Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Nuoret omaksuvat nykyään somesta asioita: tiktok, youtube, ig ym. Saisiko sieltä jonkun keulakuvatyypin, siisteydestä, järjestyksestä esimerkin ja mallin antajan. tubettajan, somettajan? Meillä on toiminut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siisteyttä opetetaan teinille? Olen vaatinut että lautanen tyhjennetään mahdollisista tähteistä ja tuodaan tiskikoneeseen ruokailun jälkeen. Teini ottanut oikein asiakseen vastustaa tätä ja ruokapöydällä valtavat röykkiöt hänen paikallaan. Vaadinko liikaa? Tämä on oikeastaan ainut asia mitä olen vaatinut. Oman huoneensa on saanut pitää siinä kunnossa kuin haluaa. Ja kaatopaikalta se näyttääkin. Ei siivoa edes roskia. Voinko lopettaa ruokatarjoilun hänelle? Kännykkä takavarikkoon ruokailun ajaksi ja sen saa takaisin kun astiat on viety? Kuulostaa lapselliselta kun 16 v kyseessä. Onko pakko mennä tähän.
Aloitat siitä, että teini EI saa pitää huonettaan missä kunnossa vaan. Kerran viikossa on siivouspäivä ja silloin hänen huoneensa tulee olla siisti. Muina päivinä nakitat hänelle osan yleisistä siivoushommista. Perustelut: sinä kustannat teidän elämisen, eli sinä määräät kotinne siisteystason. Ja hänen tulee osallistua sen ylläpitämiseen, koska hän asuu samassa taloudessa kanssasi. Vielä tärkeämpää on opettaa teinille vastuullisuutta. Pelkään pahoin, että pojastasi tulee ainakin naisrintamalla hylkiö, koska hän on matkalla kohti "perinteistä suomalaista miestä". Eli laiska, saamaton, ylimielinen, epäsiisti. Kukaan ei halua asua tuollaisen kanssa samassa taloudessa. Nyt voi olla jo liian myöhäistä kasvattaa pojastasi vastuullinen mies, koska hän on jo lähes aikuinen. Mutta yritä edes. Alat niin sanotusti pitämään jöötä.
Vastuullisuuden opettaminen on tärkeää.
Entä jos nuorelle ei vaan yksinkertaisesti sovi kerran viikossa siivouspäivä, vaan jokin muu tapa? Hän kapinoi entistä enemmän. Jopa minä voin pahoin kerran viikkoon siivous -ajatuksesta. Olisiko hänelle sopivampi jokin muu tapa?
Mä olen opettanut myös lapsia että kukaan nykyajan nainen/mies ei enää suostu kantamaan seurusteluystävänsä likaisia sukkia lattioilta, likaisia astioita yöpöydältä jne.
Lika-astia kommentoijalle:
Kysy nuoreltasi, millaisia ehdotuksia, ideoita hänellä olisi. Miten hän ratkaisi asian? Mikä häntä inspiroisi ja ilahduttaisi?
Nuorilla on usein todella hyviä, innovatiivisia ideoita, joita aikuiset eivät näe.
Vierailija kirjoitti:
Lika-astia kommentoijalle:
Kysy nuoreltasi, millaisia ehdotuksia, ideoita hänellä olisi. Miten hän ratkaisi asian? Mikä häntä inspiroisi ja ilahduttaisi?
Nuorilla on usein todella hyviä, innovatiivisia ideoita, joita aikuiset eivät näe.
Entä mikä tekisi sujuvaksi astioiden viennin suoraan esim. tiskipöydälle.
Ketjussa linkki minimalismi videoon, se voisi olla kiva, josta nuoretkin ehkäpä innostuisivat.
Lähesty lastasi, nuortasi kuin parhainta aarretta - sillä sitähän hän on. <3
Puhu kauniisti, pyri ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
Kaikki romu kaappeihin ja kaapinovet kiinni.Seuraavalla kerralla kun aukaisee putoaa kaikki lattialle. Asunnoissa on liian vähän säilytystilaa.
Säilytysratkaisuja pystyy joskus muokkailemaan, lisäilemään jotain, joskus jopa muuttelemaan ja vaihtelemaankin. Vuokra-asuntoihinkin pystyy, mutta toki rajoitetusti. Pohjapiirustus esille ja hahmottelemaan.
Turha, ylimääräinen pois, keskity siihen mille haluat paikan.
Ajattele mikä on mahdollista! Ei niin että mikä on mahdotonta.
Miten säilytystilasi on käytössä. Tutki ja tarkastele. Mitä kaappi sisältää, mitä missäkin kohdassa on.
Puhutte kaikki karsimisesta ja tavaroiden hävityksestä, mutta ois kiinnostava tietää mihin te ne tavarat sitten oikein hävitätte?Vaatekeräykseen? Kirppikselle? Vai mietittekö ollenkaan tavaran kierrätysarvoa, ja kaiken sullotte sekajätteeseen, joko poltettavaksi tai kaatopaikalle? Tämä asia ainakin mua itseäni ahistaa valtavasti kun puhutaan karsimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Puhutte kaikki karsimisesta ja tavaroiden hävityksestä, mutta ois kiinnostava tietää mihin te ne tavarat sitten oikein hävitätte?Vaatekeräykseen? Kirppikselle? Vai mietittekö ollenkaan tavaran kierrätysarvoa, ja kaiken sullotte sekajätteeseen, joko poltettavaksi tai kaatopaikalle? Tämä asia ainakin mua itseäni ahistaa valtavasti kun puhutaan karsimisesta.
Maailma itseasiassa hukkuu roskaan. Työskentelen vapaaehtoisena kirpparilla se määrä mitä ihmiset tuo sinne on järjetön. Kokoajan tulee uutta vaatetta ja sen menekki ei ole kovin iso. Siksi esim vaatteet kannattaa heittää roskiin ellet suoraan löydä sille uutta omistajaa joka tarvitsee vaatetta. Tai ellet voi tehdä vaatteesta jotain, esim matonkuteita tai kengän kiillotusrättejä. Roskiin heittäminen tuntuu pahalta mutta fakta on että ylimääräistä tavaraa on vain liikaa. Energiajätteeseen heittämällä se ainakin päätyy polttoon eikä esim vaatteiden kierrätyspisteen kautta kehitysmaan riesaksi . Sitten kun tavarat on karsittu pitää pyrkiä elämään niin ettei tavaraa enää kerry.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa asioita ilmaiseksi paikallisessa roskalavaryhmässä niin ne menee suoraan tarvitsijalle.
Toinen vaihtoehto antaa hyväntekeväisyys kirpparille mutta siinä on riski että osa päätyy etenkin vaatteista jonnekin kehitysmaihin.
Se mikä ei mene kiertoon tai mitä et itse voi käyttää uudelleen uudessa käyttötarkoituksessa, laita roskiin.
Kirjoista kannet irti ja sivut paperinkeräykseen
Vaatteet sekajäte, ei kannata viedä vaatteenkeräykseen vaatteita on hyvin vaikea kierrättää
Elektroniikka vie kauppaan tai jäteasemalle
Lasi ja posliini on energiajätettä pl pullot ja purkit
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä kysymys ja olen tullut itse siihen tulokseen, että itse ainakin arvostan tavaroitani ja vaatteitani liikaa. Kirppispöydän ostan kerran pariin vuoteen ja sinne vien oikeasti kunnolliset tavarat.
Muuten vanhat vaatteet ja vähänkään risat tavarat kannattaa laittaa sekajätteisiin. Jos käytte kirppiksillä niin näette miten paljon ihmiset myyvät siellä pelkkää roskaa ja toivovat sen menevän jonkun toisen riesaksi. Huonoja vaatteita ei kannata viedä vaatekeräyksiin, koska ne kuljetetaan kehitysmaihin ympäristöongelmaksi.
Sekajäte Suomessa poltetaan energiaksi ja se tuottaa lämpöä kaupunkeihin. Prosessi on puhdas ja tarkasti valvottu. Vanhat tai huonokuntoiset vaatteet siis mielummin sekajätteisiin kuin kehitysmaihin. Paras ympäristöteko on vähentää ostamista ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
ihan rennosti vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee kulahtaneisiin alusvaatteisiin, olen sen jälkeen hävittänyt mm. rumat pikkarit kun tyhjensin apuna lapsettoman sukulaisnaisen vaatekaappia. Suvun naiset nauroivat vedet silmissä naisen alusvaatteille eikä siivoamisesta meinannut tulla mitään. Nauroin minäkin, mutta silloin päätin että jos minä yllättäin kuolen, kukaan ei naura mun rumille pikkareille yms ja tein täyden hävitysoperaation. Että näin.
Siis mitä ihmettä?
Naureskelitte vedet silmissä kuolleen naisen alusvaatteille, ja sitten kotjasit oman vaatekaappisi rumista alkkareosta ettei sinulle naureta jos kuolet ja ne löydetään? Aivan sairasta.Vaikea selittää mutta sairasta tuo nyt ei lainkaan ollut kun siellä väsyneenä raivattiin ihmisen kaappeja ja alettiin kyselemään kenelle kelpaa mikäkin. No kun tuli alusvaatteiden vuoro oli täyshepuli jo päällä. Kymmenien vuosien takaisia paikattuja alusvaatteita, korsetteja ja sukkanauhoja.... meillä on suvussa aina ollut hauskaa ja tämä täti vasta ilopilleri olikin ja miesten mieleen, sen näki alusvaatteistakin.
Mutta minulle tuli siitä olo että en halua kenenkään näkevän reikäsiä pikkareitani. Se on se pointti tässä.
Elämää huokuva tarina ja varmasti sellainen ikimuistoinen raivaamiskokemus. Anteeksi mutta muakin rupeaa jo naurattamaan toi kohta alusvaatteiden vuoro.
Miesten mieleen oleva ilopilleri täti, voi että. <3
Kiitos kun jaoit tarinasi. Jotenkin pystyin eläytymään tähän hetkeen :D tätisi sai teidän kokoontumaan yhteen ja saitte vielä hauskan kokemuksen. Ei elämä ole niin vakavaa, vaikka kuolema tietenkin on surullista. Joskus jonkun kuolema saa meidät muut unohtamaan kaikki muu ja kokoontumaan, nauttimaan yhdessä ajasta.
Vaatteet vien keräyslaatikkoon, risat yleensä roskiin. Jätevaatteiden keräyslaatikko sen verran kaukana eikä mitään muuta asiaa sinne päin. Tarpeettomat käyttökelpoiset tavarat vien paikalliseen Ekocentteriin. Rikkinäiset tai huonokuntoiset sekajätteeseen tai mihin lootaan ne sit kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa asioita ilmaiseksi paikallisessa roskalavaryhmässä niin ne menee suoraan tarvitsijalle.
Toinen vaihtoehto antaa hyväntekeväisyys kirpparille mutta siinä on riski että osa päätyy etenkin vaatteista jonnekin kehitysmaihin.
Se mikä ei mene kiertoon tai mitä et itse voi käyttää uudelleen uudessa käyttötarkoituksessa, laita roskiin.
Vaatteet sekajäte, ei kannata viedä vaatteenkeräykseen vaatteita on hyvin vaikea kierrättää
Toi kirjojen laitto paperinkeräykseen kansien poiston jälkeen on varmaan paikkakuntakohtainen juttu. Meidän paikkakunnalla ohjeistetaan laittamaan kirjat sekajätteeseen, paperinkeräyslaatikkoon laitto on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Sono un italiana... quasi kirjoitti:
Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.
Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".
No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.
En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.
Minkä kokoiset kodit italialaisilla on? Meillä ongelman ydin taitaa olla se, että moni asuu liian ahtaasti ja säilytystilat ovat vajavaiset.
Suomessa hulluimmallakin minimalismilla on oltava varusteet eri vuodenaikoihin ja on pitkiä aikoja, jolloin tarvitsee sekä talvi- että kevät vaatteita vuoropäivin. Siksi eteiset ovat aina täynnä tavaraa ja jo sisääntulo sekaisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sono un italiana... quasi kirjoitti:
Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.
Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".
No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.
En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.
Minkä kokoiset kodit italialaisilla on? Meillä ongelman ydin taitaa olla se, että moni asuu liian ahtaasti ja säilytystilat ovat vajavaiset.
Suomessa hulluimmallakin minimalismilla on oltava varusteet eri vuodenaikoihin ja on pitkiä aikoja, jolloin tarvitsee sekä talvi- että kevät vaatteita vuoropäivin. Siksi eteiset ovat aina täynnä tavaraa ja jo sisääntulo sekaisen oloinen.
Minä olen tehnyt eteisen vaatenaulakon viereisestä kaapista vaihtovaatekaapin. Siellä roikkuu talvella kesätakit henkarissa ja jalkineet on alhaalla. Kesällä tietty talvitakit ja -jalkineet. Huivit pidän ylähyllyllä. Lisäksi ripustan kaappiin ne puserot ym., joita olen pitänyt, mutta jotka ei vielä tarvi pesua, vaan joita käytän vielä muinakin päivinä.
Kiertävä järjestely on toiminut tosi hyvin. Kausitamineet ovat tällä tavalla lähellä toisiaan ja helposti käyttöön otettavissa, jos ajoittain vaikka tarvii toisen vuodenajan takkia tai jalkineita, kuten varsinkin keväisin ja syksyisin tahtoo käydä. Ei tarvi hakea jostain varastosta asti jotain säilytyslaatikkoa. Takit ym. säilyvät kyllä kaapissa sellaisenaan odottamassa omaa aikaansa, eivät ala haista, eivätkä pölyynny. Myöskään käyttövaatteet eivät rypisty ja pölyty jossain tuolilla lojumassa, koska ne ovat kaapissa henkareissa.
Minulla käynnistyi roinaheittobuumi aikanaan siitä, kun jäin yksin ja jouduin muuttamaan 90 neliöstä vajaaseen 40 neliöön. Ennen oli 5 huonetta, keittiö ja sauna, lisäksi piha. Nyt parvekkeellinen yksiö. Oli todellakin pakko luopua enimmästä tavaramäärästä. Huonekaluja, tekstiilejä, esineitä ja astioita siis riitti pois annettavaksi ja heitettäväksi. Roinaa en kauheasti ole koskaan kerännyt, mutta paperiroina on aina ollut vähän ongelmani, koska tykkään kirjoittaa.
Nykyään kun asun ahtaasti, en voi olla niin, etten roinaa pois heittäisi. Muuten kävisi hassusti äkkiä ja asuisi vielä ahtaammin tosi nopealla aikataululla.
Kun kerran haksahtaa siihen, ettei roinaa ole nurkissa, tai se on ainakin minimaalista määrältään, niin ei sitä edes siedä enää isolla mittakaavalla, vaan alkaa roudata ulos ovesta, kun vastaan tulee tarpeeksi tarpeetonta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ei saa kierrätysohjeiden mukaan enää laittaa sekajätteeseen, vaan ne pitää viedä kierrätettäväksi. Kuidut käytetään uudelleen.
Aloitat siitä, että teini EI saa pitää huonettaan missä kunnossa vaan. Kerran viikossa on siivouspäivä ja silloin hänen huoneensa tulee olla siisti. Muina päivinä nakitat hänelle osan yleisistä siivoushommista. Perustelut: sinä kustannat teidän elämisen, eli sinä määräät kotinne siisteystason. Ja hänen tulee osallistua sen ylläpitämiseen, koska hän asuu samassa taloudessa kanssasi. Vielä tärkeämpää on opettaa teinille vastuullisuutta. Pelkään pahoin, että pojastasi tulee ainakin naisrintamalla hylkiö, koska hän on matkalla kohti "perinteistä suomalaista miestä". Eli laiska, saamaton, ylimielinen, epäsiisti. Kukaan ei halua asua tuollaisen kanssa samassa taloudessa. Nyt voi olla jo liian myöhäistä kasvattaa pojastasi vastuullinen mies, koska hän on jo lähes aikuinen. Mutta yritä edes. Alat niin sanotusti pitämään jöötä.