Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1501/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapasin vkl ystävän joka kertoi että hänelle lahjoitettiin eräs kapistus. Siis ilmaiseksi! Pitäisi vaan hakea se. No kun aikani kuuntelin tajusin että ei tuo ystävä sitä laitetta tarvitse ja tuskin tulee käyttåmäänkään. Sanoin sitten että kannattaako ottaa kaikki vastaan mitä ilmaiseksi tarjotaan jos et varmasti tuota tarvitse. Alkoi vähän miettiä.

Huomasin vaan itsessäni muutoksen. Ensinnäkään en tarjoutunut heti hakemaan kapistusta vaikka vihjailtiin kovasti että tarvitsee jonkun avuksi sitä(painava!) hakemaan. Toisekseen, sain sanottua arvioni suoraan vaikkakin ystävällisesti. En enää halua olla se joka paikan höylä joka jeesa muita ja jää itse aina takki tyhjänä ihmettelemään kun ei apuja tule jos tarvitsee.

Meinaan että kehitystä tapahtunut. Ja tottakai autan ystävää jos on hätä. Mutta kun on niin paljon töitä ja uupumusta itsellänikin joten pakko huolehtia omasta jaksamisesta ensisijaisesti ja sanoa myös ei jos voimavaroja tai aikaa ei ole.

Mitä tulee siivoukseen tämä ystävä on siinä huono, ja olen monet kerrat hänen ikkunatkin pessyt ja auttanut viemään roinaa Sortti- asemalle. Siksi on ollut pakko laittaa rajaa koska tuntuu joskus että loputonta se tarvitseminen sieltä päin.

Jatkan vielä, että loputonta se tarvitseminen kun ilmaista tavaraa pitää haalia kotiin. Milloin pitää maalata lipaston, milloin korjata heiluvia tuoli jalkojen jne. Jos haalii niin paljon muiden vanhaa romua kotiinsa, pitäisi olla jonkinlainen visio siitä miten sen itse fiksaa mutta näin ei ole. Tällä ystävållö on muiden ystävien vanhat verhot(kaapeissa), vanhat vaatteet, vanhat tietokoneet, vanhat astiat jne. On vähävarainen joten kaikki ilmainen kelpaa, mutta kaikkea ei tietenkään tarvitse. Ja jos ei itse osaa esim korjata huonekaluja ja laitteita on mielestäni silkkaa hulluutta ottaa niitä riesakseen.

Tämä ongelma minulla oli nuorena. Se oli yhdistelmä rahanpuutetta ja ekologisuutta

- vieläkin jos joku sanoo että "otatko vai heitänkö pois" niin mun on todella vaikea kieltäytyä kun eihän käyttökelpoista tavaraa saa heittää menemään. Vaikka siinä olisi jotain pikkuvikaa, pianhan minä sen korjaan🤦 Mutta tosiaan kuten joku muu täällä totesi niin ei se maailma sillä pelastu että minä hilloan tarpeetonta tavaraa kaapissani!

Vierailija
1502/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vältellyt siivoamista ja järjestelemistä muutaman tunnin tänään. En tiedä mistä aloittaa. Mun piti olla tänään klo14 valmis mutta nyt on sit vaan tunti aikaa. Jätän kaiken aina viime tinkaan. Ja sit hätäsiivous on todella kuormittavaa ja jälki ei ole niin siisti. Meen nyt keittää kahvit ja alotan! Vapaa päivä meni taas surffaillessa netissä, mut onneks törmäsin tähän ketjuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vältellyt siivoamista ja järjestelemistä muutaman tunnin tänään. En tiedä mistä aloittaa. Mun piti olla tänään klo14 valmis mutta nyt on sit vaan tunti aikaa. Jätän kaiken aina viime tinkaan. Ja sit hätäsiivous on todella kuormittavaa ja jälki ei ole niin siisti. Meen nyt keittää kahvit ja alotan! Vapaa päivä meni taas surffaillessa netissä, mut onneks törmäsin tähän ketjuun!

Yritä jakaa siivous ja järjestely ihan omiksi funktioikseen. Siivoushetkellä siivotaan, ei järjestellä ja järjestelyhetkellä ei siivota.

Vierailija
1504/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin nyt aloitetaan kodin järjestäminen uudella tavalla. Me EI aloiteta puhtaalta pöydältä. Tämä sanonta pitäisi heittää romukoppaan! Meidän pöytä ei tule koskaan olemaan puhdas. Meillä on takana monta vuotta kokemusta ja samalla on kertynyt ymmärrystä monestakin asiasta. Ehkä kodin järjestäminen ja siivous ei ole vielä kuulunut siihen. Meidän pöytä on siis täynnä elämyksiä-sekä onnistumisia että virheitä. Nyt me ei enää keskitytä niihin. Meidän täytyy siis oppia uusia tapoja saada koti järjestykseen ja puhtaaksi- ja myös pitää se sillä tavalla. Kokemukset pöydän päällä toimivat siis pohjana uudelle elämällesi. Tämän hetkinen tapasi ei toimi- et muuten olisi täällä :) tämän päivän vinkki siis on : älä keskity ongelmaan, vaan ratkaisuun. Joka kerta kun mietit kotisi kuntoa- siirry heti ratkaisuun. Herätä itsesi, kun ajatukset lähtevät laukkaamaan ja jäät kuuntelemaan sitä samaa kasettia päässäsi.

Sinä, joka kamppailet tällä hetkellä- et ole yksin ja sinussa ei ole mitään väärää! Tee tänään pieni teko kohti tavoitettasi. Uskalla haaveilla :)

Ap

Vierailija
1505/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, sain käytyä läpi omia vaatteitani ja niitä lähti kolme pussillista kierrätykseen. Sain tarmonpuuskan kun tajusin että huomenna tyhjennetään kierrätysjäte ja ne ottaa mukaan myös tekstiilit meidän alueella (keski-Englannissa). Yksi säilytyslaatikko vaatekaapissa tyhjeni kokonaan joten saan sinne jotain muuta nyt. Ja löysin hirveästi alushousuja jotka sitten muistin jemmanneeni että tulisi muutamat hiutuneet käytettyä loppuun - no nyt ne hiutuneet on kaikki loppuunkäytetty ja olin juuri miettinyt että pitäisi tilata lisää pöksyjä, no eipäs tarvitsekaan, onneksi löytyivät!😄

Lisäksi sain pyyhittyä sen ylähyllyn etikalla, oli tullut pari homepistettä taas (tässä kosteassa ilmastossa ei voi välttää, vain ylläpitää...). Ja huomasin että vaatekaapissa on muutenkin vähän kosteahkoa niin muistan nyt pian kun kelit paranevat ottaa sieltä kaiken pihalle ja putsata ja tuulettaa hyvin koko kaapin. Ja sit vielä pesin vessankin jota olen vältellyt monta viikkoa😅 Vauva onneksi päätti tänään nukkua pitemmänlaiset päikkärit ja mies ja taapero on asioilla eli osui juuri oikeaan saumaan kerrankin😉 Hemmotteluna otin Fazerin sinistä, viimeinen levy mutta kesällä pääsen Suomeen täydentämään varastot😆

Vierailija
1506/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee, sain käytyä läpi omia vaatteitani ja niitä lähti kolme pussillista kierrätykseen. Sain tarmonpuuskan kun tajusin että huomenna tyhjennetään kierrätysjäte ja ne ottaa mukaan myös tekstiilit meidän alueella (keski-Englannissa). Yksi säilytyslaatikko vaatekaapissa tyhjeni kokonaan joten saan sinne jotain muuta nyt. Ja löysin hirveästi alushousuja jotka sitten muistin jemmanneeni että tulisi muutamat hiutuneet käytettyä loppuun - no nyt ne hiutuneet on kaikki loppuunkäytetty ja olin juuri miettinyt että pitäisi tilata lisää pöksyjä, no eipäs tarvitsekaan, onneksi löytyivät!😄

Lisäksi sain pyyhittyä sen ylähyllyn etikalla, oli tullut pari homepistettä taas (tässä kosteassa ilmastossa ei voi välttää, vain ylläpitää...). Ja huomasin että vaatekaapissa on muutenkin vähän kosteahkoa niin muistan nyt pian kun kelit paranevat ottaa sieltä kaiken pihalle ja putsata ja tuulettaa hyvin koko kaapin. Ja sit vielä pesin vessankin jota olen vältellyt monta viikkoa😅 Vauva onneksi päätti tänään nukkua pitemmänlaiset päikkärit ja mies ja taapero on asioilla eli osui juuri oikeaan saumaan kerrankin😉 Hemmotteluna otin Fazerin sinistä, viimeinen levy mutta kesällä pääsen Suomeen täydentämään varastot😆

Jatkan vielä että v auva nukkuu vieläkin ja ehdin sitten vielä viemää n pyykkiä ulos kuivumaan ja hankaamaan hellasta kiinnipalaneen perunamuusin jäänteet. Kyllä tuntuu hyvältä saada aikaan!!!

Vierailija
1507/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tätä ketjua jo muutaman viikon ajan ja saanut melkoista motivaatiota, viime viikolla tuli järjestettyä keittiön kaapit ja vietyä vanhoja lehtiä keräykseen ja myös lapsen leluja joilla hän ei ole leikkinyt enää pitkiin aikoihin sain lahjoitettua sukulaiselle. Muuten olen saanut järjesteltyä tavarat paikoilleen ennen nukkumaan menoa, ennen ei muka viitsinyt sitäkään tehdä vaikka ei siinä yleensä mene kuin joku 5-10 minuuttia! Halusin vain tulla sanomaan kiitokset ap:lle ja muille hyvistä neuvoista ja motivaatiosta.

Vierailija
1508/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjusta yhtenä yönä ensimmäiset sivut ja pakko nyt kyllä lähettää kiitokset kiitokset ap:lle erinomaisesta ketjusta ja uusista näkökulmista! En ole jotenkin saanut päästäni tuota mielikuvaharjoitusta ja kämpässä kiiltää jo kaksi huonetta. Olen myös siis samanlainen kuin ap, että lapsuudessani minulta ei vaadittu siisteyttä ja koko siivouskasvatus puuttui. Olen opetellut taidot aikuisiällä pitkälti töiden ansiosta, mutta käytäntöönpano omassa arjessa on ollut haastavaa. Todella upeaa lukea tsemppiviestejä aiheesta ilman syyllistämistä tai hampaat irvessä touhuamisen makua. Kiitos! (Lähettäisin suklaata ja kukkia, jos voisin! 😂💐🍫💞)

Minunkin siisteyskasvatukseni tapahtui töissä, ensimmäinen työpaikka hostelli - pomo sanoi "Siivoaisitko vessat", minä sanoin "Joo mutta miten ne siivotaan? " 😂 Sama juttu moppauksen kanssa tosin moppia meillä ei edes kotona ollut, äiti pyyhki lastalla. Kyllähän mä sen sitten opin kun kädestä pitäen näytettiin mutta aika nöyryyttävää melkein kakskymppisenä ettei osannut oikein mitään🤦 Sen jälkeen olen kouluttanut kymmenittäin nuoria pubityöntekijöitä heidän ensimmäisessä työpaikassaan ja aina muistin kuinka kujalla olin itse silloin joskus ja minulta sai kysyä vaikka miten tyhmiä kysymyksiä.

Vierailija
1509/2330 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tätä ketjua jo muutaman viikon ajan ja saanut melkoista motivaatiota, viime viikolla tuli järjestettyä keittiön kaapit ja vietyä vanhoja lehtiä keräykseen ja myös lapsen leluja joilla hän ei ole leikkinyt enää pitkiin aikoihin sain lahjoitettua sukulaiselle. Muuten olen saanut järjesteltyä tavarat paikoilleen ennen nukkumaan menoa, ennen ei muka viitsinyt sitäkään tehdä vaikka ei siinä yleensä mene kuin joku 5-10 minuuttia! Halusin vain tulla sanomaan kiitokset ap:lle ja muille hyvistä neuvoista ja motivaatiosta.

Minä myös.

Aamulla on aamurutiinit, mm puuron keitto, petivaatteet ulos jne.

Ja illalla on iltarutiinit. Keittiön tasot tyhjät, näytän rättiä jne. Oon ottanut pienen lisätyön. Kukaannei käy yöllä kylppärissä, laitan maanantaisin pienen tehopallon pyttyyn. Aamulla vaan näytän pyttyharjaa ja se on siinä. Samalla pesen lavuaarin ja pyyhin peilin. Parempi siivous sitten kerralla. Tähän kylppärin viikkosiivoukseen menee aikaa n 2 min

Vierailija
1510/2330 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti sanoi, että tavaramääräsi vähentäminen ja omistamiesi tavaroitten karsiminen "säästää aikaa ja rahaa".

Minulla on varmaan jotain ymmärrysongelmia, mutta miten ihmeessä JO ostetun karsiminen muka säästää aikaa ja rahaa. Nimenomaan aikaahan siinä menee, kun alkaa niitä karsia, kuin myös rahaa haaskuun, koska luopuu niistä, mitä on jo ostanut.

Kyllä se vaan niin on, että luopuminen jo hankitusta tavarasta yleensä kirpaisee, niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Siksi kannattaakin jatkossa harjoitella lähinnä sitä ostamattomuutta. Siihen onkin jo alkanut tulla neuvonantajia, kuinka esim. shopataan oma vaatekaappi eli löydetään uudelleen se, mitä jo omistetaan.

Vierailija
1511/2330 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:

Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.

Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.

Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.

Päivä  4: Puhdista jääkaappi.

Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.

Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.

Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.

Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:

Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.

Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:

Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.

Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.

Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.

Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.

Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:

Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.

Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.

Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.

Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!

Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta.  :D)

Päivä 23: Pese seinät.

Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:

Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroon.
Muut, päivät 27-30:

Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.

Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.

Päivä 29: Imuroi auto.

Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.

Hei hyvän näköinen lista! Näin se just on. Jos joka päivä jaksaisi tehdä pienen tehtävän niin voi sanoa hyvästit siivouspäiville :) Täytyy vain valitettavasti alistua siihen, että kotityöt ei koskaan lopu! Siivouksen ylläpitäminen on alussa todella raskasta, mutta helpottuu ajan myötä ja lopuksi sen tekee jo automaattisesti. Ne henkilöt, jotka ovat jo luonnollisesti järjestelmällisiä, eivät osaa edes neuvoa meitä muita, koska he tekevät sen jo niin luonnostaan. He eivät edes huomaa, kuinka ovat vieneet kahvikupin heti pesuun ja mainoslehdet on viety heti kierrätykseen. Me voimme myös oppia näitä tapoja! Se vaatii alussa todella paljon ylimääräistä voimaa. Tämän ei ole tarkoitus olla helppo tai mukava tehtävä alussa! Haluatko kärsiä kaaoksen keskellä vai haluatko kärsiä, koska kehityt? En suinkaan tarkoita sitä, että tämän tehtävän pitäisi olla vain hikeä ja tuskaa. Päinvastoin! Nauti matkasta, vaikka se alussa tuntuu epämiellyttävältä. Ap

Hörähdin tuolle mainoslehtisten kierrättämiselle koska itse teen juuri niin että poimin sen kynnysmatolta ja vien suoraan keittiöön, vilkaisen onko mitään ja heitän kassiin. Mies poimii mainoksen ja laittaa sen kenkähyllyyn ja sitten kävelee keittiöön tyhjin käsin. Alussa ärsytti, nyt olen hyväksynyt että se nyt vaan on sellainen. Onneksi on muuten ihana mies 😘

Vierailija
1512/2330 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun asenne koko hommaan on muuttunut. Olen alkanut katsella tavaroita kriittisesti. En ole aiemmin tehnyt niin, ja on ihmetyttänyt, miten joku pystyy siihen. Jotenkin niihin on suhtautunut, niin kuin niillä olisi sielu. Eihän niitä voi silloin pois heittää. Piiloanimisti? 

Joo! Pehmolelut on ihan pahimpia poisheitettäviä🤦 tuntuu kuin ne katsoisi sua syyttävästi. Vaikka olis kirpparille menossa eli joku lapsi sieltä ne saisi käyttöön niin silti tuntuu ihan hylkäykseltä😅 Nyt sentään osaan olla ostamatta niitä alunperinkään...

Vierailija
1513/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille puuhiin.

Pienikin aherrus on jo enemmän kuin ei ollenkaan! :)

Vierailija
1514/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tavaroiden karsiminen ja poisvienti on ihan ehdoton juttu, että saa selkeää.

- Säilytysjärjestelmien toiminnallisuus.

Vierailija
1515/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan tuoksuinen - ja myöskin tehokas - pesuaine innostaa siivoamaan ja puhdistamaan ihan joka paikan.

Vierailija
1516/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään uudestaan haaste:

1 helppo tehtävä

1 tylsä tehtävä

1 hemmottelu tehtävä

Vierailija
1517/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä fantasioin siitä, että heittäisin vaan joku päivä lähestulkoon kaiken omaisuuteni myyntiin, kierrätykseen, roskiin, lahjoitukseen. Pitäisin vaan hammasharjan, pienen setin vaatteita, tietyt keittiöjutut ja muutaman muun oikeasti tärkeäksi luokittelemaa asiaa. Muuttaisin myös ehkä ulkomaille. Sitten muistan, että nyt kun olen parisuhteessa ja osa omaisuudesta on sellaisia ”puoliks sun puoliks mun” -tavaroita tai muuten sellaisia, mitkä voivat vaikuttaa myös toisen olemiseen, tekemiseen ja harrastamiseen, niin eihän se käytännössä onnistu. Enkä pääse ulkomaillekaan, ellen lähde yksin.

Vierailija
1518/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asian kanssa pitää kamppailla? Itsellä on niin siistiä tai sotkuista kuin itse haluan. Tilanne vaihtelee. Eikä elämä ole siivoamista. Elämä on elämistä varten, ei suorittamista.

Vierailija
1519/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaste 2:

- vie paikoilleen 10 ajelehtivaa tavaraa.

Vierailija
1520/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen mua laiskotti päivällä niin että suunniteltu olohuoneen imurointi jäi tekemättä. Mutta kun kolmevuotias tuli kotiin leikkikoulusta niin pakotin itseni kysymään haluaisiko hän imuroida ja sanoi joo. Loppujen lopuksi hän halusi vain rullata imuria ympäriinsä mutta sainpahan itse sitten kuitenkin hoidettua homman!😅 Niin sitä pikkuhiljaa muutetaan omaa asennoitumista, ennen olisin aatellut että ei noin isoa hommaa voi enää aloittaa kun kohta pitää ruveta iltapuuhiin mutta eihän se hirveän iso homma ollut, 20 minuuttia suurinpiirtein😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi