Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
601/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan rennosti vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee kulahtaneisiin alusvaatteisiin, olen sen jälkeen hävittänyt mm. rumat pikkarit kun tyhjensin apuna lapsettoman sukulaisnaisen vaatekaappia. Suvun naiset nauroivat vedet silmissä naisen alusvaatteille eikä siivoamisesta meinannut tulla mitään. Nauroin minäkin, mutta silloin päätin että jos minä yllättäin kuolen, kukaan ei naura mun rumille pikkareille yms ja tein täyden hävitysoperaation. Että näin.

Siis mitä ihmettä?

Naureskelitte vedet silmissä kuolleen naisen alusvaatteille, ja sitten kotjasit oman vaatekaappisi rumista alkkareosta ettei sinulle naureta jos kuolet ja ne löydetään? Aivan sairasta.

Vaikea selittää mutta sairasta tuo nyt ei lainkaan ollut kun siellä väsyneenä raivattiin ihmisen kaappeja ja alettiin kyselemään kenelle kelpaa mikäkin. No kun tuli alusvaatteiden vuoro oli täyshepuli jo päällä. Kymmenien vuosien takaisia paikattuja alusvaatteita, korsetteja ja sukkanauhoja....  meillä on suvussa aina ollut hauskaa ja tämä täti vasta ilopilleri olikin ja miesten mieleen, sen näki alusvaatteistakin. 

Mutta minulle tuli siitä olo että en halua kenenkään näkevän reikäsiä pikkareitani. Se on se pointti tässä.

Elämää huokuva tarina ja varmasti sellainen ikimuistoinen raivaamiskokemus. Anteeksi mutta muakin rupeaa jo naurattamaan toi kohta alusvaatteiden vuoro.

Miesten mieleen oleva ilopilleri täti, voi että. <3

Sinä tajusit pointin. Kiitos. Täti todella eli ja vähän noihin aikoihin ehkä epäsovinnaisestikin, tänä päivänä ei hänen tapaansa iloita elämästä katsottaisi lainkaan kummeksuen. Ja voin sanoa että hänen alusvaatteensa, vaikkakin monesta kohtaa korjailtuja olivatkin, olivat huomattavasti upeampia ja eroottisempia kuin minun lukemattomat risaiset pikkarini noihin aikoihin. Nyt on jo vähän kauniimpaa hankittu. 

Vierailija
602/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.

Yöpöytäsi kuulostaa sellaiselta "eloisalta"/"liikkeessä olevalta" tilalta tai tasolta, joita löytyy aina kodeista. Kun kerran vietät sen ääressä paljon aikaa, siellä tapahtuu aina. Mietin, että toimisiko tässä tapauksessa säilytyssysteeminä paremmin jokin avonainen kori kuin suljettu rasia. Se ei ehkä ole yhtä esteettinen mitä rasia on, mutta (pohjautuen omiin kokemuksiin) koriin tulee nakattua helpommin tavaraa mitä rasiaan. Rasiaa kuitenkin pitää aina aukoa, kun sinne jotain haluaa pistää tai ottaa.

Toinen mikä tuli mieleen, niin kehittää ittelleen rutiiniksi siivota pöytä joka päivä vaikka illalla. Se vaatii opettelua, mutta jos muu asunto on jo kunnossa, niin ehkä sen tuoma uuden opettelu ei kuormita aivoja niin pahasti.

Minulla on pieni kaksilaatikkoinen malm-lipasto. Alalaatikossa on tilanjakajat ja siististi sinne kuuluvat tavarat paikoillaan. Ylälaatikko on tyhjä. Kun alkaa ärsyttää tasolle kasautuneet tavarat, otan silmälasit ja puhelimen ensin pois, avaan ylälaatikon ja pyyhkäisen romut sinne.

Tämä vinkki ei sovi ihmiselle, jolla kaaos vain kasaantuu. Myös minulla on jonkinlaisia toiminnanohjauksen vaikeuksia enkä ole vie mennessäs, tuo tullessas -tyyppiä. Pidän tavaroiden järjestelemisestä, en vain jaksa pitää järjestystä koko ajan. Kerran viikossa suunnilleen palauttelen sieltä sitten tavarat paikoilleen ja ihastelen taas hetken, että on ihan tyhjä laatikko. Oli joskus ne tilanjakajatkin siellä, mutta silloin tason raivaus oli suuremman kynnyksen takana. Tuo kirjoittajan mainitsema kannellinen säilytyslaatikko on minulle huonoin. Varsinkin jos pitää ottaa kansi pois molemmilla käsillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vanhenen enkä oikein jaksa tällaista kirjoitti:

Mun elämässä ei ole vaikuttanut siisteyteen lapset eikä lapsenlapset mutta mies kyllä. Ensimmäinen mies oli siisti ja yhdessä siivoiltiin säännöllisesti. Meillä oli kaunis koti jossa viihdyttiin. Miehestä aika jätti. Lapset jo isoja nyt on lapsenlapsia, ja miesystävä joka on todella kauhea hamsteri. Siisteysasiat on meillä riita nro1. Alan olla tähän asiaan tosi väsynyt ja suhde on huonontunut kun ei sama arvomaailma. Olenko nipo? En tiedä mutta tykkään että tavarat on paikoillaan ja koti on siisti, täällä käy lapsenlapsiakin kylässä. Meillä on koira jostai ei karvaa irtoa mutta siistiä on kuitenkin. Miehen mielstä siivoaminen on turhaa koska paikat sotkeentuvat kuitenkin.....   tekis mieli muuttaa pois yhteisestä kodista ja aloittaa elämä taas sinkkuna. Ihan tämän vuoksi. Onko tosiaan niin että mielenterveys kärsii joillain epäjärjestyksestä koska alkaa tuntua liian stressaavalta. Muuten olen mieleltäni tasainen ja työssä menee hyvin. 

Riippuu tietysti siitä, miten paljon hinkkaat paikkoja hammasharjalla, mutta näin lonkalta sanoisin, ettet ole nipo. Jos miehen mielestä ei tarvitse siivota, hänen mielipiteensä ei ole yhtään pyhempi kuin sinun. 

Voi toki olla, että olet turhan siisti ja kangistunut kaavoihisi. Asiaahan on helppo tutkia, ja voit kokeilla, milloin sitten siivotaan jos sovitte, että mies tekee seuraavan aloitteen siivoamiseen. Kunhan se tapahtuu ennen lastenlasten seuraavaa visiittiä. Siitä saa ehkä osviittaa, miten paljon aikaa siivoamiseen kuluu, ja miten paljon siihen saisi teidän molempien mielestä kulua. 

Voi olla, että mielenterveyttä silti raastaa enemmän tunne, ettei oma mielipide merkkaa toiselle mitään, kuin siisteys sinänsä. Tässä sinulle mietittävää, mistä tässä voisi olla kyse. Harjoita neuvottelutaitojasi. 

Vierailija
604/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.

Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?

Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.

Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin. 

Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.

Minäkin laittaisin noita koreihin tms, ja ehkä joku hylly seinälle yöpöydän yläpuolelle, mihin ne korit voi nostaa, jos se onnistuu kätevästi sängystä. Ja/tai tuo lipastohomma. Jännästi juuri samaa ongelmaa mietin ennen kuin luin ensimmäisen viestisi. Meillä kuitenkin on lasku- ja säilytystilaa ja työpöytäkin, mutta silti tämä ongelma on pysyvä. Mulla on huono selkä, ja siksi mieluiten teen oikeastaan kaiken mahdollisen sängyssä. Istumista kun ruoto vihaa. 

Vierailija
605/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Kokeile eri siivousvälineitä. Itse yllätyin, kun lakaisin kostutetulla lattiaharjalla pölyä, kun ei ollut imuria. Harja oli liian märkä ja sitoi pölyn laminaattiin, joten pyyhin sillä käytävämattoa ensin. No siitä alkoi irrota hiuksia ihan ihmeesti, ja muistelen Aurin pyöritelleen kostealla tiskiharjalla kissankarvaista(?) työtuolia kehuen, että se olisi paras karvanirroittaja. Ja sitten pieni pala kerrallaankin voi tehdä, ja se on helpompaa jos työvälineet ovat siellä, missä projektikin. Niin minuutti pari auttaa paljon. 

Ja jos kokonaiset makoilupäivät tekevät hyvää, niin sitten siivoat joka toinen päivä tms. En minäkään joka päivä ole vireessä, eikä tarvitse olla. Meillä on sen verran ahdas kämppä ja soveltumaton sisustus, että imuroiminen on todella työlästä. Kostean rievun ja lastan yhdistelmällä sen sijaan pystyn harventamaan imurointivälejä huomattavasti, ja se tuntuu sitovan pölynkin ihan ihmeesti. Epäilen, että imuri pyörittää pölyä poistoilmavirran lennättämänä enemmän kuin ehtii niellä. 

Vierailija
606/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi täällä on niin kivoja neuvoja ja symppistyyppejä! Alotan kans huomenna ton 15 minuuttia. Voisin myös aloittaa tosta jääkaapista.

Vierailija
607/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna jatketaa, eiks vaan! En malta nukkuu edes.

Vierailija
608/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sono un italiana... quasi kirjoitti:

Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.

Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".

No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.

En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.

Minkä kokoiset kodit italialaisilla on? Meillä ongelman ydin taitaa olla se, että moni asuu liian ahtaasti ja säilytystilat ovat vajavaiset. 

Vierailija
609/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Lipasto tosiaan olisi parempi ja ongelmat varmaan ratkaistaisiin sillä, mutta eri asia sopiiko sellaisen osto kukkarolleni.

Tori.fissa voisi löytää edullisesti käytettynä. Mä olen bongannut 15e-20/kpl. Pystytkö säästämään vähän sivuun rahaa ja hankkimaan esim. muutaman kuukauden päästä (jos vaan sattuu sitte olemaan myynnissä)? Tai uutena, sillain että säästät vähän pidempään. esim. 5e/kk sivuun?

Usein asiat ovat myös valintoja. Ostanko tämän, vai ei, olenko valmis säästämään rahaa sivuun ja sijoittamaan tuohon? Mm. ruuassa pystyy säästämään, se on taitolaji.

Kyllä varmaan jossain kohtaa onnistuu yöpöydän vaihto lipastoon. Mut just nyt ei ja juuri tämän hetkiseen sotkuun haen jotain ratkaisua, ennen kuin saan hankittua sitä lipastoa. Siivottuani tavarat piiloon rasiaan ja laatikkoon, ne on vähän ajan päästä taas pöydällä takaisin. 

Tällä hetkellä yöpöydältä löytyy kännykkä, huulirasva, sekalainen määrä lappusia, nenäliinoja, kalenteri, muistitikkuja, kyniä, viivotin, avainnippu, silmälasit - huh! Jos jonkun siirrän pois näkyvistä, vähän ajan päästä taas tarvin sitä. 😱 Täällä asuu siis sika yöpöydällä.

Ryhdy käyttämään sähköisiä muistilappuja ja kalenteria, joko kännykässä tai läppärissä.

Sinun pitää päättää, haluatko siistin yöpöydän vai et. Mitkään säilytysratkaisut eivät tähän lopulta auta, vaan oman toiminnan muuttaminen: laita tavarat aina paikoilleen käytön jälkeen.

Vierailija
610/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun innoittama siivosin juuri jääkaappini ja sulatin pakastimen. Heitin pois kaikki tuotteet, jotka olivat olleet avattuina ties kuinka kauan. Ne tuotteet, jotka pitää käyttää pikaisesti, koska vanhenevat laitoin omalle hyllylleen, jotta muistan käyttää nuo ensin. Samaten en jättänyt siivoustavaroita levilleen niin kuin yleensä jätän, vaan putsaukseen ja kuivaukseen tarvitut rätit laitoin saman tien pesukoneeseen, hiustenkuivaajan vein paikalleen ja niin edelleen. Kalenteriin laitoin muistutuksen koska jääkaappi pitää sulattaa seuraavan kerran. Söin jätskiä palkinnoksi.

Hyvä, olet jätskisi ansainnut.

Mä sulatan jääkaapin ja pakkasen aina kesäksi ja jouluksi. Olen töissä koululla, muutamme kesäksi mökille ja jouluksi vanhempieni luo.

Saan viedä jouluna kassillisen marjoja naapurin pakkaseen ja muuten ne muutamat purkit, mitä siellä on. Nytkin chilitahna on mennyt vanhaksi 2022, mutta on käyttökelpoinen kyllä.

Kerran viikossa pitää jääkaappia käydä läpi, aina joku on kaatunut ja jättänyt jälkensä

Vierailija
611/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy käyttämään sähköisiä muistilappuja ja kalenteria, joko kännykässä tai läppärissä.

Sinun pitää päättää, haluatko siistin yöpöydän vai et. Mitkään säilytysratkaisut eivät tähän lopulta auta, vaan oman toiminnan muuttaminen: laita tavarat aina paikoilleen käytön jälkeen.

Oikeanlaiset, sopivat säilytysratkaisut auttavat siinä, että on helpommin sijoitettavissa paikka jokaiselle. Voisi auttaa oikeasti erilainen yöpöytä, mutta siihen tasolle ei enää vanhan mallin mukaan, vaan suoraan vetolaatikkoon nimetyille paikoille tavara, piiloon ja siististi, joka käytön jälkeen.

Itselleni tuli järjestys esim. vaatekaappiin lisäämällä hyllyjä, eikä niin että on 40cm välein ne hyllyt (aimmin noin), nyt on noin 15cm välein hyllyt.

Vierailija
612/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun innoittama siivosin juuri jääkaappini ja sulatin pakastimen. Heitin pois kaikki tuotteet, jotka olivat olleet avattuina ties kuinka kauan. Ne tuotteet, jotka pitää käyttää pikaisesti, koska vanhenevat laitoin omalle hyllylleen, jotta muistan käyttää nuo ensin. Samaten en jättänyt siivoustavaroita levilleen niin kuin yleensä jätän, vaan putsaukseen ja kuivaukseen tarvitut rätit laitoin saman tien pesukoneeseen, hiustenkuivaajan vein paikalleen ja niin edelleen. Kalenteriin laitoin muistutuksen koska jääkaappi pitää sulattaa seuraavan kerran. Söin jätskiä palkinnoksi.

Hyvä, olet jätskisi ansainnut.

Mä sulatan jääkaapin ja pakkasen aina kesäksi ja jouluksi. Olen töissä koululla, muutamme kesäksi mökille ja jouluksi vanhempieni luo.

Saan viedä jouluna kassillisen marjoja naapurin pakkaseen ja muuten ne muutamat purkit, mitä siellä on. Nytkin chilitahna on mennyt vanhaksi 2022, mutta on käyttökelpoinen kyllä.

Kerran viikossa pitää jääkaappia käydä läpi, aina joku on kaatunut ja jättänyt jälkensä

Ai että nyt rupesi tekemään mieli raikkaita marjoja. Mä palkitsen niillä itseni!

Vierailija
613/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siisteyttä opetetaan teinille? Olen vaatinut että lautanen tyhjennetään mahdollisista tähteistä ja tuodaan tiskikoneeseen ruokailun jälkeen. Teini ottanut oikein asiakseen vastustaa tätä ja ruokapöydällä valtavat röykkiöt hänen paikallaan. Vaadinko liikaa? Tämä on oikeastaan ainut asia mitä olen vaatinut. Oman huoneensa on saanut pitää siinä kunnossa kuin haluaa. Ja kaatopaikalta se näyttääkin. Ei siivoa edes roskia. Voinko lopettaa ruokatarjoilun hänelle? Kännykkä takavarikkoon ruokailun ajaksi ja sen saa takaisin kun astiat on viety? Kuulostaa lapselliselta kun 16 v kyseessä. Onko pakko mennä tähän.

Vierailija
614/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeanlaiset, sopivat säilytysratkaisut auttavat siinä, että on helpommin sijoitettavissa paikka jokaiselle. Voisi auttaa oikeasti erilainen yöpöytä, mutta siihen tasolle ei enää vanhan mallin mukaan, vaan suoraan vetolaatikkoon nimetyille paikoille tavara, piiloon ja siististi, joka käytön jälkeen.

Itselleni tuli järjestys esim. vaatekaappiin lisäämällä hyllyjä, eikä niin että on 40cm välein ne hyllyt (aimmin noin), nyt on noin 15cm välein hyllyt.

Lisäys: turhan, ylimääräisen karsiminen tietenkin ensin!

Vierailija
615/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siisteyttä opetetaan teinille? Olen vaatinut että lautanen tyhjennetään mahdollisista tähteistä ja tuodaan tiskikoneeseen ruokailun jälkeen. Teini ottanut oikein asiakseen vastustaa tätä ja ruokapöydällä valtavat röykkiöt hänen paikallaan. Vaadinko liikaa? Tämä on oikeastaan ainut asia mitä olen vaatinut. Oman huoneensa on saanut pitää siinä kunnossa kuin haluaa. Ja kaatopaikalta se näyttääkin. Ei siivoa edes roskia. Voinko lopettaa ruokatarjoilun hänelle? Kännykkä takavarikkoon ruokailun ajaksi ja sen saa takaisin kun astiat on viety? Kuulostaa lapselliselta kun 16 v kyseessä. Onko pakko mennä tähän.

Kyllähän se lähtökohtaisesti olisi ihanne, että jokainen toisi lautaset tiskipöydälle edes. Yritetään miettiä yhdessä ratkaisuja tähän päivän aikana. Niin... ehkä lapsellasi olisi tähän jotain sanottavana, kommentoitavana ensin, miksi tekee näin. Yritä lähestyä rakentavasti ja avoimesti, mitä hänellä on sanottavanaan. Kapinoiko yleisiä "normeja" vastaan, rennon elämän tyyli-ihanne, vastuuunoton välttäminen, omat vähäiset voimavarat, mikä?? Mallin otto muualta kuin sinulta?

Joku perheen äiti oli raivannut astiat kodissa kuulemma niin vähiin, että jokaiselle oli tyyliin yksi lautanen, yksi muki. Jokainen pesi oman lautasensa käytön jälkeen.

Vierailija
616/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taloudessasi muita, jotka ylläpitävät siisteyttä?

Minulla on lapsia, jotka osaavat siivota koska olen opettanut heitä. Tämä on ollut erittäin haastavaa opettaa. Alussa kun lapset olivat pieniä niin en vaatinut heiltä mitään. Ihan niin kuin lapsuudenkodissani. Meillä ei ole läheskään koko ajan täydellistä, mutta meidän kodissa on rauhaa ja onnellisuutta.

Tärkeintä on, ettei suutu lapsille kun on siivousaika. Ap

Tämäkään ei ole ihan yksiselitteistä. Äitini oli ammattisiivooja, meillä oli aina tiptop. Meitä lapsia kyllä valjastettiin siivoamaan. Siskoni oli jo lapsena tosi tarkka siisteydestä, minä oli " hällä väliä". Kun muutin omilleni, kämppäni oli muutamia vuosia kamala läävä. Ajoittain otin tehospurtin ja siivosin. Kunnes kaikki taas levahti. Kiitos äitini, osasin kyllä siivota (taito sekin). Kun pariuduin ja tuli lapsi, oli pakko skarpata. Koti on aina ollut vähintään siedettävässä kunnossa. Nyt asun jo yksin ja minulla on vähintään melko siistiä. Edelleen joudun keskittymään siisteyteen, se ei tule automaationa. Siisteyden ylläpitoa on auttanut se, että olen karsinut tavaran melko vähiin. Mutta ehdottomasti siisteys ja järjestys lisää elämänlaatua.

Vierailija
617/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raikkaat voileivät aamupalaksi ja hommiin. Sitruunantuoksuinen pesuaine odottaa jo, samoin muutama Ikean kassillinen. Sinne turhia tänään.

Vierailija
618/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua on kiva käydä seuraamassa välillä, kun on välillä puuhastellut jotain (=karsimista, raivaamista, puhtaanapitoa).

Vierailija
619/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n malliin jauhenlihakeittoa iso kattilallinen karsimisruuaksi. Vegaaneille muunlihakeittoa.

Vierailija
620/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattu pahvilaatikoitakin, sellasii muuttolaatikoita, niihin mahtuu hyvin poislähteviä tavaroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi