Vauvojen mielenterveyden ongelmat
JOPA 1015 prosentilla vauvoista on mielenterveysongelmia ja myös vauvat voivat masentua, sanoo lastenpsykiatri Riikka Riihonen.
Kommentit (102)
Höpöhöpö. Nykyajan lokerointi ja mustavalkoinen ajattelutapa tätä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun tiedät paremmin kuin lastenpsykiatri.
Eli vauvoillekkin jo annetaan aivokemioita turruttavia nappeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan puhdasta maalaisjärkeäkin voi välillä käyttää, eikä aina uskoa yksittäiseen lääkäriin, joka lokeroi ihmiset kirjojen perusteella.
Anna vauvalle ssri lääkitys ja kehoita lenkkeilemään.
Äidit (ja isät) tuijottaa liikaa puhelimen näyttöä, sen sijaan että olisivat vuorovaikutuksessa vauvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan puhdasta maalaisjärkeäkin voi välillä käyttää, eikä aina uskoa yksittäiseen lääkäriin, joka lokeroi ihmiset kirjojen perusteella.
Ei ole yksittäinen lääkäri vaan ylipäätään lastenpsykiatrinen tutkimustieto kertoo kyllä vauvojen masennuksesta.
Tai noh, mitäpä järkeä on kertoa faktoja, kun oma luulo on tärkeämpi lähde mielipiteille näköjään.
Minulla oli lapsena noi kaikki oireet ja vanhempani ovat sanoneet minulle, että olin todella vaikea lapsi.
T: Vaikeasti masentunut. N21
On kyllä mielenkiintoista, että miten tuo erotetaan fyysistä vaivoista. Tuossakin sanottiin että on vaikeaa erottaa allergia ym. oireista.
Meillä kai tytär olisi tuon mukaan ollut masentunut vauva. Itse ajattelin vaan, että oli sellainen temperamentti. Itse olin samanlainen ollut vauvana ja lapsena. Kumpikaan ei ole myöhemmin kärsinyt masennuksesta, mutta kyllä sen haastavan temperamentin sopeuttamiseen muiden kanssa elämiseen, kouluun ja työhön on toki tarvinnut tehdä työtä.
Olen nähnyt masentuneen vauvan. Erottaa kyllä fyysistä oireista.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan masennus johtuu aina häntä hoitavasta. Masentunut äiti useimmiten. Äiti hoitaa mekaanisesti ottamatta kontaktia. Vauva ei itke, koska siitä ei ole hyötyä. Vauva ei katso hoitajaa ja on apaattinen. Ei tietenkään aina juuri äiti, mutta pääasiallinen hoitaja.
Onkohan koliikki oikeasti mielenterveyshäiriö.
Ei yksi pääsky kesää tee, mutta miehen tädillä oli koliikki ja nuorena aikuisena tuli mt-syistä eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan masennus johtuu aina häntä hoitavasta. Masentunut äiti useimmiten. Äiti hoitaa mekaanisesti ottamatta kontaktia. Vauva ei itke, koska siitä ei ole hyötyä. Vauva ei katso hoitajaa ja on apaattinen. Ei tietenkään aina juuri äiti, mutta pääasiallinen hoitaja.
Tuossa artikkelissa yhdeksi oireeksi kuitenkin nostettiin vauvan jatkuva itku. "Vauva on jatkuvasti itkuinen tai ärtyisä ja hän vaikuttaa tuskaiselta.". Tuo taas sopii aika moneen allergiseen. Samoin nukkumisen ja syömisen vaikeudet.
Tokko se vanhempien käytöksestä aina johtuu.
Aivokemiaa, synnynnäistä.
Vierailija kirjoitti:
Äidit (ja isät) tuijottaa liikaa puhelimen näyttöä, sen sijaan että olisivat vuorovaikutuksessa vauvan kanssa?
Meinaat että ennen älypuhelimia äidit tuijottivat vauvojaan koko ajan? "Vanhaan hyvään aikaan" tuijotettiin televisiota, sanomalehtiä ja kirjoja, tai keskityttiin juoruamaan naapurin rouvan kanssa.
Älypuhelin! Miksei sitä uskallettu taaskaan sanoa ääneen jutussa. Sama on aina kun käsitellään nuorten masennusta tai heikkoa koulumenestystä.
Kaikki vauvasta vaariin vasemmiston oikeinkasvatusleireille!
Heh, ja neuvolasta suositellaan hakevan apua, jos on kovasti itkevä vauva. Niin kuin siellä olisi resursseja alkaa syitä setvimään. Sitäpaitsi kaikki vauvathan itkee.
Terapiatakuuta odotellessa