Lähes 40 prosenttia asumistukea saavista on työssäkäyviä
Raportin mukaan ansiotuloja saavien osuus yleisen asumistuen saajista kasvoi uudistuksen jälkeen 24 prosentista 39 prosenttiin. Opiskelijat eivät ole mukana luvussa.
VTV:n mukaan entistä useampi tuensaaja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, mikäli asumistuen ehtoja kiristetään. Sosiaaliturvaa uudistettaessa tulisi VTV:n mukaan ottaa huomioon se, kuinka paljon ansiotuloja saavien toimeentuloa tuetaan asumistuella ja kuinka paljon muilla etuuksilla.
”Toimeentulotuen käyttö vähentää työnteon taloudellista kannustavuutta ja tekee työn vastaanottamisesta byrokraattista”, sanoo Pulkka.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009511052.html
Miten Orpo ( EK) voi perustella asumistuen leikkauksia työllisyysvaikutuksilla?
Kommentit (533)
Mä olen työtön ja en saa asumistukea. Kiva jos työssäkäyvät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen lastenhoitaja Helsingistä ja yh. Hekan vuoka 970 e kk ja nettopalkka 1750 e kk..Juu saan asumistukea kuten moni muukin työpaikallani mm oman ryhmäni opettaja... jos tukea leikataan en jatka näitä töitä ja on pakko jäädä työttömäksi. monista syistä en pysty nyt maaseudulle muuttamaan.
Helsingin kaupunki ei voi maksattaa muulla Suomella oman kaupunkinsa korkeita asumiskustannuksia. Kelan rahat tulevat kaikkien verorahoista, koko maasta.
Yksilötasolla on ihan sama, mitä sinä teet ja muutatko vai et, mutta näin tämä ei voi jatkua. Jos Helsinki aikoo jatkossa pitää lastenhoitajat ja lähihoitajat Helsingissä töissä, niin Helsingin pitää joko maksaa teille parempaa palkkaa tai subventoida itse Hekan vuokria ainakin Helsingin kaupungilla työssäkäyvien osalta.
Ei liity suoranaisesti Helsinkiin kaupunkina, vaan (pääasiassa ulkomaisiin) kiinteistöjä omistaviin firmoihin. Sen lisäksi Vihreä puolue ja Kokoomus ovat kusseet Hekan asukkaiden päälle nostamalla Hekan vuokrat korkeiksi. Korruptio rehottaa.
Heka on Helsingin kaupungin vuokrataloyhtiö. Kyllä ne Hekan vuokrarahat menee Helsingin kaupungille, eikä ne mene millekään ulkomaisille sijotusyhtiöille tai Vihreille tai Kokoomukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi. Häpeällistä. Nyt koko Suomi on ahneiden takia kusessa.
Asuntojen hinnat ovat korkeita vain pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, samoin vuokrat. Suurimmassa osassa maata asuminen Suomessa on edullista.
Joo, mutta joku tolkku noihin pitää saada. Jos jonkun on työn takia pakko asua kalliisti, niin työnantaja saa hoitaa subventoinnin. Eihän se nyt niinkään voi mennä, että työnantaja saa maksaa niin pientä palkkaa, joka ei riitä asumiseen, ja Kela maksaa loput.
Helsingin kaupungin työsuhdeasunnot ei ole nykyisin enää kovinkaan edullisia. Tai ymmärtääkseni niitä ensin nostettiin reippaasti ja viime syksynä puolestaan laskettiin. Itse maksoin aikanaan alle 400 euroa kantakaupungin yksiöstäni.
Vapaat työsuhdeasunnot: https://kymp-markkinointihaku.etampuuri.fi/?asumismuoto=tyosuhde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen lastenhoitaja Helsingistä ja yh. Hekan vuoka 970 e kk ja nettopalkka 1750 e kk..Juu saan asumistukea kuten moni muukin työpaikallani mm oman ryhmäni opettaja... jos tukea leikataan en jatka näitä töitä ja on pakko jäädä työttömäksi. monista syistä en pysty nyt maaseudulle muuttamaan.
Helsingin kaupunki ei voi maksattaa muulla Suomella oman kaupunkinsa korkeita asumiskustannuksia. Kelan rahat tulevat kaikkien verorahoista, koko maasta.
Yksilötasolla on ihan sama, mitä sinä teet ja muutatko vai et, mutta näin tämä ei voi jatkua. Jos Helsinki aikoo jatkossa pitää lastenhoitajat ja lähihoitajat Helsingissä töissä, niin Helsingin pitää joko maksaa teille parempaa palkkaa tai subventoida itse Hekan vuokria ainakin Helsingin kaupungilla työssäkäyvien osalta.
Asumistuessa on kuntakohtainen katto ja suurin hyväksyttävä summa riippuu paikkakunnasta ja ruokakunnan koosta. Esimerkiksi Helsingissä yhden ruokakunnan tuki on max 465,60 e, oli vuokra 600 e tai 1000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 tuttavaa jotka ovat tiukan linjan Kokoomuslaisia. Kaksi on parturi- kampaajia jotka ovat tehneet osan työstä pimeästi jo 25 vuotta... olen itsekin ollut asiakkaana ja maksaa pitää käteisenä,aika virallisen sulkenämisajan jälkeen. kolmas on rakennus/ betonialan yrittäjä joka on mm rempannut lastensa asunnot ns.firman piikkiin josta seurasi suoraan arvon nousua myytäessä. Mistäköhän tiedän? ovat lapsuuden ystäviäni kaikki 3. ..ja sitä mieltä että asumistuki poistuu ja että kaikki maksakoon oman elämisen itse. se on kumma kun se ei ulotu heihin itseensä.
olen itse yh ja asun vuokralla tukien varassa.elämä on mennyt eri tavalla kuin ystävilläni.
Juu, se on jännää, että harmaa talous on hyväksyttävää mutta vähäosaisten tukeminen ei.
näin on ja nämä kaverini vaahtoavat siitä kuinka jotkut pummit saavat tukia... kampaajakaverini tienaa usein 200-300 illassa pimeänä teki sitä jo kun oli töissä kampaamossa oli saanut omistajalta luvan. mentiin sinne takakautta ja teki muutamalle muulle värjäykset ja leikkaukset,maksettiin käteisenä ja mentiin suoraan baariin.. tästä on n 25 v aikaa. silloin sai jo n 200 e illassa. nyt toimii yrittäjänä ja sama touhu jatkuu nyt vain rohkeammin eli jo iltapäivästä alkaa tuttavien ajat joista laskuttaa pimeänä. tuntuu kornilta että ko ihminen haukkuu julkisesti esim asumistukien saajia.
voisiko joku kokoomuslainen vastata miksi on ok saada pimeitä tuloja noin ja käyttää systeemiä hyväksi kun samalla teistä on tuomittavaa saada tukea rehellisin keinoin lain mukaan? pienempiä summia minä esimerkiksi saan kun saan 140 e kk asumistukea kuin kaverini joka saa saman pimeänä tulona parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisyiki voitaisiin toki poistaa, mutta se tarkoittaisi suurtamuuttoliikennettänennen kuin vuokrien hinnat laskisivat. Halvoille alueille olisi tunkua eikä kaikille riittäisi asuntoja.
Totta on, että suurin osa näistä asumistuloista sataa porvarin ja yhdistysten laariin, mutta asuntojen halpeneminen veisi aikansa ja monelta loppuisivat rahat.
Oma lukunsa on myös omistusasunnoissa asuvat jotka saavat asumistukea.
Eikö ole kuitenkin niin, että hyvinvointia luo myös se, että on mahdollista asua ainakin suurinpiirtein siellä missä haluaa, onhan se mielenterveydellekin tärkeää.
Nyt pitäisi siis toteuttaa asumistuen poisto niin, että vuokranantajien olisi pakko hilata vuokra saman verran alas kuin asumistuki on eikä vuokran nostoja enää tehtäisi.
Ei pelkästään asumistuen saajat mutta myös asuntosijoittajat seuraavat jännityksellä mitä asumistuelle tapahtuu. Tosiasia kuitenkin on että asuntosijoittajallakin on kuluja eikä asuntosijoittamisen tuottoprosentit ole niin korkeita kuin aikaisemmin. Vuokrat eivät nouse, päinvastoin vuokria on ollut pakko laskea koska vuokra-asuntoja on jopa liikaa. Yhtiö- ja rahoitusvastikkeet ovat nousseet, lainan korot ovat nousseet ja hyviä, luotettavia vuokralaisia on vaikeampi löytää. Vuokra-asunnon remontit ovat myös kalliita ja vuokralaiset ovat entistä vaativampia. Jo nyt monet sijoittajat yrittävät päästä eroon sijoitusasunnoistaan. Rahasto- ja osakesijoittaminen koetaan tällä hetkellä paremmaksi sijoitusmuodoksi. Asuntoja on myös vaikea saada myydyksi tällä hetkellä. Niillä jotka saavat asumistukea ei ole varaa ostaa asuntoa. Jonkun käteen jää vielä mustapekka ja se voi olla myös valtio jos liian kovalla kädellä asumistukeen kajotaan.
Kaverini on ollut asuntosijoittaja. Hänelle tärkeää oli, että vuokralaisella oli asumistuki. Perusteluksi kertoo, että vähintäänkin sen verran on varmaa ja luotettavaa vuokranmaksua, kun sen hoitaa Kela. Aikaisemmin oli vuokralaiset jättäneet vuokria maksamatta niin tuo tuttu päätti, että jatkossa vuokralaisella on oltava asumistuki. Just ne vuokrasuhteen paskojat aiheuttaa tilanteita, jossa suositaan asumistukea vuokralaiselle.
Uusi laki on tulossa voimaan, että asumistuki menee suoraan vuokranantajalle jos asukas laiminlyö vuokranmaksun ja minusta se on ihan hyvä systeemi.
Jo nyt voi Kelaan ottaa yhteyttä jos vuokralainen ei maksa vuokraa 2 kuukauteen ja asumistuki siirretään maksettavaksi vuokranantajalle. Toki moni vuokrananantaja laittaa jo vuokrasopimukseen ehdoksi että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.
Helsingissä on 4000 tyhjää vuokra-asuntoa, Vantaalla 2000 ja Espoossa yli 2000.
Suomessa on eläkeläisiä miljoona kuusisataa tuhatta ja 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa.
Yrittäjiltäkin vähenevät asiakkaat, kun nuoremmat sukupolvet on palkattomassa työssä, puolisi värjää ja leikkaa hiukseni, hiukset ponnarille tai letille ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että palkat on kilpailutettu näin alas, että loppuosa pitää maksaa tukina, tässähän firmojen säästö laitetaan veronmaksajien maksettavaksi.
Vihdoinkin joku muukin fiksu palstalla.
Itse olen jankuttanut tätä yli 10 vuotta sosiaalisessa mediassa ja tähän päivään asti on suhtauduttu kuin spitaaliseen tämän ajatuksen kanssa. Aina suututaan ihan hitosti kun vaadin että ihmisille pitää maksaa sellaista palkkaa työstä että tukia ei tarvita. Tuilla elämisessä ei ole mitään normaalia eikä mikään kansantalous tule kestämään sitä suuressa mittakaavassa.
Työntekijöitäkin saadaan valtion laskuun, niin että veronmaksajat maksaa palkan. Ne on erilaisia tukimuotoja kuten palkattomia työharjoitteluja jollain tuella, palkkatukia ym. Tästä ongelmasta puhuin jo yli 10-vuotta sitten ja tuntuu, ettei ihmiset paljon puhu tästä.
Isäni jäi laman aikana työttömäksi ja silloin jo opetti minulle, että ilmaisiin töihin ei mennä koska ne vääristää työmarkkinoita ja kilpailua. Ja niinhän ne on tehnytkin, ne on mahdollistanut yli 20 vuotta palkkojen polkemista.
No mitäs muuta tää koko meidän julkinen sektori pienine palkkoineen on kuin kilpailun vääristämistä? Julkiset palvelut pyörii niin, että hoitajille maksetaan niin pientä palkkaa, että se ei riitä elämiseen, ja kompensoidaan loppu tukirahoilla. Samaan aikaan itketään, että ei ole varaa maksaa isompaa palkkaa. Ei niin varmaan ole, koska tuet vie niin ison osan verorahoista, ettei siitä riitä palkkoihin. Ja suurin osa on tottunut saamaan palvelunsa täysin tai lähes ilmaiseksi.
Tämä systeemi on pielessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi. Häpeällistä. Nyt koko Suomi on ahneiden takia kusessa.
Asuntojen hinnat ovat korkeita vain pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, samoin vuokrat. Suurimmassa osassa maata asuminen Suomessa on edullista.
Joo, mutta joku tolkku noihin pitää saada. Jos jonkun on työn takia pakko asua kalliisti, niin työnantaja saa hoitaa subventoinnin. Eihän se nyt niinkään voi mennä, että työnantaja saa maksaa niin pientä palkkaa, joka ei riitä asumiseen, ja Kela maksaa loput.
Helsingin kaupungin työsuhdeasunnot ei ole nykyisin enää kovinkaan edullisia. Tai ymmärtääkseni niitä ensin nostettiin reippaasti ja viime syksynä puolestaan laskettiin. Itse maksoin aikanaan alle 400 euroa kantakaupungin yksiöstäni.
Vapaat työsuhdeasunnot: https://kymp-markkinointihaku.etampuuri.fi/?asumismuoto=tyosuhde
eikä heillä ole perheasuntoja juuri ollenkaan. vain yksiöitä ja kaksioita. enkä muutenkaan uskaltaisi lasten kanssa muuttaa sellaiseen mitä jos sairastuu tms ei voi enää jatkaa kaupungilla työsuhteessa? sitä ei omistusasunnossa asuvat ymmärrä että me köyhätkin halutaan pysyvät kodit lasten kanssa eikä vaihtaa asuntoa jatkuvasti. esim omien lasteni lapsuudenkoti on tämä Hekan vuokra asunto. mielummin asun tässä kuitenkin yksityisellä,tämä tuntuu kodilta kun tiedän ettei yhtäkkiä ajeta pois ilman syytä.
mielestäni vuokra asumisesta tulisi puhua Suomessa enemmän. ihan kuin vuokralaisten lapsilla ei olisi oikeutta pysyvään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että palkat on kilpailutettu näin alas, että loppuosa pitää maksaa tukina, tässähän firmojen säästö laitetaan veronmaksajien maksettavaksi.
Vihdoinkin joku muukin fiksu palstalla.
Itse olen jankuttanut tätä yli 10 vuotta sosiaalisessa mediassa ja tähän päivään asti on suhtauduttu kuin spitaaliseen tämän ajatuksen kanssa. Aina suututaan ihan hitosti kun vaadin että ihmisille pitää maksaa sellaista palkkaa työstä että tukia ei tarvita. Tuilla elämisessä ei ole mitään normaalia eikä mikään kansantalous tule kestämään sitä suuressa mittakaavassa.
Työntekijöitäkin saadaan valtion laskuun, niin että veronmaksajat maksaa palkan. Ne on erilaisia tukimuotoja kuten palkattomia työharjoitteluja jollain tuella, palkkatukia ym. Tästä ongelmasta puhuin jo yli 10-vuotta sitten ja tuntuu, ettei ihmiset paljon puhu tästä.
Isäni jäi laman aikana työttömäksi ja silloin jo opetti minulle, että ilmaisiin töihin ei mennä koska ne vääristää työmarkkinoita ja kilpailua. Ja niinhän ne on tehnytkin, ne on mahdollistanut yli 20 vuotta palkkojen polkemista.
No mitäs muuta tää koko meidän julkinen sektori pienine palkkoineen on kuin kilpailun vääristämistä? Julkiset palvelut pyörii niin, että hoitajille maksetaan niin pientä palkkaa, että se ei riitä elämiseen, ja kompensoidaan loppu tukirahoilla. Samaan aikaan itketään, että ei ole varaa maksaa isompaa palkkaa. Ei niin varmaan ole, koska tuet vie niin ison osan verorahoista, ettei siitä riitä palkkoihin. Ja suurin osa on tottunut saamaan palvelunsa täysin tai lähes ilmaiseksi.
Tämä systeemi on pielessä!
Julkisella ja valtiolla toimistosihteerin palkka on 2400 brutto, yksityisella 1900 brutto.
Vierailija kirjoitti:
Ja suomalainen voi muuttaa vauraisiin Pohjoimaihin ilman mitään sählinkiä.Mikä teitä nuoria estää lähtemästä esim. Ruotsiin tienaamaan oikeata palkkaa?Kohta Suomessa on vain eläkeläisiä,julkisen puolen "raatajia", ja uus-suomalaisia.Ajatelkaa nyt miltä tulevaisuutenne Suomessa näyttää!
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin pitää puuttua ongelman juurisyihin. Asumistuen määrä ei ole se. Tutki kenen taskuihin asumistuet valuvat ja kuka hyötyy pienistä palkoista.
Muistelen, että Kelan suurimmat asumistuen saajat ovat Helsingin kaupungin asuntoyhtiö (Heka), VVO ja Sato (Kojamo). Pääkaupunkiseudulle asumistukea valui yli 0,5 miljardia euroa eli reilut 25 %:ia.
En ole edes hakenut. Vuodesta 8kk töissä, plus 2kk freelance hommia. 2kk aikana en mene edes työnhakuun enkä tukia hae edes liitolta.
Työkkäriä infonnut viimeksi 2012 kun kävin yrittäjän ammattitutkinnon suorittamassa.
Kyllä työtä keksii, jos vaikka itse.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa leikattais asumistukea niiltä jotka ei käy töissä, voisivat ihan hyvin muuttaa halvempaan asuntoon halvemmalle seudulle kun työpaikka ei pidättele tietyssä paikassa. Antaa tulea heille jotka edes yrittävät tienata elantoaan edes osa-aikatöillä ja huonolla palkalla.
Yhteiskunta patistaa mielummin työttömiä töihin. Silloin ei tarvitse asumistukea, jos on kokopäivätyö.
Onko lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia? 40% asumistuen saajista käy työssä.
Sinulla on ymmärryksessä vikaa. Nuo 40% tekevät osa-aikatöitä. Siksi he tarvitsevat asumistukea.
Minä olen kokopäivätyössä ja saan asumistukea 120 e kk. tunnen monia muitakin jotka saavat. kaikki ovat töissä päiväkodissa tai vanhusten kanssa.
Kaikkien Kela-tukien saaminen on netin myötä tehty helpoksi. Enää ei tarvitse mennä häpeilemään virkailijan luokse kasvotusten. Luulen että myös tämä on laskenut kynnystä hakea tukia eikä yrittää pärjätä mahdollisimman kauan itse.
"Kaikkien verovähennysoikeuksien saaminen on netin myötä tehty helpoksi. Enää ei tarvitse mennä häpeilemään virkailijan luokse kasvotusten verotoimistoon kun anoo omistusasunnon asuntolainan korkoihin vähennystä tai sähkötukea. Luulen että myös tämä on laskenut kynnystä hakea vähennyksiä eikä yrittää pärjätä mahdollisimman kauan itse".
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastot eivät ole julkisen talouden kannalta likvidejä varoja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuossa katsottu, kuinka moni saa asumistukea omistuskämppään lainaosuuteen?
Ei kukaan, kun se ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on suoraa tulonsiirtoa asunnonomistajille. Asumistukijärjestelmän luomisen jälkeen vuokrat ovat moninkertaistuneet, mikä olisi minusta ollut kyllä ennakoitavissa, kun asiaa miettii. Vuokrat ja asumistuet ovat vuorotellen hilanneet toisiaan ylöspäin. Ainoa ratkaisu, joka pysäyttää kehityksen, on vuokrasääntely. Jos kuntien ja Saton kaltaisten toimijoiden omistamien asuntojen vuokria pudotettaisiin reilusti, putoaisivat vapaiden markkinoiden vuokratkin automaattisesti. Ei ole oikeudenmukaista, että verorahoista maksettavat asumistuet siirtyvät pääomatuloksi asunnonomistajille. Eiväthän se sitä tukea tarvitse.
Jep.
Ja 0-koroilla vivuttaneet itselleen monta vuokraluukkua, joihin imuttaa asumistukia. Asuntosijoittajat ovat yksi tämän maan syövistä.
Aikamoinen mielipide asuntosijoittajista maan syöpänä. Asuisitko mieluummin kadulla?
Kadulla, miksi ihmeessä joutuisin kadulle? Älä valehtele, että asuntosijoittajat ovat jotain sankareita, joita ilman ihmiset olisivat kadulla, hah hah... Oletko asuntosijoittaja? Itkettikö kuulla totuus?
Totta se on, että nämä asuntosijoittajat letkuttavat tukia itselleen minkä kerkeävät. Heille ne asumistuet valuu. He ovat saaneet 0-koroilla ja veronmaksajien maksamilla asumistuilla itselleen omaisuutta, jota eivät missään nimessä olisi muuten ansainneet työnteolla. Ja lisäksi nämä syöpäläiset vääristävät asuntokantaa niin, että heidän tarpeitaan varten rakennetaan pieniä, epämukavia luukkuja sinkuille sekä perheille, joissa on neliöt minimissä ja hinnat pilvissä.
Onneksi korot ovat nousseet, niin enää ei ihan jokainen kookomusta äänestävä taksikuski pääse apajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastot eivät ole julkisen talouden kannalta likvidejä varoja.
Eläkkeitä maksetaan 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan- ja takuueläkkeet).
Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa eli 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuossa katsottu, kuinka moni saa asumistukea omistuskämppään lainaosuuteen?
Ei kukaan, kun se ei ole mahdollista.
Rahoitusvastikkeeseen saa. Tuttu eläkeläinen alkoi saamaan asumistukea omistusasunto kolmioonsa, kun taloyhtiössä tehtiin putkiremontti.
Ihan sama taho noista hyötyy. Kun Helsingin kaupungilla työssä oleva lastenhoitaja asuu Hekan asunnossa, johon hänellä ei riitä palkka, niin Helsingin kaupunki hyötyy. Maksaa itse niitä pieniä palkkoja ja kiskoo korkeita vuokria. Helsinki maksattaa Kelan tuella ne korkeat vuokrat! Helsinki maksaa hoitajille pienempiä palkkoja kuin esimerkiksi Vantaa tai kehyskunnat.