Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Imurin ei tarvitse olla juuri siivouskaapissa. 😂 Se voi olla myös esim. tankokaapissa.
Itsellä on matkalaukku tankokaapissa. Alempana riittää tilaa, kun ei muuta kuin takkeja ja puseroita roiku henkarissa. Ja jokunen jalkine.
Silityslautaa pidän toisessa tankokaapissa. Siellä on myös itse ostettu koriteline (kuva löytyy "Iisi koriteline" nimellä), koska en tarvitse kahta henkarikaappia. Tein sen takia hyllytilaa sinne irtohyllyköllä. Siivouslauta sopii hyvin korihyllykön sivulle kaappiin. Hyllykössä on kaikkea mahdollista lääkkeistä, kasseista, vuodevaatteista ja kattaustarvikkeista lähtien. Lääkkeille olen hankkinut sellaisen EA-metallilaatikon, etteivät sujahda korista.
Dvd- ja cd-levyt säilyy kannellisissa koreissa. Korit ovat päällekkäin lattialla lipaston päässä. Myös lehdet ym. paperitavaraa pidän kannellisissa lattiakoreissa, jotka on vierekkäin. Niiden päällä on puutarjotin, jossa pidän sellaisia papereita kansiossa, joita jatkuvasti plärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Tämä lista antoi minulle paljon toivoa. Meidän suvussa ei todellakaan ymmärretä listan nro.1 kohtaa. Minua on aina haukuttu tyhmäksi, laiskaksi ja kömpelöksi. Sain ADHD diagnoosin ja perhe vain jatkaa kutsumalla minua hulluksi. Sain siis hullun paperit. Olen muuttanut jo omilleni, mutta sama ongelma jatkuu omassa kodissa eli en saa mitään systemaattisesti hoidettua. Miksi kaikki olettavat, että varsinkin naiset osaavat luonnollisesti siivota, järjestellä ja kokkailla. Onhan ne elämän kannalta tärkeitä taitoja, mutta kuka on väittänyt että niitä taitoja pitäisi osata jotenkin valmiiksi jo. Ei ne taidot ole ohjelmoituja meidän päähän. Siksi kiitos nro1 kohdasta ainakin minun puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Työttömällä on aikaa?
Mitenkä se toisen kodissa oleva sotku voi saada sinun sisälläsi raivarin? Varsinkaan, jos se ei ole edes tuttusi, jonka koti on sotkussa.
Aika moni ei jaksa huolehtia itsestään ja kodistaan, jos on masennusta, uupumusta, kriisiä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän. Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin.
Äskeiseen vastauskommenttiini lisäyksenä: tai sängystä rakentelee sohvamaisen, muhkeitakoristetyynyjä, rahi eteen ja sohva pois. Kaapille tilaa. (Jos siis on sekä sänky että sohva tilassa.)
Eipä siinä muu auta kuin tavarakarsinta ja säilytysratkaisujen hankinta.
Nykyään saa paljon erilaisia mööpeleitä, joissa on myös säilytystilaa sisällä kannen alla tai vetolaatikkona jne. Jopa sohvapöytiä saa vetolaatikoilla.
Mitään mööpeliä ei kannata katsoa siten, että ei voisi ostaa esim. makkariin jotain, joka ei "virallisesti" makkariin kuulu. Kyllä sinne makkariin voi vaikka kenkien säilytyslipastonkin laittaa. Tai olohuonerahin, johon saa sisälle jotain. Jne. Ajattele luovasti. Keittiön ruoka-aineille voi hankkia kannellisia rasioita tai koreja, joita asettelee tasoille tai vaikka lattialle, jos ei kaappiin kaikki mahdu. Joskus säilytysrasiat voivat mahtua paremmin kaappiin kuin se kaupan alkuperäispakkaus, koska pakkaukset on kaikki erikokoisia. Harkitse siis sellaisia.
Sille imurin ym. piilottamiselle voisit harkita jotain sermiä ja isoa lattiakasvia, joiden taakse ne saa piiloon. Minusta matkalaukut ei kyllä kovin paha asia ole, aika moni pitää ne näytillä, varsinkin, jos ne ovat somia. Myös sängyn alle saa tavaraa. Sellaiset lipastot, joissa on esim. avohylly, voi hyllylle ostaa avokoreja, joihin tavaroita saa piiloon silmiltä.
Itse olen saanut yksiöön lisää säilytystilaa esim. vessaan, laittamalla sinne kaksi kannellista ja umpinaista pyykkikoria päällekkäin. Tilan puutteen takia kun eivät mahdu rinnakkain olemaan. Sisällä olevat tavarat eivät liity mitenkään vessaan, vaan toimivat ihan muun tavaran säilytyslaatikkoina. Ja koska myös vessan kaapissa on vetokorit pyykeille, en tarvitse näitä pyykkikoreja pyykkeihin. Myös vessan kaapin päällä on avokori, jossa pidän vessapaperirullia. Suihkuseinään olen ripustanut patterikuivaustelineen, johon saa ripustettua siivousrättejä ym.
Likapyykkikorit sopivat myös makuuhuoneeseen. Katso vaikka Prisman verkkokaupasta Rotho Brisen pyykkikorikuvia, jossa valkoinen kori on valkoisen lipaston vieressä. Minusta se ihan siistin näköinen yhdistelmä.
Joku siivousguru laittoi tenavan legot, lelut ym. lattioilta lojumasta kivannäköiseen koriin ja asetti sen päälle torkkuhuovan. Kyllä nääs konsteja on, miten koti saadaan näyttämään siistiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
En usko tämän koskaan olevan mahdollista omassa kodissani koska se vaatisi liian paljon töitä. En jaksa en vaan jaksa
Jaksatko tehdä peruskotityöt? (tiskit, roskat, petivaatteet, imurointi, wc-pesu ym)
Jotenkuten jaksan. Tää ketju on muuten kiva paikka. Täällä ei tuomita. Työ on tällä hetkellä niin kuormittavaa psyykkisesti ja hektisiä aikoja eletään. Työpäivän jälkeen en jaksaisi siivota ollenkaan. Joskus ruoanlaitto jää pois. Koti ahdistaa suunnattomasti ja tuntuu että kukaan ei ymmärrä tilannettani. Yritin puhua ystävän kanssa ja hänkin vain tokaisi että kaikilla on vähän raskasta tällä hetkellä.
En itse ole koskaan säännöllisesti jonain siivouspäivänä orjallisesti pyyhkinyt pölyjä, imuroinut, pessyt jotain jne. Ei, vaan siivousaika vaihtelee. Teen, kun jaksan tehdä. Kunhan tavarat laittaa päivittäin paikoilleen, niin koti näyttää yleensä siistiltä jo silloin. Ja sitten kun on enempi aikaa, näytetään myös siivousriepua.
Ruokaa taas kannattaa laittaa ainakin parin kolmen päivän tarpeiksi esim. uunissa. Pellille vain juureksia ym. kasviksia, lihaa ym. Ja toiselle tasolle vaikka laatikkoruokaa kypsymään. Jne. Itse asun yksin ja vihaan kokkailua. Tämä taktiikka on itsellä huojentanut huomattavasti, kun ei tarvi kuin lämmittää ruokaa. Jotkut kyllä ovat niin nirsoja, etteivät syö lämmitettyä ruokaa, mutta jos ei ole niin nirso, niin kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesettekö nuo mikrokuituliinat koneessa erikseen vai muun pyykin seassa?
Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.
Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.
Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.
Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.
Ihan sitä samaa pölyä tulee sukista kun kävelet lattialla. Pöly on muutenkin pitkälti osalta vaatteesta irronnutta nukkaa, kuolleita ihosoluja, jne. Eli ihan sitä samaa mitä lattiallakin, mutta vaan pienemmissä määrissä. Kyllä se kone tarpeeksi hyvin huuhtelee ne pölyt pois.
Käyttääkö kaikki muut jotain kertakäyttöisiä siivousliinoja vaikkapa wc-pytyn ulkopintoihin, jos mikrokuituliinoissa pelkkää pölyä on? Mä kyllä pyyhin niillä vaikka mitä ja siksi en halua muun pyykin seassa niitä pestä. :D
Omat liinat keittiöön ja kylppäriin on ja pesen välillä 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.
Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.
Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.
Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.
Ihan sitä samaa pölyä tulee sukista kun kävelet lattialla. Pöly on muutenkin pitkälti osalta vaatteesta irronnutta nukkaa, kuolleita ihosoluja, jne. Eli ihan sitä samaa mitä lattiallakin, mutta vaan pienemmissä määrissä. Kyllä se kone tarpeeksi hyvin huuhtelee ne pölyt pois.
Käyttääkö kaikki muut jotain kertakäyttöisiä siivousliinoja vaikkapa wc-pytyn ulkopintoihin, jos mikrokuituliinoissa pelkkää pölyä on? Mä kyllä pyyhin niillä vaikka mitä ja siksi en halua muun pyykin seassa niitä pestä. :D
On keltainen tiskirätti pyttyliinana, että erottuu muista siivousliinoista. Mutta yleensä käytän ihan kertakäyttöisiä käsipyyhkeitä ja suihkutettavaa puhdistuainetta pytylle. Juuri hygieniasyistä. Ne pyttyrätit kun ei oikein sovi samaan pesuun muun pyykin kanssa minun ajatusmaailmassani. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mitä itse joskus harrastan tavaroiden paikoilleen viemisen kanssa, on laittaa vaikkapa 50 asiaa kodissa paikoilleen. Ei mene kauan, mutta näkyy jo jossain. Voi siis olla väärässä paikassa olevia asioita oikeille paikoille, roskia roskiin, pyykkejä pyykkiin, eteisen vaatteita ja kenkiä säilytyspaikkoihin. Mitä nyt kullakin kodista löytyy. Jos ei löydy noin monta asiaa, niin hyvä tilanne!
Tämän tapaisia niksejä olen keksinyt lapsille siivouksessa innostamaan. Samoin esim. pieniä nopeuskisoja, nostettu arpalappuja, joissa pikkuhommia.. Nyt vasta tajusin miettiä, että miksi en ole itselleni tehnyt samanlaisia apuja? Siivonnut vain aina samalla rutiinilla, tylsästi puksuttaen eteenpäin kuin juna. Pieni leikillisyys voisi tehdä siivouksesta kivempaa ja pirteämpää.
Pitäisiköhän tehdä itselleen tarrataulu? 😄
Mä tein joskus sinkkuaikoina niin, että siivosin lauantaina ja kun jonkun määrätyn huoneen/alueen sain tehtyä, niin sai ottaa oluen.
Tosin siivoaminen saattaa alkaa vähän takkuilemaan jos liikaa noita "palkintoja" on ansainnut. :D
Hyvää musaa soimaan vielä niin oli ihan hauskaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa on kyllä semmoinen, että aina putsaan tuon kertakäyttöliinoilla ja talouspaperilla, samoin jos johonkin on läikkynyt paljon jotain nestettä tai ruokaa. Muuten sitten liinat käytössä. Ammeen ja lavuaarin putsaukseen oma sieni ja liina, keittiön pinnoille omansa jne.
Mulla wc-pöntön puhdistus kertakäyttöliinoilla, talouspaperilla, pesuaineella ja vesihuuhteluilla.
Wc-altaalle on oma luuttu, joka lähtee joka käyttökerran jälkeen pesuun. Toisinaan ihan vaan vedellä putsailen allasta.
Sain riesan luultavasti kierrätyskeskuksesta vaikka olen yrittänyt aina pakastaa kun tuon kotiin vanhoja asioita. Nyt ne elukat on hilluneet jo tovin kotonani. Miten pääsen eroon? Mahdollisimman vähin myrkyin. Koiperhosista.
Minimalismi-peli / haaste. Kesto 31päivää.
Poista ensimmäisenä päivänä 1 tavara/vaate, toisena päivänä 2, kolmantena 3, neljäntenä päivänä 4 tavaraa/vaatetta, viidentenä 5 jne.
31päivän päästä poistoja on tehtynä noin 500.
Huikea määrä.
15min kodin yleisilmeen järkkäilyä ja 15 min karsimiseen liittyviä. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Sain riesan luultavasti kierrätyskeskuksesta vaikka olen yrittänyt aina pakastaa kun tuon kotiin vanhoja asioita. Nyt ne elukat on hilluneet jo tovin kotonani. Miten pääsen eroon? Mahdollisimman vähin myrkyin. Koiperhosista.
Onko varmasti koiperhosia, vaatteissa reikiä sun muuta?
Jos ei ole varmuutta, niin kannattaa katsoa kuiva-ainekaapit. Itse en ainakaan välttämättä erota, onko kyseessä koiperhonen vai jauhokoisa 😁
Pesin tänään vessat, robotti-imuri hoiti imuroinnin, pesin lattiat höyrypesurilla, ripustin 2 koneellista pyykkiä kuivumaan, laitoin tiskikoneen päälle, paistoin 2 pannukakkua, tein ruokaa ja kävin lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään 1 x 15min, eiks vaan!
Joo! Tää kommentti sai mut nyt ylös sohvalta :) nähdään taas ja tsemppiä! Minä menen nyt karsimaan semmosta laatikkoa, jossa on kaikkea tarpeetonta! Kesään mennessä pitää koti olla kunnossa :) haluan nauttia hyvistä keleistä.
Vierailija kirjoitti:
Pesin tänään vessat, robotti-imuri hoiti imuroinnin, pesin lattiat höyrypesurilla, ripustin 2 koneellista pyykkiä kuivumaan, laitoin tiskikoneen päälle, paistoin 2 pannukakkua, tein ruokaa ja kävin lenkillä.
Vau! Onko tää sun normaali tahti vai saitko inspiksen? Mä karsin tänään 27 tavaraa ja täytän tällä viikolla 27v ! 🥳
Mä pesen mikrokuituliinat erikseen, ihan omana pyykkinään. En laita muun pyykin sekaan, vaikka tuleekin aina vajaa koneellinen.