Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Apua mä tunnistan itseni näistä alkukirjoituksista. Olen juuri ajanut muutaman viikon moneen paikkaan ja minulla on vieläkin muutama kassi siellä takakontissa. Ne olis siis menossa hyväntekeväisyyteen. Olen välillä hyvä aloittamaan, mutta huono tekemään loppuun kotitöitä. Hyvä esimerkki, kun aloitin keittiön siivoamisen. En ehtinyt siellä kauan olla ja päädyin taas raivaamaan olohuonetta. Löydän itseni parin tunnin kuluttua ullakolta. Siellä vasta paniikki iskee. Kaaosta joka puolella. En saanut mitään suoritettua loppuun, mutta olen ahkeroinut jo monta tuntia. Sitten alkaa työviikko ja voimat ei enää riitä karsimiseen. Lykkään sitä jopa monella vuodella, koska odotan vieläkin sitä oikeaa aikaa.
Kuulostaa minulta. Kun aloitan jonkun raivausprojektin, kesken kaiken siirryn toiseen vaikka ensimmäinen kesken. Saatan pistää koko kämpän mullin mallin ja sitten loppuvat voimat. Ja monta kohtaa jäänyt rempalleen. 🙄 Kunnes uusi inspiraatio iskee. Olen opetellut itsekuria ja vaikka miten ketjttaa ja väsyttää en jätä hommia puolitiehen tai ainakin seuraavana päivänä hoidan loppuun.
Huh me taidetaan kaikki täällä olla vähän samanlaisia. Tänään tein
1. Helppo: 25 tavaraa paikoilleen. Se oli oikeasti tosi kiva ja palkitseva tehtävä
2. Tylsä: yrityksen byrokratia ym. Olin jättänyt sen tehtävän jo liian kauan pöydälle odottamaan
3. Hemmottelu: sekoitin jäätelöä ja domino-keksin murusia ihanaan pinkkiin kulhoon. Nautin sen terassilla
Tänään vaan päätin laittaa kaikki omistamani paperit yhteen muovilaatikkoon. Nyt aion tehdä niin, että otan sieltä 5-10 paperia päivässä ja lajittelen ne joko roskiin, mappiin tai erilliseen kansioon. Tämän lisäksi teen yhden isomman kotiaskareen päivässä. Tänään pesin jääkaapin ja huomenna viikkaan vaatteeni nätisti kaappiin. Nyt siellä on teinimeininki, vaikka olenkin jo 40+ vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Tänään vaan päätin laittaa kaikki omistamani paperit yhteen muovilaatikkoon. Nyt aion tehdä niin, että otan sieltä 5-10 paperia päivässä ja lajittelen ne joko roskiin, mappiin tai erilliseen kansioon. Tämän lisäksi teen yhden isomman kotiaskareen päivässä. Tänään pesin jääkaapin ja huomenna viikkaan vaatteeni nätisti kaappiin. Nyt siellä on teinimeininki, vaikka olenkin jo 40+ vuotias.
Hyvä systeemi tuo kaikki yhteen laatikkoon ja siitä päivittäin osa käsittelyyn. Tuollain voisi minullakin lähteä etenemään paperiprojekti, - kunhan sinne asti pääsen muilta keskeneräisiltä karsimis-ja järjestämisprojekteiltani. Iso kannatus! :)
Ihan mahtavaa että hommat etenee.
Tämä ketju antaa niin paljon tsemppausta ja buustia. :)
Tälle illalle vielä tuo haaste: tylsä (otan jonkun tosi pikkuhomman), helppo ja hemmottelu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju antaa niin paljon tsemppausta ja buustia. :)
Tälle illalle vielä tuo haaste: tylsä (otan jonkun tosi pikkuhomman), helppo ja hemmottelu.
Niinpä! Vihdoin ketju, jonka ansiosta asioita tapahtuu omassa elämässä. Vein just pienen määrän metallia ja paperia kierrätykseen. Piste on kivan kävelymatkan päässä. Hoidin siinä monta asiaa kerralla. Kuuntelin matkalla kuulokkeista yhtä kurssini luentoa. Sain vähän liikuntaa, roinat pois nurkista vaikka vähän olikin ja tein hyvän teon maapallolle :D löytyykö vielä jotain tästä reissusta. Joo paras! Näin söpön koiranpennun
Hei kiva vinkki tähän iltaan: katso Youtube semmosta ohjelmaa kun Obsessive compulsive cleaners (ei ehkä mennyt oikein toi kirjotus) sieltä löytyy muutama jakso, jossa vähän parempi kuva-laatu. Tosi kiva konsepti. Siellä on yksi henkilö, joka siivoaa taukoamatta ja kärsii esimerkiksi ocd häiriöstä. Sit toinen ääripää on oikea kaaos kodin omistaja. Tämä siivousfriikki menee sit siivoamaan tämän sekamelskakodin. Siis niin kiva ohjelma suosittelen katsomaan koska tää mun selostus meni aika sekavaks :D siinä siis vaihtuu henkilöt joka jaksossa. Anto ainakin minulle motivaatiota. Samalla saa nähdä vähän toisen ääripään tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrän miksi ihmiset päästää tilanteen niin pitkälle että tarvitaan joku urakka homma siivoukseen.
Aina tavarat paikalleen joka pv. Siivoa joka pv jotain, ei kaikkea vaan tarpeellisen.
Koskaan ei tule tarvetta siivous tai raivauspäivälle. Saati millekään kevät ja joulusiivouksille. En ymmärrä miten ihmiset elää ettei ehdi kotiaan siistinä pitää.
Eivät arvosta omaa tilaansa vai mikä siinä on.
En minäkään ymmärrä, miksi alkoholistien on pakko juoda tai ylensyöjien pakko syödä liikaa, kun voihan sitä olla niin tekemättä. Kun enhän minäkään niin tee, vaan juon ja syön vain sen, mitä tarvitsee. Huoh.
Jotkut eivät ymmärrä ketjujen otsikoista, mitä sen pitäisi sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt haaste kaikille: pois netistä hetkeksi ja jonkin tehtävän kimppuun. Aloita 3minuuttisesta. Kuka lähtee mukaan?
ei tiedä kenenkin tilannetta, mutta esim vaihtoehdot:
-roskat
-tiskit
-keittiön tason jokin kohta
-jokin hylly
-1 jokin laatikko
-jokin oma vaihtoehto
Mä elän vähän eri aikavyöhykkeellä, mutta mä tänään lukujärjestykseni mukaan tein "vähän paremman" siivouksen keittiössä, joku tällä kertaa sisälsi tasojen huolellisen pyyhkimisen, tiskikoneen luukun ja tiivisteiden siivoamisen, alakaapien ovien pyyhkimisen ja lattian puhdistuksen (tiskit, roskat yms. ovat päivittäistä rutiinia). Lisäksi pesin yhden meidän vessoista kylpyammeineen. Loppuviikonlopun urakkana olisi osallistaa lapset kodin yleiseen siistimiseen niin, että viimeistään alkuviikosta saan imurointia ainakin alakerrassa.
Mun kolme ja puolivuotias innostui eilen imuroimaan olkkarin x) Se on tähän asti pelännyt kuollakseen imurin ääntä eli WIN!!!! Vauvakin oli ok kun katsoi isoveljestä mallia et eipä mitään hätää :D
Tänään sain laitettua pienet vauvanvaatteet kasaan ja seuraavan koon lipastoon. Ja saanut setvittyä melkein kaikki epämääräiset paperikasat, seuraava homma varmaan joko askartelumateriaalit tai mun vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrän miksi ihmiset päästää tilanteen niin pitkälle että tarvitaan joku urakka homma siivoukseen.
Aina tavarat paikalleen joka pv. Siivoa joka pv jotain, ei kaikkea vaan tarpeellisen.
Koskaan ei tule tarvetta siivous tai raivauspäivälle. Saati millekään kevät ja joulusiivouksille. En ymmärrä miten ihmiset elää ettei ehdi kotiaan siistinä pitää.
Eivät arvosta omaa tilaansa vai mikä siinä on.En minäkään ymmärrä, miksi alkoholistien on pakko juoda tai ylensyöjien pakko syödä liikaa, kun voihan sitä olla niin tekemättä. Kun enhän minäkään niin tee, vaan juon ja syön vain sen, mitä tarvitsee. Huoh.
Jotkut eivät ymmärrä ketjujen otsikoista, mitä sen pitäisi sisältää.
Joo mietin aina samaa, et mistä nää ihmiset saa energiaa tulla provosoimaan tai laittamaan muita alas. Nauttivatko he siitä?xD Tämän ketjun seuraajat ovat super tyyppejä, koska täällä kannustetaan ja autetaan. Ketään ei kiusata :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt haaste kaikille: pois netistä hetkeksi ja jonkin tehtävän kimppuun. Aloita 3minuuttisesta. Kuka lähtee mukaan?
ei tiedä kenenkin tilannetta, mutta esim vaihtoehdot:
-roskat
-tiskit
-keittiön tason jokin kohta
-jokin hylly
-1 jokin laatikko
-jokin oma vaihtoehto
Mä elän vähän eri aikavyöhykkeellä, mutta mä tänään lukujärjestykseni mukaan tein "vähän paremman" siivouksen keittiössä, joku tällä kertaa sisälsi tasojen huolellisen pyyhkimisen, tiskikoneen luukun ja tiivisteiden siivoamisen, alakaapien ovien pyyhkimisen ja lattian puhdistuksen (tiskit, roskat yms. ovat päivittäistä rutiinia). Lisäksi pesin yhden meidän vessoista kylpyammeineen. Loppuviikonlopun urakkana olisi osallistaa lapset kodin yleiseen siistimiseen niin, että viimeistään alkuviikosta saan imurointia ainakin alakerrassa.
Mun kolme ja puolivuotias innostui eilen imuroimaan olkkarin x) Se on tähän asti pelännyt kuollakseen imurin ääntä eli WIN!!!! Vauvakin oli ok kun katsoi isoveljestä mallia et eipä mitään hätää :D
Tänään sain laitettua pienet vauvanvaatteet kasaan ja seuraavan koon lipastoon. Ja saanut setvittyä melkein kaikki epämääräiset paperikasat, seuraava homma varmaan joko askartelumateriaalit tai mun vaatteet.
Jee! Ihanaa et lapsikin pääsi touhuun mukaan. Lapset katsovat niin tarkasti vanhempiaan. Minä sain tänään iso kasan pyykkiä pestyä. Ennen en olisi edes ollut ylpeä tästä, mutta opettelen olemaan armollinen itselleni. Onhan se hyvä saavutus kun ottaa huomioon mt- ongelmani.
Huomenna tulee olemaan kiva haaste. Kerään 50 tavaraa paikoilleen ja 50 tavaraa ulos kodista. 15 minuuttia siivoan. Oikeasti odotan jo innolla tätä. Vihdoin on joku suunnitelma.
Hei sinä, joka luet ketjun viestejä, mutta et ole vielä edennyt mitenkään. Älä huoli! Huomenna on uusi päivä ja voit pikkuhiljaa kehittää uusia taitoja ja tapoja. Siivoa huomenna vaikka 1,3 tai 5 minuuttia. Jokainen etenee omalla tavallaan. Hyvää yötä <3
Vierailija kirjoitti:
Tapasin vkl ystävän joka kertoi että hänelle lahjoitettiin eräs kapistus. Siis ilmaiseksi! Pitäisi vaan hakea se. No kun aikani kuuntelin tajusin että ei tuo ystävä sitä laitetta tarvitse ja tuskin tulee käyttåmäänkään. Sanoin sitten että kannattaako ottaa kaikki vastaan mitä ilmaiseksi tarjotaan jos et varmasti tuota tarvitse. Alkoi vähän miettiä.
Huomasin vaan itsessäni muutoksen. Ensinnäkään en tarjoutunut heti hakemaan kapistusta vaikka vihjailtiin kovasti että tarvitsee jonkun avuksi sitä(painava!) hakemaan. Toisekseen, sain sanottua arvioni suoraan vaikkakin ystävällisesti. En enää halua olla se joka paikan höylä joka jeesa muita ja jää itse aina takki tyhjänä ihmettelemään kun ei apuja tule jos tarvitsee.
Meinaan että kehitystä tapahtunut. Ja tottakai autan ystävää jos on hätä. Mutta kun on niin paljon töitä ja uupumusta itsellänikin joten pakko huolehtia omasta jaksamisesta ensisijaisesti ja sanoa myös ei jos voimavaroja tai aikaa ei ole.
Mitä tulee siivoukseen tämä ystävä on siinä huono, ja olen monet kerrat hänen ikkunatkin pessyt ja auttanut viemään roinaa Sortti- asemalle. Siksi on ollut pakko laittaa rajaa koska tuntuu joskus että loputonta se tarvitseminen sieltä päin.
Jatkan vielä, että loputonta se tarvitseminen kun ilmaista tavaraa pitää haalia kotiin. Milloin pitää maalata lipaston, milloin korjata heiluvia tuoli jalkojen jne. Jos haalii niin paljon muiden vanhaa romua kotiinsa, pitäisi olla jonkinlainen visio siitä miten sen itse fiksaa mutta näin ei ole. Tällä ystävållö on muiden ystävien vanhat verhot(kaapeissa), vanhat vaatteet, vanhat tietokoneet, vanhat astiat jne. On vähävarainen joten kaikki ilmainen kelpaa, mutta kaikkea ei tietenkään tarvitse. Ja jos ei itse osaa esim korjata huonekaluja ja laitteita on mielestäni silkkaa hulluutta ottaa niitä riesakseen.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva vinkki tähän iltaan: katso Youtube semmosta ohjelmaa kun Obsessive compulsive cleaners (ei ehkä mennyt oikein toi kirjotus) sieltä löytyy muutama jakso, jossa vähän parempi kuva-laatu. Tosi kiva konsepti. Siellä on yksi henkilö, joka siivoaa taukoamatta ja kärsii esimerkiksi ocd häiriöstä. Sit toinen ääripää on oikea kaaos kodin omistaja. Tämä siivousfriikki menee sit siivoamaan tämän sekamelskakodin. Siis niin kiva ohjelma suosittelen katsomaan koska tää mun selostus meni aika sekavaks :D siinä siis vaihtuu henkilöt joka jaksossa. Anto ainakin minulle motivaatiota. Samalla saa nähdä vähän toisen ääripään tilannetta.[/quote
Tää on hyvä, minäkin suosittelen! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mä oon kaikki epämääräiset käyttänyt vessanpytyssä.
Kerran oli älyttömät jäljet pytyssä. Laitoin aurinkorasvaa työpäivän ajaksi.Rasva oli irrottanut lian, kun töiden jälkeen näytin harjaa
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö aurinkorasvaa siivousaineena. Siivousaineiden kemikaalit ovat jo ihan riittämiin.
Holvatkaa niitä rasvoja kantapäihin, kuiviin käsiin ja vaikka minimäärä hiusten latvoihin vahan sijasta. Ei niillä kodin pintoja voi pestä :D Rajansa nuukuudellakin. Roskis on oikea loppusijoitus vanhentuneelle kosmetiikalle.
Huomenta ketjuun! Eilen en kovasti mitään siivoillut tai järjestänyt mutta muutaman asian tein. Kiristin parvekkeella olevaa hyllykköä joka huojui talven jäljeltä kovasti. Nyt hyllykkö on tukeva ja vihdoin saan sinne mm pikku yrttejä kasvamaan sekä muuta pientä tarpeellista tavaraa mitä voi tarvita kun kasvattaa yrttejä (ja kaikki edelliskesän kukkapurkit jotka nyt lojuvat pitkin partsia). Samalla innostuin kiristämään saunan jakkaran. Nyt on tukeva. Noi kaksi oli ihan pieniä asioita, mutta olen lykännyt niiden tekoa.
Tilasin myös vanhoille huonekaluille kuljetuksen jäteasemalle. Rikkinäinen nojatuoli saa lähteä, samantien iso puinen arkkupöytä.
Tänään aion tyhjentää sen arkkupöydän. Se on vaikea ja iso projekti mutta pikkuhiljaa hiipien.
Mitäs te aiotte tänään tehdä? Oikein mukavaa ja järjestyksellistä päivää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna tulee olemaan kiva haaste. Kerään 50 tavaraa paikoilleen ja 50 tavaraa ulos kodista. 15 minuuttia siivoan. Oikeasti odotan jo innolla tätä. Vihdoin on joku suunnitelma.
Hienoa! Mahtava suunnitelma. Tulethan kertomaan kuinka sujui?
Minusta on tärkeintä että tekee, kunhan vaan tekee. Ei kaikkien ihmisten tarttee järjestelmällisesti tehdä ja edetä. On se vaihteluakin tehdä eri huoneissa. Ja varmasti olet saanut jo paljon aikaan, kun olet ahkeroinut pari tuntia jo.
Ota itsellesi tavoite, että viet loppuun asti -vaikka pikkuhiljaa- , niin kyllä ne siitä menevätkin silloin.
Ullakko voi olla sellainen, joka vaatii aikaa ja paneutumista, sellaisia ne tahtovat olemaan. Oletko ajatellut jakaa sitä jotenkin osiin, voisi helpottua työsarka siellä?
Tsemppiä kovasti! :)