Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Kamppailu päättyy kun toisesta tulee exä! Ihanaa oli hetken tauko toisesta ja sai nauttia siististä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Kenen puoleen voisin kääntyä avun saamiseksi, kun omat voimat ja tekniset mahdollisuudet raivaukseen eivät enää riitä?
Saattaisin vielä jotenkin saada hoidettua raivausta, pidemmän ajan kanssa, jos pihalla olisi lava, mihin viedä tavaroita, mutta taloyhtiö ei suostu lavan tilaamiseen. Ja lavoja pitäisi välillä tyhjentää.
Oma kustanteinen lava täyttyisi välittömästi naapureiden tavaroista, joten sekään suunnitelma ei onnistu.
Monelle asukkaalle olisi suuri apu, jos vaikka keväällä, olisi viikon verran kadulla suuri lava kaikkien käyttöön. Tietysti pitäisi aina tietää etukäteen aika.
Kaikista toimivista vinkeistä ja yhteystiedoista on minulle apua.
Voimia ja jaksamisia sinulle urakan keskellä! Kunpa asuttaisiin samalla paikkakunnalla niin voisin tulla avuksesi. Ohjeita, neuvoja ja hyviä vinkkejä tässä kommentoijilta jo tulikin. Mutta jos ne eivät syystä tai toisesta toteudu niin pyydä ystäviäsi ja/tai sukulaisiasi avuksi kuljettamaan tavaroita kierrätykseen, markettien roskiksiin (lasi, metalli, muovi, keräyspaperi jne) ja hyväkuntoiset tavarat kirpputoreille. Tietysti jos haluat kotisi tyhjennettävän päivässä tai kahdessa on yllä mainittu raivauspalvelu hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on puolipitoisia vaatteita eikä tiedä mihin ja miten ne laittaisi että ois siistin näköistä, niin esim sermin/tilajakajan taakse saa piiloon vaikkapa jakkaralle. Sellainen tukeva seisova sermi, esim kolmeosainen. Sermiin saa myös kiinnitettyä koukkuja hengareille.
Laitan itse puolipitoiset vaatteet eteisen naulakkoon roikkumaan ja sen viereiseen henkarikaappiin.
Kotona pitämäni vaatteet pidän vessassa, jossa puen ja riisun ne. Tällä systeemillä ei loju vaatteita joka paikassa. Vain villasukat/aamutohvelit pidän sängyn vieressä.
Ne tohvelit, jotka laitan jalkaani parvekkeella käydessä, sujautan parvekeoven viereisen patterin väliin kärki alaspäin. Siitä ne saa nopeasti tarvittaessa jalkaan, eikä tohvelssonit loju lattialla tiellä.
Minulle tällaiset vinkit ovat ihan huippua. Ei näitä tule oikein ajatelleeksi, ja sitten pyörii pölhönä ympäri eikä hahmota, mitä kannattaisi tehdä. Etenkin kun ratkottavia yksityiskohtia on liikaa.
Mulla on tosiaan näitä kerrostuneita nyssäkkäjuttuja, kun olen alkanut järjestellä asioita, mutta siihen olisi tarvinnut viikon loman yksin kotona. Sitten kun raivaa, alkaa hahmottua nämä aiemmat järjestely-yritykset sieltä alta, mutten enää muista, mitä olen ajatellut ja missä on eri paikkoihin lajitellut jutut. Lopulta kuitenkin kun nämä arkeologiset kerrostumat selvittää, niin järjestely on nopeampaa kuin luulisi. Mulla on itse asiassa aika monta paikkaa, mihin voisin joitain juttuja säilöä, mutta kun en ole osannut päättää, mitä kannattaisi laittaa mihin. Esimerkiksi telkkaripöydän alla on pieni kirstu, johon sopisi esim. jonkun ihmisen toppavaatteet kesäksi. Mutta sitten ei välttämättä muista, että ne ovat siellä. Arkjisäilytykseen aavistuksen liian hankalasti auottava paikka, mutta puolivuosisäilytykseen olisi oivallinenkin.
Mä en edelleenkään ole keksinyt puolipitoisille parempaa systeemiä kuin selkänoja. Silloin ainakin jokaisen vaatteet pysyvät erillään omilla tuoleillaan, ja itse sitten ymmärtää tehdä jotain, kun ei enää sovi kunnolla istumaan. Ei nättiä, mutta ei meillä nättiä muutenkaan ole. Itse asiassa, kokonaisuudessa nuo eivät juurikaan edes pistä silmään. Saattavat jopa näyttää kotoisilta. Jokainen tulija ymmärtää, että talo on pieni ja säilytystilat surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on puolipitoisia vaatteita eikä tiedä mihin ja miten ne laittaisi että ois siistin näköistä, niin esim sermin/tilajakajan taakse saa piiloon vaikkapa jakkaralle. Sellainen tukeva seisova sermi, esim kolmeosainen. Sermiin saa myös kiinnitettyä koukkuja hengareille.
Laitan itse puolipitoiset vaatteet eteisen naulakkoon roikkumaan ja sen viereiseen henkarikaappiin.
Kotona pitämäni vaatteet pidän vessassa, jossa puen ja riisun ne. Tällä systeemillä ei loju vaatteita joka paikassa. Vain villasukat/aamutohvelit pidän sängyn vieressä.
Ne tohvelit, jotka laitan jalkaani parvekkeella käydessä, sujautan parvekeoven viereisen patterin väliin kärki alaspäin. Siitä ne saa nopeasti tarvittaessa jalkaan, eikä tohvelssonit loju lattialla tiellä.
Minulla on sama systeemi. Toisinaan farkut tai muut ulkona pidettävät vaatteet jäävät tuolin nojalle, mutta sekään ei näytä pahalta, kun viikkaan ne ja laitan roikkumaan työtuolin selkänojalle, enkä heitä myttyyn istuinosa päälle. Kotivaatteet ovat kylppärin naulakossa. Sujautan ne päälle heti suihkusta tultuani.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin robotti-imuri on lemmikkieläinperheessä ihan paras ylläpitosiivouksessa. Eikä tarvitse olla mikään kallein malli.
Itse juuri hommasin robotti-imurin. Mutta hajamielisenä ihmisenä en ole saanut vielä aikaiseksi ottaa sitä käyttöön. 😄
Vierailija kirjoitti:
Pohdiskeltavaa ja ideointiakin:
Katsele kotiasi vieraiden ihmisten silmin. Miten näet kotisi?
Joskus luin vinkin, että ota kuvia ja katsele niitä. En yleensä tarkkaile muiden koteja, mutta jäi joskus mieleen, että muuten siistissä keittiössä jossain kodissa oli esillä aivan mustaksi pinttynyt saastainen ja naarmuinen leikkuulauta. Se näytti siltä kuin laudasta saisi vähintään ebolan ja ruton. Tällaiseen ehkä havahtuisi juuri kuvaa katsoessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen puoleen voisin kääntyä avun saamiseksi, kun omat voimat ja tekniset mahdollisuudet raivaukseen eivät enää riitä?
Saattaisin vielä jotenkin saada hoidettua raivausta, pidemmän ajan kanssa, jos pihalla olisi lava, mihin viedä tavaroita, mutta taloyhtiö ei suostu lavan tilaamiseen. Ja lavoja pitäisi välillä tyhjentää.
Oma kustanteinen lava täyttyisi välittömästi naapureiden tavaroista, joten sekään suunnitelma ei onnistu.
Monelle asukkaalle olisi suuri apu, jos vaikka keväällä, olisi viikon verran kadulla suuri lava kaikkien käyttöön. Tietysti pitäisi aina tietää etukäteen aika.
Onko siis tilanne ihan se, että käytävät kulkee asunnossa ja muuten romua täynnä vai lievempi? Olen työpaikalle tilannut joskus jätelavan ja sehän maksaa ihan kunnolla, kun painon mukaan menee maksu vielä kaatopaikalla. Pystyisitkö pilkkomaan elefanttia vaikka niin, että yrität saada yhden huoneen kuntoon ja joka päivä vähän? Kassillinen paperinkeräykseen, pullot ja tölkit kauppaan, energiajätteeseen muovikassillinen tavaraa? Älä murehdi lopputulosta vaan yritä raivata siihen asti, että on enää isot tavarat jäljellä. Niille voi ainakin täällä tilata pakettiauton, toki joutuu maksamaan jos ja kun tavara ei ole käyttökelpoista. Sotku ei katoa hetkessä, mutta opetteletkin uutta elämäntapaa. Ajatukset selkeytyvät kun ihan silkka roskakin on pois nurkista.
Tässä olisi muutama ajatus lisää, toivottavasti saat edes yhdestä jotain irti :) pohdi itse, sopiiko nämä kohdat sinulle.
1.Älä yhdistä tavaroiden karsimista ja järjestämistä samaan kategoriaan- ne eivät ole sama asia, vaikka ne luonnollisesti yhdistetään- mutta niitä ei tarvitse AINA tehdä samaan aikaan.
2. Älä yritä tehdä kaikkea yhdellä kertaa, jos kotisi on erittäin sotkuinen- onko sinulle joskus käynyt niin, että olet aloittanut kodin järjestämisen, ja päivän päätteeksi kotisi näyttää vielä pahemmalta?( tämä kohta on paljon laajempi aihe)
3. Mene jonnekin kodin ulkopuolelle esim. kirjastoon tai puistoon. Mieti siellä kotiasi ilman että näet sen kaaoksen. Siellä voit miettiä ja suunnitella, miten aiot päästä tavoitteeseen.
4. Tasapaino- Muista tehdä jotain mukavaa välillä, joka saa sinut iloiseksi. Ei kannata keskittyä liikaa vain suorittamiseen ja kehittämiseen.
5. Uskalla päästää irti- myös niistä kalleimmista tavaroista. Älä keskity liikaa kysymyksiin, joita koko ajan esität itsellesi. Esimerkkinä: onko tämä tärkeä? Milloin käytän sitä? Tarvitsenko sitä myöhemmin? Jos se joskus mahtuu päälle niin tulenko todella käyttämään sitä? Voisko tämä tavara olla lapselleni hyvä 5 v päästä? Nämä kysymykset väsyttävät sinua. Eli: pysy mielummin faktoissa kuten : tämä tavara ei mahdu kaappiin ja sillä ei ole paikkaa. Tämä on väärän kokoinen, väärän värinen tai vaihtoehtoisesti : tämä tavara on kaunis ja se mahtuu hyllyyn juuri sopivasti, ja se muistuttaa minua hääpäivästäni.jne. Muistuta itsellesi rehellinen tilanne siitä tavarasta. Tämä tavara oli kallis ja se on ihan turha vaikka se sattuu. Yritä siis hiljentää taustamelu päässäsi.
Ap
Lueskelin takavuosina paljon raivauksesta erilaisista blogeista ja sieltä on jäänyt mieleen tälläinen: you cant organize clutter, you can just get rid of it. Eli ei tosiaankaan kannata miettiä säilytysratkaisuja ja paikkoja siinä vaiheessa kun homma on kesken. Karsimiskohde voi olla vaikka kuinka pieni: kylppärin hylly, maustekaappi, yksi lipastonlaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin vinkin, että ota kuvia ja katsele niitä. En yleensä tarkkaile muiden koteja, mutta jäi joskus mieleen, että muuten siistissä keittiössä jossain kodissa oli esillä aivan mustaksi pinttynyt saastainen ja naarmuinen leikkuulauta. Se näytti siltä kuin laudasta saisi vähintään ebolan ja ruton. Tällaiseen ehkä havahtuisi juuri kuvaa katsoessaan.
Joskus otan kuvia kodistani kun en osaa hahmottaa minkälainen tasapaino kodissa on. Värit ja tekstiilit ja huonekalujen paikka esimerkiksi. Voishan sitä kokeilla ottaa kuva jostain tavarapinoista niin ehkä ne sais myös hoidettua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus otan kuvia kodistani kun en osaa hahmottaa minkälainen tasapaino kodissa on. Värit ja tekstiilit ja huonekalujen paikka esimerkiksi. Voishan sitä kokeilla ottaa kuva jostain tavarapinoista niin ehkä ne sais myös hoidettua :D
Tehokas keino kuvata tavarapinoja karsimisen ja järjestämisen näkökulmasta, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Maksulliset noutopalvelut. Jos saat itse raivattua niin noutopalvelu kyllä noutaa kotoa ja hoitaa lajittelun. Käytin tällaista kun sisareni, todellinen hamsteri, kuoli enkä kertakaikkiaan jaksanut ja kyennyt kuljettamaan kaikkea tavaraa pois.
Ainakin Sorttiasemat ja Lassila&Tikanoja noihin aikoihin hoiti noudon. Koin että todella hintansa väärti.
Tällainen samanlainen ketju voisi innostaa liikunnan aloittamisessa. Toinen toisensa tsemppaamisessa. Kyllähän sitä tulee liikuttua mutta jossain vaiheessa kun into hiipuu, tulee työkiireitä, sairastumisia jne voi olla paikallaan taas aloittaa. Varsinkin jos sohva kutsuu liian usein syliinsä ja keskivartalo alkaa tuntua liian tukevalta.
Kiti
Huomenna pyyhin suihkunurkkauksen seinät etikalla. Päätös tehty ketjun innoittamana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksulliset noutopalvelut. Jos saat itse raivattua niin noutopalvelu kyllä noutaa kotoa ja hoitaa lajittelun. Käytin tällaista kun sisareni, todellinen hamsteri, kuoli enkä kertakaikkiaan jaksanut ja kyennyt kuljettamaan kaikkea tavaraa pois.
Ainakin Sorttiasemat ja Lassila&Tikanoja noihin aikoihin hoiti noudon. Koin että todella hintansa väärti.
Näitä meinasin ehdottaa. Ihan ymmärrettävästi taloyhtiö ei halua ryhtyä maksumieheksi yksittäisten asukkaiden tavarakaaoksissa. Kustannuksia saat vähän alemmas jos hävittelet pienroskaa pikku hiljaa taloyhtiön jätepisteisiin ja tilaat noudon isommalle tavaralle, Tällä tavalla kukaan naapuri ei voi ujuttaa omia roskiaan mukaan vaan he kantavat tavarat autoon.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen samanlainen ketju voisi innostaa liikunnan aloittamisessa. Toinen toisensa tsemppaamisessa. Kyllähän sitä tulee liikuttua mutta jossain vaiheessa kun into hiipuu, tulee työkiireitä, sairastumisia jne voi olla paikallaan taas aloittaa. Varsinkin jos sohva kutsuu liian usein syliinsä ja keskivartalo alkaa tuntua liian tukevalta.
Kiti
Täällä taitaa jo olla tämän tyyppinen ketju, mutta siellä kai enemmän keskitytään painonpudotukseen 2023. En kyl osaa ketjun sisällöstä sanoa että onko siellä kannustava ilmapiiri vai ?
Tämä on ollut oikein innostava ja kannustava ketju. Olen itse joutunut tyhjentämään kaksi kuolinpesää viimeisen viiden vuoden aikana ja minulla on vieläkin kotonani niistä tullutta tavaraa, nyt enää lähinnä papereita. Pikku hiljaa olen käynyt niitä kaikkia läpi ja nyt alkaa loppu häämöttämään. Tsemppiä kaikille tavarapaljouden kanssa taisteleville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä meinasin ehdottaa. Ihan ymmärrettävästi taloyhtiö ei halua ryhtyä maksumieheksi yksittäisten asukkaiden tavarakaaoksissa. Kustannuksia saat vähän alemmas jos hävittelet pienroskaa pikku hiljaa taloyhtiön jätepisteisiin ja tilaat noudon isommalle tavaralle, Tällä tavalla kukaan naapuri ei voi ujuttaa omia roskiaan mukaan vaan he kantavat tavarat autoon.
Omakustanteisesta lavasta:
Me tilasimme kerrostaloasunnon tyhjentämistä varten lavan omalla kustannuksella. Pyysimme sellaista, jonka saa lukittua ja laitoimme vielä merkin: Yksityinen! Emme joutuneet naapureiden jätteiden maksumiehiksi, kun toimimme nopeasti. Taloyhtiöltä pyydettiin lupa säilytyspaikalle. Ei ollut niin kallista kuin olisi voinut luulla.
Tuntuu kivalta kun siivoaa vähän kerrallaan. Tänään pyyhin kaikki peilit ja pesin osan ikkunoista. Pyyhin myös vähän pölyjä. Vein ongelmajätekierrätykseen maalin jämiä ja vanhan sähköhammasharjan. Huomenna imuroin. Olen vienyt astioita second hand liikkeeseen lahjoituksena, samoin vaatteita. Pikku hiljaa olen karsinut tavaraa kaapeista ja iloinnut vapautuvasta tilasta. Ostin myös paremmat kuramatot tuulikaappiin. Sekin piristää. Vähän kerrallaan on toimiva juttu. Tsemppiä kevääseen ja laita vaikka kaunis liina pöydälle, kun saat viikosiivouksen tehtyä.
Säiliön tyhjennän eli kopistelen keittiön roskikseen yleensä lähes joka käyttökerran jälkeen. Harjatelan putsaan... liian harvoin, useamman kuukauden välein 😊.