Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1481/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta siivoussisaret! Vinkkejä siihen, miten saisin rasvaiset käden- ja sormenjäljet pois keittiön kaapinovista? Niin, ettei oviin jää pesuainerantuja. En tiedä millä materiaalilla ovet on päällystetty, mutta väriltään muistuttavat vaaleaa puuta. Keittiöön paistaa aurinko ja että rasvanäppien jäljet erottuvat hyvin.

Tee uusi siivousaiheinen ketju, kiitos. Tämä ketju käsittelee tavaroiden karsimista.

Mene itse tavarapaljous-ketjuun. Oma kotini on karsittu kymmenen vuotta sitten ja edelleen kamppailen siistin kodin ja siivousrutiinien kanssa. Otsikkokin niin kertoo.

Sivusta

Ei kiitos. Ei kiinnosta se ketju, kun siellä vellotaan tavaroiden keskellä ja mistään ei hannota luopua. Tulin seuraamaan tavaran karsimiseen liittyvää ketjua. Tässä oli uudenlainen näkökulma asian lähestymisessä, ja siksi kiinnostuin. Ikävää, että tämä ketju on muuttunut alun positiivisuudesta joksikin muuksi. Siivous, järjestäminen ja karsiminen jne ovat menneet sekaisin yhdeksi kokonaisuudeksi ja aloittamisen vaikeudesta puhutaan. Ei ihme, että kodit ovat sotkuisia, turhia tavaroita täynnä ja kaikenlaista säilytetään vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
1482/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin lempeästi opastaa kumppaniani pitämään kotinsa siistinä ja kertoa millä siivota mitäkin?

Olemme hieman alle kolmikymppinen pariskunta, asumme erillään. Miehen koti on melkoisen sotkuinen ja ennen kaikkea likainen. Kun hän puhuu siivonneensa, minä näen kaaoksen ja valtavasti likaa. Hän saa kyllä tiskit ja pyykit koneeseen, mutta ei tunnu ymmärtävän, että kotinsa on oikeasti tosi likainen. Kunnon siivousvälineitä ei ole.

Olen auttanut pari kertaa siivoamaan, mutta mies potee tästä huonoa omaatuntoa ja pelkää minun suuttuvan, vaikka sanon, että autan häntä mielelläni. Hän ei voi käsittää, että pidän siivoamisesta. Suhteemme on hyvä ja kunnoittava, joten pelkään loukkaavani miestä tunkeutumalla siivousapulaiseksi.

Kyllä mielestäni ihmisen täytyy olla jotenkin yksinkertainen jos ei erota likaista kotia puhtaasta.

Suurta ironiaa: kuka tässä oikein on yksinkertainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta siivoussisaret! Vinkkejä siihen, miten saisin rasvaiset käden- ja sormenjäljet pois keittiön kaapinovista? Niin, ettei oviin jää pesuainerantuja. En tiedä millä materiaalilla ovet on päällystetty, mutta väriltään muistuttavat vaaleaa puuta. Keittiöön paistaa aurinko ja että rasvanäppien jäljet erottuvat hyvin.

Tee uusi siivousaiheinen ketju, kiitos. Tämä ketju käsittelee tavaroiden karsimista.

Jos ketjun aihe on kodin sotkut ja epäsiisteys, niin milläs sä ne korjaat pelkällä tavaroiden karsimisella? Saiskos sulta hyviä vinkkejä, kiitos!?

Vierailija
1484/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa Ap palaisi linjoille pian.

Vierailija
1485/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun aihe on kodin sotkut ja epäsiisteys, niin milläs sä ne korjaat pelkällä tavaroiden karsimisella? Saiskos sulta hyviä vinkkejä, kiitos!?

Kyllä saat vinkkejä joko kasvotusten tai sähköpostitse valintasi mukaan. Kerrohan kumpaan päädyt.

Vierailija
1486/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikka-vesi-tiskiaine-seos toimii hyvin rasvatahroihin ja voi käyttää kaapin oviin. Itse teen suihkepulloon suurpiirteisellä suhteella 1 dl etikkaa, 4 dl vettä ja pari tippaa tiskiainetta (ja pari tippaa eteeristä öljyä, mikä on vain kivan tuoksun vuoksi).

Kiitos! Laitan kokeiluun.

Vierailija
1487/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat vinkkejä joko kasvotusten tai sähköpostitse valintasi mukaan. Kerrohan kumpaan päädyt.

Voit kertoa vinkkisi reilusti ihan vaan täällä, niinkuin muutkin.

Vierailija
1488/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikka-vesi-tiskiaine-seos toimii hyvin rasvatahroihin ja voi käyttää kaapin oviin. Itse teen suihkepulloon suurpiirteisellä suhteella 1 dl etikkaa, 4 dl vettä ja pari tippaa tiskiainetta (ja pari tippaa eteeristä öljyä, mikä on vain kivan tuoksun vuoksi).

Mistä löydätte näitä eteerisiä öljyjä? Asun pikkupaikkakunnalla, että pitäisi hakea netistä.

Life, Ruohonjuuri, jossain Prismassa olen nähnyt, Sokos, nettikaupat joita löytyy useampia.

Vierailija
1489/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpas sinä noussut väärällä jalalla. Kannattaa ihan itse mennä johonkin toiseen ketjuun kiukuttelemaan ja komentelemaan.

Vierailija
1490/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI liitytä tähän ne negatiivisuuteen :) Ollaan hyvällä mielellä kuten jo 76 sivua. Miten olette tänään järjestäneet paikkoja? Itse järjestin viikonloppuna yhden viimeisen kaapin joka on vellonut tekemättömänä. Luuttusin sen myös kauttaaltaan. Nyt lähtee taas jätesäkillinen tavaraa roskiin, lisäksi olen kerännyt rasiallisen loppuunkäytettyjä pattereita, huomenna vien ne keräyspisteeseen. 

Vierailija
1491/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille puuhiin. Tämä on hyvän fiiliksen ketju, sillä linjalla jatketaan. Kiitos. :)

Vierailija
1492/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisella on kaksi pientä lasta. Vuoden ikäinen vauva ja reipas 3-vuotias, joka on siivonnut "apuna" jo yli vuoden.

Tykkää järjestellä ja vie aina lelunsa omille paikoilleen leikin loputtua. Vie astiansa tiskialtaaseen ja kiittää ruuasta.

Tähän lienee syynä, että molemmat vanhemmat ovat esimerkillään ja neuvoilla opastaneet. Päiväkodissa samat säännöt. Ei komentamalla, vaan pyynnöillä. Uskon, että pienempikin tulee seuraamaan mallia.

Nykyään lapsilla on paljon leluja. Tässä perheessä leluja siirretään kaappiin ja tallessa olevia vaihdetaan välillä, että mielenkiinto säilyy ja sivutuotteena siisteys pysyy. Joissakin kodeissa lastenhuoneet (ja muut tilat) ovat lattiat täynnä tavaraa, jota siirrellään vaan jalalla syrjään. Kyllä siinä siivoaminenkin on vaikeaa.

Täytyy myöntää että meidän koti on tuota jälkimmäistä laatua😅 Mulla ja miehellä molemmilla keskittymis- ja pitkäjänteisyysongelmia, taapero varmaan ADD ja jaksaa leikkiä yhtä leikkiä tasan kaksi minuuttia ennen kuin käy kaivamassa taas eri lelut😆 Kun tuosta vähän kasvavat niin saa paremmin ehkä suunniteltua mitä oikeasti tarvitsee ja mitä ei mutta tällä hetkellä vaikea laittaa mitään poiskaan kun tulee raivari jos ei ole just sitä silloin saatavilla mitä.tarvitsee. Hyvin kyllä siistii omia tavaroitaan pois jos sanoo ettei seuraavaa leikkiä voi leikkiä ennen kuin on tilaa mutta tosiaan kaikki lelut pitää olla saatavilla silloin kun se inspis iskee... Ihanteena mulla oli tosiaan tuo että pitäisi osan leluista vain käytössä ja loput varastossa jossain mutta ei riittänytkään omat rahkeet siihen varsinkaan kun lapsikin tosiaan on vilkasta sorttia. Tajusin omat ongelmani vasta kun lapsi syntyi enkä ehtinytkään enää käyttää tosi paljon aikaa ja vaivaa kaiken hoitamiseen, ennen luulin aina olevani ihan normaali tehokas ihminen ja kävi ilmi että olin vain karsinut kaikki häiriötekijät minimiin😅

Vierailija
1493/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI liitytä tähän ne negatiivisuuteen :) Ollaan hyvällä mielellä kuten jo 76 sivua. Miten olette tänään järjestäneet paikkoja? Itse järjestin viikonloppuna yhden viimeisen kaapin joka on vellonut tekemättömänä. Luuttusin sen myös kauttaaltaan. Nyt lähtee taas jätesäkillinen tavaraa roskiin, lisäksi olen kerännyt rasiallisen loppuunkäytettyjä pattereita, huomenna vien ne keräyspisteeseen. 

Minä järjestelin kylppärin kaapin ja sain samalla vanhoille mariskooleille yms pienille lasikupeille hyötykäyttöä, kun laitoin niihin vanulappuja ja -puikkoja, kynsisakset ja muita pikkutavaroita. Samalla innostuin puhdistamaan pyykkikoneen, kun sitä ei ole tullut tehtyä moneen kuukauteen.

Vierailija
1494/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itseäni niskasta kiinni ja tilasin viimein Fiskarsin wokin ja paistinpannun vanhojen halpisten tilalle joita inhotti käyttää kun pinnoite kuoriutuu. Ja 3v. pojalle patjansuojuksen ettei tarvitse taitella jotain vanhoja lakanoita alle vahinkojen varalta. Myös sain avattua molemmille pojille säästötilit jotka on olleet mielessä siitä asti kun kolmevuotias syntyi eli nyt vapautui aivoista taas pikkuisen enemmän tilaa kun sai aikaiseksi! Siivosin puhelimen välilehtiä nimittäin ja sieltä näitä tuli vastaan😂 Vielä pitäisi kirjoittaa paperille pari reseptiä jotka on auki välilehdillä, laitan hyvät leivontareseptit aina paperilapulla keittiönkaapin oven sisäpuolelle ettei tarvitse haeskella kirjoista tai netistä tms.

Vierailija
1495/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löydätte näitä eteerisiä öljyjä? Asun pikkupaikkakunnalla, että pitäisi hakea netistä.

Life, Ruohonjuuri, jossain Prismassa olen nähnyt, Sokos, nettikaupat joita löytyy useampia.

Kiitos! Olisi kiva etsiä oikein mieleinen tuoksu. Mulle tuoksumaailma tuo mielihyvää. Monet pesuaineet ovat aika terävän hajuisia.

Vierailija
1496/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Olisi kiva etsiä oikein mieleinen tuoksu. Mulle tuoksumaailma tuo mielihyvää. Monet pesuaineet ovat aika terävän hajuisia.

Mä tykkään: eukalyptus, rosmariini, mänty ja sitruuna siivouksessa (eteeriset öljyt).

Vierailija
1497/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

******Huom******  Huomioikaa lemmikkitalouksissa eteeristen öljyjen käyttörajoitteet. Mulla ei ole lemmikkejä,  muttta olen kuullut tosta. Googlettakaa.

Vierailija
1498/2330 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineveteen kun laittaa lorauksen pyykkietikkaa (jossa on siis eteeristä öljyä muutama tippa), niin aivan hurmaava tuoksu tulee. Oikein innostuu siiivoamaan.

Vierailija
1499/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole tiskikonetta:

Katsoin joku aika sitten videon, jossa joku selosti, että pitääkseen keittiön siistinä, pitää tiskata 'on the go', eli keittoastiat saman tien, kun niitä ei enää tarvita (esim. sillä välin, kun ruoka on niin kuumaa, ettei sitä pysty syömään) ja tiskit heti kun on syöty.

On pysynyt keittiö siistinä tämän jälkeen! Kattilat ja pannut puhdistuu tosi helposti, kun niihin saman tien suihkuttaa suihkupullosta tiskiaine/vesiseosta ja tiskaa pois. 

Kun ei kertytä tiskiä, niin tuntuu ihan siltä, kuin ei olisi pitkiin aikoihin joutunut tiskaamaan.

Suosittelen!

Tälle yläpeukku! Tein samaa vuosikaudet kimppakämpässä asuessani. Ei silloin voi jättää tiskiallasta täyteen kun sitä käyttää viisi muutakin ihmistä - vaikka joillekin kämppiksille tämä ei millään mennyt kaaliin🙄 Mutta tosiaan esim: leivot pullaa niin tiskaa taikinakulho heti kun olet laittanut pullat nousemaan. Ei jämähdä niin pahasti kiinni tai jos on lioteltavia niin ne likoaa sillä välin kun pullat nousee ja sitten voit pestä sen kun ne on uunissa. Puurokattila kaikkein selvin tapaus: heti keittämisen jälkeen helppo kuin mikä pestä mutta jos sen jättää lojumaan niin jämähtää kiinni ja paljon vaikeampi. Ajattelen usein isomummoni paljon viljelemää viisautta "Kun tyynen makaa niin tuulen soutaa". Eli tee asiat heti silloin kun ne vielä on suht helppoja koska moni asia mutkistuu kun odottaa liikaa!

Mä olen luontaisesti ollut sen verran laiskuri, että mielelläni olenkin toiminut noin. Mies tekee sitä edelleen, ja on ylpeä, että kun hän on oman osansa tehnyt, kun pesi oman lautasensa - sen sijaan, että olisi pessyt pari muutakin kippoa samaan syssyyn siitä alta, kun täällä asuu muitakin, osa huollettavia. 

Mutta me on jouduttu joustamaan tuosta ihan liikaa, kun on kertakaikkiaan ollut liikaa ongelmia, ja on ollut pakko priorisoida. Tuntuu tosi vapauttavalta voida palata tuohon. Tulee heti sellainen hallinnan tunne, johon minä ainakaan en pysty silloin, jos on pakko juosta isompaa tulipaloa sammuttamaan kun edellinen sammutus on kesken. Ihana sananlasku! 

Vierailija
1500/2330 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt haaste kaikille: pois netistä hetkeksi ja jonkin tehtävän kimppuun. Aloita 3minuuttisesta. Kuka lähtee mukaan?

ei tiedä kenenkin tilannetta, mutta esim vaihtoehdot:

-roskat

-tiskit

-keittiön tason jokin kohta

-jokin hylly

-1 jokin laatikko

-jokin oma vaihtoehto

Mä elän vähän eri aikavyöhykkeellä, mutta mä tänään lukujärjestykseni mukaan tein "vähän paremman" siivouksen keittiössä, joku tällä kertaa sisälsi tasojen huolellisen pyyhkimisen, tiskikoneen luukun ja tiivisteiden siivoamisen, alakaapien ovien pyyhkimisen ja lattian puhdistuksen (tiskit, roskat yms. ovat päivittäistä rutiinia). Lisäksi pesin yhden meidän vessoista kylpyammeineen. Loppuviikonlopun urakkana olisi osallistaa lapset kodin yleiseen siistimiseen niin, että viimeistään alkuviikosta saan imurointia ainakin alakerrassa.

Mun kolme ja puolivuotias innostui eilen imuroimaan olkkarin x) Se on tähän asti pelännyt kuollakseen imurin ääntä eli WIN!!!! Vauvakin oli ok kun katsoi isoveljestä mallia et eipä mitään hätää :D

Tänään sain laitettua pienet vauvanvaatteet kasaan ja seuraavan koon lipastoon. Ja saanut setvittyä melkein kaikki epämääräiset paperikasat, seuraava homma varmaan joko askartelumateriaalit tai mun vaatteet.

Jee! Ihanaa et lapsikin pääsi touhuun mukaan. Lapset katsovat niin tarkasti vanhempiaan. Minä sain tänään iso kasan pyykkiä pestyä. Ennen en olisi edes ollut ylpeä tästä, mutta opettelen olemaan armollinen itselleni. Onhan se hyvä saavutus kun ottaa huomioon mt- ongelmani.

Hyvä sinä! Pyykki on tosi palkitsevaa, siinä raikastuu heti koti!

Joo oli tosi kiva et poika halus auttaa ja maltoin jopa antaa tehdä omaan tahtiin (pikkuisen ohjailin että kato tostakin vois ottaa) vaikka oon vähän semmoinen hätäpöksy😅 Viime viikolla ei ollut enää ihan niin innoissaan imurista mutta pyyhki kyllä vähän pölyjä! Mun ongelma on oma toiminnanohjaus, ihan se että muistaa mitä voisi tehdä on jo vaikeaa saati sitten aloittaminen. Mulla oli vähän jotain masennusta koko talvi ja sain ihme raivokohtauksia kun asiat kasautuivat ja sitten tuntuivat kaatuvan päälle. En tiedä oliko synnytyksen jälkeistä vai kaamosmasennusta vai mitä😐 Kevät tuntuu korjanneen tilanteen ja tuntuu ihmeen ihanalta saada asioita tehtyä sen sijaan että junnaa niitä päässään viikkotolkulla ja kuormittuu. Siivoamisesta olen tykännyt kyllä yleensä mutta tuo lasten kanssa yhdessä tekeminen vaatii kyllä harjoittelua ja paljon kärsivällisyyttä. Joskus poika auttaa tiskaamisessa, sitä on tehty siitä asti kun ylsi jakkaralla tiskialtaaseen. Ongelmana minulla myös ADD jota aloin epäilemään vasta äidiksi tultuani kun kaikki yhtäkkiä vaikeutui melkein ylitsepääsemättömän hankalaksi ja tajusin että olen selvinnyt elämässäni siihen asti välttämällä keskeytyksiä. Eli yksikin keskeytys ja mulla leviää koko rutiini - ja lasten kanssa niitä keskeytyksiä tulee vähintään kerta minuuttiin😂 Olen opetellut olemaan itselleni armollinen ja ymmärtämään puutteitani ja opetellut uusia toimintamalleja mutta joka päivä pitää taistella ettei taannu vanhaan helppoon välttelytekniikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän