Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
321/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluviikolla jouduin itse satunnaistarkastukseen. Mulla oli kaksi alle kouluikäistä lasta mukana ja käytimme sitä kapulaa, jolla voi ostokset suoraan kaupan puolella "piipata" ja pakata kassiin. Oli kiire, oli kiukkua, oli nälkä ja vessahätä yms (mitä lapsilla yleensäkin kun kotoa lähdetään) ja ajattelin ostosten käyvän nopeasti. Ei tarvitse sitten kassalla jonotella!

Paitsi että maksuvaiheessa kone hälytti henkilökunnan, satunnaistarkastus. Henkilökunta kysyi luvan ja alkoi käymään läpi ostoksiani, tarkistaen onko ne piipattu. Voi elämä! Lapset olivat jo luulleet, että nyt lähdetään, ja säntäsivät kuka minnekin. Ei minua siinä tilanteessa nolottanut, täpötäydessä kaupassa, vaan ennemmin mietin miten löydän lapseni ihmispaljoudesta!

Aika nopeasti se sitten kuitenkin kävi, se tarkastus. Onneksi ei kaikkia kolmea isoa kestokassillista käyty yksitellen tavara tavaralta läpi, vaan sikin sokin sieltä täältä muutama. Tarkastaja oli huolellinen siinä, ettei myllännyt ostoksia sikin sokin, iso kiitos siitä. Mutta olisin ehkä tuossa toivonut, että minut lapsineni olisi ohjattu syrjään vaikka siirtymiseen olisi varmaan kulunut enemmän aikaa kuin tarkastamiseen. Kaupassa asiointia olen jatkanut mutta ilman sitä kapulaa.

Vierailija
322/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.

K- tai S-ryhmän kaupoissa hoidatte pian tavaroiden hyllytyksenkin itse.

Lidlissä ei edes hyllytetä, nostavat vaan ne pahvilaatikot rullakosta käytävälle, asiakas kaivaa sitten sieltä jos saa pahvit revittyä auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No periaatteessa kun käyttää itsepalvelukassaa, niin voi huijata esimerkiksi paistopisteen tuotteissa. Mätät 10 pasteijaa pussiin, mutta otat yhden pasteijan hintalapun jne. Varmaan ihan hyvä, että on satunnaisia tarkastuksia. Tai vaikka jos otat banaanitertun, mutta isket siihen yhden banaanin hinnan. Ei ole koskaan kaupassa tosin itselle osunut kohdalle, enkä edes tiennyt, että tuollaisia on.

No kappas vaan. Ainahan voit varastaa!

Voit varastaa ilman itsepalvelukassaakin.

Ei sen takia kuulu epäillä kaikkia muitakin asiakkaita ja tarkastella kaikkien ostoksia, että jotkut varastavat.

Vierailija
324/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enää mennä metrollakaan kun joku sikatarkastaja iski

Vierailija
325/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.

Missäs sellaset säännöt on luettavissa ennen käyttöä?

Ei ainakaan tässä meidän ääsmarketissa ollut mitään ehtoja missään.

Vierailija
326/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko tää provo, mutta oli tai ei niin tosi huvittavan hyvä stoori ihmisestä, joka on niin katse omassa navassa että kuvittelee kaiken liittyvän vain itseen ja ottaa kaiken juuri hänelle tarkoitettuna henkilökohtaisena nöyryytyksenä. Tai sitten jäi oikeasti kiinni jostain. Auts.

Vierailija
327/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oliko tää provo, mutta oli tai ei niin tosi huvittavan hyvä stoori ihmisestä, joka on niin katse omassa navassa että kuvittelee kaiken liittyvän vain itseen ja ottaa kaiken juuri hänelle tarkoitettuna henkilökohtaisena nöyryytyksenä. Tai sitten jäi oikeasti kiinni jostain. Auts.

Ja sinä olet niitä ihmisiä, jotka toivottavat tervetulleiksi kaduille valvontakamerat kasvojentunnistuksineen, koska enhän minä tee mitään väärää, niin mitä haittaa siitä voisi olla.

Vierailija
328/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.

K- tai S-ryhmän kaupoissa hoidatte pian tavaroiden hyllytyksenkin itse.

Lidlissä ei edes hyllytetä, nostavat vaan ne pahvilaatikot rullakosta käytävälle, asiakas kaivaa sitten sieltä jos saa pahvit revittyä auki.

Käyn kerran viikossa Lidlissä, mutta tällaiseen en ole ikinä törmännyt. Missä Lidlissä näin tehdään? 

Vierailija
329/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.

Missäs sellaset säännöt on luettavissa ennen käyttöä?

On se siellä jossain ilmoitettu, samalla tavoin kuin kameravalvonta. 

Vierailija
330/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yhyy vali vaki vali vali...****u mitä ulinaa..

Vierailija
331/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän aina itsepalvelukassaa kun se vaan on mahdollista ja järkevää.

Käyn prismassa kaupassa ja teen isot ostokset niin helpointa on skannata tuotteet ja pakata ne jo kaupassa ja itsepalvelukassan läpi ilman että puran kärryllisen elintarvikkeita liukuhihnalle ja taas pakkaat ne kyytiin toisessa päässä.

Satunnaistarkastuksiin olen niin tottunut etten osaa pitää niitä minään. He piipaavat muutaman tuotteen ja thats it. Nyt ei olla herkeen tarkastusta tehty eli voisi olettaa että kohta se taas on edessä.

Harvinaista se varmaan on että joutuu monta minuuttia myyjää odottamaan kun yleensä se myyjä istuu siinä kassoilla jo valmiina.

Lähes aina myyjä tulee jo siinä kohtaa kun palautat skanneria. Tulevat kysymään oletko sinä se ja se ja saako suorittaa uusintaskannauksen.

Ikeassa olin nyt muutama viikko sitten itsepalvelukassalla ja siellä tehtiin myös se satunnaistarkastus. Siinä voi samalla pakata ostoksia ja antaa niitä tuotteita myyjälle skannattavaksi. Ei tarvitse seistä vieressä naama tulipunaisena nolostuksesta.

Nuo ovat niin arkipäivää että kaikki jotka vähänkään enemmän itsepalvelukassoja käyttää ovat joutuneet satunnaistarkastukseen.

Vierailija
332/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluviikolla jouduin itse satunnaistarkastukseen. Mulla oli kaksi alle kouluikäistä lasta mukana ja käytimme sitä kapulaa, jolla voi ostokset suoraan kaupan puolella "piipata" ja pakata kassiin. Oli kiire, oli kiukkua, oli nälkä ja vessahätä yms (mitä lapsilla yleensäkin kun kotoa lähdetään) ja ajattelin ostosten käyvän nopeasti. Ei tarvitse sitten kassalla jonotella!

Paitsi että maksuvaiheessa kone hälytti henkilökunnan, satunnaistarkastus. Henkilökunta kysyi luvan ja alkoi käymään läpi ostoksiani, tarkistaen onko ne piipattu. Voi elämä! Lapset olivat jo luulleet, että nyt lähdetään, ja säntäsivät kuka minnekin. Ei minua siinä tilanteessa nolottanut, täpötäydessä kaupassa, vaan ennemmin mietin miten löydän lapseni ihmispaljoudesta!

Aika nopeasti se sitten kuitenkin kävi, se tarkastus. Onneksi ei kaikkia kolmea isoa kestokassillista käyty yksitellen tavara tavaralta läpi, vaan sikin sokin sieltä täältä muutama. Tarkastaja oli huolellinen siinä, ettei myllännyt ostoksia sikin sokin, iso kiitos siitä. Mutta olisin ehkä tuossa toivonut, että minut lapsineni olisi ohjattu syrjään vaikka siirtymiseen olisi varmaan kulunut enemmän aikaa kuin tarkastamiseen. Kaupassa asiointia olen jatkanut mutta ilman sitä kapulaa.

Mitä tästä voi oppia? Miksi menet kauppaan kiukkuisten, nälkäisten ja vessahätäisten lasten kanssa?

Vierailija
333/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol jätä ostokset siihen ja kävele ulos kaupasta. Älä suostu nöyryytykseen.

Vierailija
334/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on tarkastettu yhdessä cittarissa lyhyen ajan sisällä käytännössä joka kerta tai joka toinen kerta kun siellä kävin ostamassa muutaman tuotteen muiden asioiden ohella. Tapahtui ainakin neljä tai viisi kertaa, ehkä jopa useammin.

Olen ihan tavallinen vaaleatukkainen suomalainen. Ei vaikuta kovin satunnaiselta. Rupesi siinä määrin ärsyttämään tämä "satunnainen" tarkastus, että jos olisi käynyt vielä yhdenkin kerran olisin pyytänyt paikalle esimiehen koska mitään satunnaista ei asiassa ollut. Tarkastelu kohdallani onneksi kuitenkin loppui.

Prismassa ei ole tarkastettu koskaan, toisessa cittarissa muistaakseni kerran ja ikean kassalla varmaan yhteensä kolmesti tai neljästi tähän mennessä vaikka käyn siellä ehkä pari kertaa vuodessa.

Vierailija
335/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi enää mennä metrollakaan kun joku sikatarkastaja iski

Juuri näin, on niin nöyryyttävää. En voi mennä lentomatkallekaan, kun kehtaavat vaatia katsottavaksi lippua ja åassia ja on läpivalaisua ihan kuin minä mitään salakuljettaisin.

Myös leffateatterissa vaativat saada nähdä lipun. Missä luottanus? Boikottiin!

Vierailija
336/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on jotain kontrollia. Ehkä sille on syynsä, että näin täytyy tehdä.

Vierailija
337/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatkohan nämä itsepalvelukassat oikeasti ollenkaan kannattavia kaupan näkökulmasta?

Vierailija
338/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet niitä ihmisiä, jotka toivottavat tervetulleiksi kaduille valvontakamerat kasvojentunnistuksineen, koska enhän minä tee mitään väärää, niin mitä haittaa siitä voisi olla.

Minä toivottaisin ilomielin tuollaiset kamerat kaduille. Mitä haittaa niistä olisi? Itse en tee mitään väärää niin todellakaan ne eivät minua haittaisi. Harmi jos väärintekijoitä ne kamerat harmittaa 😅

Jäisi "missäonraisa/roope" otsikot pois iltapäivälööpeistä kun ihmisten liikkeet pystyisi paremmin selvittämään tosipaikan tullen.

Vierailija
339/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimaksukin kysyy välillä PIN -koodia. Eikö minuun luoteta?

Vierailija
340/466 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kaupassa on ihmiskassoja niin en ala itse kassaksi. Ostoksissani maksan aina myös palvelusta kassatiskin toiselle puolelle asti.