Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso veloissa, haluaa ottaa lainaa minun nimissäni

Vierailija
07.04.2023 |

Mitä tekisitte ? Sanoin, etten ota lainaa toiselle, vaikka kyseessä on auto, jonka kyydissä joskus istun mutta jota puoliso yksin ajaa ja tarvitsee työmatkoillaan. Hän on ulosoton asiakas eikä saa otettua lainaa itse. Minulla ei ole edes ajokorttia. Asumme yhdessä mutta asunto on minun, samoin teen lähes kaikki hankinnat kotiin koska miehellä ei ole varaa tai ei halua ostaa mitään.
Periaatteeni on ollut, etten ota koskaan toisen lainaa omiin nimiini. Nyt olen sitten kuulemma huono ihminen, itsekäs enkä rakasta.

Kommentit (204)

Vierailija
81/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyväksynyt kumppanin velkoineen. Mutta viime aikoina on alkanut häiritä se, ettei hän kerro velan todellista määrää ja syyllistää minua kun en ole riemusta kiljuen ostamassa vaikka osamaksulla asioita hänelle, kun hän ei itse saa osamaksulla ostettua velkojen vuoksi.

Hän on aina maksanut osuutensa, mutta nimenomaan tuo asenne häiritsee vaikka yritän häntä ymmärtää. Olisi kiva että ymmärtäisi minuakin, olen varovainen koska haluan että meistä toinen edes on selvillä vesillä ja voi hätätilanteessa ottaa esimerkiksi lainaa / ostaa jonkin isomman hankinnan osamaksulla.

Ap

Sua käytetään hyväksi. Näitä loisia on Tinder väärällään. Heti alkuun kartoittavat toisen rahatilanteen ja alkavat suunnitella yhteen muuttoa. Kun laitat rahahanat kiinni, hän häipyy kuin pieru saharaan. Ei ole kanssasi rakkaudesta.

Vierailija
82/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiiiii. Et anna hänelle enää rahaa etkä ota hänelle lainaa. Nyt rupeat miettimään miten tuosta kuviosta pääsee irti.

Ai että velkainen ihminen ei kelpaa parisuhteeseen? Kylmää menoa. Ei ihme että Suomessa on niin paljon masennusta.

Kyse ei ole vain velkaantumisesta vaan hyväksikäytöstä! Sitä sinä et ymmärtänyt.

EI, EI , EI lainanottoa toiselle omiin nimiin! Kai sinä ymmärrät, että sinä joudut itse maksamaan sen lainan. Miksi ihmeessä sinä kustantaisit miehelle jotain, johon tarvitaan laina? Ei asia, jos maksaisit miehen autovakuutuksen ( mutta et muuta), koska luottotiedottomana joutuisi maksamaan koko vuodenkerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "mies" on loinen. Eiköhän sen ole aika alkaa pakata.

Vierailija
84/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä voi olla kymmeniä tuhansia ulosottovelkaa eikä edes näytä dokumentteja niistä. Jos pimittelee summiakin, ei ole ollenkaan rehellinen tyyppi. Faktat pöytään.

Ulosottotiedot ovat julkisia, ainakin osa niistä. Kun ap tietään miehen nimen ja vähintään syntymäajan, ehkä henkilötunnuksenkin, hän saa tietää miehen uusimmat ulosottoasiat.

Pyydä nimenomaan velallisen ulosottoasiat.

Vierailija
85/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä aloin tässä miettimään, olenko oikeasti paha ihminen kun en halua osallistua uuden autoon hankintaan tai lainan ottamiseen millään lailla. Mutta vastauksista päätellen olen tehnyt ihan oikein enkä ole itsekäs tai huono ihminen.

Ap

Miksi sinä olisit paha ihminen, jos et sotke raha-asioitasi yhtä pahasti kuin hän?

Eikö tässä tarinassa ole paha ihminen hän, joka yrittää saada sinutkin velkaantumaan? Millä logiikalla itsekäs ei olekaan hän, joka vaatii sinua kustantamaan itselleen jotain? Eri asia, jos sinulla olisi varaa ostaa auto itsellesi ilman velkaa.

Vierailija
86/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun tälläkin palstalla puhutaan niin paljon siitä miten naiset etsii elättäjää. Oman empiirisen kokemuksen mukaan näitä miehiä on kyllä paljon. Ehkä naisiakin sitten on, mutta näin naisena tullut törmättyä ilmiöön näin päin.

Vierailija
87/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei pysty maksamaan autoveroa, autovakuutusmaksuja ja huoltoja. Onko ap sulla varaa panna autoon useita satoja kuukaudessa?

Minkälaisen auton vero, vakuutus ja huollot on satoja euroja joka kuukausi? 

Niin kalliin, jonka ostamiseen joutuu ottamaan velkaa. Jos auto on vielä rahoitusliikkeen omistuksessa, ei ole mitään tehtävissä, jos se hajoaa lopullisesti. On vain romu ja velkaa, mutta ei kulkuneuvoa.

Vierailija
88/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat auton omiin nimiin ettei mies häivy sitten autoineen. Mies maksaa vakuutukset ja huollot.

Auton haltija maksaa vakuutusmaksut! Ja jos haltija on luottotiedoton, vakuutusyhtiöllä on oikeus periä vuoden vakuutusmaksu etukäteen. Vapaaehtoista eli kaskoa ei myönnetä luottotiedottomalle. Ei saa edes palo-, varkaus tai hinausvakuutusta.

Autoa ei voi katsastaa, jos liikennevakuutus ja verot on maksamatta.

Huoltoliikkeet eivät tee enää laskulla huoltoja ellei asiakas ja maksujäyttäytyminen ole tiedossa vuosien ajalta.

Olen kyllä sitä mieltä, että ei ikinä kannata ottaa lainaa omiin nimiin tässä autotapauksessa. Auton arvo laskee nopeammin kuin sinun lainamääräsi

Missään muussakaan tapauksessa ei lainaa pidä ottaa luottotiedottoman hyväksi.

Sinä vastaat lainoista, jos parisuhde päättyy.

Oletan, että maksat myös polttoainekulut, jos auto ostetaan?

Vierailija
89/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siinä lokki, manipuloitsija ja hyväksikäyttäjä eikä mies. Laita pihalle se ja äkkiä.

Vierailija
90/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun tälläkin palstalla puhutaan niin paljon siitä miten naiset etsii elättäjää. Oman empiirisen kokemuksen mukaan näitä miehiä on kyllä paljon. Ehkä naisiakin sitten on, mutta näin naisena tullut törmättyä ilmiöön näin päin.

Totta kai.  Omassa lähipiirissäsikin voi olla samanlaisia hyväksikäyttäjiä, jotka osaavat pitää tapansa piilossa.

Erona mies- ja naisloisten välillä on se, että miesloisia halveksuvat ihan kaikki, kun taas naisloisia osa tsemppaa ja julkisestikin tukee koska se on "oikein patriarkaalisen yhteiskunnan hyväosaisille alistajille".

Jokainen ihminen on yksilö.  AP tekee aivan oikein, kun pitää oman taloutensa erillään raha-asiansa paskoneen puolisonsa raha-asioista –– sukupuolista riippumatta.

Vierailija
91/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat ulosotosta todistuksen miehesi veloista. Sen kun pyydät vaan. Älä missään tapauksessa ota lainaa. Kannattaa muuten tarkistaa omatkin tietosi ulosotosta, jos mies onkin jo ehtinyt ottaa nimissäsi velkaa ja jättänyt maksamatta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun puolisoa höynäytetään ja tulee yllärinä, että onkin omatkin luottotiedot menneet.

Omat luottotiedot voi tarkistaa ilmaiseksi kerran vuodessa. Ap luottaa puolisoonsa kuin vuoreen, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, että toinen on pimittänyt postissa tulleet laskut.

Toisen luottotietoja ei voi tarkistaa ilman syytä, eikä tässä tapauksessa tarvitsekaan.  Ulosotosta saa muistaakseni 4 vuoden tapahtumat toisenkin henkilön veloista. Vai mistä luulette juorulehtien saavan julkkisten ulosottotiedot?

Vierailija
92/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tuo on miehen puolelta taloudellista väkivaltaa!

https://taloudellinenvakivalta.fi/

Vierailija
93/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta autoa omiin nimiini koska halpoja autoja joutuu korjaamaan jatkuvasti. Turhaan se seisoisi parkkipaikalla ja sitten mietittäisiin millä se korjataan. Lisäksi ei minullakaan ole varaa ostella mitään autoja, mulla ei edes ole korttia :D

Ap

Jos auto tulee miehesi nimiin ja auton arvo vähän kalliimpi, niin ulosotto vie sen. Pitää olla todella hyvä perustelu sille että auto on tarpeellinen.

Vierailija
94/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies otti nimiinsä 2500€ lainan kun mä tarvitsin rahaa. Laina maksettiin mun toiselle tilille jonka tilinomistajaksi myös mies laitettiin ja tuolta tililtä meni lainanlyhennys. Lainan sain maksettua pois vuosi sitten.

Erona tässä se ap:n mieheen, että mä en ole koskaan jättänyt maksamatta tai ostamatta mitään meidän yhteisiä juttuja sen takia, että en haluaisi. Rahat on ollut mulla tiukilla ulosoton vuoksi, mutta olen silti maksanut osuuteni asumiskuluista, maksan isomman osan ruoista ja maksan omat laskuni. Nyt mulla ei ole ulosotossa mitään, mutta luottotiedot ei ole vielä palautunut. 

Maksuhäiriömerkintä on voimassa 2-3 vuotta.

Merkintä poistuu kuukauden kuluttua siitä, kun velka on maksettu ja maksusta on ilmoitettu luottorekisteriin. Uusi laki tuli voimaan joulukuun alussa. Otapa yhteyttä Suomen Asiakastietoon.

Vierailija
95/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Suosittelen, että ensiksi selvität omat luottotietosi. Tsekkaa klarnat ynnä muut palvelut, onko siellä kenties sinun tiedoillasi perustettuja luottotilejä. Laskut on ukon helppo hävittää. Kauan olette olleet yhdessä? Tällaiset miesluteet nimittäin tuppaavat imemään kohteensa kuiviin ja jatkavat matkaa, kun lypsäminen ei enää onnistu.

Onko mies tehnyt realistisa maksusuunnitelmaa aikaisempiin velkoihinsa? Sehän on suoraan teidän yhteisestä elämästä pois, jos ukko ei ole edes aikeissa maksaa tai on lopun elämänsä ulosotossa. Sinä joudut rahoittamaan koko tyypin elämisen.

96/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa rahaa henkilölle, jolla ei ole luottotietoja.

En suostuisi tuohon, että mies asuisi ilmaiseksi minun luonani eikö osallistu edes ruokaostoksilla maksamiseen.

Miksi hän on menettänyt luottotiedot ja joutunut ulosoton asiakkaaksi?

Vierailija
97/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, voit olla auton omistaja ja mies haltija. Omistaja pystyy määrittämään kumpi maksaa esim. ajoneuvoverot. Jos tulee kränää vastaan, niin ainakin saat auton itsellesi, sillä olet sen omistaja.

98/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AP sun miesystävällä ole vanhempia tai sisaruksia, jotka voisivat ottaa lainan omiin nimiinsä?

Vierailija
99/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä tein tuon virheen vuonna 2009 ja maksan autoa edelleen vaikkei sitä edes ole enää (eikä onneksi miestäkään).

Ei ole muiden elinkustannusten lisäksi varaa kuin pieneen lyhennykseen ja voit arvata kuinka kalliiksi laina on korkoineen tullut.

Vierailija
100/204 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että älä ota lainaa ja mieti muutenkin, miksi mies ei suostu avoimesti kertomaan veloistaan.

Oletteko hänen kanssaan tasa-arvoisia? Onko sinulla olo, että hän arvostaa sinua ja sinulla on turvallinen, hyvä olo hänen kanssaan? Onko suhteenne vastavuoroinen? Saatko hellyyttä, huomioidaanko sinua, jutteletteko yhteistuumin, vai kuunteletko hänen monologiaan? Mitä kaikkea haaveilet elämältä? Kohtaavatko haaveet? Pienennätkö itseäsi miehen rinnalla? Voitko hengittää vapaasti, entä puhuuko hän sinusta arvostavasti muille?

Voi kun joku olisi joskus pysähtynyt näitä menneisyydessä kanssani miettimään. Kaikkea hyvää sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan