Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
681/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Näin ADHD:sta kärsivänä mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää kun joku sanoo, että pitää vaan oppia oma tapa. Esimerkiksi joku kahvikuppi olkkarissa: kyllä mä tiedän että se pitäisi ottaa mukaan kun sohvalta ylös nousen, mutta en enää sohvalta noustessani muista koko kuppia. Ja vaikka näkisin sen siinä pöydällä, mun aivot ei rekisteröi sitä asiaksi johon pitää reagoida. 40 vuotta olen tätä opetellut, mutta kun aivot ei rekisteröi, niin ne ei rekisteröi. Osaan kyllä sen kupin ottaa ja viedä pois, jos jokin saa minut herätettyä siihen että kuppi siinä on.

Siivoaminen on muutenkin ihan hirveän väsyttävää, tuon ADHD:n takia. Harhaudun aina tekemään jotakin muuta ennen kuin edellinen asia on tehty loppuun, ja päivän päätteeksi on miljoona asiaa kesken ja mitään ei ole tehty loppuun. Olen opetellut jakamaan siivottavat asiat pieniksi palasiksi; tämä hylly, sitten tuo pöytä jne. kunnes yksi huone on kokonaan siivottu. Mutta se on hirveän väsyttävää, kun joudun koko ajan keskittymään siihen että saan tämän yhden hyllyn pölyt pyyhittyä harhautumatta tekemään jotain muuta. Yksi huone, ja olen viikon aivan rättiväsynyt. Sitten viikon kuluttua sen saman huoneen saakin siivota jo uudestaan, enkä koskaan pääse niihin muihin huoneisiin siivoamaan..

Mun täytyy reagoida kaikkeen heti, koska 5 sekunnin päästä olen muuten jo unohtanut että jotakin piti tehdä. Esim. pyykkikone kun ilmoittaa olevansa valmis, mun pitää jättää kaikki mitä olen silloin tekemässä, tai muuten ne pyykit on siellä koneessa vielä 3 päivän päästä. Onneksi ei ole lapsia, olisin nekin jonnekin unohtanut ja muistanut vasta aikojen päästä..

Fakta. Mutta lääkitys auttaa uskomattomilla tavoilla itselläni, huomioni kiinnittyy paremmin kaikkeen jonka olen ennen tahtomattani sivuuttanut, mm. noihin kahvikuppeihin. Suorastaan järkyttävä kokemus, olen aina tiennyt niiden olevan siellä(täällä), mutta nyt vasta näen ne?! En uskoisi, jos en olisi itse kokenut. Auttaa myös tuohon välittömän reagoinnin pakollisuuteen, nyt pystyn kannattelemaan seuraavaa tehtävää mielessäni sen aikaa, että saan tehtyä edellisen loppuun.

Vierailija
682/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kamppaillu sotkun kanssa lapsesta lähtien. En muista mitä sillon ajattelin, häpesinkö tai ihmettelinkö. Muistan kun lapsena mun huoneesta sanottiin että se on ku kaatopaikka. Nyt oon aikuinen ja sama sotkuisuus jatkunu koko aikuisiän ja valitettavasti myöskään lapset ei oo siistejä. No miten vois olla kun ei oo opetettu ja ohjattu.. Sitä opettaa asioita mitkä on itselle tärkeitä ja siisteys ei oo niinkään ollu. Toki joskus oon sanonu että siivotaan ja sit on yhdessä raivattu ja siivottu. 

Oon hävenny ja mua on pidetty uupuneena. Äiti syyttää isääni joka siivos jälkiäni ja etten sit sen takia oppinut. Oikeasti epäilen jotain nepsy-juttuja mutta ei työterveydessä uskottu siihen. Käyn siis töissä ja olen normaali veronmaksaja, saan kyllä muita juttuja hyvin aikaan mut en aina siivousta. Myös lapsella on adhd-oireita, mut en ajattele et sen takia koti tulis aina olemaan sotkussa tai mut olis jotenkin tuomittu tähän tilanteeseen. Kyllä voin opetella uusia tapoja toimia arjessa. 

Toisaalta myös siisteys ei vaan oo supertärkeää mulle. Jos oon ollu pitkän päivän töissä nii kyllä mä pystyn ja haluan rentoutua vaikka kaikki olis kaaoksessa. Mut kyl koen että sotku, häpeä ja "pitäis siivota" ajatukset jatkuvasti vie energiaa ja elämä on mielekkäämpää ees jotakuinkin siistissä ympäristössä ja aikaa jää muuhun. Tällä hetkellä on hiukan parempi tilanne ku ennen. Helposti menee kaaokseen mut oon huomannut et saan sen nykyään siivottuakin. 

Muutama juttu mitkä itsellä toimii:

-tavaraa vähemmälle. Joskus voi tehdä poistoprojektin että kuun eka päivä lähtee yks tavara, toinen päivä kaks jne.. sukulaisille tiedoksi ettei saa ostaa kysymättä uutta tavaraa. 

-kauniit ja mieluisat sisustustavarat/tekstiilit. Vaikka näissä on huoltoa niin ehkä kodin siistinä pitäminen on helpompaa jos se näyttää hyvältä

-harkintaa osteluun. Tekemistä mikä ei tuo lisää tavaraa kotiin; leffa, urheilu tms 

-tarkat tavoitteet "roskat pois", "tiskit koneeseen" sen sijaan että "siivoa keittiö"

-ilo siististä kodista ja huomata et aikaa jää muuhunkin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sait inspiraation ja kimmokkeen alkaa pitää kotia siistinä? Mistä kaikki alkoi?

Kaikki alkoi siitä, kun häpesin joka ikinen kerta kun ovikello soi. En käynyt lapsien kanssa missään ja olin koko ajan siivoamassa tuloksetta. Aloitin projekteja, mutta en saanut niitä koskaan suoritettua loppuun. Tunsin itseni luuseriksi ja olin varma, että minussa on jotain vikaa. Kun yritin siivoa niin luulin saavani sen tehtyä 2 päivässä. Meillä oli paljon tavaraa ja ostin sitä paljon lisää. Säilytin roskapusseja parvekkeella ja olin suoraan sanottuna katastrofi.

Tää häpeä on tuttu tunne!! Tai jos joku kaveri soittaa ja sanoo et tulee nopeesti käymään. Joudun valehtelemaan ettei tää päivä käy. Oikeesti olisin tosi ilonen jos kaveri vois tulla spontaanisti ja tavattais. Tai sit se että ei hävettäis tää huusholli. Ei kukaan varmaan edes arvostelis mut en haluis et kaveri joutuis istumaan vaatekaaoksen vieressä kun jutellaan niitä näitä.

Tähän auttaa kodin selkeytys, karsiminen sekä siivoamisen pilkkominen eri päiville. Joka päiväiset tehtävät tehdään heti aamusta (varsinkin jos vieras tulossa).

sivulla 10 listaus

Ikkunoiden pesua ei ole mainittu; ikkunoita, ovia ym voi pyyhkiä aina kun tulee likaa, esim pyyhintä kostutetulla mikrokuituliinalla.

Tsemppiä!!! :)

Aloita jo tänään jostakin, 3min vaikkapa alkuunsa.

Vierailija
684/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

To do -listat.

Tästä ollaan montaa mieltä, mua se auttaa.

Vierailija
685/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvikseen ostamiselle stoppi.

Olisko sulla jotain käytännön vinkkejä tähän? On tosi vaikeeta olla ostamatta. Se on oikeesti mulle addikti ja vaikka päätän etten osta mitään niin silti mulla tulee joku vaihe päälle ja alan vaan ihailemaan tavaroita ja tilaan netistä osamaksulla!!! Tää alkaa olla jo iso ongelma. Haluun kaiken ihanan itselleni ja omaan kotiin. Tiedän että tämä tapa on väärin mut sit jossain vaiheessa shoppailuhimo ottaa vallan ja taas sitä mennään. Onko joku täällä päässyt shoppailuhimosta eroon? Älkää pliis tuomitko.

Voi ei, onpa ikävää, mutta tiedätkö mitä, tästä onnistuu päästä myös pois. Se vaatii harjoittelua vaan. :)

Tähän tarvitaan nyt sellaiset taikasanat kuin tajuaminen, itsekuri, lujuus, suunnanvaihto.

1. Katkaisu.

2. Tee lista mitä kaikkea omistat. Jokainen tavara ruutupaperille käsin tai wordiin kirjoitetaan.

3. Aloita karsimaan reilulla kädellä ja kanna itse kaikki ne ylimääräiset tavarat pois.

4. Älä surffaile ostopaikoissa, älä mene kirppareille, älä mene kauppoihin. Ota luuttu pesuaineineen käteen, musiikit päälle, luuttua. Pese vessaa, vessan allasta ym, ym. lattioita heti jos tekee mieli shoppailla. Ala vaikka pesemään ikkunoita isoilla vedoilla. Tee jotain fyysisiä punnerruksia (jos pystyt tekemään, että ei siis ole rajoitteita)

5. Käy läpi mikä on todellinen tarpeesi ja mille. Mitä todella oikeasti tarvitset. Jos on jokin kiva yläosa (paita), mutta siltä puuttuu alaosa niin ostat sen alaosan ja erittäin suunnitellusti!!!

6. Pidä jatkossa Exceliä mitä kaikkea ostat, paljonko rahaa on kulunut.

+ Tavoitteletko jotakin: tee vahva suunnitelma mikä on sun oikea vahva realistinen, todellinen haaveesi.

Ole kuin laiva, joka tietää reitin ja suunnan, mihin mennään. Älä ole laiva, joka vain seilaa siellä sun täällä.

-

Mä olen päässyt eroon turhasta shoppailusta. Tässä vielä muutama vinkki lisää:

Tunnista kaikki ne syyt miksi ostat. Mitä ostamisen kautta haet. Ostaminenhan tuottaa hetkeksi hyvää oloa (ainakin useimmilla).

Onko jokin mielentila, jolloin lähdet shoppailemaan?

Oletko mainonnan, kaupallisuuden "uhri"?

Mitä ostat? Tavoitteletko jotain, mitä?

-

Tästä myös voisi olla sinulle apua, ja toivottavasti olisi:

https://podtail.com/fi/podcast/kaunis-jarjestys/8-ostokayttaytyminen-ja…

-

Tsemppiä, kysy vaan lisää, jos tulee jotain mieleen. :)

Kiitos erittäin paljon!! Laitoin tän tekstin omiin muistiinpanoihin puhelimeen. Mulla on kyllä yks haave joka vaati aika paljon rahaa.

Tee itsellesi kartoitus nykytilasta esim kollaasin muodossa: mitä sinulla on ja mitä vielä tavoittelet (olkoon se sisustus, vaate tms tavara kollaasi), miten haave asettuu siihen.

Sisustusmuodit muuttuvat koko ajan, samoin vaatemuoti. Älypuhelimia tulee jatkuvalla syötöllä markkinoille koko ajan. jne.

Onko haave oikeasti se mitä kaipaat ja haluat tavoitella?

Vai tavoitteletko tilaa? Auttaako haave tilan saamisen haaveessa?

Vierailija
686/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan italiaisen siivousvinkin tohon jokapäiväiseen siivousohjelmaan vielä lisäksi.

Lattioiden pyyhkiminen kostealla (nihkeällä).

Vierailija
687/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

To do -listat.

Tästä ollaan montaa mieltä, mua se auttaa.

To do-listat on todella käteviä. Ne kannattaa pitää esillä ja laittaa kaikki ne pienet askeleet sinne myös. Ei esim siivoa keittiö vaan tyhjennä tiskikone, puhdista mikro, pyyhi tasot ja sit kun saa ruksailla ne pois niin tuntuu oikeesti et työ edistyy. Tai no minulle ainakin tää toimii.

Vierailija
688/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelmani siivoamisen kanssa on se, että jaksamiseni ja aikani on kortilla. Kotonani ei ole niin paha epäjärjestys kuin mikä on pölyn, lemmikkien karvojen ja joka paikasta löytyvien hiusten määrä. Minulla on sairauksia, jotka käytännössä estävät sen, että voisin siivota nopeasti ja tehokkaasti. Kaikki on hidasta ja vaatii tauottamista. Niinpä motivaatiokin siivoamiseen on melko alhainen.

Minun täytyy tasapainotella sen välillä, onko tärkeämpää siisteys vai lepo. Mielenlepoa minulla ei meinaa löytyä sotkun keskellä, mutta keholleni tekee hyvää pitkät palautumistauot ja kokonaiset makoilupäivät.. Vinkkejä siisteyden ylläpitämiseen? Minulla ei ole varaa ilmanpuhdistimeen tai siivoojaan.

Nykyään saa jo edullisesti robotti-imureita. Sitä voi pyörittää useampana päivänä viikossa, ja sitten välillä imuroida huolellisemmin.

Vierailija
689/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvikseen ostamiselle stoppi.

Olisko sulla jotain käytännön vinkkejä tähän? On tosi vaikeeta olla ostamatta. Se on oikeesti mulle addikti ja vaikka päätän etten osta mitään niin silti mulla tulee joku vaihe päälle ja alan vaan ihailemaan tavaroita ja tilaan netistä osamaksulla!!! Tää alkaa olla jo iso ongelma. Haluun kaiken ihanan itselleni ja omaan kotiin. Tiedän että tämä tapa on väärin mut sit jossain vaiheessa shoppailuhimo ottaa vallan ja taas sitä mennään. Onko joku täällä päässyt shoppailuhimosta eroon? Älkää pliis tuomitko.

Voi ei, onpa ikävää, mutta tiedätkö mitä, tästä onnistuu päästä myös pois. Se vaatii harjoittelua vaan. :)

Tähän tarvitaan nyt sellaiset taikasanat kuin tajuaminen, itsekuri, lujuus, suunnanvaihto.

1. Katkaisu.

2. Tee lista mitä kaikkea omistat. Jokainen tavara ruutupaperille käsin tai wordiin kirjoitetaan.

3. Aloita karsimaan reilulla kädellä ja kanna itse kaikki ne ylimääräiset tavarat pois.

4. Älä surffaile ostopaikoissa, älä mene kirppareille, älä mene kauppoihin. Ota luuttu pesuaineineen käteen, musiikit päälle, luuttua. Pese vessaa, vessan allasta ym, ym. lattioita heti jos tekee mieli shoppailla. Ala vaikka pesemään ikkunoita isoilla vedoilla. Tee jotain fyysisiä punnerruksia (jos pystyt tekemään, että ei siis ole rajoitteita)

5. Käy läpi mikä on todellinen tarpeesi ja mille. Mitä todella oikeasti tarvitset. Jos on jokin kiva yläosa (paita), mutta siltä puuttuu alaosa niin ostat sen alaosan ja erittäin suunnitellusti!!!

6. Pidä jatkossa Exceliä mitä kaikkea ostat, paljonko rahaa on kulunut.

+ Tavoitteletko jotakin: tee vahva suunnitelma mikä on sun oikea vahva realistinen, todellinen haaveesi.

Ole kuin laiva, joka tietää reitin ja suunnan, mihin mennään. Älä ole laiva, joka vain seilaa siellä sun täällä.

-

Mä olen päässyt eroon turhasta shoppailusta. Tässä vielä muutama vinkki lisää:

Tunnista kaikki ne syyt miksi ostat. Mitä ostamisen kautta haet. Ostaminenhan tuottaa hetkeksi hyvää oloa (ainakin useimmilla).

Onko jokin mielentila, jolloin lähdet shoppailemaan?

Oletko mainonnan, kaupallisuuden "uhri"?

Mitä ostat? Tavoitteletko jotain, mitä?

-

Tästä myös voisi olla sinulle apua, ja toivottavasti olisi:

https://podtail.com/fi/podcast/kaunis-jarjestys/8-ostokayttaytyminen-ja…

-

Tsemppiä, kysy vaan lisää, jos tulee jotain mieleen. :)

Kiitos erittäin paljon!! Laitoin tän tekstin omiin muistiinpanoihin puhelimeen. Mulla on kyllä yks haave joka vaati aika paljon rahaa.

Tosi hyvä, jos saat tästä apua. Harjoittele vaikka myöskin ulkoa noita kohtia aivoihin muistiin.

Toista, toista, toista. (verbi)

Shoppailun hetkellä kaikki vinkit ja ohjeet meinaa unohtua, tästä kokemusta.

Ite teen joskus näyteikkunaostoksia verkkokaupasta. Laitan ostonkoriin kaikkea mitä haluan (mutta en tarvii) ja lopuksi suljen välilehden. En siis oikeesti osta mitään.

Sit kun vielä muistaa muutaman asian: Happiness is not for sale on Amazon ja sen, että harvempi kuolinvuoteellaan katuu sitä,  että ei tullu ostettua enempää tavaraa.

Vierailija
690/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi musiikkivinkit on olleet tosi hyviä. Voi miten nautinkaan kun musiikit soi ja jammailen samalla. Välillä teen jotain ketjun aiheisiin liittyviä puuhia.

Vierailija
691/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan kestää oppimaan uusia tapoja? Haluisin olla todella siisti ja järjestelmällinen mutta en osaa. En tiedä miten aloittaisin. Kaikki tavarat levällään ja ei niitä edes paljoa ole. En vaan saa itseäni ylös hoitamaan näitä pieniäkään askareita kuten vaatteet pyykkikoriin jne.

En minäkään ole saanut automatisoitua siistejä tapoja vaan usein lojuu joku vaate lattialla, kaapinovi jää aukija tavarat käsistä mihin sattuu. Minulla on viiden minuutin järjestelyrutiini suunnilleen samaan aikaan päivästä. Alkuillalla kun en ole vielä väsynyt. Kerään mahdolliset astiat, roskat, vaatteet pois ja laitan tavarat paikoilleen. Päivässä ei ehdi niin paljon kertyä, että tämä rasittaisi. En vain muista, jaksa tai kiinnitä huomiota niin paljon, että tulisi tehtyä jatkuvasti. Aluksi otin aikaa kellosta, nykyisin en. Voisi myös laittaa jonkun biisin soimaan ja sen keston ajan järjestäisi vaikka yhden huoneen.

Minulla on yksi roskis jakkaran päällä, ei tarvi vetää jätevaunua aina ulos.

Vierailija
692/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen oikein sopiva linkki, vaikka artikkelin ideana onkin muuttokarsiminen.

Joku täällä kyseli myös jotain muuttoon liittyen.

http://muuttaminen.fi/turhien-tavaroiden-karsiminen/

Kohta 2: jos on menossa laajamittaista karsimista ja raivausta, niin rahan "tekeminen" ylimääräisillä tavaroilla voi osoittautua työlääksi ja aikaa vieväksi, mieti tätä tarkkaan!

Vierailija
693/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montaa mieltä tuosta, että pois ne joita ei ole käyttänyt vuoteen. Itse säilytän tiettyjä juttuja kyllä.

Vierailija
694/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elämänhalu on kateissa, ei silloin jaksa siivota. Toisaalta en kai kestäis siistiä kotia, kun päässä on paljon asioita sekaisin 😔.

Vierailija
695/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lueskelen tätä ketjua tulee sellainen tunne että en ikinä selviä mun kodin kaaoksesta(eikä ole kaaos mutta liikaa tavaraa kaapeissa ja vähän näkyvissäkin). Se lähes epätoivon tunne on murskaava kun vuodesta toiseen junnaan samassa uomassa!

Rakastan kaikkea esteettistä, ja hommailen välillä huonekasveja, vaihdan tyynynpäällisiä eri värisiksi piristääkseni kodin ilmettä ja teen jotain pikkujärjestelyjä ja vanhojen kamojen hävitystä. Mutta kovin äkkiä se taas muuttuu ilme sotkuiseksi.

Aiemmin ajattelin että lapset joo, koti voi ollakin vähän sekaisin kunhan ei liikaa. Sitten teinit, sama ajatus. Ja nyt kun jäänyt yksin ei homma yhtään parempi, päinvastoin. 🙈

Nyt olis kyllä kiva saada inspiraatio ja saattaa koti parempaan järjestykseen ja ylläpitää sitä.

Vierailija
696/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita yhdestä minuutista. Katso mitä sen aikana kykenet tekemään.

Vierailija
697/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun to do -karsimislista on suuri.

Jotain olen tehnyt jo, mutta hommaa riittää.

Välillä tulee vetää vähän happea.

On todella palkitsevaa, kun on edes jotain tehty, näkee miten homma edistyy.

Mm. keittiön kuivatarvikkeet siististi, vaatekaappi ojennuksessa, pyykkikasa selvitelty....

Lähtevien tavaroiden kasa on iso ja lisää tulee.

- Usko itseesi, usko että pikkuhiljalleenkin saa aikaan!

Vierailija
698/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun elämänhalu on kateissa, ei silloin jaksa siivota. Toisaalta en kai kestäis siistiä kotia, kun päässä on paljon asioita sekaisin 😔.

Koita ajatella niin päin että siisti, viihtyisä koti saattaa lisätä elämänhaluasi. Se tavarasotku myös lisää sitä sotkua siellä päässäsi kun koko ajan joudut näkemään ja ajattelemaan sitä, tai et löydä haluamaasi tavaraa sekaisuuden vuoksi. Kun koti on siisti niin on mielikin paljon rauhallisempi. 

Vierailija
699/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi musiikkivinkit on olleet tosi hyviä. Voi miten nautinkaan kun musiikit soi ja jammailen samalla. Välillä teen jotain ketjun aiheisiin liittyviä puuhia.

Äänikirjat ovat saaneet minusta paljon ahkeramman kotitöiden tekijän. Tänäänkin siivosin vessan spontaanisti, kun oli kirjassa jännä kohta.

Vierailija
700/2330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama laiskuus aina vaan kirjoitti:

Kun lueskelen tätä ketjua tulee sellainen tunne että en ikinä selviä mun kodin kaaoksesta(eikä ole kaaos mutta liikaa tavaraa kaapeissa ja vähän näkyvissäkin). Se lähes epätoivon tunne on murskaava kun vuodesta toiseen junnaan samassa uomassa!

Rakastan kaikkea esteettistä, ja hommailen välillä huonekasveja, vaihdan tyynynpäällisiä eri värisiksi piristääkseni kodin ilmettä ja teen jotain pikkujärjestelyjä ja vanhojen kamojen hävitystä. Mutta kovin äkkiä se taas muuttuu ilme sotkuiseksi.

Aiemmin ajattelin että lapset joo, koti voi ollakin vähän sekaisin kunhan ei liikaa. Sitten teinit, sama ajatus. Ja nyt kun jäänyt yksin ei homma yhtään parempi, päinvastoin. 🙈

Nyt olis kyllä kiva saada inspiraatio ja saattaa koti parempaan järjestykseen ja ylläpitää sitä.

Just ilmesty uusi video aiheesta.

Ei ole sotkuisia ihmisiä, on vaan huonoja tapoja, mikä tarkoittaa, että peli ei ole menetetty.

Huono tapa

nro1: Et petaa petiä aamulla. Se määrittelee päiväsi. Pedattu siisti peti innoittaa sinua pitämään muutkin paikat siistinä. Pyykkien viikkaaminen on myös kivempaa pedatulla pedillä. Siistissä kodissa tutkitusti myös nukkuu paremmin.

2. Sinulla ei ole kotiintulorutiinia. Vaatteet, kengät, laukku, avaimet jne. paikoilleen heti kotiin tullessa. Eteinen pysyy siistinä ja  kodista poistuminenkin on sujuvampaa, kun tarvittavat tavarat löytyy heti.

3. Teet impulssiostoksia. Kun ostokset saapuvat kotiin huomaat, ettet oikeesti tarvitse niitä ja ne jää pyörimään nurkkiin tarpeettomina. Ne vievät myös rahaa ja aikaa. Jos pystyt lopettamaan impulssiostokset niin paljon sotkua jää syntymättä, kun tavarat jäävät kauppaan.

4. Lasket tavarat käsistäsi pöydälle yms sen sijaan, että laittaiset ne saman tien pois esim. kaappiin. Pöydät täyttyvät näin pikkuhiljaa tavaroista.

5. Lykkäät asioiden tekemistä. Keskity yhteen asiaan kerrallaan ja hoida se saman tien loppuun asti.

A to Zen Life