Haluaisin aloittaa joogan, mutta....
Olen 45-vuotias ja taipuisa kuin rautakanki. Kannattaako silti ja voisinko saavuttaa tuloksia näillä lähtökohdilla? Ylipainoa mulla ei ole, muuten kunto on aika huonoksi päässyt. Mielipiteitä ja omia kokemuksia kenelläkään?
Kommentit (20)
Löytyykö muita mielipiteitä? Oletko aloittanut joogan, mutta lopettanut koska toivottua kehitystä ei tapahdukaan? Itseä arveluttaa oman kehon jäykkyys: jos en pääse lähellekään niitä asentoja, niin onko toivoakaan päästä niihin joskus tulevaisuudessa?
Olen itse sellainen rautakanki. Vuosi sitten ilmoittauduin yhteen aloittelijoiden ryhmään. No, oli kyllä varsinaisia aloittelijoita. Kaikki muut tiesivät eri asennut ulkoa ja olivat notkeita kuin pajunvitsat. Minä siinä punnersin naama punaisena ja sain pilkallisia katseita muilta. Myös ohjaaja kohteli minua alentuvasti ja lopulta "pesi kätensä" minusta onnettomasta. Kävin kolme kertaa ja lopetin, koska koin olevan aivan eri maailmassa kuin ne muut taipuisat ja kaiken valmiiksi osaavat.
Sama. Mä olen myös rautakanki ja tykkään idean tasolla joogasta mutta käytännössä edistyminen oli mulla hidasta ja tuntui vaikealta kun kaikki muut vääntyivät asentoihin ja minä en. Voi siitä olla isokin apu mutta nöyrä asenne on varmaan avuksi.
Ehkä ei kannata valita joogaa, jos on kankea. Muut kuitenkin ovat siellä notkeita. Kävin alkeiskurssin ja totesin, etten pysty päälläseisontaan ym. mitä muut tekevät.
Valitse joku muu venyttelytunti, mutta jooga on nöyryyttävää kankeille.
Ilmoittauduin joogakurssille. Ikää 46 v. ja kankea ja huono liikkuvuus. Olen muuten liikunnallinen ja suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta laiminlyönyt kehon huoltoa. Itseni takia tämän teen. Muiden suhtautumisella ei ole minulle väliä. Olen ollut kaikissa liikuntalajeissa aluksi surkea.
Vaikeista liikkeistä ei pääse joogassa eroon, joten miten ne voisi suorittaa, jos ei ole jo lähtökohtaisesti notkea. Aurinkotervehdys menee juuri ja juuri kankealta jalat koukussa, mutta moni liike on mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannata valita joogaa, jos on kankea. Muut kuitenkin ovat siellä notkeita. Kävin alkeiskurssin ja totesin, etten pysty päälläseisontaan ym. mitä muut tekevät.
Olipas kummallinen alkeiskurssi, päälläseisonta ei kyllä kuulu alkeistunnille! Toiseksi ei tunnilla kannata verrata itseään muihiin vaan siihen miten oma suorituksesi on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sellainen rautakanki. Vuosi sitten ilmoittauduin yhteen aloittelijoiden ryhmään. No, oli kyllä varsinaisia aloittelijoita. Kaikki muut tiesivät eri asennut ulkoa ja olivat notkeita kuin pajunvitsat. Minä siinä punnersin naama punaisena ja sain pilkallisia katseita muilta. Myös ohjaaja kohteli minua alentuvasti ja lopulta "pesi kätensä" minusta onnettomasta. Kävin kolme kertaa ja lopetin, koska koin olevan aivan eri maailmassa kuin ne muut taipuisat ja kaiken valmiiksi osaavat.
Olet luultavasti kuvitellut ne pilkalliset katseet. Joogaan tullaan rauhoittumaan ja kehoa huoltamaan, eikä kyttäämään muita. Rohkeasti vaan tekemään oman kehon mukaan. Ties vaikka käyt pari vuotta joogassa ja alat jo taipua enemmän, ja sitten joku aloittava luulee sinun katsovan pahasti, ja luulee että olet ollut valmiiksi taipuisa.
Elkää miettikö muiden kyttäämisiä, jokainen omaan tahtiinsa. Ohjaajalta usein voi tunnin jälkeenkin käydä kysymässä eri liikkeisiin helpompia vaihtoehtoja. Joogassa on ihan normaalia että on esim raskaana olevia naisia jotka eivät mitenkään voi tehdä ohjattua liikettä, mutta sen sijaan jonkin toisen. Sama aloittelijoilla, tai vaikka vanhuksilla tai jos jokin liike tuntuu sillä hetkellä muuten vaan huonolta.
Noita joogalajeja on monia. Kankealla aloittelijalle sopii lempeä hatha-jooga tai yin-jooga.
Ite notkea kuin ratakisko aikoinaan, menin kuitenkin tunneille, valkkasin paikan perältä jossa oli hyvä tihrustaa mammojen peräsimiä (ite M56v), tuuri kävi siinä että vetäjä oli viksu nainen jonka kanssa kommunikointi pelasi, tosin näkihän se jo kaukaa ettei minusta mihinkään ollut alkuun, mutta sinnillä kun kävin tunneilla, alkoi ukko notkistua ja lopulta sain ihan hyviä hyvän päivän tuttuja niistä naisistakin.. Ehkä arvostivat sitkeyttäni opetella uutta, ulkonäköni ei nyt ainakaan ollut sellainen tekijä millä heidät olisin saanut puolelleni..
Minäkin olen ilmoittautunut joogaan. Olen 40-vuotias ja lihava kuin valas. Notkea olen ollut aina, ja jotenkin ajattelin että voin mennä joogaan siinä missä muutkin.
Tulin eilen toisin ajatuksiin ja peruin osallistumisen. En vain kestä sitä, että joutuisin pilkan kohteeksi painoni takia :(
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ilmoittautunut joogaan. Olen 40-vuotias ja lihava kuin valas. Notkea olen ollut aina, ja jotenkin ajattelin että voin mennä joogaan siinä missä muutkin.
Tulin eilen toisin ajatuksiin ja peruin osallistumisen. En vain kestä sitä, että joutuisin pilkan kohteeksi painoni takia :(
Älä anna toisten ihmisten sabotoida sinun omaa elämääsi. Jos joku oikeasti pilkkaa, hän on avun tarpeessa. Yleensä kyllä joogaan ovat aivan kaikki tervetulleita ja jokainen keskittyy itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Ite notkea kuin ratakisko aikoinaan, menin kuitenkin tunneille, valkkasin paikan perältä jossa oli hyvä tihrustaa mammojen peräsimiä (ite M56v), tuuri kävi siinä että vetäjä oli viksu nainen jonka kanssa kommunikointi pelasi, tosin näkihän se jo kaukaa ettei minusta mihinkään ollut alkuun, mutta sinnillä kun kävin tunneilla, alkoi ukko notkistua ja lopulta sain ihan hyviä hyvän päivän tuttuja niistä naisistakin.. Ehkä arvostivat sitkeyttäni opetella uutta, ulkonäköni ei nyt ainakaan ollut sellainen tekijä millä heidät olisin saanut puolelleni..
No pääsitkö tuikkaamaan niitä jooga - viher - polyseksi - nymfo - vegaani - itujenjyrsijä - noitanaikkosia vai notkistuiko ihan veteläksi sekin minkä miehessä pitäisi olla seistä jäykkänä kankena, niin ettei sillä enää pystynyt mihinkään ja koko jooga-ahkerointisi olikin hukkakauran kylvämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikeista liikkeistä ei pääse joogassa eroon, joten miten ne voisi suorittaa, jos ei ole jo lähtökohtaisesti notkea. Aurinkotervehdys menee juuri ja juuri kankealta jalat koukussa, mutta moni liike on mahdoton.
Ammattitaitoinen ohjaaja varmasti neuvoo miten liikettä voi muuttaa helpommaksi/tarjoaa vaihtoehtoisen liikkeen jos siihen ei pääse. Ja mitä enemmän joogaat sitä enemmän notkistut.
Vierailija kirjoitti:
Ne joogassa käyvät ihmiset ovat yleensä notkeita sen vuoksi, että ne joogaavat.
En oikein tajua noita joogatunteja, tai siis itse pystyn kyllä parhaiten keskittymään ja rentoutumaan kodin rauhassa. Saa tehdä omassa tahdissa eikä lipsahda suorittamisen puolelle niin herkästi.
Voihan sitä ensialkuun käydä vaikka Kungfun alkeiskurssin. Siinä ei tarvitse olla erityisen notkea heti. Kävin sen alkeiskurssin aikanaan ja ensialkuun venyteltiin kyllä, kaik yhes koos, ja sitten tehtiin motoriikkaharjoitteita ym. Pari kuukautta se kesti 2 kertaa viikossa. Itseä ei sen pidempään jaksanut kiinnostaa, mutta pahin rautakanki oli jo helpottanut.
Myöhemmin tuossa liikuntalajissa venyttelyt olisi olleet pitkälti omaehtoisia, eli jos on enemmän sen kaltainen että ei osaa motivoitua ilman ohjattua toimintaa niin voihan se olla tuo joogakin tms.
Pääasia lienee, että aloittaa edes jostakin, vaikka vesijumpasta, jos tuntuu liian karhealta repiä niveliä ja jänteitä äärimmilleen het alkuunsa. Yllättävän notkeaksi sitä lopulta tulee, mutta ikän karttuessa se voi olla joskus turhauttavan hidasta.
Totta kai voit.
Joogassa etenet omaa tahtiasi, muihin ei vertailla.
Jooga on matka itseen joka tasolla.