Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
2141/2330 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottaaaakooo iloaaaa? Eiiiii.

Tällä lähti mm. mies (ankeuttaja) moottoripyörineen.

Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)

Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.

Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.

Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.

Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.

Munkin mielestä konmaritus on hanurista.

Luin kirjan, ja ajattelin että typerää. Konmari vaikutti ihmiseltä joka ei tee kotonaan mitään, ei esim. ole mitään harrastusvälineitä.

Mutta hänhän ilmoittikin olevansa neuroottinen kaman hamstraaja, joka hukkui rojuihinsa.

Konmaritus oli lyhyt ja jo ohitettu villitys. Kuulin kyllikseni juttuja marittajista, jotka olivat karsineet "iloa tuottamattomat" vaatteet vaikka.

No sitten tuli talvi, eikä ollutkaan takkia. Se ei ollut tuottanut iloa joten se oli heitetty pois! Ei muuta kuin kauppaan ostamaan uusi kun palelsi.

Dsiisus mihin hölmöilyihin ihmiset lankeavatkin!

Mulla on edelleen konmari kirja kirjahyllyssä. Nimenomaan se, että laittaa aina yhteen pinoon kaikki sakset, kengät, laukut, lippikset todellakin avasi silmät. Oon tehnyt konmarin 3 krt ja koti on pysynyt sen jälkeen ojennuksessa. Nykyään kaikki lippikset ovat yhdessä paikassa, käsilaukut yhdessä, toisessa matkoille otettavat, mutta myös reput.

Vaikka koti olisi kuinka sotkuinen, tiedän missä on jokaisen paikka.

Konmarissa myös käsiteltiin se, että tuottaako iloa. Kyllä minä tiedän jossain vaiheessa tulee talvi ja talvitakki on hyvä olla olemassa

Monesti kyllä nettikeskusteluissa konmari ymmärretään väärin joko tahattomasti tai tahallisesti. Konmarista on tullut vähän kuin synonyymi kaikenlaiselle karsimiselle, vaikka järjestelyfilosofiana se ainakin minun mielestäni on varsin lavea. Se ei ohjaa minimalismiin (tätä luuloa varsinkin tulee usein vastaan keskusteluissa), vaan antaa aika vapaat kädet tavaramäärien suhteen. Se netflix-sarjan eka kausi osoittaa sen aika hyvin. Monella osallistujalla jäi kotiin vielä aika paljon tavaraa marituksen jälkeenkin. Jokainen koti näytti marituksen jälkeen edelleen tavalliselta kodilta.

Olen aina hieman ihmetellyt, miten kapeasti ihmiset tulkitset "ilon tuottamisen". Itselleni oli alusta asti selvää, että ilon tuottamisen muotoja on useita. Esimerkiksi ketjun aiheeseen liittyen: toimivat siivousvälineet tuovat tyytyväisyyttä arkeen, kun siistiminen sujuu helposti ja nopeasti. Itselleni siivoaminen ei ole suosikkikotityö nro 1, joten haluan hoitaa sen helposti ja nopeasti.

Minä todellakin otin ilon irti konmarista. Pussilakanoita oli lopuksi iäksi, matkalaukkuja jne.

Oli kiva lukea vanhoja kirjeitä ja heittää ne sitten roskiin jne jne.

Kirjan säilytin

Vierailija
2142/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kamppaile sillä annan kaiken vain olla ja kasaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aion käydä eteisen kaapin kimppuun... Sinne on sullottu mm. purkamattomia muuttolaatikoita, joulukoristeita, kenkiä, talvivaatteita ym. Muutimme jonkin aikaa sitten, ja jotta saatiin edes asuintilat käyttökelpoisiksi kaiken kiireen keskellä, niin osa kamppeista sitten tietysti sullottiin kaappiin! Mutta varastoon ei vielä viety kuin matkalaukut, joten ihan katastrofi ei tilanne ole :) Muuton yhteydessä myös kierrätettiin tavaraa aika paljon pois.

Vierailija
2144/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään aion käydä eteisen kaapin kimppuun... Sinne on sullottu mm. purkamattomia muuttolaatikoita, joulukoristeita, kenkiä, talvivaatteita ym. Muutimme jonkin aikaa sitten, ja jotta saatiin edes asuintilat käyttökelpoisiksi kaiken kiireen keskellä, niin osa kamppeista sitten tietysti sullottiin kaappiin! Mutta varastoon ei vielä viety kuin matkalaukut, joten ihan katastrofi ei tilanne ole :) Muuton yhteydessä myös kierrätettiin tavaraa aika paljon pois.

Tsemppiä projektiin! Täytyypä itsekin käydä eräiden laatikoiden kimppuun.

Vierailija
2145/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Tuon kirjoitettuani siivosin reilun tunnin verran. Hommaa jäi vielä, nyt olen tauolla. Huvittavaa muuten, että tämän ketjun aloituksen luettuani hymähtelin itsekin ohjeelle "juo vettä". No voin sanoa, että kun olin tunnin penkonut ja siivonnut pölyistä kaappia, niin kyllä janotti, ja raikas vesi helpotti heti oloa. Nyt nautiskelen raikasta olutta tosin ;) Siivouskaljat ja -pizzat on minulla tapana, siis jos siivoan ns. koko päivän (juu aion jatkaa vielä!). Tiedättekö, kyllähän muuttopäiväänkin ne kuuluvat, niin minusta sama fiilis tulee suursiivouksia tehdessä!

Vierailija
2146/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun markkina-idea ? Kyllä täytyy olla elämästä hyvin vieraantunut jos ei osaa viedä ylimääräisiä tavaroitaan ja vaatteitaan kirpputorille, kierrätykseen tai roskiin.

Vierailija
2147/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdistäydy ja siivoa. Luovu liiasta tavarasta.

Vierailija
2148/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on ongelma kun ei ole autoa niin ei voi viedä kirpparille. Ei viitsi käyttökelpoista tavaraa viedä roskiinkaan joten annan olla vaan. Toriin olen laittanut myyntiin mutta tällä hetkellä kukaan ei osta.

Vierailija
2149/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä se on vaikeaa, kun ne tavarat, joista "pitäisi" luopua, ovat sellaisia, joista ei halua luopua, ja ne, joista haluaisi, ovat sellaisia, joita tarvitsee (kuten työhön liittyvät), vaikkei haluaisi niitä säilytellä...

Vierailija
2150/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjensin ja pesin 2 pakastinta. Toinen sisällä oleva jääkaapin vierus"siipi" ja toinen arkkupakastin varastossa.

Siirsin arkusta sisälle vanhempia marjoja käyttöön ja löysin epämääräisiä ruokajämiä.

Arkkupakastimen sulatus ja pesu on suunnilleen kauhein siivousjuttu mitä tiedän. Vatsa lytyssä yrität ylettää ja sitten käy särkemään päätä. Mutta nyt on hyvä mieli.

Ehkä tämä hehkutus ei sovi ketjuun kun kyse ruuasta.

2151/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että olet saanut 1 vuoden ajan pitänyt kotisi siistinä.Itse olen nyt 1 vuoden ajan pitänyt kodin siistimiskampanjaa toisen tyttäreni muutettua kotoa. Tässä.minun vinkkini: 1.vaatehuoneista ja vaatekomeroista turhat vaatteet uffin tms. Boxiin /2.Lundia hyllyjä,jotka kestävät 1000 kg painon (hyllyn sisällä terästä) ovat oiva säilytysratkaisu ja helpot koota.Niitä saa edullisesti nettikirppiksistä .kotiinkuljetuksella.Niissä voi säilyttää.muutakin kuin kirjoja. /3..Perheen arvokirjat olem.laittanut säilöön isoihin pajuarkkuihin,jotka olen ostanut netistä./4. Koreja,,,koreja,,koreja...

säilytykseen /5. Siivooja siivoaa 1 x kk /6. Naulakoita paljon /7. Turhat astiat ym roina kierrätykseen /8.Matot pois lattialta /9. Kengät jätetään eteiseen /10. Jääkaappi ja pakastin erikseen-aleruuat pakastineen.t äiti,isä,aikuinen tytär+miesystävänsä talous

Vierailija
2152/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on tyhmä ketju! Mode vois poistaa tän!

Vierailija
2153/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun ansiosta olen huomannut olevani melkoinen hamsteri. Kuiva-ainekaappi oli täynnä annospikapuuroja, niitä olen nyt syönyt evääksi töissä ja kaappi siivoutuu samalla.

Miljoonahylly kerrallaan tämä talo siivoutuu. Päätin, etten hommaa yhtään uutta säilytyskalustetta, ennen kuin turhuuksia on saatu eteenpäin. Koulujen alku oli oiva tilaisuus jälleen hävittää lasten kaapista rikkinäiset vaatteet roskiin ja pienet joko uffille tai tuttaville tarpeeseen.

Vierailija
2154/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?

Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. Itse en käyttänyt ketään apuna fyysisesti. Luin paljon kirjoja ja kuuntelin aiheesta esim. Youtubesta. Olen itse elävä esimerkki siitä, että pystyt siihen itse! Tärkein asia on, että opit uusia tapoja, kun puhutaan kodin siisteydestä.

Tämän kun kaikki tajuaisivat, että itse täytyy olla mukana. Joku muu voi kyllä auttaa siivoamisessa, esim. pestä hyllyn, laatikon tms kun itse käy tavarat läpi.

Mutta moni sotkuisesti elävä haluaa vain että joku muu siirtelee tavarat paikasta toiseen ja siivoaa yms., eikä itse osallistu mihinkään. Ja se, että itse käy tavarat läpi, karsii turhat pois, jaottelee tavarat säästettäviin ja ei säästettäviin ja keksii säästettäville omat paikat, on nimenomaan se kaikista olennaisin asia. Että itse osallistuu tavaroiden läpikäymiseen että näkee mitä kaikkea omistaa ja mihin ne sijoittaa.

Ei hyödytä mitään, että joku muu vain siirtelee tavaraa sinne tänne, kun ne pitäisi nimenomaan käydä läpi ja laittaa paikoilleen.

Vierailija
2155/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Tuon kirjoitettuani siivosin reilun tunnin verran. Hommaa jäi vielä, nyt olen tauolla. Huvittavaa muuten, että tämän ketjun aloituksen luettuani hymähtelin itsekin ohjeelle "juo vettä". No voin sanoa, että kun olin tunnin penkonut ja siivonnut pölyistä kaappia, niin kyllä janotti, ja raikas vesi helpotti heti oloa. Nyt nautiskelen raikasta olutta tosin ;) Siivouskaljat ja -pizzat on minulla tapana, siis jos siivoan ns. koko päivän (juu aion jatkaa vielä!). Tiedättekö, kyllähän muuttopäiväänkin ne kuuluvat, niin minusta sama fiilis tulee suursiivouksia tehdessä!

Mä joskus teen niin kun alan suursiivoamaan että ostan pullon valkoviiniä ja pari olutta. Samalla kun siivoan, kuuntelen kuulokkeista musiikkia ja heilutan luuttua sekä nautin viiniä. Mukavasti menee päivä, sen jälkeen lämmitän saunan jonka jälkeen juon oluset. Sitten voikin illan katsella elokuvia ja löhötä sängyssä. 

Vierailija
2156/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain taloni siistiksi ja viihtyisäksi kun viskasin pihalle kolmen lapsen yh naisen,jonka kanssa erehdyin olemaan yhdessä noin kaksi vuotta.

Onneksi virheistään oppii ja osaa tehdä parempia valintoja.

Nykyään olen normaalin naisen kanssa joka käy työssä,osaa olla sisäsiisti ja huolehtii jopa itsestäänkin.

Vierailija
2157/2330 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen teitä jotka ette osaa pitää kotianne siistinä 😳

Vierailija
2158/2330 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoillessa on tullut vastaan muutamia joulukoristeita, joita on tungettu vääriin paikkoihin. Normaalisti olisin tunkenut ne vain takaisin, mutta ketjun innoittamana hain joulukoristelaatikon varastosta. Seuraavaksi seulon sen läpi ja laitan löytyneet koristeet sinne myös. Voi olla, että tarvitsen isomman laatikon, ellei koristeissa ole jotain rikki mennyttä ja pois heitettävää. Alkuviikosta on tarkoitus käydä ostamassa säilytyslaatikoita muutenkin, joten tarvittaessa ostan koristeillekin uuden. Nykyinen on pahvilaatikko muutenkin, ja tuntuu vähän riskiltä säilyttää sellaista kerrostalon varastotiloissa mahdollisten tuholaisten takia.

Vierailija
2159/2330 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat vaan odotella ap:n tuloa tai sitten lempeitä viisaita vastauksia joko häneltä tai meiltä muilta :)

Vierailija
2160/2330 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele ihan rauhassa.

Kyllä sitä varmaan sinussakin riittää muille ihmeteltävää