Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
661/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan kestää oppimaan uusia tapoja? Haluisin olla todella siisti ja järjestelmällinen mutta en osaa. En tiedä miten aloittaisin. Kaikki tavarat levällään ja ei niitä edes paljoa ole. En vaan saa itseäni ylös hoitamaan näitä pieniäkään askareita kuten vaatteet pyykkikoriin jne.

En minäkään ole saanut automatisoitua siistejä tapoja vaan usein lojuu joku vaate lattialla, kaapinovi jää aukija tavarat käsistä mihin sattuu. Minulla on viiden minuutin järjestelyrutiini suunnilleen samaan aikaan päivästä. Alkuillalla kun en ole vielä väsynyt. Kerään mahdolliset astiat, roskat, vaatteet pois ja laitan tavarat paikoilleen. Päivässä ei ehdi niin paljon kertyä, että tämä rasittaisi. En vain muista, jaksa tai kiinnitä huomiota niin paljon, että tulisi tehtyä jatkuvasti. Aluksi otin aikaa kellosta, nykyisin en. Voisi myös laittaa jonkun biisin soimaan ja sen keston ajan järjestäisi vaikka yhden huoneen.

Kiitos ! Tää biisi-juttu oli tosi hyvä idea ja voisin antaa sille mahdollisuuden!

Vierailija
662/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki nimenomaan auttaa minua kun siivoan. Se inspiroi ja innostaa, antaa hyvän fiiliksen ja saa välillä tanssahtamaan. Ilman musiikkia en ehkä siivoisi kuin harvoin ja pakosta jos vaikka vieraita tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju inspiroi minua paljon, kiitos! Olin jo pitkään miettinyt kevätsiivouksen tekoa, mutta en saanut aikaiseksi aloittaa. Nyt sitten viikonloppuna olen karsinut lasten leluja, siivosin vaatehuoneen ja kävin läpi vaatteet, jotka meni SPR:lle ja roskiin. Vauvojen pienet hyväkuntoiset vaatteet meni kans SPR:lle. Olin aiemmin ajatellut myydä ne, mutta niin ne vain odotti vuoden päivät myyntiin menoa mutta en jaksanut. Kävin läpi myös paperikorin ja vein turhat paperinkeräykseen. JA muistin juoda vettä välillä. Se oli oikein hyvä muistutus, koska yleensä juon vettä hyvin päivän aikana mutta kun uppouduin karsimisurakkaan, unohdin juomisen.

Vierailija
664/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähentäa olemista somessa ja netissä, niin vapautuu aikaa siivoukseen, karsimiseen ja raivaamiseen. Some -ja nettilakkoilua.

Vierailija
665/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus lauleskelen kun touhuan.

Vierailija
666/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan kestää oppimaan uusia tapoja? Haluisin olla todella siisti ja järjestelmällinen mutta en osaa. En tiedä miten aloittaisin. Kaikki tavarat levällään ja ei niitä edes paljoa ole. En vaan saa itseäni ylös hoitamaan näitä pieniäkään askareita kuten vaatteet pyykkikoriin jne.

En minäkään ole saanut automatisoitua siistejä tapoja vaan usein lojuu joku vaate lattialla, kaapinovi jää aukija tavarat käsistä mihin sattuu. Minulla on viiden minuutin järjestelyrutiini suunnilleen samaan aikaan päivästä. Alkuillalla kun en ole vielä väsynyt. Kerään mahdolliset astiat, roskat, vaatteet pois ja laitan tavarat paikoilleen. Päivässä ei ehdi niin paljon kertyä, että tämä rasittaisi. En vain muista, jaksa tai kiinnitä huomiota niin paljon, että tulisi tehtyä jatkuvasti. Aluksi otin aikaa kellosta, nykyisin en. Voisi myös laittaa jonkun biisin soimaan ja sen keston ajan järjestäisi vaikka yhden huoneen.

Jatkan tähän omaan viestiini vielä, että asun yksin ja hyväksyn ajoittaisen sotkun. Suhtaudun itseeni samalla myötämielisyydellä kuin voisi suhtautua lapseen. Olitpas reipas kun sait leikit korjattua. Siksi säilytysratkaisutkin ovat helppoja ja kaikki lelut eivät ole käytössä yhtä aikaa

Vierailija
667/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseen ostamiselle stoppi.

Vierailija
668/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla jotain käytännön vinkkejä tähän? On tosi vaikeeta olla ostamatta. Se on oikeesti mulle addikti ja vaikka päätän etten osta mitään niin silti mulla tulee joku vaihe päälle ja alan vaan ihailemaan tavaroita ja tilaan netistä osamaksulla!!! Tää alkaa olla jo iso ongelma. Haluun kaiken ihanan itselleni ja omaan kotiin. Tiedän että tämä tapa on väärin mut sit jossain vaiheessa shoppailuhimo ottaa vallan ja taas sitä mennään. Onko joku täällä päässyt shoppailuhimosta eroon? Älkää pliis tuomitko.

Vierailija
669/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla jotain käytännön vinkkejä tähän? On tosi vaikeeta olla ostamatta. Se on oikeesti mulle addikti ja vaikka päätän etten osta mitään niin silti mulla tulee joku vaihe päälle ja alan vaan ihailemaan tavaroita ja tilaan netistä osamaksulla!!! Tää alkaa olla jo iso ongelma. Haluun kaiken ihanan itselleni ja omaan kotiin. Tiedän että tämä tapa on väärin mut sit jossain vaiheessa shoppailuhimo ottaa vallan ja taas sitä mennään. Onko joku täällä päässyt shoppailuhimosta eroon? Älkää pliis tuomitko.

Laita tälle aiheelle oma ketju, kiitos! Tämä ketju käsittelee tavaroiden KARSIMISTA huushollista.

Vierailija
670/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, onpa ikävää, mutta tiedätkö mitä, tästä onnistuu päästä myös pois. Se vaatii harjoittelua vaan. :)

Tähän tarvitaan nyt sellaiset taikasanat kuin tajuaminen, itsekuri, lujuus, suunnanvaihto.

1. Katkaisu.

2. Tee lista mitä kaikkea omistat. Jokainen tavara ruutupaperille käsin tai wordiin kirjoitetaan.

3. Aloita karsimaan reilulla kädellä ja kanna itse kaikki ne ylimääräiset tavarat pois.

4. Älä surffaile ostopaikoissa, älä mene kirppareille, älä mene kauppoihin. Ota luuttu pesuaineineen käteen, musiikit päälle, luuttua. Pese vessaa, vessan allasta ym, ym. lattioita heti jos tekee mieli shoppailla. Ala vaikka pesemään ikkunoita isoilla vedoilla. Tee jotain fyysisiä punnerruksia (jos pystyt tekemään, että ei siis ole rajoitteita)

5. Käy läpi mikä on todellinen tarpeesi ja mille. Mitä todella oikeasti tarvitset. Jos on jokin kiva yläosa (paita), mutta siltä puuttuu alaosa niin ostat sen alaosan ja erittäin suunnitellusti!!!

6. Pidä jatkossa Exceliä mitä kaikkea ostat, paljonko rahaa on kulunut.

+ Tavoitteletko jotakin: tee vahva suunnitelma mikä on sun oikea vahva realistinen, todellinen haaveesi.

Ole kuin laiva, joka tietää reitin ja suunnan, mihin mennään. Älä ole laiva, joka vain seilaa siellä sun täällä.

-

Mä olen päässyt eroon turhasta shoppailusta. Tässä vielä muutama vinkki lisää:

Tunnista kaikki ne syyt miksi ostat. Mitä ostamisen kautta haet. Ostaminenhan tuottaa hetkeksi hyvää oloa (ainakin useimmilla).

Onko jokin mielentila, jolloin lähdet shoppailemaan?

Oletko mainonnan, kaupallisuuden "uhri"?

Mitä ostat? Tavoitteletko jotain, mitä?

-

Tästä myös voisi olla sinulle apua, ja toivottavasti olisi:

https://podtail.com/fi/podcast/kaunis-jarjestys/8-ostokayttaytyminen-ja…

-

Tsemppiä, kysy vaan lisää, jos tulee jotain mieleen. :)

Vierailija
671/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tälle aiheelle oma ketju, kiitos! Tämä ketju käsittelee tavaroiden KARSIMISTA huushollista.

Ostaminen tietyllä tavalla liittyy hyvin läheisesti karsimiseen.

Että ei tule loputon kierre: ostetaan -> karsitaan -> taas ostetaan ja taas sitten karsitaan -> loputon kehä

Vierailija
672/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, onpa ikävää, mutta tiedätkö mitä, tästä onnistuu päästä myös pois. Se vaatii harjoittelua vaan. :)

Tähän tarvitaan nyt sellaiset taikasanat kuin tajuaminen, itsekuri, lujuus, suunnanvaihto.

1. Katkaisu.

2. Tee lista mitä kaikkea omistat. Jokainen tavara ruutupaperille käsin tai wordiin kirjoitetaan.

3. Aloita karsimaan reilulla kädellä ja kanna itse kaikki ne ylimääräiset tavarat pois.

4. Älä surffaile ostopaikoissa, älä mene kirppareille, älä mene kauppoihin. Ota luuttu pesuaineineen käteen, musiikit päälle, luuttua. Pese vessaa, vessan allasta ym, ym. lattioita heti jos tekee mieli shoppailla. Ala vaikka pesemään ikkunoita isoilla vedoilla. Tee jotain fyysisiä punnerruksia (jos pystyt tekemään, että ei siis ole rajoitteita)

5. Käy läpi mikä on todellinen tarpeesi ja mille. Mitä todella oikeasti tarvitset. Jos on jokin kiva yläosa (paita), mutta siltä puuttuu alaosa niin ostat sen alaosan ja erittäin suunnitellusti!!!

+ Tavoitteletko jotakin: tee vahva suunnitelma mikä on sun oikea vahva realistinen, todellinen haaveesi.

Ole kuin laiva, joka tietää reitin ja suunnan, mihin mennään. Älä ole laiva, joka vain seilaa siellä sun täällä.

-

Tunnista kaikki ne syyt miksi ostat. Mitä ostamisen kautta haet. Ostaminenhan tuottaa hetkeksi hyvää oloa (ainakin useimmilla).

-

-

Lisäys: luin edellisiä kommentteja ton kirjoittamisen jälkeen. ^

Aloita vaikka oma ketju, jos ostamisaihe ei saa olla tässä yhteydessä....

Vierailija
673/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaminen ja lahjaksi saaminen on aiheuttanut karsimisen.

Vierailija
674/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaminen ja lahjaksi saaminen on aiheuttanut karsimisen.

Siis karsimisen tarpeen.

Vierailija
675/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen kulutusjuhla kuormittaa luontoa/maapalloa. Jospa tämän ajatteleminen saisi inspiraation aikaan? Mun on tosi vaikeaa heittää pois muistoja. Ja olen perinyt aika paljon kaikenlaista vanhemmiltani, ei niitä roskiin voi heittää. Tämän takia joudun asumaan liian isossa asunnossa ja maksan kovaa vuokraa siitä, Helsinki on kallis kaupunki. Kunpa saisin rohkeutta luopua kaappien sisällöistä. Ainakin osittain.

Hei tosi hyviä juttuja tässä! Olisipa minulla aikaa kertoa enemmän tästä aiheesta, mutta vastaan lyhyesti: sinun ei tarvitse pitää mitään perintötavaraa. Oli se miten arvokas tai tärkeä aikaisemmalle omistajalle. Sinun ei tarvitse miellyttää ketään- ole oma itsesi ja ole aito. Tarkoitan tällä sitä, että älä miellytä ketään pitämällä heidän vanhoja tavaroitaan. Jos joku loukkaantuu siitä, että luovutat perintötavaroita tai lahjoja niin hän ei aidosti välitä sinusta. Nämä perintötavarat ja lahjat ovat iskostuneet niin pahasti meidän tapoihin. Tavarat olivat vanhemmillesi tärkeitä- miksi se trakoittaa automaattisesti sitä, että sinun pitäisi nauttia niistä? Huom! Jos rakastat saamiasi tavaroita niin ehdottomasti pidät :) minulla oli edesmenneen henkilön tavaroita kodissani. Mielestäni todella epäkäytännöllisä ja jotkut jopa rumia. Pidin niitä vain siksi koska ne muistittivat ko. henkilöstä. Luulin, että rakastaisin henkilöä vähemmän, jos päästän niistä irti. Luulin että loukkaan hänen muistoa, jos päästän niistä irti. Ei rakkaus ole niissä tavaroissa! Rakkaus ja muisto on mielessä :) ihan muutama ajatus tästä aiheesta. Ap huom! Saa ehdottomasti pitää niitä tallella, jos itse haluaa.

Tämä on totta. Osa tavaroista museotasoa. Osasta tykkään mutta loput voisi pistää pois.

Kun suunnittelin muutosta ja raivausta, kuulin sisimmässäni äidin äänen joka eli niukkuudessa ja oli niin onnellinen hankkimistaan tavaroista. Tunnen syyllisyyttä. On myös paljon lahjoja, ja tuliaisia, lastenkin antamia, joiden hävittäminen tuntuu pahalta. Tämä on siis täysin tunnejuttu.

Jos äitisi on ollut todella onnellinen hankkimistaan tavaroista, ovat ne jo täyttäneet tarkoituksensa silloin. Ne toivat hänelle iloa. Sinun kannattaa vaalia elämässäsi asioita, jotka tuovat sinulle yhtä paljon iloa. Ne eivät välttämättä ole samoja asioita, kuitenkin onnellisuutesi on yhtä tärkeä asia kuin äitisikin tunteet. Tunnet ehkä syyllisyyttä, koska arvostat äitisi tunteita. Mutta tosiasiassa, uskon että hänkin toivoisi sinulle samaa onnen tunnetta, mitä itsekin on kokenut. Miten sen sitten saavutatkaan.

Vierailija
676/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkien viikaus sujuu melkein huomaamatta, kun laittaa soittaa lempparibiisit.

Vierailija
677/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaminen tietyllä tavalla liittyy hyvin läheisesti karsimiseen.

Että ei tule loputon kierre: ostetaan -> karsitaan -> taas ostetaan ja taas sitten karsitaan -> loputon kehä

No loputon kierrehän se on, se on selvä. Tuskin enää kuljet lasten vaatteissa itse vaan olet kasvanut vuosien varrella. Uskoisin, että shoppailun himo ja kulutustottumukset varmasti saisivat keskustelun aihetta tällä palstalla ihan niin kuin Aasian vaatteiden valmistajat, raaka-aineet, tekstiilien laatu ja kestävyys, logistiikka, ilmastonmuutos jne. Kuitenkin ennen pitkää jokainen tavara päätyy lajiteltuna roskikseen, kun sen elinkaari tulee täyteen, lakkaa toimimasta ja menee käyttökelvottomaksi. Tälle ketjulle asiakokonaisuudeksi on lohkaistu karsiminen isommasta kokonaisuudesta. Ymmärräthän?

Vierailija
678/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Katkaisu.

-

-

-

Kiitos erittäin paljon!! Laitoin tän tekstin omiin muistiinpanoihin puhelimeen. Mulla on kyllä yks haave joka vaati aika paljon rahaa.

Vierailija
679/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sait inspiraation ja kimmokkeen alkaa pitää kotia siistinä? Mistä kaikki alkoi?

Kaikki alkoi siitä, kun häpesin joka ikinen kerta kun ovikello soi. En käynyt lapsien kanssa missään ja olin koko ajan siivoamassa tuloksetta. Aloitin projekteja, mutta en saanut niitä koskaan suoritettua loppuun. Tunsin itseni luuseriksi ja olin varma, että minussa on jotain vikaa. Kun yritin siivoa niin luulin saavani sen tehtyä 2 päivässä. Meillä oli paljon tavaraa ja ostin sitä paljon lisää. Säilytin roskapusseja parvekkeella ja olin suoraan sanottuna katastrofi.

Tää häpeä on tuttu tunne!! Tai jos joku kaveri soittaa ja sanoo et tulee nopeesti käymään. Joudun valehtelemaan ettei tää päivä käy. Oikeesti olisin tosi ilonen jos kaveri vois tulla spontaanisti ja tavattais. Tai sit se että ei hävettäis tää huusholli. Ei kukaan varmaan edes arvostelis mut en haluis et kaveri joutuis istumaan vaatekaaoksen vieressä kun jutellaan niitä näitä.

Vierailija
680/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Katkaisu.

-

-

-

Kiitos erittäin paljon!! Laitoin tän tekstin omiin muistiinpanoihin puhelimeen. Mulla on kyllä yks haave joka vaati aika paljon rahaa.

Tosi hyvä, jos saat tästä apua. Harjoittele vaikka myöskin ulkoa noita kohtia aivoihin muistiin.

Toista, toista, toista. (verbi)

Shoppailun hetkellä kaikki vinkit ja ohjeet meinaa unohtua, tästä kokemusta.