Hesarin jutussa elitistiset design-tyypit lyttää Ikean
Ilmeisesti meidän kaikkien pitäisi vaan ostaa monen tonnin käsintehtyä *ajatonta* designia, joka kestää vähintään 100 vuotta:
https://www.hs.fi/koti/art-2000009452974.html
Jännä että meillä on Ikean lasit, lamput ja työpöydät toimineet ihan moitteetta jo vuosia. Ja Ikeassa on paljon kivan näköistä kamaa. Ja myös sitä vähän kalliimpaa ja kestävämpää. Eikä mulla ole oikeasti varaa niihin monen tonnin design-juttuihin.
Mutta joo, juttu teki selväksi että mulla näemmä huono maku :D
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Ikean kirjahyllyt, lipastoja ja sohva. Hyvänä kestäneet jo useamman muuton ja vanhimmat huonekalut ovat olleen jonkun kymmenen+ vuotta käytössä. Mielellään sitä tietenkin ostaisi kotimaisesta puusta valmistettuja huonekaluja, mutta niihin ei ole varaa. Näistä perushuonekaluliikkeistä saa kaikista samaa luontoa riistäen tehtyä lastulevykamaa, sama se on mistä ostaa.
Voit tietysti valehdella itsellesi, ettei sillä ole merkitystä puu lastulevyn tulee esimerkiksi Valkovenäjältä!
Ehkä juuri sinulle ei eettisyys merkitse mitään, meille muille näillä asioilla voi olla merkitystä.
En ihan tajua näiden muutamien tyyppien raivoamista lastulevyistä ja kiinnityksistä. Eihän Ikeasta ole pakko ostaa yhtään mitäön ja tää yksi voi tosiaan näppärästi koulun puutyötaidoilla tehdä itselleen hienot kalusteet.
Ja minä voin edelleen tykätä siitä 15 v vanhasta Ikean lipastostani, joka ei ole mennyt miksikään. Ja yöpöydistä, hyllyistä ja lampuista ja ties mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Ikean kirjahyllyt, lipastoja ja sohva. Hyvänä kestäneet jo useamman muuton ja vanhimmat huonekalut ovat olleen jonkun kymmenen+ vuotta käytössä. Mielellään sitä tietenkin ostaisi kotimaisesta puusta valmistettuja huonekaluja, mutta niihin ei ole varaa. Näistä perushuonekaluliikkeistä saa kaikista samaa luontoa riistäen tehtyä lastulevykamaa, sama se on mistä ostaa.
Voit tietysti valehdella itsellesi, ettei sillä ole merkitystä puu lastulevyn tulee esimerkiksi Valkovenäjältä!
Ehkä juuri sinulle ei eettisyys merkitse mitään, meille muille näillä asioilla voi olla merkitystä.
Ei tule enää Valko-Venäjältä eikä myöskään Venäjältä. Sulla on vanhaa tietoa.
Mä en mistään hinnasta ostaisi esim kivitavaraa mitä Teemat yms kalliit kotimaiset designit on. Huokoista huonolaatuista tavaraa. Samoin edim Ainolasit, ekassa pesissa lohkedi.
Meillä käytetään aitoa posliinia ja kotona meillä on Ikean Skyn ja lomatalossamme Ikean superkaunis Ofantig sarja. Em ollet käytössä jo yli 15v eikä viirun viirua pohjassa, virheettömät, kaikki ehjiä. V&Bkin on huonolaatuisempaa!
Liinavaatteet on hyviä, ainoa miinus aukkojen puuttuinen usdilakanan yläpäästä. Juuri ostin pari hyvää untuvatäkkiä edullisesti. Pyyhkeet sopivan ohuita ja kestää ikuisesti.
Lomakodin keittiökin on Ikean, valmistuu tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sinähän varsinainen älyn jättiläinen olet!
Artekin kalusteet ja valaisimet suomalaisten kodeissa nostavat jokaisen nousukkaan itsetuntoa ja niitä kelpaa esitellä. Tuntuu niin tyylikkäältä ja vauraalta, kun on osannut ostaa kotiin mehiläispesä-valaisimen ja kodin väreinä on mustaa ja valkoista. Outoa toisaalta, koska melkein jokaisessa suomalaisessa julkisessa rakennuksessa on turvauduttu ko. Aallon ylihintaiseen tuotantoon.
Kaikkien tuntemasta ja arvostamasta tyylistä kannatta maksaa, jos ei osaa tai uskalla toteuttaa omaa visiotaan!
Marimekko villapusero yli 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan tajua näiden muutamien tyyppien raivoamista lastulevyistä ja kiinnityksistä. Eihän Ikeasta ole pakko ostaa yhtään mitäön ja tää yksi voi tosiaan näppärästi koulun puutyötaidoilla tehdä itselleen hienot kalusteet.
Ja minä voin edelleen tykätä siitä 15 v vanhasta Ikean lipastostani, joka ei ole mennyt miksikään. Ja yöpöydistä, hyllyistä ja lampuista ja ties mistä.
"...raivoamista lastulevyistä ja kiinnityksistä."
Miten vaikea on ymmärtää, ettei kaikki halua tukea tuollaista kertakäyttökulttuuria, nuo materiaalit ja liitostavat kertoo äärimmäisen huonosta laadusta. Ei minua kiinnosta, vaikka kannatkin asuntosi täyteen paskaa. Olen vain yrittänyt korjata noita ikeafanien valheita, joissa laatua väitetään todellista paremmaksi ja jopa materiaalit väitetään muuksi kuin todellisuudessa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sinähän varsinainen älyn jättiläinen olet!
Niinpä, jopa sodan vaikutukset lasketaan Ikean hyväksi!
Eipä samanlaisia kommentteja ole näkynyt Nokian renkaiden osalta. Nokiaa on kritisoitu, ettei Venäjältä lähteminen onnistunut silmänräpäyksessä. Ilmeisesti olisi vain pitänyt lahjoittaa Putinille miljardien omaisuus, ilman että olisi edes yritetty minimoida vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavuutta. Ja mä muuten olen tästä lähdin perseruuvikerubi. Eli eanokaa mua siksi, elkääkä miksikään muuksi. Kiitos.
Tämä henkilö voisi jo lopetella nämä älyttömät takapäähän liittyvät härskit kommenttinsa. Ei ihan terveeltä vaikuta kommentointi, kun hän saa aiheeseen kuin aiheeseen liitettyä takapäänsä.
Muuten olen sitä mieltä, että olisi hyvä vaatia kirjautuminen tänne mielipidepalstalle. Siistiytyisi palsta. Mukava lukea hyviä ja järkeviä kommentteja, kiitos niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea on ymmärtää, ettei kaikki halua tukea tuollaista kertakäyttökulttuuria, nuo materiaalit ja liitostavat kertoo äärimmäisen huonosta laadusta. Ei minua kiinnosta, vaikka kannatkin asuntosi täyteen paskaa. Olen vain yrittänyt korjata noita ikeafanien valheita, joissa laatua väitetään todellista paremmaksi ja jopa materiaalit väitetään muuksi kuin todellisuudessa ovat.
Jos täällä on useammat kertoneet, että Ikean huonekalut ovat olleet käytössä jo 15-20 vuotta, niin miten se susta kertakäyttökulttuuria?
Mulla on sitten vähintään yhtä huono maku kuin ap:llä. Suurin osa huonekaluista on Ikeasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on useammat kertoneet, että Ikean huonekalut ovat olleet käytössä jo 15-20 vuotta, niin miten se susta kertakäyttökulttuuria?
Et taida edes ymmärtää, miten tyhmä kommenttisi on?
Tää on varmaan yksi ja sama tyyppi joka nimittelee kaikkia tyhmiksi. Miksi aina tulee joku pilaamaan hyvät keskustelut, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan yksi ja sama tyyppi joka nimittelee kaikkia tyhmiksi. Miksi aina tulee joku pilaamaan hyvät keskustelut, harmi.
Jospa kertoisi miksi se että jokin paska on pysynyt kasassa yli 10 vuotta, kertoo jotain tuotteen laadusta. Etkä vain jankuttaisi asian vierestä.
Meillä on mökillä 80 luvulta asti olleet kertakäyttömukit ihan käyttökelpoisia. Eihän nekään mitään kertakäyttötuotteita ole jos ovat kestäneet vuosikymmeniä, vai mitä?
Eli viestisi sisältö oli tasan nolla, yksikään älyllinen henkilö ei edes kirjoittaisi noin järjettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tuo kommentti oli tyhmä, eihän tuossa haukuttu kirjoittajaa, vaan tyhmä viesti. Joku toinen jo perusteli, mikä viestissä oli tyhmää.
- Ikeassa on tutkimustenkin mukaan hyvät runkopatjat.
- hyviä säilyttimiä
-hyviä suunnittelijayhteistöitä esim Ilse C.
- hyviä untuvatyynyjä
- kasvit, ruukut
-matot
Kuitenkin paljon runsaammin kuin mitä jutussa mainittu. Hinta-laatu ylivoimainen jos vain osaa löytää oikeasti hyvät tuotteet bulkin seasta.
Jahas, ja milleköhän firmalle nämä kaksi suomalaista huonekalusuunnittelijaa niitä isältä pojalle kestäviä ylivetodesignattuja huonekaluja suunnittelevat?
Palan halusta nähdä heidän tekeleitään.
Vierailija kirjoitti:
- Ikeassa on tutkimustenkin mukaan hyvät runkopatjat.
- hyviä säilyttimiä
-hyviä suunnittelijayhteistöitä esim Ilse C.
- hyviä untuvatyynyjä
- kasvit, ruukut
-matot
Kuitenkin paljon runsaammin kuin mitä jutussa mainittu. Hinta-laatu ylivoimainen jos vain osaa löytää oikeasti hyvät tuotteet bulkin seasta.
Mikä Ikean tuote ei ole bulkkituote?
Mikä on viestisi tarkoitus? Jos tarkoituksesi on osoittaa Ikean tuotteiden olevan laadutonta paskaa, onnistuit. Onhan noita huonoja umpipuisia tuotteita Ikealla, joissa puuta ei paljoa tarvita. Et ymmärtänyt viestiäni, en ole kieltänyt, ettei joissakin PIENEMMISSÄ/VÄHEMMÄN materiaalia sisältävissä tuotteissa käytetä massiivipuuta.
LINKKAA EDES YKSI SUUREMPI RUOKAPÖYTÄ, JOKA ON UMPIPUUTA!