Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illan vinkki:
jos uuvuttaa, niin lepää. Ajattele ja katsele jotain ihan muuta välillä.
Mutta, älä luovuta. Huomenna on taas uusi päivä, aurinko aika suurella todennäköisyydellä nousee huomennakin.
Hiljaa hyvä tulee.
Tää on niin ihanasti ja armeliaasti sanottu että tuli itku. Varmaan just siksi, että erinäisistä syistä en jaksa nyt.
Ensimmäisenä olen itse moittimassa itseäni.
Miksi? Jos ihminen ei anna armoa itselleen, ei hän sitä varmaan helposti anna muillekaan.
Mun mielestä toiselle ihmiselle on helpompi olla armollinen, kuin omalle itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottaaaakooo iloaaaa? Eiiiii.
Tällä lähti mm. mies (ankeuttaja) moottoripyörineen.
Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)
Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.
Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.
Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.
Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.
Munkin mielestä konmaritus on hanurista.
Luin kirjan, ja ajattelin että typerää. Konmari vaikutti ihmiseltä joka ei tee kotonaan mitään, ei esim. ole mitään harrastusvälineitä.
Mutta hänhän ilmoittikin olevansa neuroottinen kaman hamstraaja, joka hukkui rojuihinsa.Konmaritus oli lyhyt ja jo ohitettu villitys. Kuulin kyllikseni juttuja marittajista, jotka olivat karsineet "iloa tuottamattomat" vaatteet vaikka.
No sitten tuli talvi, eikä ollutkaan takkia. Se ei ollut tuottanut iloa joten se oli heitetty pois! Ei muuta kuin kauppaan ostamaan uusi kun palelsi.Dsiisus mihin hölmöilyihin ihmiset lankeavatkin!
Kyllä mulle talvitakki tuottaa välillisesti iloa talvella, kun ei tule kylmä. Ei se itse takki niinkään siinä hetkessä, kun vaatteita käy läpi, mutta asioita voi ajatella pitkäjänteisemminkin.
Raivasin tänään kaappeja ja sain jaettua tavaraa pois FB:n ilmaisryhmän kautta. Meni oikeasti tarvitseville, kuten ukrainalaisille ja opiskelijoille. On hyvä mieli ja taas kaapeissa vähän väljempää. :)
Moikka kaikille taas vähään aikaan! Sinä, joka kamppailet tämän ongelman kanssa: onko sinulla vaikea aloittaa? Tuntuuko kotitehtävät liian raskailta? Oletko menettänyt toivon itseesi? Saatko välillä motivaatiota kasvatettua kunnes into jossain vaiheessa lopahtaa? Mietin tänään sellaista kun siivoustrauma. Sinulla on ehkä huonoja muistoja siivoamisesta yleisesti. Se tuntuu vain raskaalta tehtävältä, johon et halua tarttua. Usein siivoamiseen ja varsinkin tavaroiden karsimiseen liittyy niin paljon tunteita, että se voi olla vaan liian raskasta. Haluan muistuttaa pienien tekojen voimasta. Miten saat kasvatettua itseluottamusta, jotta saisit tämän projektin maaliin asti? Uskon, että itseluottamus kasvaa sillä, kun pitää kiinni omista lupauksistaan. Voisit luvata itsellesi vaikka hoitaa 3 asiaa joka päivä ja pidä lupauksistasi kiinni. Esimerkiksi: tänään petaan sängyn, karsin 15 minuuttia ja pyyhin pölyt yhdestä huoneesta. Sillä ei ole merkitystä, miten isoja nämä tehtävät ovat. Tärkeintä on pitää kiinni omasta lupauksestasi. Kokeile tätä 1 viikko ja tulet hämmästymään! Motivaation tunne ei ole pysyvää, joten älä enää odota sitä :) nyt vaan teet, oli tehtävä miten pieni tahansa! Kerrothan mitä mieltä olet tästä ja voisiko se toimia :) super paljon voimia kaikille !
Terv. Ap
Tähänkin pätee kotona sääntö: vie mennessä, tuo tullessa, Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Moikka kaikille taas vähään aikaan! Sinä, joka kamppailet tämän ongelman kanssa: onko sinulla vaikea aloittaa? Tuntuuko kotitehtävät liian raskailta? Oletko menettänyt toivon itseesi? Saatko välillä motivaatiota kasvatettua kunnes into jossain vaiheessa lopahtaa? Mietin tänään sellaista kun siivoustrauma. Sinulla on ehkä huonoja muistoja siivoamisesta yleisesti. Se tuntuu vain raskaalta tehtävältä, johon et halua tarttua. Usein siivoamiseen ja varsinkin tavaroiden karsimiseen liittyy niin paljon tunteita, että se voi olla vaan liian raskasta. Haluan muistuttaa pienien tekojen voimasta. Miten saat kasvatettua itseluottamusta, jotta saisit tämän projektin maaliin asti? Uskon, että itseluottamus kasvaa sillä, kun pitää kiinni omista lupauksistaan. Voisit luvata itsellesi vaikka hoitaa 3 asiaa joka päivä ja pidä lupauksistasi kiinni. Esimerkiksi: tänään petaan sängyn, karsin 15 minuuttia ja pyyhin pölyt yhdestä huoneesta. Sillä ei ole merkitystä, miten isoja nämä tehtävät ovat. Tärkeintä on pitää kiinni omasta lupauksestasi. Kokeile tätä 1 viikko ja tulet hämmästymään! Motivaation tunne ei ole pysyvää, joten älä enää odota sitä :) nyt vaan teet, oli tehtävä miten pieni tahansa! Kerrothan mitä mieltä olet tästä ja voisiko se toimia :) super paljon voimia kaikille !
Terv. Ap
Hyviä vinkkejä mun koti on vaan niin kaaoksessa et tässä tulee kestää tovin :(
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä mun koti on vaan niin kaaoksessa et tässä tulee kestää tovin :(
Minulla sama juttu, mutta aloita mun kanssa tänään! T. kohtalotoveri, joka juuri löysi tiensä tähän tsemppiketjuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ApHyviä vinkkejä mun koti on vaan niin kaaoksessa et tässä tulee kestää tovin :(
Pikkuhiljaa, hyvin hiljalleen - niin sillä pääsee pitkälle. Tsemppiä!
Mulla on tää siivoustrauma! Joko ei kotona siivottu tai sit raivosiivous pari päivää ennen vieraiden saapumista, jouluna, kesälomalla ymym. ei kukaan oikein edes puhunut siitä tai opettanut mua mitenkään. en muista koskaan siivonneeni jos ei ollut ihan pakko. Nyt pitäis ite aikuisiällä oppia elämään siististi.
Hävettää tietenkin mut on niin paljon kaikkea muuta tekemistä niin sit saa kärsiä sotkusessa kodissa. Kotihäpeä on kyl harmillinen juttu
Kun olin vielä appivanhempien kanssa tekemisissä, käytiin heillä max 2 krt vuodessa. Mies häipyi ystävien luo, tämä oli sovittu ennalta. Oven vieressä oli kylppäri. Aloin sitä siivoamaan. Pari säkillistä roskaa, pesuaineet vaikuttamaan, pyykinpesukone päälle. Sitten keittiöön, pari tai parikymmentä jätesäkillostä roskaa, tiskikoneen tehopesu oli jo valmis . Sitten lataan tiskejä , pyykkejä välillä, kuuraan hyllyjä jne.
Saatiin miehen veljen huone käyttöön vierailun ajaksi, sama juttu. 4 päivän vierailun aikana joskus tuli jopa 40 jätesäkillostä roskaa. Ne, mitkä ei mahtuneet roskikseen, vietiin parvekkeelle, jossa ne odotti, kun tultiin kylään uudestaan.
Appivanhemmat ovat sairastuneet, enää ei tarvi käydä. Poikamies saa elää sotkujen keskellä. Tätä aikaa ei ole ikävä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tää siivoustrauma! Joko ei kotona siivottu tai sit raivosiivous pari päivää ennen vieraiden saapumista, jouluna, kesälomalla ymym. ei kukaan oikein edes puhunut siitä tai opettanut mua mitenkään. en muista koskaan siivonneeni jos ei ollut ihan pakko. Nyt pitäis ite aikuisiällä oppia elämään siististi.
Hävettää tietenkin mut on niin paljon kaikkea muuta tekemistä niin sit saa kärsiä sotkusessa kodissa. Kotihäpeä on kyl harmillinen juttu
Helli itseäsi samalla kun järjestelet paikkoja pikkuhiljaa. Välillä palkitset itsesi oikein kunnolla. Kun alkaa ahdistaa, ota tauko tai jätät pari päivää sikseen. Siinä on hyvät puolensa, että olemme tapojemme orjia. Niitä tapoja kun pystyy muuttamaan.
Siivoilen tässä puolijuopon isävainaani huushollia ensimmäistä kertaa hautajaisten jälkeen. Vietin täällä kolme viikkoa isän kuoltua ja useamman viikon hänen loppuajoistaan, ja nyt täällä ei enää edes haise epämiellyttävältä. Äsken vessassa käydessäni pyyhin lavuaarin alapinnasta mustaa möhnää, jatkan sitä seuraavilla pissareissuilla kunnes saan isommat pois ja pesen sen kokonaan kuin myös seinän sen takaa.
Olin surkea siivoaja minäkin, äiti räyhäsi ja raivosiivosi ja vaikka opin teininä siivoamaan itse ettei tarvinnut kuunnella hänen räyhäämistään, niin aikuisvuosina olen sitten ollut täysin tarmoton asiassa ja tehnyt lähinnä vain ihan välttämättömän. Mutta viimeistään tämän ketjun innostamana olen löytänyt niin suurta iloa ja tyydytystä siivoamisesta, että se on nostanut itsetuntoani lähes normaaliksi.
Tämä uusi minuus kantaa niin hyvin, etten ahdistu edes täällä päänsä juoneen vanhuksen jälkiä siivotessa. Tosin isä oli aika pitkään riittävän toimintakykyinen ja järkevä, ettei täällä pulloja ja tölkkejä lukuun ottamatta ollut mitään kaaosta ja tavaramäärä oli maltillinen. Lähinnä vain likaa ja törkyä, jota hän ei nähnyt eikä enää osannut siivota. Mieli on aivan hyvä ja muistelen isää lähinnä lämmöllä.
Tänään oli hyvä päivä! Vein kirpparille lahjoituksena kymmenen kirjaa, enkä tuonut kotiin mitään, mikä ei tulisi syötyä parin päivän sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapissa samoille nimetyille paikoille aina ruokatavarat.
Kahvinkeiton yhteydessä ehtii laittamaan järjestystä jo hyvinkin. Samoin pyyhkimään hyllytasoja.
Väljimmillään jääkaappi on tietty ennen kauppareissuja.
Jääkaapista voi pyyhkiä vain yhdenkin hyllyn. Huomaa, että yksi hylly on töhryinen, siirtää sen levitteen siitä toiselle hyllylle, kastelee vähän talouspaperia ja pyyhkii hyllyn. Vain yhden hyllyn. Pidän hanan vieressä suihkepullossa laimennettua tiskiainetta tällaisia mielijohteita varten, suihkaus paperiin, eikä tarvitse hakea mitään rättejä, eikä ryhtyä mihinkään puuhaan
Yritän yleensäkin poistaa tarpeen ryhtymiselle, koska se on minulle vaikein. Joka vessassa on näitä valmiita siivouspyyhkeitä käden ulottuvilla. Kun näkee altaassa hammastahnaa, ojentaa käden ja vetää yhden pyyhkeen pussista, ja pyyhkäisee töhryn pois. Samalla pyöräyttää koko altaan samalla liikkeellä. Ei tarvetta erikseen ryhtyä vessan pesuun jonain tiettynä päivänä.Ja luonto kiittää?
Perusta näille asioille eri ketju, kiitos.
Perustetaanko kaikki nämä luontoketjut siellä toisella, varastossa odottavalla maapallolla? Vai oisko niin, että äärimmäisen vauraassa, yltäkylläisessä maassa ihmisten ois aika kauhealta arkituskaltaan kyetä myös löytämään tapoja, joill saa vaikkapa puhdasta ilman aivan turhaa resurssien tuhlaamista ja yhtä turhaa jätettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapissa samoille nimetyille paikoille aina ruokatavarat.
Kahvinkeiton yhteydessä ehtii laittamaan järjestystä jo hyvinkin. Samoin pyyhkimään hyllytasoja.
Väljimmillään jääkaappi on tietty ennen kauppareissuja.
Jääkaapista voi pyyhkiä vain yhdenkin hyllyn. Huomaa, että yksi hylly on töhryinen, siirtää sen levitteen siitä toiselle hyllylle, kastelee vähän talouspaperia ja pyyhkii hyllyn. Vain yhden hyllyn. Pidän hanan vieressä suihkepullossa laimennettua tiskiainetta tällaisia mielijohteita varten, suihkaus paperiin, eikä tarvitse hakea mitään rättejä, eikä ryhtyä mihinkään puuhaan
Yritän yleensäkin poistaa tarpeen ryhtymiselle, koska se on minulle vaikein. Joka vessassa on näitä valmiita siivouspyyhkeitä käden ulottuvilla. Kun näkee altaassa hammastahnaa, ojentaa käden ja vetää yhden pyyhkeen pussista, ja pyyhkäisee töhryn pois. Samalla pyöräyttää koko altaan samalla liikkeellä. Ei tarvetta erikseen ryhtyä vessan pesuun jonain tiettynä päivänä.Ja luonto kiittää?
Perusta näille asioille eri ketju, kiitos.
Perustetaanko kaikki nämä luontoketjut siellä toisella, varastossa odottavalla maapallolla? Vai oisko niin, että äärimmäisen vauraassa, yltäkylläisessä maassa ihmisten ois aika kauhealta arkituskaltaan kyetä myös löytämään tapoja, joill saa vaikkapa puhdasta ilman aivan turhaa resurssien tuhlaamista ja yhtä turhaa jätettä?
Ehkä ylipäätään sellanen saarnaaminen on todella turhauttavaa, koska sit pitäis jokaista liikettä seurata. Me ei olla täydellisiä ja voidaan tietysti jokainen miettiä sitä ekologista vaihtoehtoa. Mut tän ketjun tarkotus on just omien mahdollisuuksien mukaan saada koti kuntoon. Se, että ostaa muutaman säilytyslaatikon ei pilaa maailmaa. Kai sen verran ymmärrät?? Suomi on kyl erittäin tietonen ilmastonmuutoksesta verrattuna muuhun maailmaan. Me tehdään niin paljon kun pystytään mut se et joku tarttuu aina siihen vastuullisuuteen kun mainitaan joku tavara niin ei me silleen tätä maailmaa pelasteta :D
Mä olen, ainakkn 5 krt luettuani ketjua, tehnyt jotain sen jälkeen.
Mm olen innostunut käymään jotain läpi ja nyt on 2 Ikean kassillista kirppistavaraa koossa ja kirppispöytä varattuna.
Aamulla loppui suihkugeeli ja olin jo aikaisemmin päättänyt käytän yhden jämän pois, vaikka en siitä ihan tykkääkään, kuin ostaisin uuden lempituoksuni uudestaan.
Olen myös huomannut tämän ketjun vaikuttaneen positiivisesti niihin pieniin juttuihin. Olen alkanut lajittelemaan paremmin ja tiskaan nykyään joka päivä. En muista tehneeni sitä koskaan aikasemmin. Olen laittanut postilukkuun ei manoksia kiitos. Sekin vähentää sotkua ja myöskin ostohaluja. Olen saanut eteisen aika kivaan kuntoon ja olen ajatellut syyskuun haasteeksi saada vihdoin ja viimein vaatekaapin kokonaan järjestettyä. Olis 30 päivää ja ajattelin 10min - 1 h edistää sitä päivässä. Se on niin raskas urakka koska vaatteita on niin paljon ja se olis sellanen asia joka tekis mut todella onnelliseks jos olis siisti. En uskalla ottaa mitään muuta projektia siihen koska tunnen itseni. Tsemppiä kaikille!!
Itse olen tullut siihen lopputulokseen että homma ei toimi, jos ei siivoa tai järjestele ja karsi koko ajan, siis arjessa mukana nämä asiat joka pv.
Tarkoitan siis että jos siivous, roskat, pyykit ja järjestely on asioita, joita tekee vain kerran viikossa, niin varmasti on kaaos jo kahden päivän jäljeen.
Mutta jos tekee joka pv jotain sen mukaan mikä on tarpeen, niin homma pysyy hallussa koko ajan.
Astiat pestään kun kone täyttyy, sama pyykeillä. Jos näen jossain ylim likaa tai roskaa, siivoan heti pois. Vessat pidän joka pv siistinä ja siivoilen tarpeen mukaan niitäkin.
Joku ajattelee nyt, että hänellä ei ole aikaa "siivota" kokoaikaa, mutta ei tälläinen todellakaan vie aikaa, kun teen asioita käydessäni jossain huoneessa muulla asioilla, siis ohimennen.
Esim. kun käyn vessassa, siivoan sitä samalla, kun teen ruokaa, siivoan keittiötä samalla jne.
Eli se on jatkuvasti vähän kaikessa mukana että sitä mukaa kun sotketaan, myös siivotaan.
Näin meillä ja se toimii.
Jotkut sanoo, että heillä joko on a) siistiä (siivouksen jälkeen kerta vkossa) tai b) sotkuista (kaikki muu aika).
En ymmärrä miksi tuo siivous pitää tehdä yhdellä rutistuksella kerralla kun ei ne sotkutkaan ole yhdellä kerralla syntyneet.
Hommat arkeen mukaan, niin ne ei kasaudu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tullut siihen lopputulokseen että homma ei toimi, jos ei siivoa tai järjestele ja karsi koko ajan, siis arjessa mukana nämä asiat joka pv.
Tarkoitan siis että jos siivous, roskat, pyykit ja järjestely on asioita, joita tekee vain kerran viikossa, niin varmasti on kaaos jo kahden päivän jäljeen.
Mutta jos tekee joka pv jotain sen mukaan mikä on tarpeen, niin homma pysyy hallussa koko ajan.
Astiat pestään kun kone täyttyy, sama pyykeillä. Jos näen jossain ylim likaa tai roskaa, siivoan heti pois. Vessat pidän joka pv siistinä ja siivoilen tarpeen mukaan niitäkin.
Joku ajattelee nyt, että hänellä ei ole aikaa "siivota" kokoaikaa, mutta ei tälläinen todellakaan vie aikaa, kun teen asioita käydessäni jossain huoneessa muulla asioilla, siis ohimennen.
Esim. kun käyn vessassa, siivoan sitä samalla, kun teen ruokaa, siivoan keittiötä samalla jne.Eli se on jatkuvasti vähän kaikessa mukana että sitä mukaa kun sotketaan, myös siivotaan.
Näin meillä ja se toimii.
Jotkut sanoo, että heillä joko on a) siistiä (siivouksen jälkeen kerta vkossa) tai b) sotkuista (kaikki muu aika).
En ymmärrä miksi tuo siivous pitää tehdä yhdellä rutistuksella kerralla kun ei ne sotkutkaan ole yhdellä kerralla syntyneet.
Hommat arkeen mukaan, niin ne ei kasaudu.
Kodin ylläpito on ihan joka päiväistä elämää, eikä mikään pakkopulla. Minun kotini on sellainen millaisena sitä haluan itse ylläpitää.
Jollen halua elää siivottomasti, niin en elä.
En pyyhi pölyjä kerran viikossa vaan silloin kun huomaan, että kappas tuossa on pölyä kertynyt, pyyhkäisen sen vaikka samantein.
Itselle koti on oikeasti se tärkein paikka maailmassa minulle ja perheelleni ja kyllä siisteys vaatii siivoamista, sen ei pitäisi olla kenellekään yllätys.
En harrasta joulu tai kevät siivouksia koska en ymmärrä miksi juuri tuolloin pitäisi siivota ja muulloin sitten ei vai?
Ei tarvita mitään suursiivouksia koskaan jos pitää jatkuvasti paikat siisteinä, sen mukaan mitä ne likaantuu.
Ei se ole mitään rakettitiedettä.
Kertokaas vinkkejä kodinhoitoon ja siivoamiseen, kun istuu pyörätuolissa? Miten saan pidettyä kämpän siistinä ja tehtyä ruokaa jne kun ylettyminen on rajattua ja kaikki on todella hidasta, mitä tekeekin? Kotiin on tullut paljon uutta tavaraa vammautumisen myötä, mikä vie paljon tilaa ja toisaalta kaikki tärkeät jutut pitäisi olla kädenulottuvilla. Miten mä saan järjestystä arkeen?
Ei se ole osaamisesta kiinni, vaan monesti ihan käytännön ongelmista, kuten autottomuudesta. Miten raahaat isompaa pussia/tavaraa/huonekalua yhtään mihinkään ilman autoa?
Ei sinne taloyhtiön jätekatokseenkaan niitä voi jättää, toisin kuin jotkut näköjään luulevat.