Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1441/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:

Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.

Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.

Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.

Päivä  4: Puhdista jääkaappi.

Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.

Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.

Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.

Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:

Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.

Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:

Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.

Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.

Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.

Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.

Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:

Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.

Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.

Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.

Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!

Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta.  :D)

Päivä 23: Pese seinät.

Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:

Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroon.
Muut, päivät 27-30:

Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.

Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.

Päivä 29: Imuroi auto.

Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.

Siis tämä oli se masentava lista.

Ehkä sulle! Mun mielestä tänne saa ehdottaa mitä vaan ja jos ei sit itselle toimi niin skrollaa alaspäin vaan :) ei tarvii täyttää tätä ketjua turhilla mielipiteillä. Se on makukysymys. Täällä saa iloita siitä, että on vienyt roskapussin ulos tai vastaavasti siitä, että on tehnyt itselleen toimivan listan. Sit jokainen poimii niistä itselleen sopivat vinkit talteen :) hyvää päivänjatkoa!

Minä itse päätin tänään pestä lakanat ja imuroida kunnolla sänkyjen alta. Kaksi kassillista meni kiertoon ( leluja) . Tsemppiä kaikille!

Vierailija
1442/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. .

Ammattijärjestäjä on vain apuna, asiakas tekee itse työn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. .

Ammattijärjestäjä on vain apuna, asiakas tekee itse työn.

Nyt meni väärin! On olemassa räätälöityjä palveluja.

Vierailija
1444/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvi - paperi- ym roskia ei tule vietyä, kun siinä on aina liikaa ryhtymistä. Olen alkanut pitää keittiössä paperikassia, johon laitan pahvit, se on helppo ottaa mukaan ulos lähtiessä. Täytyy tietysti välillä ostaa taas paperikassi, mutta minusta se on ollut sen arvoista.

Vierailija
1445/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen, keräyspaperit kerään myös suoraan kestokassiin, samoin pullot ja tölkit. Yritän mahdollisimman paljon poistaa itseltäni sen ryhtymisen kynnyksen kaikesta, että kun asia tulee mieleen, kassin voi vain napata käteen. Jopa nostaa eteiseen tai autoon asti valmiiksi.

Vierailija
1446/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Kiitos. Hyviä ja tuoreita vinkkeja. Ferrittinin ja muiden väsyttävien sairauksien kanssa en jaksaisikaan kaikkea edes muutamassa päivässä. Eikä tätä sotkua kukaan muutamassa päivässä. Olen jo aloittanut, antanut pois ja heittänyt pois paljon.

Vierailija
1447/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Kiitos. Hyviä ja tuoreita vinkkeja. Ferrittinin ja muiden väsyttävien sairauksien kanssa en jaksaisikaan kaikkea edes muutamassa päivässä. Eikä tätä sotkua kukaan muutamassa päivässä. Olen jo aloittanut, antanut pois ja heittänyt pois paljon.

Yhtenä pvnä siivosin esim vain 2 kaappia.

Vierailija
1448/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jääkaappikin on järjestyksessä, minusta se helpottaa ruuan laittoa kun näkee helposti mitä aineita on käytettävissä ja missä päiväys uhkaa lähestyä.

Laitan alimmaksi kasvikset, toisella hyllyllä on säilykepurkit, kolmannella leivän päälliset, neljännellä maidot ja jugurtit, viidennellä jämät eli edellisen päivän tähteet ja ylimpänä on tuoreet lihat.

Ovessa taas yhdessä lokerossa maustekastikkeet, toisessa leivontavoit ja kolmannessa ruokakermaa, kermaviiliä yms.

Kun ostetaan uusia maitoja tai jugurtteja laitan uusimmat purkit taakse jotta perälle ei kerry mitään vanhenemaan.

T. Suurperheen äet

Muuten hyvä mutta lihat pitäisi kyllä pitää alimmalla hyllyllä koska siellä on kylmintä eikä pääse mahdollisia nesteitä valumaan minkään muun päälle. Näin ainakin keittiöhygieniakoulutuksessa opetettiin.

Entäs sellainen jääkaappi, jossa on pakastelokero? Meillä on sellainen ja muistaakseni sen kadonneessa ohjeessa sanottiin, että siinä on kylmin hylly sen alapuolella.

Vierailija
1449/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jääkaappikin on järjestyksessä, minusta se helpottaa ruuan laittoa kun näkee helposti mitä aineita on käytettävissä ja missä päiväys uhkaa lähestyä.

Laitan alimmaksi kasvikset, toisella hyllyllä on säilykepurkit, kolmannella leivän päälliset, neljännellä maidot ja jugurtit, viidennellä jämät eli edellisen päivän tähteet ja ylimpänä on tuoreet lihat.

Ovessa taas yhdessä lokerossa maustekastikkeet, toisessa leivontavoit ja kolmannessa ruokakermaa, kermaviiliä yms.

Kun ostetaan uusia maitoja tai jugurtteja laitan uusimmat purkit taakse jotta perälle ei kerry mitään vanhenemaan.

T. Suurperheen äet

Muuten hyvä mutta lihat pitäisi kyllä pitää alimmalla hyllyllä koska siellä on kylmintä eikä pääse mahdollisia nesteitä valumaan minkään muun päälle. Näin ainakin keittiöhygieniakoulutuksessa opetettiin.

Entäs sellainen jääkaappi, jossa on pakastelokero? Meillä on sellainen ja muistaakseni sen kadonneessa ohjeessa sanottiin, että siinä on kylmin hylly sen alapuolella.

Siis sellainen kunnollinen 4 tähden lokero, ei sellainen pieni missä ei kunnon lukua edes ole.

Vierailija
1450/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:

Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.

Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.

Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.

Päivä  4: Puhdista jääkaappi.

Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.

Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.

Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.

Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:

Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.

Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:

Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.

Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.

Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.

Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.

Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:

Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.

Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.

Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.

Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!

Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta.  :D)

Päivä 23: Pese seinät.

Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:

Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroon.
Muut, päivät 27-30:

Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.

Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.

Päivä 29: Imuroi auto.

Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.

Siis tämä oli se masentava lista.

Muistaakseni toi oli sellainen, että noihin hommiin käytetään 20min. päivässä ja esim. ennen joulua, kesälomaa tms. Ei siis aleta heti alusta. Ja nuo listan lattian pesut ja muut on sellaisia perusteellisia pesuja, muuten tietysti jokainen pyyhkäisee vaikka joka päivä halutessaan, ja kunnon kuuraus silloin tällöin.

Mun mielestä hyvä lista kun muuntaa itselleen sopivaksi. Ei kaikilla ole edes autoa tai työhuonetta.

Pointtina se, ettei tarvii paljoa aikaansa käyttää päivittäin, kun pysyy kaikki paikat siistinä eikä lika pinty. Ja listat auttaa moniakin, oli kyse mistä hyvänsä.

Vierailija
1451/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään ostamassa uusia alusvaatteita itselleni, jotta maltan vihdoin luopua vanhoista reikäisistä pikkareista. Mua auttoi tässä päätöksessä se, etten tunne itseäni seksikkääksi vanhoissa lumpuissa, ja ansaitsen tuntea itseni seksikkääksi aikuiseksi naiseksi joka päivä ja joka yö.

Samalla reissulla lintu kakkasi päälleni (prkl tirppa), ja sain hyvän syyn pestä tekonahkoisen käsilaukkuni saippuavedellä ja perata laukun sisällön samalla.

Nyt äänikirja päälle ja lumppujenmetsästykseen!

Vierailija
1452/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattian pikaputsaus: harjaus lattiaharjalla.

Kuulemma pölistää pölyjä ympäriinsä, mutta on minusta jo siistimmän näköistä tuollain.

Sitten kun ehtii, niin imurointi, luuttuaminen tms.

Tähän suosittelen harjan sijaan kylppärin lattian kuivainta. Käytin jo ennen kuin Aurin videoilta näin. Sillä kerätyt kasat sitten harjalla rikkalapioon.

Tosi nopeaa ja hiljaista imuriin verrattuna, voi tehdä vaikka mihin aikaan muita häiritsemättä :)

Oon niin kateellinen kaikille joilla on kunnon lattiat, meillä on (UK) kamala pölyävä kokolattiamatto joka on pakko imuroida eikä silläkään tule puhtaaksi😐 lisäksi pienet lapseni inhoavat imurin ääntä - tosin kolmevuotias innostui viime viikolla pariksi päivää imuroinnista mutta eilen sanoi taas ettei tykkää😆

Vierailija
1453/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Äskeiseen vastauskommenttiini lisäyksenä: tai sängystä rakentelee sohvamaisen, muhkeitakoristetyynyjä, rahi eteen ja sohva pois. Kaapille tilaa.  (Jos siis on sekä sänky että sohva tilassa.)

Eipä siinä muu auta kuin tavarakarsinta ja säilytysratkaisujen hankinta.

Nykyään saa paljon erilaisia mööpeleitä, joissa on myös säilytystilaa sisällä kannen alla tai vetolaatikkona jne. Jopa sohvapöytiä saa vetolaatikoilla.

Mitään mööpeliä ei kannata katsoa siten, että ei voisi ostaa esim. makkariin jotain, joka ei "virallisesti" makkariin kuulu. Kyllä sinne makkariin voi vaikka kenkien säilytyslipastonkin laittaa. Tai olohuonerahin, johon saa sisälle jotain. Jne. Ajattele luovasti. Keittiön ruoka-aineille voi hankkia kannellisia rasioita tai koreja, joita asettelee tasoille tai vaikka lattialle, jos ei kaappiin kaikki mahdu. Joskus säilytysrasiat voivat mahtua paremmin kaappiin kuin se kaupan alkuperäispakkaus, koska pakkaukset on kaikki erikokoisia. Harkitse siis sellaisia.

Sille imurin ym. piilottamiselle voisit harkita jotain sermiä ja isoa lattiakasvia, joiden taakse ne saa piiloon. Minusta matkalaukut ei kyllä kovin paha asia ole, aika moni pitää ne näytillä, varsinkin, jos ne ovat somia. Myös sängyn alle saa tavaraa. Sellaiset lipastot, joissa on esim. avohylly, voi hyllylle ostaa avokoreja, joihin tavaroita saa piiloon silmiltä.

Itse olen saanut yksiöön lisää säilytystilaa esim. vessaan, laittamalla sinne kaksi kannellista ja umpinaista pyykkikoria päällekkäin. Tilan puutteen takia kun eivät mahdu rinnakkain olemaan. Sisällä olevat tavarat eivät liity mitenkään vessaan, vaan toimivat ihan muun tavaran säilytyslaatikkoina. Ja koska myös vessan kaapissa on vetokorit pyykeille, en tarvitse näitä pyykkikoreja pyykkeihin. Myös vessan kaapin päällä on avokori, jossa pidän vessapaperirullia. Suihkuseinään olen ripustanut patterikuivaustelineen, johon saa ripustettua siivousrättejä ym.

Tosi hyvä pointti että kannattaa käyttää luovuutta! Mulla oli esim pitkään ullakkohuoneessa asuessani kirjahyllynä portaiden alle tarkoitettu kenkähylly joka.mahtui viistotun katon alle. Nyt meillä on keittiön tasolla kaapiston alla myöskin kenkähylly, perus mäntyritilää. Siihen saa hyvin väljästi hedelmät ja vähän muutakin kamaa. Vanha tv taso on pyykinlajittelupöytänä, siinä päällä pari kuutiohyllyä koreineen. Se ei ole ihan ihanteellinen mutta eiphän tarvinnut ostaa siihen mitään vartavasten. Iso tukeva ruokapöytä on olohuoneen nurkassa ja sen päällä nurkassa kirjahylly joka ei mahtunut muualle. Sohvan vieressä sohvapöydällä myös kirjahylly lastenkirjoille. Meillä on aika lailla maksimoitu säilytysratkaisut, nyt pitää vielä karsia rankalla kädellä mun vaatteet ja askartelutarvikkeet (näitä voin ottaa taaperon käyttöön). Makkarissa on onneksi iso vaatekomero mutta se on ihan tukossa kun mulla on niin paljon turhaa vaatetta🤦

Vierailija
1454/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiaa on helppo siivota joskus niin, että suihkuttaa suihkepullolla lattiaan pesuainetta (=vesi+laimennettu pesuaine) ja pyyhkii esim. mopilla tai kertakäyttöpyyhkeellä joka on lattialastassa tai ihan vaan sillä kertakäyttöpyyhkeellä.

Vierailija
1455/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla wc-pöntön puhdistus kertakäyttöliinoilla, talouspaperilla, pesuaineella ja vesihuuhteluilla.

Wc-altaalle on oma luuttu, joka lähtee joka käyttökerran jälkeen pesuun. Toisinaan ihan vaan vedellä putsailen allasta.

Mä putsaan pytyn miehen reikäisillä sukilla joita tulee aika tiheään tahtiin 😅 Ensin pyyhin vessan lattian nurkista pölyt (en niin pientä tilaa jaksa alkaa moppailla ja keskellä on pienet matot jotka pyykkään samalla), sitten pytyn ulkopinnan ja pytyn edustan ja lopuksi sukka roskiin. Pytyn sisäpinta menee vessaharjalla ja etikalla. Allas ja suihkukaappi tiskiharjalla.

Vierailija
1456/2330 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun arkea helpotti sellainen pikku niksi, että siirsin puhtaat pyyhkeet vaatehuoneesta kylpyhuoneeseen, kun järjestin niille sinne paikan. On helppo vaihtaa pyyhkeet uusiin, kun niitä ei tarvitse hakea kaukaa, on aina puhdas pyyhe ulottuvilla kun tarvitsee, ja vaatehuoneesta vapautui tilaa vaatteille, jotka ovat sitten puolestaan poissa lojumasta jostain makuuhuoneen tuolilta. Eli joskus luova ratkaisu helpottaa tilannetta monesta kohtaa!

Meillä kylppärissä on niin kosteaa etten uskaltaisi säilyttää siellä oikein mitään. Mutta jos pyyhkeitä kierrättää tiheään tahtiin niin kaiketi toimii🙂

Vierailija
1457/2330 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on ihan huippu. En kestä liikaa tavaraa tai sotkua ja molempia on. Lakkasin ostamasta jo vuosia sitten mitään muuta kuin ruokaa ja vaatteita, mutta vanhat tavarat eivät ole hävinneet mihinkään.

Tämän ketjun innostamana olen viimein päässyt alkuun. Tartuin ensiksi AP:n vinkkiin siivota keittiön pöytä. Nyt keittiöstä on lähtenyt jo 3 jätesäkillistä tavaraa. Ratkaisu on ollut nämä 3-15 minuutin spurtit. Sitä ennen en ole tiennyt mistä aloittaa.

Olen myös adhd piirteinen kuten moni muu ketjussa. Pää on täynnä kaaosta jotka sotkuinen koti pahentaa entisestään. Siitä tulee kierre. Nuorena olin minimslisti ja siisti, mutta perheen myötä tavaramäärä lähti käsistä. Kirppikset pahensi sitä.

Halaus sinulle AP. Kuin raskas paino olisi lähtenyt harteilta.

Vierailija
1458/2330 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma pölistää pölyjä ympäriinsä, mutta on minusta jo siistimmän näköistä tuollain.

Tähän suosittelen harjan sijaan kylppärin lattian kuivainta. Käytin jo ennen kuin Aurin videoilta näin. Sillä kerätyt kasat sitten harjalla rikkalapioon.

Tosi nopeaa ja hiljaista imuriin verrattuna, voi tehdä vaikka mihin aikaan muita häiritsemättä :)

Oon niin kateellinen kaikille joilla on kunnon lattiat, meillä on (UK) kamala pölyävä kokolattiamatto joka on pakko imuroida eikä silläkään tule puhtaaksi😐 lisäksi pienet lapseni inhoavat imurin ääntä - tosin kolmevuotias innostui viime viikolla pariksi päivää imuroinnista mutta eilen sanoi taas ettei tykkää😆

Varsirikkaimuri on hiljainen, sitä voi pitää helposti käsillä esim keittiössä. Voi käyttää vaikka joka toinen päivä, ilman, että pitää ottaa erikseen aina esille siivouskomerosta. Ja niitä voi olla talossa vaikka useampi, toinen vaikka eteisessä hiekkaa varten.

Vierailija
1459/2330 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsirikkaimuri on hiljainen, sitä voi pitää helposti käsillä esim keittiössä. Voi käyttää vaikka joka toinen päivä, ilman, että pitää ottaa erikseen aina esille siivouskomerosta. Ja niitä voi olla talossa vaikka useampi, toinen vaikka eteisessä hiekkaa varten.

Varsirikkaimuri on hyvä tönöttää käsillä jossain siinä eteisen/keittiön/olohuoneen Bermudan kolmiossa. Se viisiminuuttinen voi joskus olla se, että ottaa sen jälkeen, ja heiluu viisi minuuttia voileipäpisteen, kynnysmaton ja parin pölykoiranurkan tienoilla. Pölykoirat kerääntyy aina samoihin paikkoihin.

Vierailija
1460/2330 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime vuonna kannellisen puulaatikon, johon mahtuu 2 isoa kestokassia ja paperikassi. Kestokasseihin kerään palautuspullot ja - tölkit ja kartongit, paperikassiin keräyspaperit.

Maalasin kannen ruskeaksi ja muutoin valkoiseksi kuultomaaleilla.

Ei vaan mahtuneet kaikki kierrätysastiat keittiön roskiskaappiin, niin tuo on hyvä ja siisti.

Ovat piilossa katseilta siellä ja voihan penkillä istuskellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi