Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1101/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vinkit oikeesti toimii. Paljon kevyempi ote kodin taklaamiseen nyt! Se jotenkin jää päälle se mentaliteetti. Toivottavasti olis myös pysyvää. Ap antoi hyvän neuvon siihen, että tavaroita ei ostais enää lisää kotiin. Tavaroista voi ottaa kuvia siellä kaupassa. Olin viikko sitten eräässä kaupassa ja näin aivan ihanan puisen koriste-esineen. Katsoin sitä tovin ja päätin ottaa siitä kuvan. Aamulla huomasin sattumalta kuvan puhelimessani ja on kyllä pakko sanoa, että onneks en ostanut! Tänään aion karsia 15 minuuttia!

Vierailija
1102/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päädyin yksiössä asuvana yksineläjänä karsimaan esim. pyyhkeet ja vuodevaatteet kahteen kappaleeseen kutakin. Yökyläilijöitä kun ei sovi asuntoon, eikä käy, niin ei tarvi extroja säilytellä. Kun yksi on käytössä, niin yksi on kaapissa puhtaana odottamassa vaihtoa. Pyykkimäärä väheni radikaalisti tällä taktiikalla. Lakana- ja pyyhepyykkihän on sitä isointa ja raskainta. Vain tyynyliinoja on 4.

Myös astioita karsin siten, etten enää osta jotain 6 hengen lautassettejä, kun ei mulla ole mitään lounaskutsujakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin tehdä ittelleni haasteen ja keksiä että tulee vieraita iltakylään (vaikka ei todellisesti tule), saisko buustia nyt lisää vielä. :)

Jos ne "tulisi" vaikka klo 18. Eli kuvittelen heidän tulevan klo 16. Eiks vaan!

Vierailija
1104/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ympäristö aiheuttaa ahdistusta. Lähtisin kyllä ensiksi miettimään miksi näin. Enkä suinkaan ryhtyisi ahdistustani purkamaan siivoamiseen. Ei ole normaalia ahdistua sotkusta.

Vierailija
1105/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin tehdä ittelleni haasteen ja keksiä että tulee vieraita iltakylään (vaikka ei todellisesti tule), saisko buustia nyt lisää vielä. :)

Joillakin auttaa mielikuvaharjoittelu. 😂

Ja totuushan on, että yllätysvieraista ei kukaan yleensä tykkää juurikin siksi, että asunnossa voi olla sekaista ja sitten saa hävetä ja selitellä. Kannattaa siis todellakin tuo etukäteiskuvittelu ja pitää koti jokseenkin järjestyksessä joka päivä.

Vierailija
1106/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla koko päivä aikaa siivota omassa tahdissa?

Vierailija
1107/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta siistijöille! Kutsuin muutaman ystävän käymään sunnuntaina. Nyt kotonani on aivan kaamea sotku. Erityisesti keittiössä. Pyykkivuori on valtava, tasoilla pölyä ja lattioilla ihme tahroja. Parveke on katupölyn peitossa, lakanat vaihtamatta ja niin edespäin. Eli pientä kaaosta joka huoneessa. Jostain pitäisi saada energiaa tehdä kunnon tehosiivous, koska tänään ja huomenna en ehdi keskittymään pelkkään siivoiluun, kun on asioita hoidettavana. Pitäisikö laittaa jotain todella energistä musiikkia soimaan ja toivoa että sitä kautta itsekin energisoituisi? :D

Huomenta kaikille! Ihanaa, että kutsuit ystävän kylään. Voisit vaikka tehdä seuraavaa

1. Kirjoita lista kaikista tehtävistä ja pidä lista näkyvillä

2. Aloita jo tänään ja tee alue tai pieni kohta kerrallaan

3. Älä jätä viime tinkaan eli jos vieras tulee klo. 15 niin vähän niinkun huijaat itseäsi et klo. 13 tulee

4. Tee myös osatavoitteita jokaiselle päivälle

5. Älä stressaa :D

Voit vaikka käydä pienellä kävelyllä tai sit just laittaa musiikkia soimaan. Tee jotain pientä fyysistä niin aivotkin ymmärtää et nyt mennään! Tsemppiä

4.

Ajattelin, että nyt sitten on pakko siivota, kun tulee vieraita. :D Toki pääasiassa kutsuin heidät vaan siksi, kun halusin nähdä heitä. Mutta toimii myös siivousmotivaattorina.

Vierailija
1108/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristö aiheuttaa ahdistusta. Lähtisin kyllä ensiksi miettimään miksi näin. Enkä suinkaan ryhtyisi ahdistustani purkamaan siivoamiseen. Ei ole normaalia ahdistua sotkusta.

Esimerkiksi meillä keskittymisvaikeuksista kärsivillä sotku ja epäjärjestys aiheuttavat ei-toivottua ja häiritsevää visuaalista stimulaatiota. Aivot eivät ole niin kaaoksessa, kun ympäristö on siisti.

Vierailija
1109/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta siistijöille! Kutsuin muutaman ystävän käymään sunnuntaina. Nyt kotonani on aivan kaamea sotku. Erityisesti keittiössä. Pyykkivuori on valtava, tasoilla pölyä ja lattioilla ihme tahroja. Parveke on katupölyn peitossa, lakanat vaihtamatta ja niin edespäin. Eli pientä kaaosta joka huoneessa. Jostain pitäisi saada energiaa tehdä kunnon tehosiivous, koska tänään ja huomenna en ehdi keskittymään pelkkään siivoiluun, kun on asioita hoidettavana. Pitäisikö laittaa jotain todella energistä musiikkia soimaan ja toivoa että sitä kautta itsekin energisoituisi? :D

Täällä se joka siivosi jo parvekkeen! Itse käytin höyrypesuria apuna. Ensin imurointi, sitten höyrytys. Tuntuu melkein fuskaamiselta noin helppo siivoaminen. Seinät ja katto tuli helposti puhtaaksi, kun taas käsin jynssätessä piti olla koko ajan vaihtamassa vettä ja huolehtimassa minne kuravedet saa. Vastamelukuulokkeilla hyvän popin kuuntelu energisoi. Tänään tulee kaunis ilma joten hyvä saada parveke kuntoon.

Ei muutakuin ensimmäinen satsi pyykkiä koneeseen, siitä se lähtee :)

Höyrypesuri on kyllä kätevä! Se on ollut ostoslistalla jo jonkin aikaa. Harmi kun minulla hajosi kodinkoneita hiljattain, eli ylimääräiset rahat menivät korvaavien hankintaan.

Niin on! En enää tulisi toimeen ilman. Jo se että se korvaamaton parvekkeen pesussa, sillä saa ikkunat pestyä, kylpyhuoneen ja saunaankin olen sitä käyttänyt. Keittiössä ei tarvitse enää hinkkailla ja lattiat tulevat puhtaaksi (vuokra-asunnossa on muovilattiat). Olen jopa höyryttänyt vaatteiden ryppyjä suoraksi. 

Tuo on harmi kun tuntuu että silloin kun kodinkoneet hajoaa, ne tekee sen kerralla kaikki ja useimmiten ne on sellaisia kalliita ostettavia. Toivotaan että löydät oman höyrypesurisi piakkoin, itse viime kesänä tarjouksesta löysin tämän perustason höyryttimen, hintaa oli 109 euroa. 

Vierailija
1110/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä se joka siivosi jo parvekkeen! Itse käytin höyrypesuria apuna. Ensin imurointi, sitten höyrytys. Tuntuu melkein fuskaamiselta noin helppo siivoaminen. Seinät ja katto tuli helposti puhtaaksi, kun taas käsin jynssätessä piti olla koko ajan vaihtamassa vettä ja huolehtimassa minne kuravedet saa. Vastamelukuulokkeilla hyvän popin kuuntelu energisoi. Tänään tulee kaunis ilma joten hyvä saada parveke kuntoon.

Höyrypesuri on kyllä kätevä! Se on ollut ostoslistalla jo jonkin aikaa. Harmi kun minulla hajosi kodinkoneita hiljattain, eli ylimääräiset rahat menivät korvaavien hankintaan.

Minuakin alkoi kiinnostaa höyrypesuri kun huomasin naapurin pesevän vaikka ja mitä sillä 🤩 onko jollakin teistä kokemuksia? Vinkkejä saa antaa :)

Vierailija
1111/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin alkoi kiinnostaa höyrypesuri kun huomasin naapurin pesevän vaikka ja mitä sillä 🤩 onko jollakin teistä kokemuksia? Vinkkejä saa antaa :)

Pistin tuossa ylemmässä vähän listaa mihin kaikkeen olen sitä käyttänyt mutta ilmeisesti sillä voi myös petauspatjaakin "pesaista", joskus olen höyryttänyt ikkunaverhoja ja parasta on se että olen mm kaappien pesuissa hyödyntänyt. Ei tarvitse kuin pyyhkäistä kuivaksi jälkeenpäin. Sinnikkäimmätkin tahrat lähtevät mm kaappien ovista, lattioista jne. Höyrytän esim ovien kahvojakin. Joskus kun on teräskattilassa ollut jotain mitä on palanut pohjaan, olen saanut höyryttämällä liat irti. 

Omassa on vaikka mitä suutinta ja seinät saa mielestäni höyrypesuria (kun taiten käyttää) puhtaaksi paremmin kuin mitenkään muutoin. Kylppärin pesussa on ihan ykkönen. Olen jopa varovasti välillä käyttänyt laattoihin, en mitenkään kauan aikaa enkä hinkaten. 

Vaatteiden ryppyihin toimii. 

Tottakai pesuri vie tilaa siivouskaapista mutta näin käsivaivaisena minulle on ollut helpotus ettei tarvitse hinkata ja kurotella.

Vierailija
1112/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistin tuossa ylemmässä vähän listaa mihin kaikkeen olen sitä käyttänyt mutta ilmeisesti sillä voi myös petauspatjaakin "pesaista", joskus olen höyryttänyt ikkunaverhoja ja parasta on se että olen mm kaappien pesuissa hyödyntänyt. Ei tarvitse kuin pyyhkäistä kuivaksi jälkeenpäin. Sinnikkäimmätkin tahrat lähtevät mm kaappien ovista, lattioista jne. Höyrytän esim ovien kahvojakin. Joskus kun on teräskattilassa ollut jotain mitä on palanut pohjaan, olen saanut höyryttämällä liat irti. 

Omassa on vaikka mitä suutinta ja seinät saa mielestäni höyrypesuria (kun taiten käyttää) puhtaaksi paremmin kuin mitenkään muutoin. Kylppärin pesussa on ihan ykkönen. Olen jopa varovasti välillä käyttänyt laattoihin, en mitenkään kauan aikaa enkä hinkaten. 

Vaatteiden ryppyihin toimii. 

Tottakai pesuri vie tilaa siivouskaapista mutta näin käsivaivaisena minulle on ollut helpotus ettei tarvitse hinkata ja kurotella.

Kiitos tästä!

Vierailija
1113/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen semmosta mielikuvitusharjoitusta, että menen auttamaan hyvää ystävääni, jolla on ollut todella rankkaa ja hän on päästänyt kodin aika kaaos kuntoon. En tuomitse häntä vaan ihan objektiivisella asenteella lähestyn kotia ja siivoan, karsin. Se ystävä on siis minä itse :D miksi arvostelen ja moitin itseäni, jos en missään nimessä tekisi sitä ystävälleni? Tänään tsempataan!

Vierailija
1114/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla koko päivä aikaa siivota omassa tahdissa?

Viikonloppuisin on. :)

Vierailija
1115/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epänormaalia on olla ahdistumatta jos on todellinen, hallitsematon kaaos päässyt syystä tai toisesta syntymään.

Syitä voi olla monia, yleisin varmaankin masennus, joka on todella yleistä.

Normaali kodin "kaaos" tuskin ahdistaa ketään kovin vakavasti.

Vierailija
1116/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko täältä tsemppiä ja tukea? Jo tämän kirjoittaminen hävettää. Koti on kamalassa kunnossa, liikaa tavaraa ja mistään en raaski luopua.

Yksi suuri haaste on astianpesukone, joka on rikki. En voi hankkia uutta, koska en kehtaa kutsua asentajia tähän kaaokseen. Enkä jaksa tiskata käsin joka päivä, joten likaiset astiat kerääntyy.

Kutsu vaan asentaja, kyllä he ovat aivan varmasti nähneet kaikenlaisia koteja. Tyhjennä ja siisti ainoastaan se tiskikoneen ympäristö, että he mahtuvat hyvin korjaamaan koneen.

Vierailija
1117/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ostaa toimivat ja kivannäköiset siivousvälineet. Se, että on kivannäköiset, puhtaat liinaat saattaa motivoida siivoamaan enemmän kuin kulahtaneet, reikäiset rätit. 

Vierailija
1118/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähän se alkaa, kun laittaa ensin tavarat omille paikoilleen. Sen jälkeen vaan imuria, pölyrättiä ja tarvittaessa moppia. Jos vain joitakin tahroja lattialla on, niin ei sen takia koko asunnon lattiaa tarvi pestä. Ne pyykitkin mielestäni kerkeää kyllä odottaa, ne saa tungettua sinne pyykkikoriin tai muualle pois silmistä.

En tiedä, minkälaisia vieraita oikein kutsut, jos lakanoistakin näet vaivaa. Onko joku yövieras tulossa? Eihän lakanoitaan kukaan vaihda, jos muutamaksi tunniksi joku tulee kylään. 😃

No kyllä mä ainakin huolehdin lakanoista kun sinkkuaikoina asuin yksiössä missä sänky oli siinä olohuoneessa kaikkien nähtävillä, olis se vähän noloa ollut jos esim. joku vieras olis istunut siihen sängylle missä ehkä monta viikkoa vanhat pölyiset ja tunkkaiset lakanat :D (päiväpeitto jäi erossa eksälle enkä jaksanut hankkia uutta kun sängyn petaaminen on muutenkin rasittavaa ja päiväpeitto tuntui ihan turhakkeelta :D siis nykyisinkin vielä petaan vain peitot ja tyynyt nätisti paikoilleen ja sitten laitan jalkopäähän viltin päälle, koko sängyn peittävää päiväpeittoa ei ole sen koommin ollut koska se jotenkin oli saamattomalle ihmiselle liian hankala laittaa päivittäin paikoilleen, useimpina päivinä se joka tapauksessa jäi vaan lattialle nurkkaan lojumaan...) 

Vierailija
1119/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvis jotenkin tsempata itseään tekemään pieni perjantaisiivous! Ei oo kivaa aloittaa viikonloppua sekasotkun keskellä! Motivaatio vaan hukassa kun meidän 1v taapero tulee perässä ja sotkee sitä mukaan kun itse yritän siivota, kyllä on joutunut opettelemaan uudenlaista sotkunsietokykyä äidiksi tulemisen jälkeen! Kokoajan ajelehtii lattioilla tavaraa vaikka kuinka siivoaisi! Koitan olla ottamatta siitä liikaa stressiä, tämä on kuitenkin vaan lyhyt vaihe meidän elämässä :) Hyvää viikonloppua kaikille! 

Vierailija
1120/2330 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää viikonloppua kaikille minultakin!

Yks järjestelystä innostunut tämän porukan inspiroimana. 🧺

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän