Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
641/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien ylimääräiset tavarat ja vaatteet joko hyväntekeväisyyteen tai sitten kirppikselle, jotka ottavat provision myynnistä, hinnoittelevat puolestani. Se, mikä ei mene kaupaksi, he lahjoittavat eteenpäin.

Vierailija
642/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en kuulu niihin, jotka käyttävät samoja vaatteita aamusta iltaan, ollessaan pois kotoa ja kotona, niin minulla on ns. vaaterenki ulko-oven vieressä, johon riisun työ-, kauppareissu- yms. vaatteet. Kylppärissä pidän sitten niitä vaatteita, joita käytän vain kotona. Eteisestä on vain pari askelta kylppäriin kotivaatteitten vaihtoon ja kylppäri on muutenkin hyvä vaatevaihtoon, kun ensin saa pölyt ja hiet huuhtaistua pois, ennen kuin laittaa kotiasun päälle. Myös yövaatteet on kylppärissä. Tällä tavoin vaatteet eivät loju missä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.

Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?

Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.

Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin. 

Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.

Ryhdy käyttämään sähköisiä muistilappuja ja kalenteria, joko kännykässä tai läppärissä.

Sinun pitää päättää, haluatko siistin yöpöydän vai et. Mitkään säilytysratkaisut eivät tähän lopulta auta, vaan oman toiminnan muuttaminen: laita tavarat aina paikoilleen käytön jälkeen.

Oikeanlaiset, sopivat säilytysratkaisut auttavat siinä, että on helpommin sijoitettavissa paikka jokaiselle. Voisi auttaa oikeasti erilainen yöpöytä, mutta siihen tasolle ei enää vanhan mallin mukaan, vaan suoraan vetolaatikkoon nimetyille paikoille tavara, piiloon ja siististi, joka käytön jälkeen.

Itselleni tuli järjestys esim. vaatekaappiin lisäämällä hyllyjä, eikä niin että on 40cm välein ne hyllyt (aimmin noin), nyt on noin 15cm välein hyllyt.

Yöpöytä-ongelmaan voisi auttaa myös säilytystasku

https://www.ikea.com/fi/fi/ideas/saeilytystasku-saengyn-laidalle-receyu…

Vierailija
644/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clas Ohlsonin pikkuisilla pyörillä varustetut kapeat muovilaatikot pelastivat vaatekaappimme. Meillä on 80-luvulta peräisin olevat vaatekaapit, joissa on pelkät hyllylevyt ja ovet, ei vetolaatikkoja tai hienoja sukkalaatikostoja, ei edes ulosvedettäviä metallikoreja. Kaapistoja ei voi vaihtaa kun asutaan vuokralla. Mulla oli hyllyt täynnä sekalaisia korilaatikoita joissa oli t-paidat jne myttyinä sekaisin, vaikka yritin niitä viikata nätisti. Joku kuitenkin kaivoi sen "lempipaidan" sieltä viikatun kasan alta ja mylläsi samalla muutkin paidat...

Hyllyosastot ovat suht kapeita ja aika syviä, eli jos viikkaa vaatteita hyllylle niin aika pian siellä on takana lytyssä vaatteita piilossa ja edessä sekalainen kasa solmussa. Jos taas laittaa vaatteet koriin tai laatikkoon niin puolet hyllystä jää käyttämättä kun kaapit on niin syviä. Lisäksi hyllyt on aika korkealla, isoja vaatelaatikoita tai koreja on ikävä vedellä ulos jos on lyhyempi ihminen, kun ne ovat usein pään korkeudella tai ylempänä.

Ostin Clas Ohlsonilta kapeita mutta syviä muovilaatikoita joissa on etukulmissa pienet pyörät ja päässä kahva. Hyllylle menee vierekkäin 2-3 laatikkoa, ja nykyään rullaan farkut, t-paidat jne ensin napakaksi rullaksi ja laitan rullan pystyssä laatikkoon. Laatikkoon menee esim. 3 farkut peräkkäin. Jopa ylähyllyltä saa laatikon kätevästi vedettyä esiin kun siinä on pyörät, ja yksittäinen laatikko ei ole liian painava nostaa alas. Laatikon sisältö ei mene sekaisin niin helpisti kun kaikki vaatteet on rullina pystyssä: etsimänsä t-paidan saa heti napattua laatikosta tarvitsematta nostella muita paitoja tieltä pois.

Mä en ole mikään järjestelijäfriikki mutta tämän kikan keksin kun katselin Pinterestiä ja löysin oikeat laatikot hommaan, oli hauska järjestää vaatekaappi uusiksi. Ostin lisäksi vielä pienempiä, pyörättömiä laatikoita sukille samaan tarkoitukseen (ne olivat oikeasti jääkaappiin tarkoitettuja muovilokeroita!)

Vierailija
645/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutte kaikki karsimisesta ja tavaroiden hävityksestä, mutta ois kiinnostava tietää mihin te ne tavarat sitten oikein hävitätte?Vaatekeräykseen? Kirppikselle? Vai mietittekö ollenkaan tavaran kierrätysarvoa, ja kaiken sullotte sekajätteeseen, joko poltettavaksi tai kaatopaikalle? Tämä asia ainakin mua itseäni ahistaa valtavasti kun puhutaan karsimisesta.

Tarjoa asioita ilmaiseksi paikallisessa roskalavaryhmässä niin ne menee suoraan tarvitsijalle.

Toinen vaihtoehto antaa hyväntekeväisyys kirpparille mutta siinä on riski että osa päätyy etenkin vaatteista jonnekin kehitysmaihin.

Se mikä ei mene kiertoon tai mitä et itse voi käyttää uudelleen uudessa käyttötarkoituksessa, laita roskiin.

Kirjoista kannet irti ja sivut paperinkeräykseen

Vaatteet sekajäte, ei kannata viedä vaatteenkeräykseen vaatteita on hyvin vaikea kierrättää

Elektroniikka vie kauppaan tai jäteasemalle

Lasi ja posliini on energiajätettä pl pullot ja purkit

Vaatteita ei saa kierrätysohjeiden mukaan enää laittaa sekajätteeseen, vaan ne pitää viedä kierrätettäväksi. Kuidut käytetään uudelleen.

Ei ole totta. Tekstiilit jaetaan kolmeen keräysryhmään: 1) kierrätettävät, 2) poistotekstiilit ja 3) pilaantuneet tekstiilit.

Alusvaatteet, likaiset, homeiset, märät, rikkinäiset yms. tekstiilit PITÄÄ laittaa sekajätteeseen. Niitä ei saa laittaa edes poistotekstiileihin eli ns. lumppukeräykseen. Eikä varsinkaan kirppikselle.

Vierailija
646/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 min, jatketaan, eiks vaan!

Tekemällä syntyy.

Vierailija
647/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutte kaikki karsimisesta ja tavaroiden hävityksestä, mutta ois kiinnostava tietää mihin te ne tavarat sitten oikein hävitätte?Vaatekeräykseen? Kirppikselle? Vai mietittekö ollenkaan tavaran kierrätysarvoa, ja kaiken sullotte sekajätteeseen, joko poltettavaksi tai kaatopaikalle? Tämä asia ainakin mua itseäni ahistaa valtavasti kun puhutaan karsimisesta.

Tarjoa asioita ilmaiseksi paikallisessa roskalavaryhmässä niin ne menee suoraan tarvitsijalle.

Toinen vaihtoehto antaa hyväntekeväisyys kirpparille mutta siinä on riski että osa päätyy etenkin vaatteista jonnekin kehitysmaihin.

Se mikä ei mene kiertoon tai mitä et itse voi käyttää uudelleen uudessa käyttötarkoituksessa, laita roskiin.

Kirjoista kannet irti ja sivut paperinkeräykseen

Vaatteet sekajäte, ei kannata viedä vaatteenkeräykseen vaatteita on hyvin vaikea kierrättää

Elektroniikka vie kauppaan tai jäteasemalle

Lasi ja posliini on energiajätettä pl pullot ja purkit

Vaatteita ei saa kierrätysohjeiden mukaan enää laittaa sekajätteeseen, vaan ne pitää viedä kierrätettäväksi. Kuidut käytetään uudelleen.

Ei ole totta. Tekstiilit jaetaan kolmeen keräysryhmään: 1) kierrätettävät, 2) poistotekstiilit ja 3) pilaantuneet tekstiilit.

Alusvaatteet, likaiset, homeiset, märät, rikkinäiset yms. tekstiilit PITÄÄ laittaa sekajätteeseen. Niitä ei saa laittaa edes poistotekstiileihin eli ns. lumppukeräykseen. Eikä varsinkaan kirppikselle.

Siis

1. hyväkuntoiset tekstiilit, joita voi vielä käyttää -> kirppis, vaatekeräyslaatikot (UFF yms.) on oikea osoite

2. poistotekstiilit, joita ei voi enää ehkä käyttää alkuperäisessä muodossaan, mutta ovat kuivia ja sopivat muuhun käyttöön -> tekstiilikeräyspiste, "lumppukeräys" on oikea osoite

3. kelvoton tekstiili, likainen yms. -> oikea osoite on sekajätepiste

Vierailija
648/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma itseasiassa hukkuu roskaan. Työskentelen vapaaehtoisena kirpparilla se määrä mitä ihmiset tuo sinne on järjetön. Kokoajan tulee uutta vaatetta ja sen menekki ei ole kovin iso. Siksi esim vaatteet kannattaa heittää roskiin ellet suoraan löydä sille uutta omistajaa joka tarvitsee vaatetta. Tai ellet voi tehdä vaatteesta jotain, esim matonkuteita tai kengän kiillotusrättejä. Roskiin heittäminen tuntuu pahalta mutta fakta on että ylimääräistä tavaraa on vain liikaa. Energiajätteeseen heittämällä se ainakin päätyy polttoon eikä esim vaatteiden kierrätyspisteen kautta kehitysmaan riesaksi . Sitten kun tavarat on karsittu pitää pyrkiä elämään niin ettei tavaraa enää kerry.

Nykyään ostetaan edelleen niin paljon uutta ja kaikki konmaritukset yms. ovat räjäyttäneet keräyspisteet, koska ihmiset ovat innostuneet pois heittämisestä. Kukapa oliis uskonut, että kierrätyksestäkin tulee kerran ongelma! Kannattaisi kyllä ensin kysyä tutuilta, onko tarvetta, ennen kuin vie mihinkään keräykseen.

Ja eihän tämä ongelma johdu yksin kuluttajista, vaan myös noista roina poisheitto-opeista ja tuotevalmistajista, jotka koko ajan syytävät uutta. Vain raaka-ainepulat yms. kriisit voivat ratkaista tämän ongelman. Siihen asti ostaminen ja kierrättäminen jatkuvat, kun on varaa.

Vierailija
649/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma itseasiassa hukkuu roskaan. Työskentelen vapaaehtoisena kirpparilla se määrä mitä ihmiset tuo sinne on järjetön. Kokoajan tulee uutta vaatetta ja sen menekki ei ole kovin iso. Siksi esim vaatteet kannattaa heittää roskiin ellet suoraan löydä sille uutta omistajaa joka tarvitsee vaatetta. Tai ellet voi tehdä vaatteesta jotain, esim matonkuteita tai kengän kiillotusrättejä. Roskiin heittäminen tuntuu pahalta mutta fakta on että ylimääräistä tavaraa on vain liikaa. Energiajätteeseen heittämällä se ainakin päätyy polttoon eikä esim vaatteiden kierrätyspisteen kautta kehitysmaan riesaksi . Sitten kun tavarat on karsittu pitää pyrkiä elämään niin ettei tavaraa enää kerry.

Nykyään ostetaan edelleen niin paljon uutta ja kaikki konmaritukset yms. ovat räjäyttäneet keräyspisteet, koska ihmiset ovat innostuneet pois heittämisestä. Kukapa oliis uskonut, että kierrätyksestäkin tulee kerran ongelma! Kannattaisi kyllä ensin kysyä tutuilta, onko tarvetta, ennen kuin vie mihinkään keräykseen.

Ja eihän tämä ongelma johdu yksin kuluttajista, vaan myös noista roina poisheitto-opeista ja tuotevalmistajista, jotka koko ajan syytävät uutta. Vain raaka-ainepulat yms. kriisit voivat ratkaista tämän ongelman. Siihen asti ostaminen ja kierrättäminen jatkuvat, kun on varaa.

Aivan totta ja hyvä kirjoitus! Täytyy sen karsimisen lisäksi oppia uusia tapoja kuluttaa. Tässäkin täytyy keksittyä siihen ydinongelmaan. Miksi ostaa niin paljon tavaraa?

1. Kysyn aina ensin ystäviltä, naapureilta, sukulaisilta jos haluavat ottaa tavaroita. Painotan aina- ei missään nimessä ole pakko ottaa, en loukkaannu.

2. Käytän tavaroita mahdollisuuksien mukaan ihan loppuun asti- esim pariton sukka: pyyhin sillä pölyt kasvien lehdistä. Pesen ja käytän uudelleen

3. En osta enää suruun tai tyhjyyden tunteeseen

4. Pidän aidosti huolta tavaroistani ja arvostan niitä- käyttöikä pidentyy

5. En osta mitään tuplana,triplana kuten kynsisaksia, juustohöylää.

650/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi voi lahjoittaa esim FBkin roskalavaryhmissä. Voi ilmoittaa Torissakin että annetan ilmaiseksi. Lähipiiriltä kannattaa kysellä olisko tarvetta. Päiväkodit ottaa yleensä pelejä, kirjoja, askartelutarvikkeita... Nukkavierut ja rikkinäiset tekstiilit tekstilikierrätykseen, ei energiajtteeseen! Itse olen myynyt vain osaa Torissa, alle 10€ tavaroita annan pois ilmaiseksi, muuten menisi iäisyys päästä eroon...

651/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.... Kiitos tästä. Huojensi. Just eilen heivasin tosi epämukavia ja virttyneitä kledjuja roskikseen ja oon kärsinyt huonoa omaatuntoa asiasta.

Olen pitänyt tapanani toimittaa hyväkuntoiset ulkovaatteet SPR:lle kyllä vuosittain.

Vierailija
652/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipuli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.... Kiitos tästä. Huojensi. Just eilen heivasin tosi epämukavia ja virttyneitä kledjuja roskikseen ja oon kärsinyt huonoa omaatuntoa asiasta.

Olen pitänyt tapanani toimittaa hyväkuntoiset ulkovaatteet SPR:lle kyllä vuosittain.

Kannattaa viedä sinne lumppukeräykseen jos vaan kelpaavat. Ainakin pk- seudulla HSY: n keräyspisteitä hyvin. https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/vaatteet-ja-tekstiili…

Vierailija
653/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan jäätävä määrä kaikennäköisiä lippulappuja,vanhoja laskuja, sopimuksia, kirjeitä. Huh huh olen vältellyt niiden järjestämistä jo muutaman vuoden :D ne on kaapissa piilossa ja aivan sikinsokin. Kävin tämän ketjun innoittamana kierrätyskeskuksessa eilen ja hain 4 mappia, sain ne ilmaiseksi. Eilen järjestelin papereita. Otin sieltä yhden paperin kerrallaan ulos. Ennen olisin ottanut koko pinkan( pinkat) ulos kerrallaan ja yrittänyt selvittää ne yhden päivän aikana. Eilen tein 15 minuutin pätkän ja edistyin aivan valtavasti. Jätin homman toistaiseksi kesken. Tänään jatkoin taas 15 minuuttia ja nyt käyn ystäväni kanssa kahvilla. Huomenna on työpäivä. Jos homma ei huomenna huvita niin tulen tänne inspiroitumaan. Ihanaa päivää teille kaikille!

Vierailija
654/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan rennosti vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee kulahtaneisiin alusvaatteisiin, olen sen jälkeen hävittänyt mm. rumat pikkarit kun tyhjensin apuna lapsettoman sukulaisnaisen vaatekaappia. Suvun naiset nauroivat vedet silmissä naisen alusvaatteille eikä siivoamisesta meinannut tulla mitään. Nauroin minäkin, mutta silloin päätin että jos minä yllättäin kuolen, kukaan ei naura mun rumille pikkareille yms ja tein täyden hävitysoperaation. Että näin.

Siis mitä ihmettä?

Naureskelitte vedet silmissä kuolleen naisen alusvaatteille, ja sitten kotjasit oman vaatekaappisi rumista alkkareosta ettei sinulle naureta jos kuolet ja ne löydetään? Aivan sairasta.

Vaikea selittää mutta sairasta tuo nyt ei lainkaan ollut kun siellä väsyneenä raivattiin ihmisen kaappeja ja alettiin kyselemään kenelle kelpaa mikäkin. No kun tuli alusvaatteiden vuoro oli täyshepuli jo päällä. Kymmenien vuosien takaisia paikattuja alusvaatteita, korsetteja ja sukkanauhoja....  meillä on suvussa aina ollut hauskaa ja tämä täti vasta ilopilleri olikin ja miesten mieleen, sen näki alusvaatteistakin. 

Mutta minulle tuli siitä olo että en halua kenenkään näkevän reikäsiä pikkareitani. Se on se pointti tässä.

Elämää huokuva tarina ja varmasti sellainen ikimuistoinen raivaamiskokemus. Anteeksi mutta muakin rupeaa jo naurattamaan toi kohta alusvaatteiden vuoro.

Miesten mieleen oleva ilopilleri täti, voi että. <3

Kiitos kun jaoit tarinasi. Jotenkin pystyin eläytymään tähän hetkeen :D tätisi sai teidän kokoontumaan yhteen ja saitte vielä hauskan kokemuksen. Ei elämä ole niin vakavaa, vaikka kuolema tietenkin on surullista. Joskus jonkun kuolema saa meidät muut unohtamaan kaikki muu ja kokoontumaan, nauttimaan yhdessä ajasta.

Kiitos kommentista. 💜

Vierailija
655/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväkuntoiset vaatteet ovat yleensä jotain virheostoksia, joita ei ole tullut paljon käytettyä. Ne pakkaan muovipussiin ja vien Kontin tai Pelastusarmeijan keräyslaatikkoon. Täältä on poistettu kumpikin, joten nyt jemmaan yhdelle vaatehuoneen hyllylle näitä. Ei ole autoa ja keräysmyymälät ovat kauempana. Koska ei uutta vaatetta ei juuri tule ja olen tarkka ostoksissa, ei tällaisiakaan enää kerry.

Tekstiilijätteellä on keräyspiste läheisellä kaupalla. Tällaista kyllä syntyy, jos vaate menee nuhruiseksi ja rikkoutuu, värit ovat haalistuneet ja se on siis käytety loppuun. Alusvaatteet sekajätteisiin.

Olen aikanaan pyörinyt paljon tavarapaljous-ketjussa, ja sielläkin oli samat ihmettelyt ja aina oletus, että sekajätteisiin. En pidä edes maininnan arvoisena, että roskat tietysti lajitellaan. Jos vaikka vanha rikkinäinen leivänpaahdin hävitetään, en oleta, että sekajätteisiin meni. Minulla on viiden litran astia sekajätteelle ja tuntuu, että sen täyttyyminen kestää iät ja ajat.

Vierailija
656/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista juoda vettä. Siinäpä siivousniksi.

Vierailija
657/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan kestää oppimaan uusia tapoja? Haluisin olla todella siisti ja järjestelmällinen mutta en osaa. En tiedä miten aloittaisin. Kaikki tavarat levällään ja ei niitä edes paljoa ole. En vaan saa itseäni ylös hoitamaan näitä pieniäkään askareita kuten vaatteet pyykkikoriin jne.

Vierailija
658/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möllikkä kirjoitti:

Muista juoda vettä. Siinäpä siivousniksi.

Tätä on nyt aika monta kertaa selitetty tässä ketjussa. Itse ihmettelin myös tätä kohtaa mut kyllä se selitettiin myös auki myöhemmin. Ihan hyvä vinkki mun mielestä.

Vierailija
659/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä43476 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksi voi lahjoittaa esim FBkin roskalavaryhmissä. Voi ilmoittaa Torissakin että annetan ilmaiseksi. Lähipiiriltä kannattaa kysellä olisko tarvetta. Päiväkodit ottaa yleensä pelejä, kirjoja, askartelutarvikkeita... Nukkavierut ja rikkinäiset tekstiilit tekstilikierrätykseen, ei energiajtteeseen! Itse olen myynyt vain osaa Torissa, alle 10€ tavaroita annan pois ilmaiseksi, muuten menisi iäisyys päästä eroon...

FB:n on jotkut kokeneet hyvänä, mutta toiset rasittavana, yv, av, varaan, jono, ei tulekaan hakemaan, seuraavalle, monelta käy, milloin käy, jne.

Vierailija
660/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan kestää oppimaan uusia tapoja? Haluisin olla todella siisti ja järjestelmällinen mutta en osaa. En tiedä miten aloittaisin. Kaikki tavarat levällään ja ei niitä edes paljoa ole. En vaan saa itseäni ylös hoitamaan näitä pieniäkään askareita kuten vaatteet pyykkikoriin jne.

En minäkään ole saanut automatisoitua siistejä tapoja vaan usein lojuu joku vaate lattialla, kaapinovi jää aukija tavarat käsistä mihin sattuu. Minulla on viiden minuutin järjestelyrutiini suunnilleen samaan aikaan päivästä. Alkuillalla kun en ole vielä väsynyt. Kerään mahdolliset astiat, roskat, vaatteet pois ja laitan tavarat paikoilleen. Päivässä ei ehdi niin paljon kertyä, että tämä rasittaisi. En vain muista, jaksa tai kiinnitä huomiota niin paljon, että tulisi tehtyä jatkuvasti. Aluksi otin aikaa kellosta, nykyisin en. Voisi myös laittaa jonkun biisin soimaan ja sen keston ajan järjestäisi vaikka yhden huoneen.