Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1241/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös arabia ota vastaan vanhaa Arabiaa myös

Vierailija
1242/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan ottaa joka päivälle tuon haasteen: 1 helppo, 1 tylsä, 1 hemmottelu + arkikotityöt,

tuollain edistyy nuokin tylsät. Olen tehnyt jo kaksi kertaa tuon.

Lisäksi tavaraa paikalleen 25 kpl erissä.

Poistoja nappailen laatikkoon sitä mukaa kun näen.

Saa tehtyä vuodessa yhteensä 365 tylsää askaretta, ja saa joka päivä jonkun kivan hemmotteluhetken itselle.  Jonkin helpon homman tekee jo suorastaan palkintona siitä että saa / on saanut tehtyä tylsän altapois. Ja taas yksi homma kuitenkin tehty lisäksi. Kannatetaan ehdottomasti!

Poistojen nappailusta myös tulee rutiini. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden tekemään kolmannen kerran tänään ton helppo, tylsä, hemmottelu -haasteen.

:) :D

Vierailija
1244/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni ihan liian kauan tajuta, että esim liian pinttyneen vessanpytynkannen voi heittää pois ja ostaa uuden tilalle. Alapuolta ei saanut enää millään puhtaaksi, miksi edes yritin? Sen parasta ennen- päivä oli kaukana takana. Paljon helpompi pitää siistinä ehjiä paikkoja.

Vierailija
1245/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta on kadoksissa tällaisilta ihmisiltä.

Kävin juuri kylässä, en niinkään sotkuisessa, mutta todella likaisessa kodissa.

En olisi halunnut riisua kenkiä. Lattiat todella likaiset. Kaikki pölyn peitossa.

Kahvipöydässä tuolit ja pöytä pyyhkmättä.

Vaatteet meni suoraan pyykkiin kun pääsin kotiin. Nämä ihmiset ovat niin tottuneita elämään näin, etteivät edes ymmärrä itse, että asuvat lian keskellä.

Harmi että jotkut ihmiset pitävät tätä normaalina.

Vierailija
1246/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on jotain vanhoja asiakirjoja; kysykää museolta olisivatko he niistä kiinnostuneita, siellä voisi olla jotain historiallisesti kiinnostavaa tietoa.

Vierailija
1247/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi halunnut riisua kenkiä. Lattiat todella likaiset. Kaikki pölyn peitossa.

Vaatteet meni suoraan pyykkiin kun pääsin kotiin. Nämä ihmiset ovat niin tottuneita elämään näin, etteivät edes ymmärrä itse, että asuvat lian keskellä.

Montako tavaraa sinä omistat; ihan kaikki esilläolevat, varastoissasi, komeroissasi ja kaapeissasi olevat?

Vierailija
1248/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ystävällisesti lukea ketjun kommentit, siellä on kyllä mainittu useaankin kertaan, mistä voi johtua mikäkin. Tällaisille kommenteille voit jatkossa avata ihan oman ketjun. Hyvää illan jatkoa!

Vierailija
1249/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään ketju positiivisena - ja eteenpäin mennään sanoi mummokin kun lumessa tarpoi.

Huomenna jatkuu kohti selkeyttä ja siisteyttä.

Jokaisella on oma tilanne, ja kukin tekee kuten kerkiää, jaksaa ja ehtii. <3

Vierailija
1250/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartun haasteeseen!

1.helppo tehtävä- 3 paria talvikenkää kassiin ja varastoon

2.tylsä tehtävä- pesen uunin

3. Henmottelu- teen illalla jalkahoidon. Pikkuhiljaa hoidan kantapäät kuntoon, niin on kivempi käyttää sandaaleja kesällä

Jee, mahtavaa!

Miten teet jalkahoidon? Käytätkö jalkaraspia, hohkakiveä tms? Mun pitäisi myös mutta en tykkää yhtään jalkaraspista. (Nolo kysymys, tiedän ja ei kuulu ketjuun, mutta silti nyt kysyn.. :)  )

Sama täällä, pitäis kovettumia kantapäästä raspata mutta se oksettaa minua 🤢 jos varaisin vaan ajan jalkahoitajalle...

Vierailija
1251/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku ja siisteys ovat hyvin subjektiivisia käsitteitä.

Joillekin 500000 tavaraa omistettuna on normaali luku, jotkut kauhistuvat jo 10000 tavarasta.

Vierailija
1252/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikrokuituliinat kannattaa pestä pesupussissa tai kokonaan erillään muusta pyykistä, sillä mikrokuitukankaan pienet koloset keräävät muusta pyykistä irtoavan pienen nukan itseensä tukkien mikrokuidun väkäset"

Mä olen muun pyykin kanssa pessyt. En ole tajunnut tuota että voivat kerätä nukkaa muista pyyhkeitä. Mistäs niitä pesupusseja saa? Ihan marketista?

Vierailija
1253/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käsittääkseni ymmärtävät. Kaikilla ei vain ole tarmoa asian muuttamiseen. Jos takana on esim. mielenterveysongelmia, asia ei aina edes korjaannu, että koti saadaan siistiksi, vaan sotku on taas pian takaisin, koska mieli ei ole kunnossa. Koti peilaakin usein sitä, miten ihminen muuten ajattelee elämästään. On myös ylikiireisiä ihmisiä, joiden koti voi olla kaaoksessa. Aikaa tai mielenkiintoa vain ei ole omaa kotia kohtaan.

Ei tämä ongelma sen kummempi ole kuin vaikkapa se, että joku kotona ollessaan ei huomioi siellä olevaa puolisoaan tai lapsiaan. Tai vaikka omia syömisiään. Jne.

Vierailija
1254/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikrokuituliinat kannattaa pestä pesupussissa tai kokonaan erillään muusta pyykistä, sillä mikrokuitukankaan pienet koloset keräävät muusta pyykistä irtoavan pienen nukan itseensä tukkien mikrokuidun väkäset"

Mä olen muun pyykin kanssa pessyt. En ole tajunnut tuota että voivat kerätä nukkaa muista pyyhkeitä. Mistäs niitä pesupusseja saa? Ihan marketista?

Tavarataloista ja pienemmistäkin kaupoista saa eri kokoisia pesupusseja.

Jos on joku konepesun kestävä muu pussi tai vastaava jo olemassa kotona, sekin käy pesupussista, jos ei tahdo ostaa varsinaisia. Joku käyttää mm. sukkahousujakin, jonka solmii kiinni. Ne tosin ei kestä kuumaa pesua.

Vierailija
1255/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aitanraivaaja kirjoitti:

Ei kait se auta kuin aloittaa.

Kylmän viileesti vaan kaikki arvoton roskiin. Esim. nippu edesmenneiden sukulaisteni passeja. Enkö voikin heittää menemään? Silppuan vaan hlötunnusosan. Vaan entä jos joku historian harrastaja haluaa tutkia merkkihenkilön matkoja? Ei, ei, ei. Pois vaan.

Kaupat tehtiin sukutilasta 7 vuotta sitten. Tilasta on olemassa laatikkokaupalla myynti, osto, lahjoituspapereita, sukulaiselta toiselle. Enkö voikin nämä heittää pois? Ei kai näitä enää tarvita? Mietin vaan kun viimeinen sukulaiseni kuolee ja tulee se viimeinen perunkirjoitus niin ei kai noita enää tarvita.

Aitanraivaaja, tilanteesi on poikkeuksellisen haastava ja vastaa ihan työtä, jota toisessa tilanteessa hoitaisi joku palkkatyönään ehkä usemman asisntuntijan tukea saaden.

Oletko ollut yhteydessä arkistoihin?

Olisi hyvä saada näkemyksellistä apua, mitä tuhota ja mitä säästää. Poisheittäminenhän on lopulta helppoa.

Kiitos.

Erottelen sellaiset paperit joista olen varma että voi tuhota. Loput säilön kunnes voin kysyä joltain. Kerran menin 10 cm paperinipun kanssa verotoimistoon, virkailija ei edes katsonut niitä.

Ensi kesänä teen retken Helsinkiin, vien tavaroita huutokauppaan ja samalla sinne arkistoon paperitavaraa.

Minulla olisi kuvakansio Helsingin yliopiston oppilaista 1900-vaihteesta, en muista mikä tiedekunta. Ylioppilaat olivat munasillaan saunassa! Oli nautittu jotain vettä väkevämpää. Ottaisikohan kyseinen tiedekunta tuollaisen kansion...

Antiikit ja huonekalut laitan myyntiin nettiin tai kysyn lähikaupungin antiikkimyyjältä. Sinne vien nyt myös keväällä kirpputoritavaraa, peräkontti on jo täynnä.

Läheisten maalaamia tauluja on jonkin verran(puoliammattilainen taiteilija, ei  martikkelissa). Näitä ei voi oikein hävittää ja sukulaisetkaan eivät ehkä halua, päinvastoin ovat antaneet minulle. Vievät tilaa kuitenkin. Vaikeaa.

Arabiaa 1900-luvun alusta, hienoa mutta ei itselle mahdu. Olen tarjonnut sitä jonnekin, mutta nyt ei ole arvossaan. FB-ryhmässä voisi tarjota mutta miten nuokin lähettää niin ettei mene rikki? Lisäksi on hienoa vanhaa kristallia mutta sitä näyttää pelastuskirputkin olevan täynnä.

Kerran asuin asunnossa jossa ei ollut mitään ylimääräistä. Siivoamiseen meni 20 minuuttia. Tästä haaveilen, toista se on nyt oi voi...

Vähän kerrallaan.

Tuo valokuva voisi kiinnostaa esim. Helsingin yliopiston museota. Kirjoita ja kysy.

Minulla on myös tuota vanhaa arabiaa. Jouluisin käytämme. Joten ymmärrän tuskan.

Vierailija
1256/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille, hymy huulille ja auringonpaistetta kasvoille.

Siitä se elämänhallinta alkaa palautua takaisin (jos kellä sellaisia haasteita on), ja koti selkeämmäksi vaikka ihan pikkuhiljaa; yksi tavara ja yksi kohta kerrallaan haltuun. Vaikkapa pienissä erissä, minuutti-pari kerrallaan.

Innostus kasvaa, kun tekee ja vain tekemällä saa aikaan näkyvää.

Uusi viikko alkamassa. <3

Vierailija
1257/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi tuolla aiemmin sottaista kyläpaikkaa.

Tässä pikavinkkejä, jos joku tarvitsee joitakin vinkkejä:

- Jos on likaiset lattiat, niin roskat ensin pois, sitten isommat murut lattiaharjalla/lastalla. Moppaus lattialuutulla ja pesuaineella

- Pölyt pyyhitään vaikkapa kertakäyttöliinoilla / mikrokuituliinoilla

- Keittiön pöytä pyyhitään luutulla ja tuolit eri luutulla (voi käyttää myös kertakäyttöliinojakin tarvittaessa)

- Wc-pesu: wc-pesuaine ja pytyn harjaus vessaharjalla, wc-lavuaarille myös jotain kylpyhuonepesuainetta ja luuttua

Kaupoissa on hyvin jo pesuainepurkkien kyljessä ohjeistusta: keittiö - kitchen, wc, kylpyhuone, sauna jne.

Innostutaan yhdessä puhtaudesta ja siisteydestä! :)

Siivoaminen ei ole vaikeaa ja sen ei tarvitse olla mitään kilpailusuoritusta, tuomarointia, arvostelua eikä hifistelyä. Siistissä kodissa on ihana olla, ja koti on eniten itseä varten.

Vierailija
1258/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaat tekstiilit raikastavat myös koko kotia:

- petivaatteet

- päiväpeitot

- matot

- yms.

Vierailija
1259/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvin kiireinen tms. ja haluaisi ylläpitää siistiä kotia, niin voi hyödyntää ja käyttää siivouspalveluita.

Rahaa pystyy säästämään yllättävän monessa kohdassa ja vapauttamaan sitä vaikkapa tuohon siivouspalveluun.

Urakka tuntuu paljon pienemmältä, kun itse tekee karsimis-järjestämishomman ja joku toinen huolehtii siivouksesta, ainakin osittain.

Jo vaikkapa yhden kerran siivouspalvelu antaa kovasti lisäbuustia.

Tai ottaa esim. 1xkk siivouspalvelun, sekin antaa hyvin innostusta asiaan.

Vierailija
1260/2330 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee ja laittaa oman kodin itselleen ja perheelleen, ei toisille eikä vieraille.

Jos kuka ei siedä kylätellä jossain (jos tuntuu liian likaiselta) tai ei jaksa ottaa vieraita vastaan, niin voi tavata kahviloissa ja ravintoloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi