Henna Kalinainen taistelee hengestään sairaalassa!
Henna Kalinainen taistelee hengestään sairaalassa, jossa ollut jo viisi päivää. Kotona on pieni vauva. Hänellä on vakava bakteeritulehdus, joka on johtanut sepsikseen eli verenmyrkytykseen ja myös keuhkokuumeeseen. Siunausta Hennalle!
https://halloota.com/henna-kalinainen-taistelee-hengestaan-jo-viisi-pai…
Kommentit (167)
Mikähän sivusto tuo oli kun tuli tuhkaushinnaston mainos oikeaan alanurkkaan. Ihan jopa oman paikkakunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenmyrkytys on oikeasti hengenvaarallinen, toivottavasti selviää hengissä eikä vammaudu pahasti. Usein sepsiksen saaneita joudutaan amputoimaan tms.
Todellakin. Nelikymppinen perusterve sukulainen kuoli päivässä verenmyrkytykseen. Toivottasti Henna selviää.
Eipä siitä ole kuin hetki kun suomalainen nuori mies kuoli samaan.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009312023.html
Siitä sitten vähättelemään.
Ystäväni poika kolmekymppisenä kuoli myös tuohon, oli terveet elämäntavat yms.
Henna tuli tunnetuksi esiintyessään BB:ssä tosi TV:n alkuaikoina. Symppis tyyppi, jota oli oman kertomuksen mukaan kiusattu mm. koulussa rankasti. Kaikkea hyvää Hennalle, parane pian, jotta pääset lapsesi luo kotiin. Jumalan siunausta 🙏
Jaksaa kuitenkin Instaa päivittää kuoleman kielissä?
Mä kun vihdoin menin Tyksiin, crp:tä ei voinut edes mitata, meni yli asteikon.
Olin 2 päivää letkuissa ja ab-tipassa. Sitten sanoin, että nyt riittää.
Piti allekirjoittaa sairaalalle vastuuvapautus, että olin poistunut vastoin lääkärien kantaa.
No, täällä heilun edelleen yli 10 v myöhemmin.
Kohtuu monta kuolemaa nähneenä vähän pistää korvaan tuo taistelee hengestään. Yksikään jonka kuolemaa olen nähnyt, ei ole käynyt mitään kamppailua. Hengenveto kerrallaan ovat hiljentyneet, rauhoittuneet. Kun kuolema on viemässä, ei siinä enää kamppailla vastaan. Joskus kuolema on niin nopea, ettei ehkä edes tajua kuolevansa, saati, että aloittaisi jonkun kamppailun. Sen hetken, kun viimeinen henkäys vedetty, tajuaa läsnäolijakin vasta sitten kun ymmärtää, ettei seuraavaa enää tullutkaan. Näitä olen ammattini vuoksi nähnyt, jossain toisessa tilanteessa voi lähtö olla erilaista. Niistä en osaa sanoa mitään mikä ei olisi mutua.
Voisiko joku kertoa, miten hengestään taistellaan, jos siitä voi taistella.
Hennalle tsempit, verenmyrkytys eli sepsis ei ole koskaan mikään läpihuutojuttu kenelläkään. Niin ikään ylipainoisella keuhkokuume - voitte ihan tykönänne miettiä. Silti, luettuani Hennan somepäivityksen, silmiini osui se, kuinka hän hyödyntää tämänkin sairautensa. Ei kuulemma kommentoi lehdille mitään vaan tämä hänen someulostulonsa on mainos podcastille, jossa hän kertoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuu monta kuolemaa nähneenä vähän pistää korvaan tuo taistelee hengestään. Yksikään jonka kuolemaa olen nähnyt, ei ole käynyt mitään kamppailua. Hengenveto kerrallaan ovat hiljentyneet, rauhoittuneet. Kun kuolema on viemässä, ei siinä enää kamppailla vastaan. Joskus kuolema on niin nopea, ettei ehkä edes tajua kuolevansa, saati, että aloittaisi jonkun kamppailun. Sen hetken, kun viimeinen henkäys vedetty, tajuaa läsnäolijakin vasta sitten kun ymmärtää, ettei seuraavaa enää tullutkaan. Näitä olen ammattini vuoksi nähnyt, jossain toisessa tilanteessa voi lähtö olla erilaista. Niistä en osaa sanoa mitään mikä ei olisi mutua.
Älä tartu ilmaisuihin ja lillukanvarsiin. Jos tosiaan olet joku hoitaja, sulta pitäs ottaa oikeudet, koska olet vaarallinen vääriin asioihin takertuja. Kun lähelläsi potilas kuolee, sinä katsot onko tippaletku kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No, sitten sulla on ollut tuuria. Minä katselin kun isäni kamppaili jokaisesta hengenvedosta.
Sepsis on hyvin vaarallinen. Etenkin jos antibioottihoidon aloitus viivästyy.
Kuolemankin mahdollisuus on varsin suuri etenkin jos henkilön perusterveys ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näissä tositv-sarjoissa esiintyvillä nuorilla naisilla on haasteita pysyä hengissä? Viidakon tähtöset ja Martina ja hengenpelastajat. Nuoria naisia mennyt ennen aikojaan ainakin kolme ja nyt yksi lisää taistelee hengestään.
Eikö tuo ole jo tilastollisesti erittäin merkittävää?
Kaksi jo kuollut olosuhteissa, joista ei kerrota, mutta spekuloidaan. Mielestäni heidän kohdallaan täytyisi tutkia kuolemaa mahdollisena rikoksena.
Jos kuolemassa on ollut mitään epäilyttävää, tehdään ruumiinavaus joka tapauksessa. Jopa 82-vuotiaalle ukilleni, joka itse ehti soittaa hengitysvaikeuksien takia ambulanssin, mutta ehti kuolla ennenkuin ambulanssi tuli vartin päästä, tehtiin ruumiinavaus, koska kuoli kotona. Poliisikin kävivät paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kans kun umppari puhkesi yli 300... Olin ihan kyl tolpillani.
Mulla oli vaan 250 enkä pysynyt pystyssä.
Mut kotiutettiin sairaalasta leikkauksen jälkeen vaikka oli 240. Pienellä hallitulla riskillä.
Minä makasin sairaalassa ja antibiootti meni suoraan suoneen 4krt päivässä.
Joo sain suoneen minäkin mutta kun osastolle ei päässyt hoitajalakon takia niin kotia sitten lääkkeiden kanssa. Mieluummin siellä kuin juoppojen kanssa.
Missä osastolla joutuu juoppojen seurassa olemaan. Itse en ole juoppoja nähnyt kuin päivystyksessä ja osastolla kaikki olleet selvinpäin.
Mitä asialle nyt sitten pitäisi tehdä, sytyttää kynttilä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten hengestään taistellaan, jos siitä voi taistella.Älä tartu ilmaisuihin ja lillukanvarsiin. Jos tosiaan olet joku hoitaja, sulta pitäs ottaa oikeudet, koska olet vaarallinen vääriin asioihin takertuja. Kun lähelläsi potilas kuolee, sinä katsot onko tippaletku kunnossa.
Siinä vaiheessa, kun ihminen on kuolemassa - saattohoidossa - ei enää nestetippaa tarvita. Koska määrittelet minut vaaralliseksi, en lähde avaamaan, mitä kuoleva silloin tarvitsee. Tiedän itse, miten toimia. Tiedätkö sinä, kerro, entä montaako lähtijää olet ollut saattelemassa.
Näistä viesteistä välittyy ihmisten paha olo. He luulevat kyynisyyttään vain heittelevänsä puolivitsillä, mutta kun omalle kohdalle sattuu - niin siitä on leikki kaukana. Tai läheisen. (Jos näillä enää sellaisia kyynisyyttään on.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, tulehdusarvot 400
Okei. Tuollaiset lukemat siis voi oikeasti olla noin vaaralliset. Huh hei. Mulla oli, kuumeettomassa keuhkokuumeessa just karvan alle 400 ja lekuri oli passittamassa samointein vastaanotolta sairaalaan ja ihmetteli silmät pyöreinä kun mä olin ihan normaalisti tolpillani ja omasta mielestäni ihan kotihoidossa pärjääväkin..
Ja niin pärjäsinkin vaikka oli mulla sitten lääkäriltä lähete jonka olisin voinut lykätä lanssikuskeille, jos olo menee heikoksi.
Mä en tajunnut edes säikähtää tai pelätä tuolloin vaikka asuin vielä yksinkin.
Hitsi miten pskamaisia tauteja voikaan olla.
Mulla on ollut korkein crp melkein 500. Ei munkaan olo mitenkään erityisen huono ollut, alkoi sitten siitä pikkuhiljaa ottamaan hengitykseen jne. Toki olin tuolloin syöpäsairas enkä elämäni kunnossa, mutta siis jaksoin olla tolpillani ja hereillä. Hb oli tuolloin alle 70.
jos sairastaa syöpää ja crp on ollut melkein 500 niin olet kyllä ns "lottovoittaja", kun olet viellä elossa.
Yleensä 2/10 selviää jos crp menee 500 yli. Sitten päälle viellä syöpä.
Oliko verenmyrkytys tullut mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten hengestään taistellaan, jos siitä voi taistella.No, sitten sulla on ollut tuuria. Minä katselin kun isäni kamppaili jokaisesta hengenvedosta.
Tuuria tai ei, siitä tuskin on kyse. Kamppailiko isäsi hengestään, vai oliko kenties kuitenkin kuolemassa? Olisiko hän jotenkin voinut voittaa tuon kamppailun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten hengestään taistellaan, jos siitä voi taistella.Älä tartu ilmaisuihin ja lillukanvarsiin. Jos tosiaan olet joku hoitaja, sulta pitäs ottaa oikeudet, koska olet vaarallinen vääriin asioihin takertuja. Kun lähelläsi potilas kuolee, sinä katsot onko tippaletku kunnossa.
Siinä vaiheessa, kun ihminen on kuolemassa - saattohoidossa - ei enää nestetippaa tarvita. Koska määrittelet minut vaaralliseksi, en lähde avaamaan, mitä kuoleva silloin tarvitsee. Tiedän itse, miten toimia. Tiedätkö sinä, kerro, entä montaako lähtijää olet ollut saattelemassa.
Jokainen kuoleva ei ole saattohoidossa vaan kuolema tai sen läheisyys saattaa tulla hyvin yllättäen. Kyllä se voi olla taistelua kuolemaa vastaan ja joskus siitä voi selvitä eikä kuolekaan.
Kaksi jo kuollut olosuhteissa, joista ei kerrota, mutta spekuloidaan. Mielestäni heidän kohdallaan täytyisi tutkia kuolemaa mahdollisena rikoksena.