Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1061/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko täältä tsemppiä ja tukea? Jo tämän kirjoittaminen hävettää. Koti on kamalassa kunnossa, liikaa tavaraa ja mistään en raaski luopua.

Yksi suuri haaste on astianpesukone, joka on rikki. En voi hankkia uutta, koska en kehtaa kutsua asentajia tähän kaaokseen. Enkä jaksa tiskata käsin joka päivä, joten likaiset astiat kerääntyy.

Vierailija
1062/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtiikö vielä mukaan? Onko täällä haaste menossa? Tarvitsen kipeästi kannustusta kodin raivaamiseen.

Liity vaan mukaan keskusteluun. Se into pääsee käyntiin kun saa aloitettua jostain. Täällä tsempataan. Ja saa kehua kuinka paljon sai tehtyä. Mutta ei täällä lannisteta niitä joilla voimavaroja vähän eikö oikein jaksa olla tehokas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko täältä tsemppiä ja tukea? Jo tämän kirjoittaminen hävettää. Koti on kamalassa kunnossa, liikaa tavaraa ja mistään en raaski luopua.

Yksi suuri haaste on astianpesukone, joka on rikki. En voi hankkia uutta, koska en kehtaa kutsua asentajia tähän kaaokseen. Enkä jaksa tiskata käsin joka päivä, joten likaiset astiat kerääntyy.

Pikkuhiljaa askel kerrallaan. Aloita jostain. Itselläni astianpesukone vähän käytössä joten olen ottanut tyyliksi että saman tien kun syönyt, astiat likoon ja pestään saman vuorokauden sisällä. Mieluiten pian syönnin jälkeen. Ja töihin lähden nykyään aina niin että astiat tiskattu ja tiskipöytä siisti. Ihanaa tulla työpäivän jälkeen kotiin kun keittiö on siisti.

Vierailija
1064/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtiikö vielä mukaan? Onko täällä haaste menossa? Tarvitsen kipeästi kannustusta kodin raivaamiseen.

Ilman muuta mukaan vaan! <3

Ketjun eka sivulla AP:n Top10 on tosi hyvä ja pitkin ketjua tosi hyviä vinkkejä. Kannattaa lukea koko ketju läpi.

Haasteita on ollut pitkin ketjua. Enempi vähän sillain, miten ja mitä haluaa kukin tehdä, mikä on kullekin hyvä oma tahti ja sopiva vauhti. Joskus on kesytetty tylsiä kasoja ja joskus sellaista kevyempää ja helpompaa. 

1 minuuttinen on jo tekokas, siitäkin voi lähteä liikkeelle.

15 minuutissa päivässä saa jo oikeasti paljon aikaan.

Positiivinen mieli, onnellisuuslähtöinen -ajattelu.

Erilaisia kotityötehtäviä ym ym.

Tsemppiä, tule vaan rohkeasti mukaan.

Vierailija
1065/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse täällä hävetä, jokainen on täällä omassa tilanteessaan ja kaikilla on mahdollisuus saada siisti koti. :) Ota käyttöön nyt alkuunsa esim vaikkapa kertakäyttöastiat, valmis ruokia (terveellisimpiä), tee mahdollisimman vähän tiskiä. Käyttöön tyyliin 1 lautanen, 1 muki per perheenjäsen, jotka heti jokainen pesee.

Lue ketjun vinkit läpi. Jokin pikaraivaus jos haluat, mutta oletan kyllä että konekorjaajat ovat kaikenlaisia koteja ja paikkoja nähneet, tuskin säikähtävät, kunhan koneen saa siitä paikaltaan vaan korjauksen alle.

Muistaakseni on vinkkejä luopumiseen, raaskimiseen pitkin ketjua.

Vierailija
1066/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä astiat käyttökieltoon, jätä itsellesi vain 1kpl kaikkia astioita joita saat käyttää, muiden on pysyttävä piilossa kaapeissa. Silloin tiskaaminen ei voi käydä ylivoimaiseksi urakaksi kun ei tule tiskivuoria. Jos astiat tiskaa heti käytön jälkeen, se on todella nopeaa kun ruoka ei ole kuivunut kiinni. Tsemppiä! 

Koita selvittää itsellesi syyt, miksi tuntuu siltä, ettet raaski luopua mistään? Ilmeisesti kuitenkin kyse ylimääräisestä tavarasta, jos sitä on niin paljon, että haittaa elämistä. Mitä ne tavarat sulle edustavat? Mikä luopumisessa ahdistaa? Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos luovut? Yleensä luopumisen haasteissa on joku tunnelukko tai trauma tai muu taustalla, jos saat otteen siitä, voit aloittaa itsetutkiskelun. 

Jos pystyisit tekemään vähintään sen 15min päivässä siivousta ja karsimista, keskittyen keittiöön ja muihin oleellisiin alueisiin, niin ei varmasti mene kauaa aikaa että kehtaat tilata asentajat tuomaan uuden tiskikoneen, ja siitä onkin sitten suunta vain ylöspäin :)

Vierailija
1067/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuulemma säilyttää imuria sängyn alla. Onko totta? Voiko, esim varsi-imuria?

Mun varsi- imuri telineessä ja latauksessa joten ei sängyn alle, mutta on se poissa viemästä tilaa myös seinällä. 🙂

Mitä tulee hyvään ketjuun ja miellyttävään fiilikseen, tämä on just sellainen. Ja tarpeeksi tylsä kiusantekijöille. 😅 Ja jos eksyvät tänne tule rätistä ympäri korvia. 😉

No niinpä! Tänään tein tylsän projektin pois alta. Siivosin koko olohuoneen ja karsin pois pari lautapeliä. Ei kukaan ole koskenut niihin nyt moneen vuoteen niin sai mennä tällä kertaa. Vein ne meidän lähellä olevaan kirkkoon. Siellä vieressä on sellanen kontti. Olohuoneen maton vein ulos tuulettumaan, imuroin jopa sohvan takaa ja alta, pyyhin pölyt ja lopuks laitoin koristetyynyt ja viltin pesuun. Tv- taso on kyllä semmonen krääsän kerääjä. Laitoin sinne pienet korit, jotka omistin jo entuudestaan. Järjestin kaikki johdot ja muut pienet tavarat. Karsin muuten sieltä TV-tason sisältä aika paljon roskaa. Nyt köllöttelen sohvalla ja nautin! Kaikki muut huoneet on vielä siivousta vailla, mutta ei stressailla!

Ennen olisin vain nopeasti hutaissut siivouksen pois alta, mutta tällä kertaa muistin myös sen karsimisen!

Vau! Kuulostaa hyvältä. 💪

Itse vein 3 kassia Fidan laatikkoon. Paljon hyvää tavaraa. Mutta miksi niitä on itselläni niin paljon??? En tarvitse kaikkea joten nyt lähtivät. Lisää lähtee kun seuraava raivausinto iskee.

Vierailija
1068/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain riesan luultavasti kierrätyskeskuksesta vaikka olen yrittänyt aina pakastaa kun tuon kotiin vanhoja asioita. Nyt ne elukat on hilluneet jo tovin kotonani. Miten pääsen eroon? Mahdollisimman vähin myrkyin. Koiperhosista.

Onko varmasti koiperhosia, vaatteissa reikiä sun muuta?

Jos ei ole varmuutta, niin kannattaa katsoa kuiva-ainekaapit. Itse en ainakaan välttämättä erota, onko kyseessä koiperhonen vai jauhokoisa 😁

Onko ne turkiskuoriaisia? Niitä on vaatekaapissa ja kuiva-ainekaapissa. Ovat myös raadonsyöjiä! Niitä tulee heti kun ei imuroi, rakastavat pölyä. Ja romukasoja. Nyt minun huoneen nurkassa 4 kassia turhaa, lajittelen ne roskiin tai varastoon ja myöhemmin kirpparille ehkä.

Turkiskuoriaiset on aikuisena pieniä koppakuoriaisia ja nuo muut mainitut perhosia.

Vaatteisiin reikiä syövät ainakin turkiskuoriaisen ja koiperhosen toukat.

Jos jotain tuollaisia kotona on näkynyt, niin ei saisi viedä kirppareille mitään, kun leviävät sitten jopa koko kerrostaloon ja niistä vaikea päästä eroon.

Vierailija
1069/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ammattijärjestäjillä on instassa karsimiseen haasteita, joissa on sitten vaihtelevasti se määrä ja tapa millä poistetaan. Ainakin Kaaoksen kesyttäjät - ohjelman juontajalla oli joku haaste yhdessä vaiheessa, raivausriennot.

Itse olen päässyt alkuun kanssakarsija - tilin viikkohaasteilla. Ne on sopivan helppoja ja tulevat tasaiseen tahtiin. Ehtii loppuviikosta vielä siirtyä muihin seuraavaa odotellessa

Vierailija
1070/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tilaa keittiössä. Ei laskutilaa, ei kaappeja tai komeroita tarpeeksi. Tupakeittiö huonoin innovaatio koskaan. Erilliskeittiö ja enemmän tilaa. Nyt tavaraa jää sokin sokin ympäri asuntoa.

Vierailija
1071/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tilaa keittiössä. Ei laskutilaa, ei kaappeja tai komeroita tarpeeksi. Tupakeittiö huonoin innovaatio koskaan. Erilliskeittiö ja enemmän tilaa. Nyt tavaraa jää sokin sokin ympäri asuntoa.

Tee laskutilaa. Kun opiskelijana asuinvuokralla, ennen sitä kuvittelin ruokaa pitää tehdä keittiössä.

Mä säilytin jauhot ja muut vaatekomerossa ja tein ruuan ruokapöydän päällä.

Tuskin sä 4 neliön asunnossa asut

Vierailija
1072/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse täällä hävetä, jokainen on täällä omassa tilanteessaan ja kaikilla on mahdollisuus saada siisti koti. :) Ota käyttöön nyt alkuunsa esim vaikkapa kertakäyttöastiat, valmis ruokia (terveellisimpiä), tee mahdollisimman vähän tiskiä. Käyttöön tyyliin 1 lautanen, 1 muki per perheenjäsen, jotka heti jokainen pesee.

Lue ketjun vinkit läpi. Jokin pikaraivaus jos haluat, mutta oletan kyllä että konekorjaajat ovat kaikenlaisia koteja ja paikkoja nähneet, tuskin säikähtävät, kunhan koneen saa siitä paikaltaan vaan korjauksen alle.

Muistaakseni on vinkkejä luopumiseen, raaskimiseen pitkin ketjua.

Kiitos, näillä aloitellaan!

Vierailija
1073/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla mainitsi että vaikka itse on suht siisti, kodissa asuu epäsiisti hamsteri. Juuri tällaista elämää elän. Olen aina osannut laittaa pois tavaraa aika ajoin ja kohtalaisen siistiäkin vaikka ei mitään sisutuslehtikelpoista olekaan. Eikä tarvitse olla.

Mutta toinen osapuoli, tapauksessani mies, ei kykene hävittämään mitään mutta kerää sitäkin enemmän. 😫 Aihe josta on riidelty sadat kerrat. Kun tulee raivari tapahtuu pientä järjestelyä, mutta kaaos on silti sana joka kuvaa miehen huoneen ilmettä. Ja koko ajan hankkii jotain uutta jolle ei ole edes tilaa kaapeissa ja varastokin on täynnä. Muualle asuntoon ei kerää koska siitä pidän tiukkaa linjaa ja jos jotain ilmestyy nurkkiin lähtee ne äkkiä minun toimestani.

Nyt olen tutkinut asiaa, koska pahenee, ja tullut tulokseen että hänellä on hamstraushäiriö. Ja kun luen siitä olen jo aivan vakuuttunut asiassa. En jaksa enää elää tällaisessa ja ero tuntuu olevan ainoa vaihtoehto vaikka raskas onkin. On vaan niin surullista kun ihminen ei näe sairauttaan eikä näe tarvetta muutokseen, selittelee vaan kuinka tarvitsee tuota kaikkea kamaa ja laitteita jne. Paloturvallisuuden vuoksi on myös kuvottavaa että puuttuu selkeys ja järjestys eikö mies ole huonettaan siivonnut varmaan moneen vuoteen kun ei siellä pysty liikkumaan ja lattia- alaa ei ole nimeksikään enää.

Sanon vien sen että keskustelut, neuvonpidon, pyytämiset, uhkailut ja kiristykset jne mitkään eivät auta. Ja olen ihmisenä sieltä kärsivällisimmästä päästä enkä mikään ns. pirttihirmu.

Vierailija
1074/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraajan vaimo kirjoitti:

Joku tuolla mainitsi että vaikka itse on suht siisti, kodissa asuu epäsiisti hamsteri. Juuri tällaista elämää elän. Olen aina osannut laittaa pois tavaraa aika ajoin ja kohtalaisen siistiäkin vaikka ei mitään sisutuslehtikelpoista olekaan. Eikä tarvitse olla.

Mutta toinen osapuoli, tapauksessani mies, ei kykene hävittämään mitään mutta kerää sitäkin enemmän. 😫 Aihe josta on riidelty sadat kerrat. Kun tulee raivari tapahtuu pientä järjestelyä, mutta kaaos on silti sana joka kuvaa miehen huoneen ilmettä. Ja koko ajan hankkii jotain uutta jolle ei ole edes tilaa kaapeissa ja varastokin on täynnä. Muualle asuntoon ei kerää koska siitä pidän tiukkaa linjaa ja jos jotain ilmestyy nurkkiin lähtee ne äkkiä minun toimestani.

Nyt olen tutkinut asiaa, koska pahenee, ja tullut tulokseen että hänellä on hamstraushäiriö. Ja kun luen siitä olen jo aivan vakuuttunut asiassa. En jaksa enää elää tällaisessa ja ero tuntuu olevan ainoa vaihtoehto vaikka raskas onkin. On vaan niin surullista kun ihminen ei näe sairauttaan eikä näe tarvetta muutokseen, selittelee vaan kuinka tarvitsee tuota kaikkea kamaa ja laitteita jne. Paloturvallisuuden vuoksi on myös kuvottavaa että puuttuu selkeys ja järjestys eikö mies ole huonettaan siivonnut varmaan moneen vuoteen kun ei siellä pysty liikkumaan ja lattia- alaa ei ole nimeksikään enää.

Sanon vien sen että keskustelut, neuvonpidon, pyytämiset, uhkailut ja kiristykset jne mitkään eivät auta. Ja olen ihmisenä sieltä kärsivällisimmästä päästä enkä mikään ns. pirttihirmu.

Kurja tilanne. Ei tuossa kyllä oikein auta, jos itse on siisti ja toinen hamsteri. Oikeasti.

Tajuaisikohan hän tilanteen, jos teillä kävisi esim palotarkastaja? Tilanne pitää itse oivaltaa.

Vierailija
1075/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään uutta intoa puhkuen.

Vierailija
1076/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraajan puolisolle kysymyksiä. Sopuisana hetkenä voisit kysellä ohimennen puolisolta

- miltä tuntuu kun ostat/löydät/saat lisää tavaraa x?

- kokeeko että muisto katoaa jos luopuu tavarasta?

- miksi haluaa säilyttää tavaroita (joku säilöö siksi että pelastaa ympäristöä kun ne ei joudu kaatopaikalle, joku siksi että pitää niitä kauniina, joku aikoo myydä ne myöhemmin hyvällä voitolla jne)

- milloin keräily harrastus alkoi (kun vanhemmat erosi, sai potkut töistä jne jne)

Eli jos ymmärtää mistä asia on saanut alkunsa, miksi toinen tekee sitä niin voisi olla helpompi saada muutettua tilannetta. Jos vaikka aikoo myydä keräämänsä kirjat voi tehdä selväksi että ei kukaan tule ostamaan ötököitä kuhisevia kirjoja tai vaikka kosteusvaurioisia. Eli saisiko jotenkin tehtyä asiaa ymmärrettävämmäksi sille hamstraajalle. Jos hamstraus tosi kovaa niin ammattiapu lienee ainoa tapa selvitä siitä. Monilla taustalla joku traumaattinen kokemus jonka jälkeen se alkaa ja irti ei pääse ennenkuin se alkuperäinen asia on käsitelty on se sitten ero, raiskaus tai vaikka potkut töistä. Kun alkuperäinen asia saadaan käsiteltyä on helpompaa lopettaa hamstraamisen.

Vierailija
1077/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun innoittamana olen viikon ajan siivonnut ihan puoli tuntia silloin tällöin. Sekin on paljon, listaan tähän mitä tein tällä viikolla:

- pesin talvikamat ja pakkasin muovilaatikoihin (että ötökät eivät pääse, voihan siihen luottaa ettei ötökät pääse muovilaatikoista läpi?) ja vein varastoon

- lajittelin kaikki kaapit ja lajittelin turhat tavarat ja vein asianmukaisesti roskiin

- tilasin vihdoin uuden mikron, edellinen oli ollut rikkonaisena puoli vuotta ja vein jäteasemalle edellisen

- annoin lahjoituksena hyllyn, tavaroita jne joita en ollut käyttänyt useaan vuoteen 

- pesin parvekkeen lasit sisäpuolelta ja samalla parvekkeen

- tilasin myös pöytämallisen astianpesukoneen, sopii yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asentaa. Inhoan tiskaamista

- kasasin vihdoin ja viimein kenkätelineen, nyt on kengät järjestyksessä eikä pieni eteinen pursua kenkiä, pienikin kenkäteline tekee ihmeitä

- ostin myös uudet kuramatot eteiseen

Vierailija
1078/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun innoittamana olen viikon ajan siivonnut ihan puoli tuntia silloin tällöin. Sekin on paljon, listaan tähän mitä tein tällä viikolla:

- pesin talvikamat ja pakkasin muovilaatikoihin (että ötökät eivät pääse, voihan siihen luottaa ettei ötökät pääse muovilaatikoista läpi?) ja vein varastoon

- lajittelin kaikki kaapit ja lajittelin turhat tavarat ja vein asianmukaisesti roskiin

- tilasin vihdoin uuden mikron, edellinen oli ollut rikkonaisena puoli vuotta ja vein jäteasemalle edellisen

- annoin lahjoituksena hyllyn, tavaroita jne joita en ollut käyttänyt useaan vuoteen 

- pesin parvekkeen lasit sisäpuolelta ja samalla parvekkeen

- tilasin myös pöytämallisen astianpesukoneen, sopii yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asentaa. Inhoan tiskaamista

- kasasin vihdoin ja viimein kenkätelineen, nyt on kengät järjestyksessä eikä pieni eteinen pursua kenkiä, pienikin kenkäteline tekee ihmeitä

- ostin myös uudet kuramatot eteiseen

Ihan mahtavaa!!! Olet kyllä oikea tehopakkaus.

Vierailija
1079/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä syntyy, jo pieni aika päivässä saa ihmeitä aikaan.

Positiivinen mieli vaan ja tsemppiä.

Vierailija
1080/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen, joka tuskailee siivousinnottomuuden kanssa, kannattaa todella kokeilla näitä markkinoille tulleita helppoja pikasiivousjuttuja, kuten valmiiksi kostutettuja kertakäyttöliinoja ja swiftereitä, ja laittaa ne helposti käden ulottuville sinne, mihin tuppaa kertymään siivottavaa. Eli helpota sitä siivousta ensi alkuun mahdollisimman paljon. Kun sitten saa siitä siivousrutiinista kiinni, voi vaihtaa kunnon kestotuotteisiin.

Minulla on esim. mikrokuituliina siellä, missä kannettavaani yleensä käytän ja säilytän. Sillä voi pyyhkäistä ruudun aina kun on tarvis, koska liina on käden ulottuvilla. Säilyttäähän moni silmälasikotelossakin silmälasiensa puhdistusliinaa. Ja tiskirättiä tiskipöydän lähellä. Kyllä tällaisia pieniä pikasiivousjuttuja voi säilyttää tarvepaikassaan, ei kaikkea tarvi siivouskaappiin tunkea, jos on saamaton niitä sieltä asti hakemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi