Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1221/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomiselle sunnuntaille voisi olla tällainen haaste:

1 erittäin helppo tehtävä

1 tylsä tehtävä

1 nautiskelutehtävä, = itseä hemmotteleva juttu

1 puhtaiden lakanoiden viikkaus kaappiin

2 olo- ja makuuhuoneen perusteellinen imurointi. Matot on rullalla, listat ja kankaiset huonekalutkin on imuroitu. Vielä pitää mopata tänään.

3 järjestelen kalusteita vähän uusiksi, matotkin vaihtelevat paikkaa hiukan

Bonustehtävä: pyyhin peilikaapin hyllyt ja järjestelin tavarat uudelleen. Karsittavaa ei juuri ollut, koska säilytän varakappaleet muualla. Käytin loppuun muutamia tuotenäytteitä.

Nyt ulkoilua ja kahvittelua parvekkeella. Palaan siivoushommiin taas illalla.

Mahtavaa! Hyvä sinä, kyllä tulee siistiä! Se piristää aina pikkaisen kun hieman siirtelee kalusteita uuteen uskoon. 

Vierailija
1222/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 tylsä tehtävä

Huomenta siivoojat! Tässä aamukahvia juodessa luin ketjun kuulumiset. Haluan tarttua tähän haasteeseen ja valikoin nämä:

1) Vien pahviroskat

2) Pesen kylpyhuoneen kaapin. Välttelen tätä yleensä viimeiseen asti. Viimeinen on tullut vastaan yli kuukausi sitten. Nyt on aika ottaa niskasta kiinni.

3) Järjestän siivouskaapin. Ei kuulosta itsensä hemmottelulta mutta haluaisin että siivoustavarat ovat sellaisessa järjestyksessä että tiedän mistä etsin mitäkin. Eilen etsin jokaista tavaraa yksitellen ja siinäkös se harmistus nousi.

Kahvitauolta tässä. Pahviroskat on viety, siivouskaappi siivottu ja raivattu. Miten voi olla jemmassa vaikka mitä epäolennaista niin että kallisarvoinen kaappitila on varattu ihan jonninjoutavalle sälälle? Kylpyhuoneen kaappi on siivottu ja järjestelty. Samalla pesin kaakelit ja lattian.

Lisäksi kun tyhjensin tiskikonetta, tajusin että minulla on kaksi paistinpannua jotka on aivan karmeassa kunnossa: pohja on niin rikki että niissä ei kuin pala ruoka pohjaan. Jostain syystä olen niitä jemmannut kattilakaapissa. Miksi ihminen tekee näin itselleen? No, nyt ne heivattu mäkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 tylsä tehtävä

Huomenta siivoojat! Tässä aamukahvia juodessa luin ketjun kuulumiset. Haluan tarttua tähän haasteeseen ja valikoin nämä:

1) Vien pahviroskat

2) Pesen kylpyhuoneen kaapin. Välttelen tätä yleensä viimeiseen asti. Viimeinen on tullut vastaan yli kuukausi sitten. Nyt on aika ottaa niskasta kiinni.

3) Järjestän siivouskaapin. Ei kuulosta itsensä hemmottelulta mutta haluaisin että siivoustavarat ovat sellaisessa järjestyksessä että tiedän mistä etsin mitäkin. Eilen etsin jokaista tavaraa yksitellen ja siinäkös se harmistus nousi.

Kahvitauolta tässä. Pahviroskat on viety, siivouskaappi siivottu ja raivattu. Miten voi olla jemmassa vaikka mitä epäolennaista niin että kallisarvoinen kaappitila on varattu ihan jonninjoutavalle sälälle? Kylpyhuoneen kaappi on siivottu ja järjestelty. Samalla pesin kaakelit ja lattian.

Lisäksi kun tyhjensin tiskikonetta, tajusin että minulla on kaksi paistinpannua jotka on aivan karmeassa kunnossa: pohja on niin rikki että niissä ei kuin pala ruoka pohjaan. Jostain syystä olen niitä jemmannut kattilakaapissa. Miksi ihminen tekee näin itselleen? No, nyt ne heivattu mäkeen.

Jes! Nauti kahvihetkestä! Minäkin rupean nyt kurkkimaan kaappeihin tämän viestin innoittamana! Siellä on varmasti sellasta kamaa, jota ei edes kehtaa hyväntekeväisyyteen laittaa.

Vierailija
1224/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun kävelylenkki kierrätyspisteen kautta. Vein lasit, metallit, paperit, kartongit ja muovit kierrätykseen.

Vierailija
1225/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi huomattavasti helpompaa pitää huolta kodin siisteydestä, jos koko naapurusto ei vahtisi siivous - ja roskistentyhjennys rytmiä.

Onko siinä jotain rajoituksia, miten paljon saa viedä yleisroskikseen? Vaiko omakotitalonaapurusto vahtii?

Omaa kotia saa siivota niin paljon kuin haluaa, mutta tietenkin niin että noudattaa hiljaisuusaikoja ja silloinkin voi aika äänettömästi vaikka pölyjä pyyhkiä, mopilla ottaa jne, wc-pesukin ja lakanoiden vaihto on suht äänetöntä.

EI vaan tarkoitin sitä, että roskakatoksella vaaniva hallituksen puuhanainen tulee kertomaan ettei roskia ja jätteitä tarvitse säilyttää kotona. Kyllä kiitos tiedostan, että usein unohdan ottaa roskapussit mukaan ulos lähtiessä. Samoin jätteiden lajittelusta luennoiminen. Kyllä siinä kohtaa miettii, että eikö tosiaankaan ole muuta tekemistä, kuin vahtia kuinka usein vien roskat ja lajittelenko varmasti kaiken tarpeellisen. Tällaista vahtimista tarkoitan.

Uh, älä välitä tuollaisesta. Naapuri on varmasti kiusannut muitakin teidän taloyhtiössänne. Yhytin samanlaisen roskistarkkailijan kerran omalta roskakatokselta. Hän tonki siellä toisten roskapusseja, oli availlut niitä ja oli yhtä tutkimassa. Ei  kuullut kun tulin, joten säikähti niin että hypähti melkein ilmaan. Koetti änkyttää että hän on roskia järjestelemässä. 

Kaikenlaisia kyttääjiä voi tulla taloyhtiöissä. Koeta viitata kintaalla. Ajattele, sinä sentään järjestät kaappejasi, toiset järjestävät yleisiä roskiksia (joihin saa viedä roskia, siksihän ne roskakatokset ovat sinne laitettu) :)

Vierailija
1226/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö nuo

mikrokuituliinat koneessa erikseen vai muun pyykin seassa?

Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.

Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.

Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.

Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.

Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.[/quote

Suomessa ei kuulemma ole pölypunkkeja.

Vierailija
1227/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein haasteen.

1. Pyykkien laitto koneeseen ja kone päälle (helppo)

2. Yhden laatikon siirto varastoon (tylsä)

3. Teehetki; lempiteetä ja tuoretta leipää (hemmottelu)

sekä:

tein poistoja: 5 tavaraa pois lähteväksi

tavaroiden siirtoa paikalleen: 25 kpl satsi

Vierailija
1228/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lukenut jostakin, että pölypunkkeja ei meidän maassamme ole. Mikrokuituliinoista joitaon käytetty pölyjen.pyyhkimiseen tuskin siirtyy peusussa muihin tekstiileihin mitään haitallista. Itse olen laittanut muun pyykin sekaan ja elossa olen😀

Vierailija
1229/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko sitä ottaisi tuon minimalismi -haasteen; noin 500 tavaraa kuussa yhteensä poistoja.

Vierailija
1230/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö nuo

Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.

Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.

Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.

Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.

Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.[/quote

Ja jos on, niin eniten kait pestävissä vuodevaatteissa eikä mikrokuituliinassa, jonka voi vielä tomuttaa tai huuhtaista ennen koneeseen laittoa. Eiköhän ne pyykissä kuolisi vaikka sängyssä asustelisivatkin.

Vierailija
1231/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamun kävelylenkki kierrätyspisteen kautta. Vein lasit, metallit, paperit, kartongit ja muovit kierrätykseen.

Tämä on mukava lukea että kierrätykseen käytetään aikaa :)

Vierailija
1232/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 tylsä tehtävä

1) Vien pahviroskat

Jes! Nauti kahvihetkestä! Minäkin rupean nyt kurkkimaan kaappeihin tämän viestin innoittamana! Siellä on varmasti sellasta kamaa, jota ei edes kehtaa hyväntekeväisyyteen laittaa.

Löytyikö mitään sellaista mikä oli turhaa? Jos ei muuta niin ainakin on tarkistettu nurkat ettei mitään ylimääräistä loju piilossa.

Olen käynyt ihailemassa siivouskomeroani aina välillä. Siellä on nyt sotilaallisessa järjestyksessä teipit, työkalut, siivousaineet, imuri ja varalamput. 

Pesin myös keittiön roskakaapin. Sitä tulee harvemmin tehtyä. Nyt saa luvan riittää tälle päivälle. Mieli on hyvä ja keveä kun sai tänään niin paljon tehtyä ja sellaisia asioita mitä ei yleensä (siis ikinä) tee.

Vierailija
1233/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö nuo

ja vaikka olisikin, niin eiköhän ne kuole ja huuhtoudu siellä koneessa muiden pöpöjen kanssa.

Vierailija
1234/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö nuo

Mikrokuituiset liinat pitää pestä omana koneellisenaan. Jos ne pesee muun pyykin seassa (lakanat/pyyhkeet/...), mikrokuituiset liinat menettää mikrokuidun ominaisuutensa.

Sinituotteen sivuilta (https://sinituote.fi/vinkit/mikrokuituliinalla-siivoat-ilman-pesuaineit…): "Mikrokuituliinat kannattaa pestä pesupussissa tai kokonaan erillään muusta pyykistä, sillä mikrokuitukankaan pienet koloset keräävät muusta pyykistä irtoavan pienen nukan itseensä tukkien mikrokuidun väkäset."

Osta useampia mikrokuituisia siivousliinoja, niin ei tartte niin usein pyörittää puolityhjää pyykkikonetta.

Vierailija
1235/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakirjan raivaajalle. Yleensä kun saa uuden passin, se vanha tuhotaan. Ennen siitä leikattiin kulma, nykyään se jää poliisilaitokselle. Vanhoilla passeilla ei tee mitään. Ne olisi jo pitänyt tuhota.

Tilit pitää säilyttää kymmenen vuotta siitä kun yritys on loppunut. Poltin omien edesmenneiden vanhempieni tilikirjat ja paperit saunan pesässä, kun kymmenen vuotta oli täynnä.

Talon kauppakirjoista en menisi takuuseen, säilyttäisin ne yhdessä pahvilaatikossa, kunnes olisin saanut enemmän tietoa. Maanmittauslaitos voi myös kertoa, mitä tietoa heillä on, onko esim kaikki rasitteet sinne kirjattu. Ja onko lainhuuto oikealla omistajalla.

Vierailija
1236/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakirjan raivaajalle. Yleensä kun saa uuden passin, se vanha tuhotaan. Ennen siitä leikattiin kulma, nykyään se jää poliisilaitokselle. Vanhoilla passeilla ei tee mitään. Ne olisi jo pitänyt tuhota.

Tilit pitää säilyttää kymmenen vuotta siitä kun yritys on loppunut. Poltin omien edesmenneiden vanhempieni tilikirjat ja paperit saunan pesässä, kun kymmenen vuotta oli täynnä.

Talon kauppakirjoista en menisi takuuseen, säilyttäisin ne yhdessä pahvilaatikossa, kunnes olisin saanut enemmän tietoa. Maanmittauslaitos voi myös kertoa, mitä tietoa heillä on, onko esim kaikki rasitteet sinne kirjattu. Ja onko lainhuuto oikealla omistajalla.

Nämä ei ole minun passeja, yksi heistä kuollut jo 40 vuotta sitten. Näitä on iso nippu, 50-luvulta lähtien.

Talojen ja maiden kauppakirjoja on 1900-luvun alusta(suomen keisarillinen senaatti leimoineen) lähtien monta laatikollista/muovikassia. Yksi perunkirjoitus vielä edessä. Ehkä vielä sen katson ja sen jälkeen tuhoan.

Pitäisi itsekin päästä jonnekin polttelemaan asiakirjoja ja passeja.

Vierailija
1237/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitanraivaaja kirjoitti:

Ei kait se auta kuin aloittaa.

Kylmän viileesti vaan kaikki arvoton roskiin. Esim. nippu edesmenneiden sukulaisteni passeja. Enkö voikin heittää menemään? Silppuan vaan hlötunnusosan. Vaan entä jos joku historian harrastaja haluaa tutkia merkkihenkilön matkoja? Ei, ei, ei. Pois vaan.

Kaupat tehtiin sukutilasta 7 vuotta sitten. Tilasta on olemassa laatikkokaupalla myynti, osto, lahjoituspapereita, sukulaiselta toiselle. Enkö voikin nämä heittää pois? Ei kai näitä enää tarvita? Mietin vaan kun viimeinen sukulaiseni kuolee ja tulee se viimeinen perunkirjoitus niin ei kai noita enää tarvita.

Aitanraivaaja, tilanteesi on poikkeuksellisen haastava ja vastaa ihan työtä, jota toisessa tilanteessa hoitaisi joku palkkatyönään ehkä usemman asisntuntijan tukea saaden.

Oletko ollut yhteydessä arkistoihin?

Olisi hyvä saada näkemyksellistä apua, mitä tuhota ja mitä säästää. Poisheittäminenhän on lopulta helppoa.

Kiitos.

Erottelen sellaiset paperit joista olen varma että voi tuhota. Loput säilön kunnes voin kysyä joltain. Kerran menin 10 cm paperinipun kanssa verotoimistoon, virkailija ei edes katsonut niitä.

Ensi kesänä teen retken Helsinkiin, vien tavaroita huutokauppaan ja samalla sinne arkistoon paperitavaraa.

Minulla olisi kuvakansio Helsingin yliopiston oppilaista 1900-vaihteesta, en muista mikä tiedekunta. Ylioppilaat olivat munasillaan saunassa! Oli nautittu jotain vettä väkevämpää. Ottaisikohan kyseinen tiedekunta tuollaisen kansion...

Antiikit ja huonekalut laitan myyntiin nettiin tai kysyn lähikaupungin antiikkimyyjältä. Sinne vien nyt myös keväällä kirpputoritavaraa, peräkontti on jo täynnä.

Läheisten maalaamia tauluja on jonkin verran(puoliammattilainen taiteilija, ei  martikkelissa). Näitä ei voi oikein hävittää ja sukulaisetkaan eivät ehkä halua, päinvastoin ovat antaneet minulle. Vievät tilaa kuitenkin. Vaikeaa.

Arabiaa 1900-luvun alusta, hienoa mutta ei itselle mahdu. Olen tarjonnut sitä jonnekin, mutta nyt ei ole arvossaan. FB-ryhmässä voisi tarjota mutta miten nuokin lähettää niin ettei mene rikki? Lisäksi on hienoa vanhaa kristallia mutta sitä näyttää pelastuskirputkin olevan täynnä.

Kerran asuin asunnossa jossa ei ollut mitään ylimääräistä. Siivoamiseen meni 20 minuuttia. Tästä haaveilen, toista se on nyt oi voi...

Vähän kerrallaan.

Vierailija
1238/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitanraivaaja

Facebookista löytyy, kun laitat hakusanaksi Arabia, muutamakin kirppisryhmä. Voisithan laittaa sinne muutaman kuvan ja ehdolla että joku hakee. En minäkään alkaisi lasitavaraa pakkaamaan ja postittelemaan. Mutta jotkut keräilevät vieläkin ja ovat valmiita hakemaankin astioita. Sitten tietenkin voisit kysyä ihan tehtaalta itseltään haluavatko he vanhat tavaransa takaisin. 

Mietin tuossa että kun kirjoitit kauppakirjoista, niitähän yleensä tehdään muutamin kappalein, eli ostajalla täytyy myös olla oma kappaleensa, mielestäni voit vallan mainiosti hävittää omasi. Jos nyt kukaan ei ole viime vuosisadan aikana riitauttanut kauppaa niin tuskin seuraavankaan sadan vuoden aikana niin tekee.

Tässä on vain ajatuksia, toivottavasti on apua :)

Vierailija
1239/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan ottaa joka päivälle tuon haasteen: 1 helppo, 1 tylsä, 1 hemmottelu + arkikotityöt,

tuollain edistyy nuokin tylsät. Olen tehnyt jo kaksi kertaa tuon.

Lisäksi tavaraa paikalleen 25 kpl erissä.

Poistoja nappailen laatikkoon sitä mukaa kun näen.

Vierailija
1240/2330 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin ketjun viestejä läpi ja olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että siivouspäivät ja kokonaan multa pois. Tästä lähtien vain siivoushetkiä tässä kodissa. Yleensä siivoan kerran viikossa koko päivän. Ihan hassua! Opittua käytöstä lapsuudenkodista. Nyt jaan tehtävät eri päiville. Karsimista olisi jonkin verran ja nyt innostuin tästä 15 minuutin pätkästä kerrallaan. Ihanaa päivää kaikille ja tsemppiä!

Aloin pystyä pitämään kotia siistinä koko ajan vain unohtamalla "siivouspäivän" ja siivoamalla joka päivä pieniä paloja sieltä täältä. Jos jättää asiat siivouspäivään, ne ovat joka kerta mahdoton vuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän