisessä ja karsimisessa. Ketjun alussa taisin jotain kysyä karsimiseen liittyen. Nyt jotenkin jäänyt nämä vinkit mieleen. Ehkä isoin ero minussa on se, että minua oikeasti häiritsee sotku ja lika. Tai onhan ne aina häirinnyt mutta nyt myös teen asialle jotain. Silmät ovat enemmän auki kun kuljen täällä huoneesta toiseen. Sain oikeasti toivon pilkahduksen. Voin oikeasti asua siistissä kodissa vaikka se vaatiikin vielä töitä. Tähän asti olen karsinut ihan reippaalla otteella ja yrittänyt juuri objektiivisesti nähdä tilannettani. Unelma olisi muuttaa pienempään asuntoon, mutta tavarapaljouden takia en voi sitä vielä tehdä. Haluaisin pienemmän vuokramaksun ja säästää sitten loput rahat matkaa varten. Sana kodin vanki ketjun alussa oli hyvä kuvaus minulle. Olen asentanut puhelimeen yhden tunnin somelle ja muu aika käytän karsimiseen, pyykkäämiseen (vuori on valtava) ja siivoomiseen vuorotellen,oman jaksamisen ja halun mukaan. Haluan toivottaa kaikille hyvää matkaa kohti unelmakotia.
Hyvä sinulle. Taidat olla myös somen vanki.
Vierailija kirjoitti:
Välillä fantasioin siitä, että heittäisin vaan joku päivä lähestulkoon kaiken omaisuuteni myyntiin, kierrätykseen, roskiin, lahjoitukseen. Pitäisin vaan hammasharjan, pienen setin vaatteita, tietyt keittiöjutut ja muutaman muun oikeasti tärkeäksi luokittelemaa asiaa. Muuttaisin myös ehkä ulkomaille. Sitten muistan, että nyt kun olen parisuhteessa ja osa omaisuudesta on sellaisia ”puoliks sun puoliks mun” -tavaroita tai muuten sellaisia, mitkä voivat vaikuttaa myös toisen olemiseen, tekemiseen ja harrastamiseen, niin eihän se käytännössä onnistu. Enkä pääse ulkomaillekaan, ellen lähde yksin.
Minulla on ollut ihan samanlainen haave 😅 tosin en voi toteuttaa sitä kun samassa taloudessa asuu mies ja 3 lasta. Mutta jotenkin tuntuu että kaikki tavarat ahdistaa, ja olisi helpottavaa päästä eroon kaikesta. Kai sitä täytyy vain sietää muiden tavaroita, omat vaatteet ja tavarat olen karsinut minimiin.
Ooooi tämä ketju täytyy näyttää mun poikaystävälle! Aivan likainen ja sotkuinen kämppä hänellä. En jaksa enää jankuttaa, joten hän saa tutustua näihin vinkkeihin. En voi asua hänen kanssaan kunnes saa siivottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?
Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. Itse en käyttänyt ketään apuna fyysisesti. Luin paljon kirjoja ja kuuntelin aiheesta esim. Youtubesta. Olen itse elävä esimerkki siitä, että pystyt siihen itse! Tärkein asia on, että opit uusia tapoja, kun puhutaan kodin siisteydestä.
Itse käytin ammattijärjestäjän apua kun tyhjensin vanhempieni talon. Ymmärrän kyllä ap:n pointin siinä, että itse ei opi jos sitä työtä ei itse tee. Joskus ammattijärjestäjä on silti suuri apu.
Haluaisin kyllä karsia mutta en jaksa viesä niitä tavaroita talosta ulos. Siihen se aina jää
Minua ahdistaa eniten meidän lapsien lelujen määrä. Itse en osaa niistä luopua ja nyt jotkut lelut eivät edes ole heidän ikäisilleen enää. Huoneet ei koskaan näytä siistiltä vaikka kuinka paljon niitä järjestelisi.Lapset myös ihan sekaisin tästä. No pitäisikö minun vain lahjoittaa ne eteenpäin vai laittaa osan jemmaan?
Mun ratkaisu on ollut negatiivinen tavaravirta. Joku jo sanoikin, että aina kun hankkii uuden tavaran, luopuu jostain tavarasta. Mulla on kahden poiston sääntö: yhtä uutta tavaraa kohti lähtee kaksi vanhaa. Tää estää mua ostamasta mitään mitä en todella kovasti halua/tarvi, koska kun ostan, joudun miettimään mistä kahdesta luovun.
Tällä menetelmällä koittaa vielä hetki, jolloin mulla ei muutaman vuoden päästä ole kuin yksi tavara, mutta lopetan tän varmaan ennen sitä hetkeä.
Täällä yksi järjestelijä, siivoaja ja raivaaja. Olen nyt saanut koko asunnon läpikotaisin raivattua. Kaapit ovat järjestyksessä, ikkunatkin pestyjä, parveke siisti, sauna pesty, kaapit karsittu, rikkinäiset tavarat poisheitetty ja tämä kaikki kolmessa viikossa. Täältä on lähtenyt niin paljon tavaraa että en olisi uskonut kuinka paljon voi pieneen asuntoon mahtua. Nyt alkaa se suurin urakka, eli kuinka tätä järjestystä pidetään yllä.
Asunnossa tuntuu kummallinen rauha, ihan kuin energiat olisivat puhdistuneet.
Miten muilla järjestelijöillä menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:
Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.
Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.
Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.
Päivä 4: Puhdista jääkaappi.
Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.
Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.
Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.
Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:
Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.
Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.
Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.
Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:
Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.
Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.
Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.
Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.
Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:
Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.
Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.
Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.
Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!
Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta. :D)
Päivä 23: Pese seinät.
Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:
Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.
Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroAivan on.
Muut, päivät 27-30:
Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.
Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.
Päivä 29: Imuroi auto.
Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.Siis tämä oli se masentava lista.
Ehkä sulle! Mun mielestä tänne saa ehdottaa mitä vaan ja jos ei sit itselle toimi niin skrollaa alaspäin vaan :) ei tarvii täyttää tätä ketjua turhilla mielipiteillä. Se on makukysymys. Täällä saa iloita siitä, että on vienyt roskapussin ulos tai vastaavasti siitä, että on tehnyt itselleen toimivan listan. Sit jokainen poimii niistä itselleen sopivat vinkit talteen :) hyvää päivänjatkoa!
Minä itse päätin tänään pestä lakanat ja imuroida kunnolla sänkyjen alta. Kaksi kassillista meni kiertoon ( leluja) . Tsemppiä kaikille!
Aivan totta! Mä luin kanssa tota listaa ja aattelin että ei kyllä mulle toimisi yhtään kun joka päivä pitäisi petrata, ennemmin silloin tällöin spurtti. Mutta ei tullut mieleenkään kommentoida että masentava lista, ei siinä listassa itsessään mitään vikaa ole, jollekin muulle voi toimia mainiosti vaikka mulle ei. Sitä paitsi tykkään hirveästi kirjoittaa ja lukea listoja, ne on sellaista ihanneminää varten joka jaksaa keskittyä ja muistaa tehdä asioita ja jonka pää on hyvässä järjestyksessä😅
Vierailija kirjoitti:
Mun ratkaisu on ollut negatiivinen tavaravirta. Joku jo sanoikin, että aina kun hankkii uuden tavaran, luopuu jostain tavarasta. Mulla on kahden poiston sääntö: yhtä uutta tavaraa kohti lähtee kaksi vanhaa. Tää estää mua ostamasta mitään mitä en todella kovasti halua/tarvi, koska kun ostan, joudun miettimään mistä kahdesta luovun.
Tällä menetelmällä koittaa vielä hetki, jolloin mulla ei muutaman vuoden päästä ole kuin yksi tavara, mutta lopetan tän varmaan ennen sitä hetkeä.
Mulla on sääntö saan ostaa ei pakollista, jos saan rahan kirppismyynnistä.
Koti on lähes hallussa, mutta jouluna sain veljeni perheeltä ja vanhemmiltani paljon tarpeetonta. Veljeni asuu isossa maalaistalossa, lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja tarpeetonta on paljon.
Kesälomalla tulee kuulemma seuraava kuorma.
Vein kaikki itsepalvelukirppikselle ja rahaa tuli reilu 100 e.
Halusin Verson saunatakin. Sen ostin
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä karsia mutta en jaksa viesä niitä tavaroita talosta ulos. Siihen se aina jää
Tämä oli mun haaste aiemmin. Kun oivalsin, että karsimiseen liittyy myös se poisvieminen ja asioiden tekeminen loppuun saakka, niin ratkaisin asian niin että auto lainaan ja kaikki kassit, laatikot ym hyväntekeväisyyteen. Pitää vaan varata aikaa, energiaa ja intoa.
- > Roskat jätteisiin, kaikki hyvä tavara hyväntekeväisyyteen. Yksinkertaista.
Mä olen päässyt siihen pisteeseen, että tekisi mieli laittaa aivan kaikki ylimääräinen pois. Siis aivan kaikki ylimääräinen.
Vedän välillä nyt vähän happea ja tuon mainitsemani haaveen varmaan vielä toteutankin.
Paljon olen laittanut pois tavaraa ja vaatetta, ja olen myös siivonnut kodin paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen päässyt siihen pisteeseen, että tekisi mieli laittaa aivan kaikki ylimääräinen pois. Siis aivan kaikki ylimääräinen.
Vedän välillä nyt vähän happea ja tuon mainitsemani haaveen varmaan vielä toteutankin.
Paljon olen laittanut pois tavaraa ja vaatetta, ja olen myös siivonnut kodin paikkoja.
En oikein tiedä mitä ajattelisin tästä. Riippuu siitä, minkä lasket ylimääräiseksi. Jotenkin tulee mielikuva tyhjänä kaikuvasta kämpästä, josta olet siivonnut ulos lopulta perheen, suvun, ystävät ja muistot. Ehket tarkoita ihan sitä sentään, vai aiotko vapauttaa itsesi muutenkin ja alkaa reppureissaamaan maailmaa?
Itse tulen sen verran kaukana perässä, että olen tänään saanut ehkä 5-10 asiaa paikoilleen, enää miljoona jonossa. Mutta jokaista paikkansa etsivää esinettä kohti vieressä on kaksi, joista en osaa toistaiseksi päättää, missä niitä kannattaisi säilyttää.
Meillä on kahden yrittäjän ja lemmikkien ja lapsen tavarat, pienessä talossa huonot säilytystilat, ja kaikenlaisia pikkulipastoja yms, joista ei pirukaan kohta muista, missä mitäkin lyymii. Tähän sitten päälle pari kuolinpesää.
Mun täytyy tehdä joku lista, mihin kirjaan kaikki paikat, muuten niitä ei sitten enää löydä. Mulla on Varma Talsi niin monessa paikassa, että siellä pysyy varmemmin kuin pankissa. Sitten kanssa on kaikenlaista säilytyslaatikkoa ja muuta lajitteluun tarkoitettua ratkaisua, joita hilloan ilman että niissä on sisältöä. Pitäisi ilmeisesti etsiä ensin niille oma paikka, josta niitä voi valikoida käyttöön sitten kun tietää, mille paikka tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä mitä ajattelisin tästä. Riippuu siitä, minkä lasket ylimääräiseksi. Jotenkin tulee mielikuva tyhjänä kaikuvasta kämpästä, josta olet siivonnut ulos lopulta perheen, suvun, ystävät ja muistot. Ehket tarkoita ihan sitä sentään, vai aiotko vapauttaa itsesi muutenkin ja alkaa reppureissaamaan maailmaa?
Itse tulen sen verran kaukana perässä, että olen tänään saanut ehkä 5-10 asiaa paikoilleen, enää miljoona jonossa. Mutta jokaista paikkansa etsivää esinettä kohti vieressä on kaksi, joista en osaa toistaiseksi päättää, missä niitä kannattaisi säilyttää.
Meillä on kahden yrittäjän ja lemmikkien ja lapsen tavarat, pienessä talossa huonot säilytystilat, ja kaikenlaisia pikkulipastoja yms, joista ei pirukaan kohta muista, missä mitäkin lyymii. Tähän sitten päälle pari kuolinpesää.
Mun täytyy tehdä joku lista, mihin kirjaan kaikki paikat, muuten niitä ei sitten enää löydä. Mulla on Varma Talsi niin monessa paikassa, että siellä pysyy varmemmin kuin pankissa. Sitten kanssa on kaikenlaista säilytyslaatikkoa ja muuta lajitteluun tarkoitettua ratkaisua, joita hilloan ilman että niissä on sisältöä. Pitäisi ilmeisesti etsiä ensin niille oma paikka, josta niitä voi valikoida käyttöön sitten kun tietää, mille paikka tarvitaan.
Aika kaukaa haettu tuo sinun mielikuvasi. Pidetäänhän ketju positiivisena! Tavarasta kyse!
Minäkin taas aloitin isomman järjestämisen yksi päivä. Tällä hetkellä joka paikka lattiaa myöten on täynnä esille levitettyä tavaraa, ja energia järjestämiseen hyytyi. Sain kuitenkin monta kassillista lajiteltua ja poiskin, mutta voi kun tämä urakka tuntuu välillä niin ylivoimaiselta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa haettu tuo sinun mielikuvasi. Pidetäänhän ketju positiivisena! Tavarasta kyse!
No juu, mietin kun sen kirjoitin, ettei välttämättä tarttisi. Mutta minusta on ehkä helpompi pitää se positiivisuus mielessä, jos tästä ei tule myöskään minimalismin tai ylettömän siisteyden ihannointiketjua. Vaan pysyisi se kamppailuaihe. Nuo kun helposti menevät överiksikin, ja ovat muodikkaita juttuja.
säästää aikaa = et järjestele kamojasi jatkuvasti uudelleen, vähemmän tavaraa = vähemmän näkyvää sotkua. Monella on sitä tavaraa kertynyt niin paljon, siksi tietty minimointiprosessi saattaa olla alkuun tarpeen. Minimalismiakin on monentasoista, toiset haluaa karsia kaiken ihan minimiin, toiset vain tiettyjä alueita. Itseäni on alkanut yli 40v kiinnostamaan vaatekaapin minimointi että kotivaatteet ja samalla etätyövaatteet voisivat ihan vapaasti olla 3 paria leggignseja, x määrä lyhythihaisia ja pitkähihaisia t-paitoja ja joku neule/huppari. Ei tarvitsisi aamulla viettää vaatekaapilla puolta minuuttia pidempää kun poimii sieltä jonkun kaiken kanssa sopivan setin ja vetää päälleen :) Ei vain jaksa kiinnostaa pukeutuminen samaan tyyliin kun nuorempana. Myös virallisiin työtilaisuuksiin voisi hyvin riittää 2-3 samantyylistä siistimpää paitaa ehkä eri väreissä ja tummat farkut + jotkut siistimmät housut. Ja se ajatus siitä paljonko vaatekaapin sisältö vähentyisi ja selkeytyisi. Jollekin toiselle taas pukeutuminen on henkireikä eikä se ole multa pois.