Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1041/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään 1 x 15min, eiks vaan!

Joo! Tää kommentti sai mut nyt ylös sohvalta :) nähdään taas ja tsemppiä! Minä menen nyt karsimaan semmosta laatikkoa, jossa on kaikkea tarpeetonta! Kesään mennessä pitää koti olla kunnossa :) haluan nauttia hyvistä keleistä.

Mulla sama, kesä on nauttimista varten.

Vierailija
1042/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää 15 minuuttia on aika pieni uhraus, mutta saa sen aikana paljonkin tehtyä! Koti ei ole vähään aikaan näyttänyt näin avaralta. Olen tehnyt pieniä projekteja kerrallaan ja aloittanut aina sillä onnellisuus- ajattelulla. Mikä projektin loppuun tekeminen saisi minut eniten iloiseksi. Ja täällä jopa kaikuu nyt. Pölyä oli enemmän kuin odotin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on konmaritettu, joten siivous on helppoa ja nopeaa. Ei tarvitse raivata aloittaakseen siivouksen.

Tänään oli kyllä inspis kohdillaan. Siivoan päivittäin, mutta tänään tavallista enemmän. Parina edellisenä päivänä tein vähemmän, joten nyt kirin kiinni. Robotti-imuri tekee työtään päivittäin, koska ällöän hiekkaa lattialla.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesin tänään vessat, robotti-imuri hoiti imuroinnin, pesin lattiat höyrypesurilla, ripustin 2 koneellista pyykkiä kuivumaan, laitoin tiskikoneen päälle, paistoin 2 pannukakkua, tein ruokaa ja kävin lenkillä.

Vau! Onko tää sun normaali tahti vai saitko inspiksen? Mä karsin tänään 27 tavaraa ja täytän tällä viikolla 27v ! 🥳

Vierailija
1044/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 tavaraa päivässä on ollut mun tahti. Sairaus estää minua tekemästä enemmän. 5 tavaraa onnistuu vielä ilman kenenkään apua. Saan silloin 35 tavaraa viikossa ulos. Läheinen käy katsomassa minua maanantaisin, jolloin hän voi viedä muovipussin sisällön samalla kierrätykseen, koska hänellä on auto käytössä. Ei tekosyitä enää tämän karsimisen suhteen. Täytyy uskaltaa pyytää apua. Se oli vaikein osuus minun tilanteessani.

Vierailija
1045/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti on konmaritettu, joten siivous on helppoa ja nopeaa. Ei tarvitse raivata aloittaakseen siivouksen.

Tänään oli kyllä inspis kohdillaan. Siivoan päivittäin, mutta tänään tavallista enemmän. Parina edellisenä päivänä tein vähemmän, joten nyt kirin kiinni. Robotti-imuri tekee työtään päivittäin, koska ällöän hiekkaa lattialla.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesin tänään vessat, robotti-imuri hoiti imuroinnin, pesin lattiat höyrypesurilla, ripustin 2 koneellista pyykkiä kuivumaan, laitoin tiskikoneen päälle, paistoin 2 pannukakkua, tein ruokaa ja kävin lenkillä.

Vau! Onko tää sun normaali tahti vai saitko inspiksen? Mä karsin tänään 27 tavaraa ja täytän tällä viikolla 27v ! 🥳

Vautsi! Tää on mun tavote myös!

Vierailija
1046/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Eksyin tuonne pariin toiseen ketjuun lueskelemaan muita aiheita. Jotenkin muut ketjut tuntuu todella raskailta kun on tottunut tämän ketjun positiiviseen ilmapiiriin. Tänään en karsinut, mutta vein vanhan huonekalun yhteen lokaaliin. Se meni siis hyväntekeväisyyteen. Tulin siis tälle palstalle kertomaan tästä minun suorituksestani. Täältä se kaikki into lähti!

Vierailija
1047/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 tavaraa päivässä on ollut mun tahti. Sairaus estää minua tekemästä enemmän. 5 tavaraa onnistuu vielä ilman kenenkään apua. Saan silloin 35 tavaraa viikossa ulos. Läheinen käy katsomassa minua maanantaisin, jolloin hän voi viedä muovipussin sisällön samalla kierrätykseen, koska hänellä on auto käytössä. Ei tekosyitä enää tämän karsimisen suhteen. Täytyy uskaltaa pyytää apua. Se oli vaikein osuus minun tilanteessani.

Hienoa! On tosi mahtavaa että olet uskaltanut pyytää apua.

Jos teet vuoden verran, niin sehän on jo huikeat 1825 tavarapoistoa vuodessa (mikäli tarvitsee edes niin paljoa karsia).

Tämä olikin tosi hyvä vinkki; 5 tavaraa per päivä.

Vierailija
1048/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh! Eksyin tuonne pariin toiseen ketjuun lueskelemaan muita aiheita. Jotenkin muut ketjut tuntuu todella raskailta kun on tottunut tämän ketjun positiiviseen ilmapiiriin. Tänään en karsinut, mutta vein vanhan huonekalun yhteen lokaaliin. Se meni siis hyväntekeväisyyteen. Tulin siis tälle palstalle kertomaan tästä minun suorituksestani. Täältä se kaikki into lähti!

Vautsi, sä olet ahertanut myös! Tämä ketju on ollut kyllä mahtava liikkeellelaittaja. <3

Vierailija
1049/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin monen monta viestiä läpi ja nyt tuli into! Siis mun on pakko käydä talvivaatteet läpi. Viikonlopun suunnitelma= talvivaatteet pesuun, kuivumaan ja varastoon. Kevättakit esiin ja pesuun. Voisko se olla 3x 15 minuuttia pulkassa sillon? Ja kyllä, olen pitkittänyt tätä hommaa jo parisen viikkoa.

Vierailija
1050/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Huonekalujärjestelyillä voisi tehdä tilaa.

Sohva esim. laadukkaaksi vuodesohvaksi, sängyn tilalle iso kaappi.

Tai parvi.

Ylimääräiset pikkuhuonekalut ja lattia- ja seinäpinta-alaa vievä sisustuskrääsä pois.

Pieni ruokapöytäryhmä.

Selkeytys.

Olen miettinyt parvea niin, että parvelle säilytystilaa sellaisille tavaroille joita harvoin tarvitsee, kun ei ole varastoa eikä edes vaatehuonetta.

Sänky sitten parven alle. Siihen saisi verhotkin kiinnitettyä vähän suojaksi, koska nukun olosuhteiden pakosta olkkarissa.

Vierailija
1051/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kuulemma säilyttää imuria sängyn alla. Onko totta? Voiko, esim varsi-imuria?

Vierailija
1052/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesettekö nuo mikrokuituliinat koneessa erikseen vai muun pyykin seassa?

Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.

Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.

Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.

Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.

Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.

Ihan sitä samaa pölyä tulee sukista kun kävelet lattialla. Pöly on muutenkin pitkälti osalta vaatteesta irronnutta nukkaa, kuolleita ihosoluja, jne. Eli ihan sitä samaa mitä lattiallakin, mutta vaan pienemmissä määrissä. Kyllä se kone tarpeeksi hyvin huuhtelee ne pölyt pois.

Käyttääkö kaikki muut jotain kertakäyttöisiä siivousliinoja vaikkapa wc-pytyn ulkopintoihin, jos mikrokuituliinoissa pelkkää pölyä on? Mä kyllä pyyhin niillä vaikka mitä ja siksi en halua muun pyykin seassa niitä pestä. :D

Omat liinat keittiöön ja kylppäriin on ja pesen välillä 90 asteessa.

Käytän muuten mikrokuituliinaa, mutta lisäksi on kertakäyttöliinoja, sellaista paksumpaa siivouspaperia, talouspaperia ja vanhasta lakanasta leikattuja liinoja. Niillä voi ottaa pahemmat sotkut ja tosiaan wc-pönttö puhdistuu tällaisilla. Ohut muovihanska kädessä, sellainen mitä saa kaupasta 100 kappaleen paketeissa. Elämäntapani on niin monin tavoin ekologinen, että näistä mukavuuksista pidän kiinni.

Vierailija
1053/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuulemma säilyttää imuria sängyn alla. Onko totta? Voiko, esim varsi-imuria?

Mun varsi- imuri telineessä ja latauksessa joten ei sängyn alle, mutta on se poissa viemästä tilaa myös seinällä. 🙂

Mitä tulee hyvään ketjuun ja miellyttävään fiilikseen, tämä on just sellainen. Ja tarpeeksi tylsä kiusantekijöille. 😅 Ja jos eksyvät tänne tule rätistä ympäri korvia. 😉

Vierailija
1054/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun varsi- imuri telineessä ja latauksessa joten ei sängyn alle, mutta on se poissa viemästä tilaa myös seinällä. 🙂

Mitä tulee hyvään ketjuun ja miellyttävään fiilikseen, tämä on just sellainen. Ja tarpeeksi tylsä kiusantekijöille. 😅 Ja jos eksyvät tänne tule rätistä ympäri korvia. 😉

Vähän hankala kieltämättä ladata, jos imuri lymyilee sängyn alla. Johdollinen malli voisikin asustella sängyn alla.

Täällä me olemme valmiina toivottamaan positiivisin ajatuksin tervetulleeksi porukkaa luuttu kourassa ja harja kädessä, tsempataan toinen toisiamme ja haaveillaan pikkuhiljaa syntyvästä selkeydestä. Välillä katsellaan Muumeja. Karsitaan, raivataan ja siivotaan. Tehdään iskuja kasoihin 1 minuutin erissä, joskus jopa 15minuutin. Joskus saattaa venähtää vähän pidemmäksikin ajaksi, se karsiminen.

Vierailija
1055/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Tänään tein tylsän projektin pois alta. Siivosin koko olohuoneen ja karsin pois pari lautapeliä. Ei kukaan ole koskenut niihin nyt moneen vuoteen niin sai mennä tällä kertaa. Vein ne meidän lähellä olevaan kirkkoon. Siellä vieressä on sellanen kontti. Olohuoneen maton vein ulos tuulettumaan, imuroin jopa sohvan takaa ja alta, pyyhin pölyt ja lopuks laitoin koristetyynyt ja viltin pesuun. Tv- taso on kyllä semmonen krääsän kerääjä. Laitoin sinne pienet korit, jotka omistin jo entuudestaan. Järjestin kaikki johdot ja muut pienet tavarat. Karsin muuten sieltä TV-tason sisältä aika paljon roskaa. Nyt köllöttelen sohvalla ja nautin! Kaikki muut huoneet on vielä siivousta vailla, mutta ei stressailla!

Ennen olisin vain nopeasti hutaissut siivouksen pois alta, mutta tällä kertaa muistin myös sen karsimisen!

Vierailija
1056/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illan vinkki:

jos uuvuttaa, niin lepää. Ajattele ja katsele jotain ihan muuta välillä.

Mutta, älä luovuta. Huomenna on taas uusi päivä, aurinko aika suurella todennäköisyydellä nousee huomennakin.

Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
1057/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hankala kieltämättä ladata, jos imuri lymyilee sängyn alla. Johdollinen malli voisikin asustella sängyn alla.

Täällä me olemme valmiina toivottamaan positiivisin ajatuksin tervetulleeksi porukkaa luuttu kourassa ja harja kädessä, tsempataan toinen toisiamme ja haaveillaan pikkuhiljaa syntyvästä selkeydestä. Välillä katsellaan Muumeja. Karsitaan, raivataan ja siivotaan. Tehdään iskuja kasoihin 1 minuutin erissä, joskus jopa 15minuutin. Joskus saattaa venähtää vähän pidemmäksikin ajaksi, se karsiminen.

Just näin. En ole eläessäni pessyt astioitani heti ruokailun jälkeen. Nyt olen tällä viikolla tehnyt sen joka päivä. Yritän pikkuhiljaa oppia näistä sotkuisista tavoista pois.

Vierailija
1058/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtiikö vielä mukaan? Onko täällä haaste menossa? Tarvitsen kipeästi kannustusta kodin raivaamiseen.

Vierailija
1059/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain riesan luultavasti kierrätyskeskuksesta vaikka olen yrittänyt aina pakastaa kun tuon kotiin vanhoja asioita. Nyt ne elukat on hilluneet jo tovin kotonani. Miten pääsen eroon? Mahdollisimman vähin myrkyin. Koiperhosista.

Onko varmasti koiperhosia, vaatteissa reikiä sun muuta?

Jos ei ole varmuutta, niin kannattaa katsoa kuiva-ainekaapit. Itse en ainakaan välttämättä erota, onko kyseessä koiperhonen vai jauhokoisa 😁

Onko ne turkiskuoriaisia? Niitä on vaatekaapissa ja kuiva-ainekaapissa. Ovat myös raadonsyöjiä! Niitä tulee heti kun ei imuroi, rakastavat pölyä. Ja romukasoja. Nyt minun huoneen nurkassa 4 kassia turhaa, lajittelen ne roskiin tai varastoon ja myöhemmin kirpparille ehkä.

Vierailija
1060/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä mahtavasta ketjusta!! Olen saanut viikon mittaan siivottua/järjestettyä monta sellaista asiaa jota olen siirtänyt jopa vuodella. Pesin ja järjestin keittiön kaapit, pesin kaikki talvivaatteet ja järjestin vaatehuoneeseen, karsin vaatekaapista turhat pois, pyyhin hyllyt ja järjestin jäljelle jääneet siististi. Lisäksi puhdistin kaikki keittiön koneet, vielä jääkaappi ja pakastin jäljellä. Kiva kun ketju on pysynyt positiivisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä