Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1541/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt siihen pisteeseen, että tekisi mieli laittaa aivan kaikki ylimääräinen pois. Siis aivan kaikki ylimääräinen.

Vedän välillä nyt vähän happea ja tuon mainitsemani haaveen varmaan vielä toteutankin.

Paljon olen laittanut pois tavaraa ja vaatetta, ja olen myös siivonnut kodin paikkoja.

En oikein tiedä mitä ajattelisin tästä. Riippuu siitä, minkä lasket ylimääräiseksi. Jotenkin tulee mielikuva tyhjänä kaikuvasta kämpästä, josta olet siivonnut ulos lopulta perheen, suvun, ystävät ja muistot. Ehket tarkoita ihan sitä sentään, vai aiotko vapauttaa itsesi muutenkin ja alkaa reppureissaamaan maailmaa? 

Itse tulen sen verran kaukana perässä, että olen tänään saanut ehkä 5-10 asiaa paikoilleen, enää miljoona jonossa. Mutta jokaista paikkansa etsivää esinettä kohti vieressä on kaksi, joista en osaa toistaiseksi päättää, missä niitä kannattaisi säilyttää. 

Meillä on kahden yrittäjän ja lemmikkien ja lapsen tavarat, pienessä talossa huonot säilytystilat, ja kaikenlaisia pikkulipastoja yms, joista ei pirukaan kohta muista, missä mitäkin lyymii. Tähän sitten päälle pari kuolinpesää. 

Mun täytyy tehdä joku lista, mihin kirjaan kaikki paikat, muuten niitä ei sitten enää löydä. Mulla on Varma Talsi niin monessa paikassa, että siellä pysyy varmemmin kuin pankissa. Sitten kanssa on kaikenlaista säilytyslaatikkoa ja muuta lajitteluun tarkoitettua ratkaisua, joita hilloan ilman että niissä on sisältöä. Pitäisi ilmeisesti etsiä ensin niille oma paikka, josta niitä voi valikoida käyttöön sitten kun tietää, mille paikka tarvitaan. 

Aika kaukaa haettu tuo sinun mielikuvasi. Pidetäänhän ketju positiivisena! Tavarasta kyse!

No juu, mietin kun sen kirjoitin, ettei välttämättä tarttisi. Mutta minusta on ehkä helpompi pitää se positiivisuus mielessä, jos tästä ei tule myöskään minimalismin tai ylettömän siisteyden ihannointiketjua. Vaan pysyisi se kamppailuaihe. Nuo kun helposti menevät överiksikin, ja ovat muodikkaita juttuja.

Ihan rauhallisesti vaan, mä ainakin olen kokenut karsija ja raivaaja. Mikään poisto ei ainakaan mua ole harmittanut.

Täällä jaetaan vinkkejä, jokainen voi ottaa niistä sellaiset, jotka haluaa.

Vierailija
1542/2330 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku voi olla todella hämmentävää. Me joko halutaan viedä koko projekti ihan ääripäähän ja aletaan haaveilemaan minimalistisesta tyylistä tai sitten haluamme ymmärtää ja osata kaikki ns. täydellisesti meidän mielessämme ennen kuin edes päästään kunnolla aloittamaan.

Sinun ei tarvitse osata jokaista siivousniksiä tai kierrätykseen liittyviä sääntöjä alussa. Tämä on projekti, joka kestää koko loppuelämäsi. Se projekti vain helpottuu, kun opit ylläpitämään uusia tapojasi.

Meillä kaikilla on erilaiset lähtökohdat ja luonnollisesti myös erilaiset tavoitteet. Suosittelen siis jatkamaan tätä projektia ilman stressiä. Tee kunnon suunnitelma itsellesi ja pidä siitä kiinni. Voin tässä tulevien päivien aikana jakaa omia käytännön vinkkejä, siivouslistaani, missä mokasin ja minkä kanssa vieläkin kamppailen esimerkiksi. Olisi kiva kuulla myös muiden vinkkejä ja kokemuksia :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:

Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.

Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.

Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.

Päivä  4: Puhdista jääkaappi.

Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.

Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.

Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.

Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:

Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.

Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:

Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.

Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.

Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.

Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.

Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:

Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.

Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.

Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.

Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!

Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta.  :D)

Päivä 23: Pese seinät.

Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:

Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista ero

Aivan on.
Muut, päivät 27-30:

Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.

Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.

Päivä 29: Imuroi auto.

Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.

Siis tämä oli se masentava lista.

Ehkä sulle! Mun mielestä tänne saa ehdottaa mitä vaan ja jos ei sit itselle toimi niin skrollaa alaspäin vaan :) ei tarvii täyttää tätä ketjua turhilla mielipiteillä. Se on makukysymys. Täällä saa iloita siitä, että on vienyt roskapussin ulos tai vastaavasti siitä, että on tehnyt itselleen toimivan listan. Sit jokainen poimii niistä itselleen sopivat vinkit talteen :) hyvää päivänjatkoa!

Minä itse päätin tänään pestä lakanat ja imuroida kunnolla sänkyjen alta. Kaksi kassillista meni kiertoon ( leluja) . Tsemppiä kaikille!

Aivan totta! Mä luin kanssa tota listaa ja aattelin että ei kyllä mulle toimisi yhtään kun joka päivä pitäisi petrata, ennemmin silloin tällöin spurtti. Mutta ei tullut mieleenkään kommentoida että masentava lista, ei siinä listassa itsessään mitään vikaa ole, jollekin muulle voi toimia mainiosti vaikka mulle ei. Sitä paitsi tykkään hirveästi kirjoittaa ja lukea listoja, ne on sellaista ihanneminää varten joka jaksaa keskittyä ja muistaa tehdä asioita ja jonka pää on hyvässä järjestyksessä😅

Eihän noita mikään pakko ole orjallisesti noudattaa ja peräkkäisinä päivinä tehdä. Tekee silloin kun itsellä on aikaa ja energiaa siihen. Voisinkin tulostaa ja laminoida tuon listan, niin voi aina ruksata mitä on jo tehnyt. Kokeillahan aina voi itselleen uusia asioita.

Vierailija
1544/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi järjestelijä, siivoaja ja raivaaja. Olen nyt saanut koko asunnon läpikotaisin raivattua. Kaapit ovat järjestyksessä, ikkunatkin pestyjä, parveke siisti, sauna pesty, kaapit karsittu, rikkinäiset tavarat poisheitetty ja tämä kaikki kolmessa viikossa. Täältä on lähtenyt niin paljon tavaraa että en olisi uskonut kuinka paljon voi pieneen asuntoon mahtua. Nyt alkaa se suurin urakka, eli kuinka tätä järjestystä pidetään yllä.

Asunnossa tuntuu kummallinen rauha, ihan kuin energiat olisivat puhdistuneet. 

Miten muilla järjestelijöillä menee? 

Mä oon ottanut pieniä lisiä arkeen.

Maanantaisin käyn eteisen läpi jne. Siinä menee ehkä vartti.

Ihan tämän ketjun ansiosta.

Olin lauantain yksin kotona. Oon aina ajatellut vapaapäivänä siivoaminen on ajan haaskausta.

Kävin talvivaatteet läpi ja pakkasin ne pois.

Meni siinä aikaa, nyt ne on tehty

Vierailija
1545/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selviän just ja just kodin perussiivouksesta, mutta aikaa ei ole ns. lattiasta kattoon tehosiivoukseen.

Ikkunat pitäisi pestä, pyyhkiä ovet ja seinät. Tuntuu, että joka paikassa on tahroja.

Tänään sain pestyä meidän päiväpeiton, imuroitua sängyn ja vaihdettua sänkyyn puhtaat lakanat. Pesin myös höyrypesurilla sohvan istuinosan.

Vielä pitäisi pestä vessat ym ym. Tehtävälista on loputon, koska uutta tehtävää tulee sitä mukaa, kun saa jotain tehtyä.

Karsin myös tavaraa tänään kahden kauppakassillisen verran. Yleensä karsin aina samalla, kun siivoan tai järjestän.

Pitäisi osallistaa perhettä enemmän, mutta kaikilla on omat kiireensä ja levätäkin pitää.

Vierailija
1546/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi järjestelijä, siivoaja ja raivaaja. Olen nyt saanut koko asunnon läpikotaisin raivattua. Kaapit ovat järjestyksessä, ikkunatkin pestyjä, parveke siisti, sauna pesty, kaapit karsittu, rikkinäiset tavarat poisheitetty ja tämä kaikki kolmessa viikossa. Täältä on lähtenyt niin paljon tavaraa että en olisi uskonut kuinka paljon voi pieneen asuntoon mahtua. Nyt alkaa se suurin urakka, eli kuinka tätä järjestystä pidetään yllä.

Olin lauantain yksin kotona. Oon aina ajatellut vapaapäivänä siivoaminen on ajan haaskausta.

Hyvä sinä! Yritä saada eteinen pikkuhiljaa kuntoon ja pidä siellä vain sinne kuuluvaa tavaraa. Tämän jälkeen sinun ei tarvitse enää käyttää edes 5 minuuttia eteiseen.

Itse kuvailen eteistäni sanalla vaivaton. Siellä ei ole mitään ylimääräistä ja ne tavarat, jotka sinne kuuluu on omalla loogisella paikalla.

- kengät menevät heti hyllylle ja takki naulakkoon/ henkariin

- etsi myös laukulle ja avaimille oma paikka

- jos mahdollista, laita perheen pienimmille oma naulakko, johon itse yltävät.

- älkää jättäkö mitään lattialle! Ei edes harrastusvälineitä, koulureppuja, postia ym. Näille täytyy löytää oma paikka

- älä pidä eteistä välietappina turhalle tavaralle ( paitsi jos saat ne hyvin ja siististi sinne mahtumaan)

- on siis ok pitää kierrätyspiste siellä, jos se ei oikeasti ole tiellä ja eteisessä mahtuu liikkumaan.

- kaikki kausitavarat pois, kuten heijastimet, toppahanskat pois kesällä ja sitten vastaavasti kypärät, lippikset ym. pois talvella

Tietenkin täytyy ottaa huomioon, että meillä kaikilla on hyvin erilaiset eteiset ja sen takia annoin nämä vähän yleisemmät vinkit! Ota talteen ne , jotka voisi teidän kotona toimia :)

Ap

Vierailija
1547/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä selviän just ja just kodin perussiivouksesta, mutta aikaa ei ole ns. lattiasta kattoon tehosiivoukseen.

Ikkunat pitäisi pestä, pyyhkiä ovet ja seinät. Tuntuu, että joka paikassa on tahroja.

Tänään sain pestyä meidän päiväpeiton, imuroitua sängyn ja vaihdettua sänkyyn puhtaat lakanat. Pesin myös höyrypesurilla sohvan istuinosan.

Vielä pitäisi pestä vessat ym ym. Tehtävälista on loputon, koska uutta tehtävää tulee sitä mukaa, kun saa jotain tehtyä.

Karsin myös tavaraa tänään kahden kauppakassillisen verran. Yleensä karsin aina samalla, kun siivoan tai järjestän.

Pitäisi osallistaa perhettä enemmän, mutta kaikilla on omat kiireensä ja levätäkin pitää.

Hei, se on oikein riittävä määrä yhdelle kertaa. Minun ongelmani oli alussa juuri se, että kaikki alkoi ahdistaa kun halusin nopeasti tuloksia aikaan. Meidän täytyy muistaa, että elämä ei ole vain tätä projektia. Tapahtuu muutakin samalla, kuten työ, perhe, harrastukset, vapaa- aika ja yllättävät tilanteet esimerkiksi. Eli ei ihme, että me ei jakseta tehdä tätä raivaamista ja järjestelyä + vielä siivoamista pitkään, yhden päivän aikana. Suosittelen siis tätä 15 minuutin karsimista päivittäin. Voit myös karsia vaikka x määrä tavaraa päivässä. Tämän lisäksi käytät x määrä aikaa siivoamiseen ja järjestämiseen. Tärkeää on nyt suorittaa pienetkin askareet loppuun asti. Sinulla on suunnitelma ja ajan myötä se tuottaa myös huikeita tuloksia. Ne eivät tule näkymään heti ja se myös ahdistaa. Luota prosessiin! Tähän vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja hyvä sekoitus armollisuutta / kuria.

Ap

Vierailija
1548/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole mahtavaa että nyt yksi projekti on tehty! Tästä sitten taas yksi askel eteenpäin. Hankalaahan se on aina aloittaa kun tietää että monta muutakin asiaa on odottamassa ja tulee tuskaantumisen tunne ettei kerkeä kaikkeen, mutta pienin askelin niin kyllä se siitä.

Vierailija
1549/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, se on oikein riittävä määrä yhdelle kertaa. Minun ongelmani oli alussa juuri se, että kaikki alkoi ahdistaa kun halusin nopeasti tuloksia aikaan. Meidän täytyy muistaa, että elämä ei ole vain tätä projektia. Tapahtuu muutakin samalla, kuten työ, perhe, harrastukset, vapaa- aika ja yllättävät tilanteet esimerkiksi. Eli ei ihme, että me ei jakseta tehdä tätä raivaamista ja järjestelyä + vielä siivoamista pitkään, yhden päivän aikana. Suosittelen siis tätä 15 minuutin karsimista päivittäin. Voit myös karsia vaikka x määrä tavaraa päivässä. Tämän lisäksi käytät x määrä aikaa siivoamiseen ja järjestämiseen. Tärkeää on nyt suorittaa pienetkin askareet loppuun asti. Sinulla on suunnitelma ja ajan myötä se tuottaa myös huikeita tuloksia. Ne eivät tule näkymään heti ja se myös ahdistaa. Luota prosessiin! Tähän vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja hyvä sekoitus armollisuutta / kuria.

Ap

En ole kirjoittaja mutta Kuulostaa järkevältä! Sorrun aina tekemään aivan liian paljon yhdellä kertaa ja se vasta kuormittaa. Jätän kasat ja pinot odottamaan seuraavaa inspistä ja siihen se juttu jääkin.

Vierailija
1550/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei taas törmäsin tähän ketjuun ja nyt laitan puhelimen pois ja menen viikkaamaan vaatteita 😬

Vierailija
1551/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pesin kaikki mun vaatteet tämän ketjun innoittamana. Ja niitä olis siis hävettävän paljon niitä likaisia vaatteita. Vaatehuone oli täynnä kaikkea sekaisin. Laitoin ne ensin jätesäkkeihin ja sit kone kerrallaan aloin taklaamaan sitä vuorta. En ollut pitkään aikaan pitänyt tavoitteistani kiinni, joten tuntui erittäin hyvältä!

Vierailija
1552/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas pesin kaikki mun vaatteet tämän ketjun innoittamana. Ja niitä olis siis hävettävän paljon niitä likaisia vaatteita. Vaatehuone oli täynnä kaikkea sekaisin. Laitoin ne ensin jätesäkkeihin ja sit kone kerrallaan aloin taklaamaan sitä vuorta. En ollut pitkään aikaan pitänyt tavoitteistani kiinni, joten tuntui erittäin hyvältä!

Jes hyvä sinä :) tämä saa minut niin onnelliseksi!

Kotona pitäisi olla jokaiselle tavaralle oma paikka. Meidän kodissa me kutsutaan sitä tavaran kodiksi. Illalla kaikki tavarat pääsevät omaan kotiin nukkumaan, niin sanoin lapsilleni aina ennen. Se on jäänyt mieleeni vieläkin. Joskus tavarat eivät voi mennä heti omaan paikkaan (kotiin) -hyvä esimerkki on likaiset vaatteet ja likaiset astiat.

Niille täytyy olla hyvä väliaikainen paikka, jossa niitä voi siis säilyttää. Myös kaikki kierrätettävä tavara tarvitsee väliaikaisen säilytystilan, kunnes saat ne kannettua ulos kodista. Nämä väliaikaiset säilytysratkaisut ovat myös erittäin tärkeitä kodin viihtyvyyden kannalta. Ne eivät saa lojua lattialla tai jossain epämääräisissä nurkissa. Kehitin pikkuhiljaa itselleni erittäin toimivat ratkaisut ja nyt hoidan nämäkin automaattisesti. Yritä tehdä näistä pelkistettyjä ja vaivattomia askareita. Ap

Vierailija
1553/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.

ADD on kirjo, johon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Itse teen työtä ja pärjään siinä hyvin, mutta koti on tosi epäsiisti. Jos en kävisi työssä, minulla olisi enemmän voimia kodin hoitamiseen, mutta mieluummin käytän voimani siihen työhön. Kaikkea ei tarvitse jaksaa eikä kaikessa tarvitse pärjätä samoin kuin muut. 

Vierailija
1554/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotkut ihmiset tuomitsemassa muita, asiassa joka ei vaikuta heihin itseensä millään tavalla. Kukaan ei pakota teitä asumaan tai edes vierailemaan sotkuisessa kodissa. Ettekä varmaan tykkäisi, jos joku haukkuisi teitä liian siistiksi ja tiukkapipoiseksi. Onhan se kiva asua hienossa kodissa ja luulla olevansa muita parempi ihminen.

Vierailija
1555/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keksin (tämän ketjun inspiroimana) sellaisen systeemin, että joka viikko tehdään perusviikkosiivous kuten ennenkin, ja lisäksi yksi harvemmin tehtävä isompi homma. Ei enää tarvitse tuskailla, että pitäisi ja pitäisi tämä ja tuo ja niin paljon. Yksi kerrallaan, keskittäen ajatukset vain siihen yhteen, selkeästi määriteltynä aikana (eikä "pitäisi joskus"), viikkojen kuluessa edistystä tapahtuu äkkiä! Oikein sitä innolla katselee ympärilleen, että minkäs homman tällä viikolla tekisi.

Vierailija
1556/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä karsia mutta en jaksa viesä niitä tavaroita talosta ulos. Siihen se aina jää

Voisitko kasata ne valmiiksi, ja sitten pyytää jotakuta luotettua ihmistä viemään ne pois joku päivä. Esim meillä mies auttaa tällä lailla tytärtä, tytär on edistynyt kauheasti asuntonsa kanssa, kun mies käy välillä siellä hakemassa pois laitettavaa tavaraa. Me sitten viedään ne joko kierrätykseen tai kirpparille.

Vierailija
1557/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskasta kiinni vaan ja siivotkaa p asuntonne.

Vierailija
1558/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen yhden ihmisen, joka eron tultua hävitti suurimman osan tavaroistaan. Hän osti sitten harkiten uuden elämänsä näköiset kalusteet ja vaatteet, aika vähän verrattuna aiempaan. Hänen kotinsa on oikein tyylikäs ja seesteinen.

Vierailija
1559/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niskasta kiinni vaan ja siivotkaa p asuntonne.

Noh. Aika monta kertaa on tästäkin nyt sanottu, et ei se ihan noin mene. Ei tarttis nyt tätä perjantaiprovoo tähänkin ketjuun!

Vierailija
1560/2330 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keksin (tämän ketjun inspiroimana) sellaisen systeemin, että joka viikko tehdään perusviikkosiivous kuten ennenkin, ja lisäksi yksi harvemmin tehtävä isompi homma. Ei enää tarvitse tuskailla, että pitäisi ja pitäisi tämä ja tuo ja niin paljon. Yksi kerrallaan, keskittäen ajatukset vain siihen yhteen, selkeästi määriteltynä aikana (eikä "pitäisi joskus"), viikkojen kuluessa edistystä tapahtuu äkkiä! Oikein sitä innolla katselee ympärilleen, että minkäs homman tällä viikolla tekisi.

Kuulostaa hyvältä! Noin siitä tulee rutiini, ja mieleen vapautuu tilaa muille asioille. 

Meillä vain ei toimi, kun perussiivouksessa tahtoo mennä puoli päivää, kuten meillä helposti käy. Liikaa huonekaluja jne. Imuroiminen on niin iso operaatio, että se on jaettu kolmelle hengelle vuoroiksi. Ota sä tää huone niin mä otan tuon, toinen auttaa siirtelemään ja kolmas lepää hetken. Olenkin mennyt lastalinjalle, sillä saa harvennettua imurointikertoja, ja perhe kiittää. Joten täällä pitäydytään näihin lyhyisiin tiheisiin operaatioihin toistaiseksi. Tänään se oli jääkaapin siivoamista, tuli tilaa kun sain oven ylälokeron käytyä läpi ja putsattua. Samalla syötiin vanhaksi menevää pois. On päädytty siihen, että to-pe on hyvä hetki keskittyä jääkaapin huoltoon, niin sitten on viikonloppuostokset helppo tehdä, kun muistaa mitä kaapissa on, ja niille on tilaa tehtynä. 

Eli sama homma kuin sulla, yritän luoda rutiinin, johon on helppo tottua. Ja meillä sen hyväksyy jopa teini, joka mielellään toisaalta kitisee, miksei meillä ole siistimpää, mutta yrittää paeta, kun sitä pitäisi tehdä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän