Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta minusta on tärkeää opettaa lapselle ihan pienestä pitäen, missä syödään: se paikka on ruokapöydän ääressä. Ei syödä sohvalla, eikä kävellä esim leipä kädessä ja ruoka suussa pitkin kotia.
Joo se helpottaa siivousta. Mutta meillä tästä silti lipsuttiin. Ja lipsutaan edelleen me aikuisenakin, mies varsinkin mussuttaa sohvalla ja katsoo urheilua(pahempi sotkija kuin pikkulapset!)
Mutta nyt kun on tämä siivousbuumi saanut voimaa teistä ihanat, tuntuu sairaan hyvältä. Kiitos kaikille!
Kiitos sinulle!
Mun siivousinto nuorena lopahti näihin: muut sanoivat pitääkö sun aina olla niin tarkka ja siivota niin paljon. Sä olet kuin keski-ikäinen marttapiiriläinen. Ehkä he sanoivat nuo vitsinä, mutta se satutti. Siitä alkoi alamäki kohti sotkuisuutta ja sitä riitti.
Löysin uudelleen ystäväni kautta siivouksen ilon vuosia vuosia myöhemmin. Puhuin hänelle miten hirveää minusta siivoaminen on ja hän mainitsikin yllätyksellisesti miten hän tykkää siivota, hän nauttii siitä ja voisi siivota vaikka koko ajan, se on hänelle hyvin puhdistavaa ja terapeuttista. Siisti koti on ihan parhautta. ..Se keskustelu avasi silmäni!!!
Kysyin miten hän siivoaa, millaisilla välineillä ja miten. -Ohimennen, joka päivä, ilolla, harrastuksena, hyvillä välineillä. Ei siirrä likaa paikasta toiseen. On helppo siivota, kun tavarat ovat järjestyksessä. Mikrokuituliinat pestään pesukoneessa, tiskiharja joka toinen päivä astianpesukoneessa, samoin tiskirätti. Hän jaksoi neuvoa kärsivällisesti ja opetti. Toivottavasti tästä tarinastani on apua mahdollisimman monelle teistäkin. <3
Tänään tartun synttärihaasteeseen. Saatan tehdä ne molemmat! :)
Itsemyötätunto. Kiitos tästä vinkistä, kuka siitä mainitsi.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tehtyä tän ketjun innoittamana nyt yhden 15min raivausprojektin, asian suhteen joka mua on ahdistanut jo pitkään, nimittäin pakastin (ja jääkaappi, mut se ei ollut niin paha kun sen oon välillä sentään siivonnut). Vauvan syntymän jälkeen ennen niin säntillinen ruokasuunnittelupolitiikka heitti häränpyllyä ja valitettavan usein ruokaa unohtui kaappiin niin pitkäksi aikaa että pilaantui sinne. Pakastimeen on heitetty sitten aina pelastusyrityksenä jotain, joka on hautautunut perälle ja unohtunut sinne. Ihan valtavasti ruokaa hävikkiin, ja tästä syystä soimasin ja syyttelin itseäni joka kerta kun etsin pakastimesta jotain :( "miksi olet tuonkin unohtanut, ja tämäkin on jo käyttökelvotonta" jne. Niin paljon negatiivisia tunteita, mutta nyt vihdoin sain raivattua kaiken syömäkelvottoman pois, ja sen lisäksi järjestelin pakasteet fiksummin; vihannekset yhdessä laatikossa, marjat toisessa, ruokapakasteet kolmannessa jne. Nyt on helpompi löytää mitä tarvii eikä jauhelihat hautaudu mansikoiden ja pinaattien taakse unohduksiin. Ai että kun oikeen mieli keveni :) Nyt ei muuta kuin tsemppiä ettei tälläinen tilanne pääse toistumaan enää!
Hienoa että jaksoit! Ei pikkulasten äitien(ja isien) tarvitse liikaa stressata siivoiluista.
Muutenkin armollisuus ja itsemyötätunto ovat parempia keinoja jaksaa tehdä asioita jotka to do- listalla. Me moititaan liian paljon itseämme. Se masentaa huomaamatta. Voihan moittimisesta olla toki sekin hyöty että sitten tulee se hetki kun pistää tuulemaan. Mutta mielialalle olisi parempi kannustaminen.
Itselläni ei ole lapsia ja minäkin olen sitä mieltä, että lapsiperheen kodissa ei tarvitse olla päivittäin tiptop-siistiä. Vähän sama kuin mitä olen joutunut opettelemaan lemmikkieni kanssa, eli aina löytyy jostain karvoja tai ruuanmurusia. Sellaista se elämä vaan on. :) Supersiistiin voi pyrkiä, jos on tulossa juhlat tai tärkeitä vieraita.
Vinkki:
Ala katselemaan ja kiinnittämään huomiota eri puolilla asioihin, jotka liittyvät järjestykseen ja siisteyteen.
Pohdiskeltavaa ja ideointiakin:
Katsele kotiasi vieraiden ihmisten silmin. Miten näet kotisi?
Siivoukseen,- järjestämiseen- ja puhdistamiseen innostuminen ja innokkuus kuuluu jokaiselle; ikään, sukupuoleen, koulutukseen, ammattiin, työelämän statukseen katsomatta, aiempiin elämänvaiheisiin katsomatta myöskin.
Aina on hyvä hetki aloittaa!
Kenen puoleen voisin kääntyä avun saamiseksi, kun omat voimat ja tekniset mahdollisuudet raivaukseen eivät enää riitä?
Saattaisin vielä jotenkin saada hoidettua raivausta, pidemmän ajan kanssa, jos pihalla olisi lava, mihin viedä tavaroita, mutta taloyhtiö ei suostu lavan tilaamiseen. Ja lavoja pitäisi välillä tyhjentää.
Oma kustanteinen lava täyttyisi välittömästi naapureiden tavaroista, joten sekään suunnitelma ei onnistu.
Monelle asukkaalle olisi suuri apu, jos vaikka keväällä, olisi viikon verran kadulla suuri lava kaikkien käyttöön. Tietysti pitäisi aina tietää etukäteen aika.
Kaikista toimivista vinkeistä ja yhteystiedoista on minulle apua.
Vierailija kirjoitti:
Kenen puoleen voisin kääntyä avun saamiseksi, kun omat voimat ja tekniset mahdollisuudet raivaukseen eivät enää riitä?
Saattaisin vielä jotenkin saada hoidettua raivausta, pidemmän ajan kanssa, jos pihalla olisi lava, mihin viedä tavaroita, mutta taloyhtiö ei suostu lavan tilaamiseen. Ja lavoja pitäisi välillä tyhjentää.
Oma kustanteinen lava täyttyisi välittömästi naapureiden tavaroista, joten sekään suunnitelma ei onnistu.
Monelle asukkaalle olisi suuri apu, jos vaikka keväällä, olisi viikon verran kadulla suuri lava kaikkien käyttöön. Tietysti pitäisi aina tietää etukäteen aika.
Onko mahdollista maksaa siitä palvelusta? Lavakinhan on tosi kaliis..
Saakohan tänne nyt sitte laittaa yhteystietoja, ettei aleta huutelemaan "älä viitsi mainostaa"... :/
Eilen tai toissapäivänä oli vinkki Tori.fi ja hakusanoja. Sieltä voisi löytyä joitain palveluja.
Myös jotkut ammattiraivaajat ovat laajentaneet palveluitaan niin että vievät myös pois.
Googleta; ostetaan kuolinpesät ym, he monesti myös tyhjentävät koko asunnon, mutta pystyyhän siinä rajaamaan että jättää yhteen nurkkaan sen mitä haluaa säilyttää ja keittiönkaappeihin jättää sen mitä haluaa jättää ja niihin esim ei saisi koskea.
Mä voin etsiä jotain linkkejä, jos vaan tänne saa niitä laittaa.
Jos on puolipitoisia vaatteita eikä tiedä mihin ja miten ne laittaisi että ois siistin näköistä, niin esim sermin/tilajakajan taakse saa piiloon vaikkapa jakkaralle. Sellainen tukeva seisova sermi, esim kolmeosainen. Sermiin saa myös kiinnitettyä koukkuja hengareille.
Vierailija kirjoitti:
miten siivlta ripuli olkkarin seinöstö?
Kertakäyttöhanskat käteen, ensin pyyhit talouspaperilla kaikki pois ja suoraan roskapussiin, sitte tehokkaalla pesuaineella ja kertakäyttöliinoilla. Roskapussi heti ulos jäteroskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, tee ja siiivoa vaan heti tuo tehtävä altapois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöhanskat käteen, ensin pyyhit talouspaperilla kaikki pois ja suoraan roskapussiin, sitte tehokkaalla pesuaineella ja kertakäyttöliinoilla. Roskapussi heti ulos jäteroskikseen.
Joku desinfioiva pesuaine.
Vierailija kirjoitti:
Tori fi löytyy hakusanoilla (kaikki osastot, koko suomi)
asunnon tyhjennykset
kuolinpesät
asuntojen tyhjennykset
googlettamalla: ammattijärjestäjä tavaran poisvienti palvelu
Kokeile noilla hakusanoilla eri kanavista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on puolipitoisia vaatteita eikä tiedä mihin ja miten ne laittaisi että ois siistin näköistä, niin esim sermin/tilajakajan taakse saa piiloon vaikkapa jakkaralle. Sellainen tukeva seisova sermi, esim kolmeosainen. Sermiin saa myös kiinnitettyä koukkuja hengareille.
Laitan itse puolipitoiset vaatteet eteisen naulakkoon roikkumaan ja sen viereiseen henkarikaappiin.
Kotona pitämäni vaatteet pidän vessassa, jossa puen ja riisun ne. Tällä systeemillä ei loju vaatteita joka paikassa. Vain villasukat/aamutohvelit pidän sängyn vieressä.
Ne tohvelit, jotka laitan jalkaani parvekkeella käydessä, sujautan parvekeoven viereisen patterin väliin kärki alaspäin. Siitä ne saa nopeasti tarvittaessa jalkaan, eikä tohvelssonit loju lattialla tiellä.
Jos mahdollista niin robotti-imuri on lemmikkieläinperheessä ihan paras ylläpitosiivouksessa. Eikä tarvitse olla mikään kallein malli.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin robotti-imuri on lemmikkieläinperheessä ihan paras ylläpitosiivouksessa. Eikä tarvitse olla mikään kallein malli.
Miten usein sitä robotti-imuria tulee puhdistaa? Eli siis pois sieltä ne karvat, pölyt ym.
Joo se helpottaa siivousta. Mutta meillä tästä silti lipsuttiin. Ja lipsutaan edelleen me aikuisenakin, mies varsinkin mussuttaa sohvalla ja katsoo urheilua(pahempi sotkija kuin pikkulapset!)
Mutta nyt kun on tämä siivousbuumi saanut voimaa teistä ihanat, tuntuu sairaan hyvältä. Kiitos kaikille!