Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
To do -listat.
Tästä ollaan montaa mieltä, mua se auttaa.
To do-listat on todella käteviä. Ne kannattaa pitää esillä ja laittaa kaikki ne pienet askeleet sinne myös. Ei esim siivoa keittiö vaan tyhjennä tiskikone, puhdista mikro, pyyhi tasot ja sit kun saa ruksailla ne pois niin tuntuu oikeesti et työ edistyy. Tai no minulle ainakin tää toimii.
Tämä pienten tehtävien listaaminen toimii minullakin. Oi se mielihyvän tunne mikä tulee kun vetää viivan tehtävän päälle. Siinä ei tule samaa epätoivoa kuin jos ajattelee päässään että siivoaa keittiön eikä sitten saa aloitettua kun urakka on niin valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun innoittamana olen viikon ajan siivonnut ihan puoli tuntia silloin tällöin. Sekin on paljon, listaan tähän mitä tein tällä viikolla:
- pesin talvikamat ja pakkasin muovilaatikoihin (että ötökät eivät pääse, voihan siihen luottaa ettei ötökät pääse muovilaatikoista läpi?) ja vein varastoon
- lajittelin kaikki kaapit ja lajittelin turhat tavarat ja vein asianmukaisesti roskiin
- tilasin vihdoin uuden mikron, edellinen oli ollut rikkonaisena puoli vuotta ja vein jäteasemalle edellisen
- annoin lahjoituksena hyllyn, tavaroita jne joita en ollut käyttänyt useaan vuoteen
- pesin parvekkeen lasit sisäpuolelta ja samalla parvekkeen
- tilasin myös pöytämallisen astianpesukoneen, sopii yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asentaa. Inhoan tiskaamista
- kasasin vihdoin ja viimein kenkätelineen, nyt on kengät järjestyksessä eikä pieni eteinen pursua kenkiä, pienikin kenkäteline tekee ihmeitä
- ostin myös uudet kuramatot eteiseen
Uskomaton suoritus! Itsellä kun ei ole autoa, eikä varojakaan ex tempore-hankintoihin, niin ihan kateeksi käy, jos noin paljon pystyit tekemään ja hankkimaan.
Hei, mullakaan ei ole autoa! Mutta lahjoituksena kun annoin, oli ainoa ehto että itse pitää hakea.
Ystävän avulla vein mikron jätekeskukseen, hän sai vaihdossa minulta hajuvesiä joita en itse käytä.
Kyllä, rahaa paloi tällä viikolla mutta toisaalta mikro on välttämättömyys ja astianpesukone on ehkä omaa hemmottelua. Pöytämallinen tosin maksaa 350 euroa mutta olen haaveillut sellaisesta useamman vuoden sekä tiskaaminen on mun akilleen kantapää. Mulla saattaa tosissaan jäädä astiat tiskaamatta useiksi päiviksi. Mielummin imuroin kuin tiskaan. Toivona nyt on että keittiö pysyisi järjestyksessä eikä tiskivyöryä enää kertyisi :D
Jännä miten erilaisia ihmiset on - mulla jää tekemättä helposti jos täytyy käyttää tekemiseen jotain konetta😂 Eli helposti tiskaan kaiken 15 min mutta jos pitäisi käyttää 15 min siihen että putsaa pois ruuantähteet, asettelee koneeseen, laittaa aineen, valitsee ohjelman ja sit jälkeenpäin tyhjentää koneen niin viivyttelisin sitä varmaan viikkoja😅 Mies yleensä tiskaa kun mä teen melkein kaiken muun mutta joskus ihan sanon sille et hei saisinko tiskata pliis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta siistijöille! Kutsuin muutaman ystävän käymään sunnuntaina. Nyt kotonani on aivan kaamea sotku. Erityisesti keittiössä. Pyykkivuori on valtava, tasoilla pölyä ja lattioilla ihme tahroja. Parveke on katupölyn peitossa, lakanat vaihtamatta ja niin edespäin. Eli pientä kaaosta joka huoneessa. Jostain pitäisi saada energiaa tehdä kunnon tehosiivous, koska tänään ja huomenna en ehdi keskittymään pelkkään siivoiluun, kun on asioita hoidettavana. Pitäisikö laittaa jotain todella energistä musiikkia soimaan ja toivoa että sitä kautta itsekin energisoituisi? :D
Täällä se joka siivosi jo parvekkeen! Itse käytin höyrypesuria apuna. Ensin imurointi, sitten höyrytys. Tuntuu melkein fuskaamiselta noin helppo siivoaminen. Seinät ja katto tuli helposti puhtaaksi, kun taas käsin jynssätessä piti olla koko ajan vaihtamassa vettä ja huolehtimassa minne kuravedet saa. Vastamelukuulokkeilla hyvän popin kuuntelu energisoi. Tänään tulee kaunis ilma joten hyvä saada parveke kuntoon.
Ei muutakuin ensimmäinen satsi pyykkiä koneeseen, siitä se lähtee :)
Höyrypesuri on kyllä kätevä! Se on ollut ostoslistalla jo jonkin aikaa. Harmi kun minulla hajosi kodinkoneita hiljattain, eli ylimääräiset rahat menivät korvaavien hankintaan.
hö
Mulla on höyrypesuri mutta ei kunnon säilytyspaikkaa sille joten mun ei tule käytettyä sitä kun se on tukkoisessa komerossa perällä... hyv ä kun tuli puheeksi, täytyy tehdä vähän uudelleenjärjestelyä ja keksiä sille parempi paikka!
Sain paremmin kaikki jauhot ym. Mahtumaan keittiön kaappiin, kun laitoin ne samanlaisiin rasioihin ja pinosin. Ihan vain läpinäkyviä muovisia pakastusrasioita, kaikkein halvimpia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tiskikonetta:
Katsoin joku aika sitten videon, jossa joku selosti, että pitääkseen keittiön siistinä, pitää tiskata 'on the go', eli keittoastiat saman tien, kun niitä ei enää tarvita (esim. sillä välin, kun ruoka on niin kuumaa, ettei sitä pysty syömään) ja tiskit heti kun on syöty.
On pysynyt keittiö siistinä tämän jälkeen! Kattilat ja pannut puhdistuu tosi helposti, kun niihin saman tien suihkuttaa suihkupullosta tiskiaine/vesiseosta ja tiskaa pois.
Kun ei kertytä tiskiä, niin tuntuu ihan siltä, kuin ei olisi pitkiin aikoihin joutunut tiskaamaan.
Suosittelen!
Tälle yläpeukku! Tein samaa vuosikaudet kimppakämpässä asuessani. Ei silloin voi jättää tiskiallasta täyteen kun sitä käyttää viisi muutakin ihmistä - vaikka joillekin kämppiksille tämä ei millään mennyt kaaliin🙄 Mutta tosiaan esim: leivot pullaa niin tiskaa taikinakulho heti kun olet laittanut pullat nousemaan. Ei jämähdä niin pahasti kiinni tai jos on lioteltavia niin ne likoaa sillä välin kun pullat nousee ja sitten voit pestä sen kun ne on uunissa. Puurokattila kaikkein selvin tapaus: heti keittämisen jälkeen helppo kuin mikä pestä mutta jos sen jättää lojumaan niin jämähtää kiinni ja paljon vaikeampi. Ajattelen usein isomummoni paljon viljelemää viisautta "Kun tyynen makaa niin tuulen soutaa". Eli tee asiat heti silloin kun ne vielä on suht helppoja koska moni asia mutkistuu kun odottaa liikaa!
Mä käyn kerran kk yhden huoneen kokonaan läpi.
Marras- ja toukokuussa käyn keittiön.
Eilen aloitin keittiön läpikäymisen.
Keittiössä on iso saarreke ja laitoin siihen kaikki tavarat, imuroin lastikot ja putsasin.
Miesystävä katsoi vieressä mitä teen. Oli katsonut samaa marraskuussakin.
Hän joka kk sanoo ei ymmärrä miksi näen vaivaa, mutta kun urakka on tehty, aina kehuu.
Oken muuttanut reilu puoli vuotta sitten miesystävän luo ja koti oli sitä ennen jo karsittu. Uutta ei juurikaan osteta, on kiva, että kaikille tavaroille on oma paikkansa.
Huomenta siivoussisaret! Vinkkejä siihen, miten saisin rasvaiset käden- ja sormenjäljet pois keittiön kaapinovista? Niin, ettei oviin jää pesuainerantuja. En tiedä millä materiaalilla ovet on päällystetty, mutta väriltään muistuttavat vaaleaa puuta. Keittiöön paistaa aurinko ja että rasvanäppien jäljet erottuvat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta siivoussisaret! Vinkkejä siihen, miten saisin rasvaiset käden- ja sormenjäljet pois keittiön kaapinovista? Niin, ettei oviin jää pesuainerantuja. En tiedä millä materiaalilla ovet on päällystetty, mutta väriltään muistuttavat vaaleaa puuta. Keittiöön paistaa aurinko ja että rasvanäppien jäljet erottuvat hyvin.
Etikka-vesi-tiskiaine-seos toimii hyvin rasvatahroihin ja voi käyttää kaapin oviin. Itse teen suihkepulloon suurpiirteisellä suhteella 1 dl etikkaa, 4 dl vettä ja pari tippaa tiskiainetta (ja pari tippaa eteeristä öljyä, mikä on vain kivan tuoksun vuoksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etikka-vesi-tiskiaine-seos toimii hyvin rasvatahroihin ja voi käyttää kaapin oviin. Itse teen suihkepulloon suurpiirteisellä suhteella 1 dl etikkaa, 4 dl vettä ja pari tippaa tiskiainetta (ja pari tippaa eteeristä öljyä, mikä on vain kivan tuoksun vuoksi).
Mistä löydätte näitä eteerisiä öljyjä? Asun pikkupaikkakunnalla, että pitäisi hakea netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löydätte näitä eteerisiä öljyjä? Asun pikkupaikkakunnalla, että pitäisi hakea netistä.
Minä olen ostanut ihan Tokmannilta. Googlettamalla löytyy erilaisista nettikaupoista pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Konmaria nassuun vain.
Öööö. Se tyyppi myy nykyään netissä. Tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät energiasi siihen, mitä haluat.
Eiköhän hamstraaja sekottaa osaa netistä ostaa.
Itse ainakin osaan.
Tai tee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👀🙄😳😂
Tuumii tavaran kerääjä, joka haluaa muuttaa elämäntapojaan.
Ensimmäinen muutoksen este löytyi!!!
Sitäpaitsi, et sinä mitään eteerisiä öljyjä tarvitse. Hae rätti ja puhdistusaine ja vettä ja ala hommiin.
Simppeliä. Hae mahdollistavia asioita, älä hae esteitä. Tai mene ainakin niitten esteitten yli ohi tai läpi.
Neljä paria huonokuntoisia varalla pidettyjä kenkiä roskiin ja nyt kaikille kenkälaatikoille on juuri optimaalinen tila vaatehuoneessa.
Eteeristen öljyjen kaipailijalle, ota mikrokuituliina ja kostuta vedellä ja tipalla tiskiainetta. Se on tarkoitettu irrottamaan rasvalikaa, tuskin sinulla kalkkitahroja on kaapinovissa. Niihin tarvitsisit happaman aineen. Erilaiset kaupan puhdistussuihkeetkin ovat mietoa pesuaineliuosta, jossa on väriä ja tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapissa samoille nimetyille paikoille aina ruokatavarat.
Kahvinkeiton yhteydessä ehtii laittamaan järjestystä jo hyvinkin. Samoin pyyhkimään hyllytasoja.
Väljimmillään jääkaappi on tietty ennen kauppareissuja.
Jääkaapista voi pyyhkiä vain yhdenkin hyllyn. Huomaa, että yksi hylly on töhryinen, siirtää sen levitteen siitä toiselle hyllylle, kastelee vähän talouspaperia ja pyyhkii hyllyn. Vain yhden hyllyn. Pidän hanan vieressä suihkepullossa laimennettua tiskiainetta tällaisia mielijohteita varten, suihkaus paperiin, eikä tarvitse hakea mitään rättejä, eikä ryhtyä mihinkään puuhaan
Yritän yleensäkin poistaa tarpeen ryhtymiselle, koska se on minulle vaikein. Joka vessassa on näitä valmiita siivouspyyhkeitä käden ulottuvilla. Kun näkee altaassa hammastahnaa, ojentaa käden ja vetää yhden pyyhkeen pussista, ja pyyhkäisee töhryn pois. Samalla pyöräyttää koko altaan samalla liikkeellä. Ei tarvetta erikseen ryhtyä vessan pesuun jonain tiettynä päivänä.
Mulle oli aika iso oivallus että talouspaperilla voi ja kannattaa pyyhkiä kaikenlaista. Lapsuudenkodissa sitä kyllä oli mutta ei olisi saanut käyttää, sitä vähän kytättiin. Nyt mulla on itsellä vauva ja taapero ja menee ainakin rulla viikossa. Olen järkeillyt sen sillä että ei sekään olisi ympäristön kannalta järkevää että mulla olisi kauhea määrä rättejä tai kestotalouspapereita joita sit pitäis pestä ainakin se koneellinen viikossa plus säilöä jossain kunnes on koneellinen. Eli mielellään maksan sen muutaman euron kuussa siitä ettei tarvitse tollasta härdelliä. Sen verran säästeliäisyyttä kyllä löytyy että niitä "puolikäyttöisiä" papereita säilön vähän pöytätasoilla - joku paperi mihin on pyyhkinyt vauvan naaman käy ihan hyvin vielä jonkun kaapinoven pyyhintään😉
Vierailija kirjoitti:
Tiskiaine myös tehoaa rasvatahroihin, voithan kokeilla myös ihmesientä jos pinnat sitä kestävät. Ja koeta pitkällä vaikutusajalla jotain pesuainetta rasvatahroihin. Itse suihkutan joskus liuoksella ja annan vaikuttaa jopa puolisen tuntia. Sitten sienellä tai ihmesienellä ellei tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi siivousaiheinen ketju, kiitos. Tämä ketju käsittelee tavaroiden karsimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi siivousaiheinen ketju, kiitos. Tämä ketju käsittelee tavaroiden karsimista.
Mene itse tavarapaljous-ketjuun. Oma kotini on karsittu kymmenen vuotta sitten ja edelleen kamppailen siistin kodin ja siivousrutiinien kanssa. Otsikkokin niin kertoo.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö meille kaikille tilaa? Monestihan siivous tyssää siihen (ainakin itselläni) että tavaraa on rutosti joka paikassa, sitten ajelehtii niin irtosälä kuin pölyt sulassa sovussa. Ainakin itse tykkään että tässä ketjussa myös puhutaan siivouksesta ja olen itse saanut motivaatiota siihen että koti pysyy myös puhtaana kun olen saanut ylimääräiset rojut siivottua pois.
Sain yhden tavaran myytyä Torissa ja sain siitä 20€. Palautin kirjojen kierrätyspisteeseen sieltä lainaamani kirjan. 3 reikäistä vaatetta heitin roskiin. Pakastinta tyhjennetty uutta säilöntäkautta varten.
Kierrätysroskaa viety kierrätyspisteeseen.
Yritän myös monipuolisemmin käyttää vaatteitani, jotten käyttäisi aina niitä samoja.
Isoja poistoja ei meiltä enää tule, mutta pienistäkin poistoista tulee hyvä mieli.