Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paska on todella osunut tuulettimeen hoitajapulan kanssa näin vaalikauden lopuksi

Vierailija
05.04.2023 |

Ortopedian hoitotakuujonossa Husissa on noin 7 300 potilasta, lapset lähetetään Tanskaan leikkauksiin , 3000 vanhustenhoitopaikkaa on kiinni ja päivystyksissä joutuu jonottamaan jopa tunteja jne. Tuntuu, ettei sitäkään ongelmaa oikein ymmärretty.

https://www.talouselama.fi/uutiset/hoitajapula-halvaannuttaa-uuden-silt…

Kommentit (653)

Vierailija
541/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 80-luvulla oli sairaaloiden osastoilla enemmän sairaala-apulaisia, oma osastosihteeri, potilasavustajia, sairaanhoidon harjoittelijoita (erillinen titteli puolivuotinen pesti alalle haluaville minimipalkalla noin 8 markkaa tunti) ja ulkoiluttajia. Puolipäiväiset raskasta työtä tekevät kylvettäjät kylvettivät potilaat. Kaikilla vuodepotilailla oli virtsakatetrit, jos ei pystynyt siirtymään vessatuolille. Virtsan löyhkä oli aina läsnä. Sairaan- ja apu/perushoitajien ei tarvinnut vaivautua suihkuttamaan potilaita, toivat potilaat vain jonoon suihkutuoleilla ja -paareilla. Ei tarvinnut kiskoa jalattomia vessaan. Ei kuntoutettu, vuodepotilaat jäykistyivät paketiksi sikiöasentoon sänkyihinsä. Niitä sitten käänneltiin vuoroin ovelle ja vuoroin ikkunaan päin. Potilaita ei punnittu viikoittain. Pillipulloilla puserrettiin velliä suuhun, jos potilas nieli. Suun ei tarvinnut aueta. Jos ei pystynyt nielemään sitten kuoli. Ei pidennetty eloa turhilla tippahoidoilla eikä vatsinkaan suonensisäisillä antibiooteilla. Morfiinia vain tarpeeksi. Omaiset olivat kiitollisia ja herranpelkoisia. Potilailta ei turhia verenpaineita paljon mittailtu, pulssikierto ranteesta mitaten usein riitti. Ei siis otettu mitään kaikki mahdolliset vitaalien mittaukset kaikista potilaista kaikissa työvuoroissa kahteenkin kertaan.

Silloin sisar hento valkoinen saikin liioitella kevyesti valkoisessa minimekossaan. Kahvitunnilla oli aikaa rupatella ja jopa leipoa ja paistaa pullia henkilökunnan viihdyttävin kahvihetkiin.

Juu, noista ajoista on tultu todella todella kauas...

Pitäisikö alkaa taas hoidon tasoa laskea, ei taida olla kohta vaihtoehtoja?

Vierailija
542/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas saadaan sairaanhoitajat ja lähihoitajat napit vastakkain. Sillä aikaa lääkärit nauravat kahvipöydässä ääneen ja johtoporras korottaa omia palkkojaan.

Lääkärit kyllä kannattavat sairaanhoitajien palkkojen korottamista, koska näkevät, mitä työtä sairaanhoitajat tekevät. 

Eikä se ole mitään napit vastakkain asettamista, jos esittää faktoja ja niillä perustelee, miksi nimenomaan sairaanhoitajien palkkoja pitää korottaa. Lähihoitajien kohdalla noita faktoja ei löydy perusteluiksi. Eikä se riitä perusteluksi, että kaikkien sellaisten palkkoja pitää nostaa, joiden nimikkeessä esiintyy jossain kohtaa sana hoitaja. 

Hyppään taas nikilläni ketjuun mukaan. Mihin lähihoitajia sitten edes tarvitaan? Nostetaan vaan sairaanhoitajien palkkoja ja korvataan lähihoitajat sairaanhoitajilla? Jos hoivalaitoksiin ja kotihoitoon ei löydy riittävästi sairaanhoitajia, omaiset hoitavat omat vanhuksensa ja vammaisensa, eikö niin? Mä olen ehkä vähän ärhäkkä omissa mielipiteissäni, mutta edes mun siskoni (ei hoitoalalla) ei pärjää mun vanhempieni kanssa. Ja joo, vaikka mulla on sairaanhoitajan koulutus ja sekä nykyisten it-alan työkavereiden ja ystävieni mielestä mulla on ihan järjettömän pitkä pinna, silti mullakin joskus meinaa pinna palaa kohta sata vuotiaan äitini kanssa. Jos se ei olisi mun äitini, en jaksaisi. Jos olisi mun naapurini, heittäisin niskaperesotteella lumihankeen. 

Mä toivon, että tulevaisuudessa vanhustehoitoon kehitetään yhä enemmän robotteja, Koska robotit eivät turhaudu, Ne toistavat samaa lausetta vaikka kymmenen kertaa minuutissa. Ja jos ne on ohjelmoitu hymyilemään, ne aina hymyilevät. Jos joku ei halua robottia hoitamaan isäänsä tai äitiään, sitten hoitaa isänsä ja äitinsä ihan itse. Se porukka, joka valmistuu hoitajiksi, tarvitaan hoitamaan työikäisiä. 

Ei Ei ehdotuksia korvata sairaanhoitajilla. Kas kun ei lääkäreillä.

Osan lähihoitajista voi korvata muilla kuin suomalaisen hoitoalan koulutuksen suorittaneilla. Eihän missään muussa maassa kuin Suomessa edes ole lähihoitajia, ja ihan hyvin ne pärjää. 

Robotit on varmasti hyvä lisä rutiinityöhön ja perushoitoon. Muistisairas vanhus ei edes muista, mitä on sanonut tai mitä sinä olet sille 2 minuuttia aikaisemmin vastannut, ja oletko hymyillyt. Eli ei se haittaa, vaikka et aina hymyile. Tsemppiä. 

Ei Suomessa saa sanoa, että pärjää ilma lähihoitajia. Muualla kyllä pärjäävät, mutta Suomessa ei. Suomessa pitää olla lähihoitajia. 

Suomessa pitää olla lähihoitajia siksi, että omaisia ei kiinnosta osallistua hoitoon. Jos Suomessakin laitettaisiin omaisille samat velvollisuudet kuin vaikkapa Espanjassa, lähihoitajien tarve vähenisi merkittävästi. 

Eiköhän siitä omaisten osuudesta selviä ilman kolmivuotista lähihoitajakoulutustakin. Selviäähän ne muissakin maissa. Eikä Valvira tai mikään laki edellytä, että vanhustyötä tekevällä pitäisi olla nimenomaan lähihoitajan koulutus. Miksi pitäisi? Mieti nyt vähän. 

Kyllä laki edellyttää lääkehoitoa toteuttavilta tiettyä koulutusta!

Eri

Ei laki edellytä lähihoitajan koulutusta.

Lääkehoidon osaamisen varmistaminen on työnantajan tehtävä.

Pohjakoulutuksena voi ihan hyvin olla esimerkiksi jokin ulkomailla suoritettu hoitoalan tutkinto. Esimerkiksi sosiaalialalla lääkehoitoa tekevät myös sosionomit, vaikka eivät ole opiskelleet lääkehoitoa yhtään. 

Kyllä edellyttää. Sitäpaitsi kaikkia lääkkeitä ei saa jakaa edes lähihoitajat, vaan on oltava nimenomaan sairaanhoitaja. Sitten on vielä sellaisiakin lääkkeitä, joita edes kuka tahansa sh ei saa jakaa, vaan on käytävä lisäkoulutus sitä varten. Tällainen lääke on esim marevan jota käytetään veren ohentamiseen, ja pitoisuuksia seurataan tarkasti säännöllisin verikokein joiden tulosten perusteella annosta säädellään.

Juu, laki kyllä määrääkin sen, että lääkehoidosta vastaava sairaanhoitaja pitää olla, ja sairaanhoitajan työ vaatii Valviran laillistuksen. Sairaanhoitajaa ei sen takia voi korvata roboteilla tai kenellä tahansa.

Mutta ne lähihoitajat voi korvata. Lähihoitaja ei ole laillistettu ammatti, vaan se on pelkkä nimikesuojaus, että muut kuin lähihoitajakoulutuksen käyneet ei saa käyttää sitä nimikettä. Laki ei kuitenkaan edellytä, että lähihoitajan tehtäviä tekevällä henkilöllä pitäisi olla lähihoitajan nimike tai koulutus. Ei tämä ole minun vika, sorry. Näin se nyt vaan on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen hoiva-ala maksaa lähihoitajilleen 2144€ kuussa. Ne korotukset eivät koskeneet yksityistä puolta, joka kattaa suuren osan hoiva-alasta. Viikonloppuvuorot ovat kuuden tunnin mittaisia. Hälytysrahoja tms. ei makseta, usein mennään vajaalla. Tässä näkyy työntekijöiden arvostus. Miksiköhän vanhuksilla ei ole hoitajia...

Mutta eihän tuo ole amis-tason työstä mitenkään huono palkka, ja tuohon saa kaikki kolmivuorotyön lisät päälle, niin kolme tonnia helposti tienaa kuussa. 

Esimerkiksi laboratoriohoitajat, kokit, tarjoilijat, laitoshuoltajat ei saa aloittaessaan yleensä koskaan kahta tonnia. Eikä Ruotsissakaan underskötare saa tuon enempää. 

Kerrohan, että mistä vuoroista nuo 900 euron lisät kuussa muodostuu? Laita ihan ne konkreettiset esimerkit, miten monta vuoroa mitäkin tarvii tehdä /kk.

Nähdään sitten se "helposti" 🙄

Toisin sanoen: mahdottomuus, koska tuolla palkalla ei sellaisiin lisiin päästä

Eiköhän noita korkeita lisiä selitä hälyrahat pitkälti. Parisen sataa kerralta ja lisäksi se ylityöpäivä ja normaalit lisät päälle. Jos tarkastelujakso kuukausi niin siinä tulee todennäköisesti jo toinenkin ylityöpäivä noille lisillä kehujille. 

Ai että ne 25-35 euron hälyrahat selittää 900 euron lisät 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Eihän sitä tarviiskaan kuin joka ikinen työpäivä joutua hälytysvuoroon, eikä sekään vielä riittäisi!

Sitten vielä normilisät päälle... joo, iltalisätkin huimat 15 %. Joka tuolla palkalla ei tee edes 2 euroa tunnissa. Lauantailisä ei ole paljoa parempi ja yölisätkin vain 40 %.

Että helposti tulee...

Ja tuolla harhaluulolla ihmiset täällä haukkuu ja kadehtii hoitajia!?! Ei oo todellista....

Että sä olet TYHMÄ.

Varsinais-Suomi Hva hälytysraha 200 euroa. 

Yksityinen ala on eri kuin hva 🤦

Niin en tiennyt että lisien muodostumisesta ei saanut kertoa kuin yksityisen alan hoitajat. Teillä ei siis onnistu mutta meillä se on mahdollista että lisiä on välillä vaikkapa tuo 900 euroa mutta tosiaan ylitöitä on mukana.  En ole lukenut keskustelua pitempään. Meillä kun yksi hälytysraha on heti 200 euroa. En ole edes tiennyt että yksityisellä noin huonot palkat ja lisät. 

Et tiennyt? Etkö osaa todellakaan lukea?!

Tässä viestiketjussa on puhuttu jo ihan ekasta viestistä lähtien (ja ihan erittäin selvästi jo ihan ekoissa sanoissa) yksityisen alan palkasta. Ja tyyppi sanoo, ettei tiennyt... huhhuh, mikä pohjanoteeraus.

Voi olla etten osaa lukea mutta silti en ole niin tyhmä että työskentelen työnantajalle joka maksaa lähihoitajalle vähemmän kuin toisaalla laikkarit saavat palkkaa. Teidän palkkataso on täysi vitsi ja silti siellä olette töissä. Eli katso peiliin niin löydät pohjanoteerauksen. 

Teidän? Minkä ihmeen meidän??

Et todellakaan osaa lukea 😂🤣😂🤣😂🤣🤣🤣

Paskapalkalla työskentelevä typerys olet joten ei sitä hymiöt enää pelasta. 

On mulla varmasti parempi palkka kuin sinulla 😂😂😂. Ja sinä olet se, joka ei osaa edes lukea yksinkertaista tekstiä, joten se typerys kyllä katsoo sinua peilistä aamuisin.

Vierailija
544/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 80-luvulla oli sairaaloiden osastoilla enemmän sairaala-apulaisia, oma osastosihteeri, potilasavustajia, sairaanhoidon harjoittelijoita (erillinen titteli puolivuotinen pesti alalle haluaville minimipalkalla noin 8 markkaa tunti) ja ulkoiluttajia. Puolipäiväiset raskasta työtä tekevät kylvettäjät kylvettivät potilaat. Kaikilla vuodepotilailla oli virtsakatetrit, jos ei pystynyt siirtymään vessatuolille. Virtsan löyhkä oli aina läsnä. Sairaan- ja apu/perushoitajien ei tarvinnut vaivautua suihkuttamaan potilaita, toivat potilaat vain jonoon suihkutuoleilla ja -paareilla. Ei tarvinnut kiskoa jalattomia vessaan. Ei kuntoutettu, vuodepotilaat jäykistyivät paketiksi sikiöasentoon sänkyihinsä. Niitä sitten käänneltiin vuoroin ovelle ja vuoroin ikkunaan päin. Potilaita ei punnittu viikoittain. Pillipulloilla puserrettiin velliä suuhun, jos potilas nieli. Suun ei tarvinnut aueta. Jos ei pystynyt nielemään sitten kuoli. Ei pidennetty eloa turhilla tippahoidoilla eikä vatsinkaan suonensisäisillä antibiooteilla. Morfiinia vain tarpeeksi. Omaiset olivat kiitollisia ja herranpelkoisia. Potilailta ei turhia verenpaineita paljon mittailtu, pulssikierto ranteesta mitaten usein riitti. Ei siis otettu mitään kaikki mahdolliset vitaalien mittaukset kaikista potilaista kaikissa työvuoroissa kahteenkin kertaan.

Silloin sisar hento valkoinen saikin liioitella kevyesti valkoisessa minimekossaan. Kahvitunnilla oli aikaa rupatella ja jopa leipoa ja paistaa pullia henkilökunnan viihdyttävin kahvihetkiin.

Juu, noista ajoista on tultu todella todella kauas...

Pitäisikö alkaa taas hoidon tasoa laskea, ei taida olla kohta vaihtoehtoja?

No huh, tuotako te opistohoitajat kutsutte hyväksi hoidoksi? Tulihan totuus ilmi tästäkin myytistä. 

Vierailija
545/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas saadaan sairaanhoitajat ja lähihoitajat napit vastakkain. Sillä aikaa lääkärit nauravat kahvipöydässä ääneen ja johtoporras korottaa omia palkkojaan.

Lääkärit kyllä kannattavat sairaanhoitajien palkkojen korottamista, koska näkevät, mitä työtä sairaanhoitajat tekevät. 

Eikä se ole mitään napit vastakkain asettamista, jos esittää faktoja ja niillä perustelee, miksi nimenomaan sairaanhoitajien palkkoja pitää korottaa. Lähihoitajien kohdalla noita faktoja ei löydy perusteluiksi. Eikä se riitä perusteluksi, että kaikkien sellaisten palkkoja pitää nostaa, joiden nimikkeessä esiintyy jossain kohtaa sana hoitaja. 

Hyppään taas nikilläni ketjuun mukaan. Mihin lähihoitajia sitten edes tarvitaan? Nostetaan vaan sairaanhoitajien palkkoja ja korvataan lähihoitajat sairaanhoitajilla? Jos hoivalaitoksiin ja kotihoitoon ei löydy riittävästi sairaanhoitajia, omaiset hoitavat omat vanhuksensa ja vammaisensa, eikö niin? Mä olen ehkä vähän ärhäkkä omissa mielipiteissäni, mutta edes mun siskoni (ei hoitoalalla) ei pärjää mun vanhempieni kanssa. Ja joo, vaikka mulla on sairaanhoitajan koulutus ja sekä nykyisten it-alan työkavereiden ja ystävieni mielestä mulla on ihan järjettömän pitkä pinna, silti mullakin joskus meinaa pinna palaa kohta sata vuotiaan äitini kanssa. Jos se ei olisi mun äitini, en jaksaisi. Jos olisi mun naapurini, heittäisin niskaperesotteella lumihankeen. 

Mä toivon, että tulevaisuudessa vanhustehoitoon kehitetään yhä enemmän robotteja, Koska robotit eivät turhaudu, Ne toistavat samaa lausetta vaikka kymmenen kertaa minuutissa. Ja jos ne on ohjelmoitu hymyilemään, ne aina hymyilevät. Jos joku ei halua robottia hoitamaan isäänsä tai äitiään, sitten hoitaa isänsä ja äitinsä ihan itse. Se porukka, joka valmistuu hoitajiksi, tarvitaan hoitamaan työikäisiä. 

Osan lähihoitajista voi korvata muilla kuin suomalaisen hoitoalan koulutuksen suorittaneilla. Eihän missään muussa maassa kuin Suomessa edes ole lähihoitajia, ja ihan hyvin ne pärjää. 

Robotit on varmasti hyvä lisä rutiinityöhön ja perushoitoon. Muistisairas vanhus ei edes muista, mitä on sanonut tai mitä sinä olet sille 2 minuuttia aikaisemmin vastannut, ja oletko hymyillyt. Eli ei se haittaa, vaikka et aina hymyile. Tsemppiä. 

Ei Suomessa saa sanoa, että pärjää ilma lähihoitajia. Muualla kyllä pärjäävät, mutta Suomessa ei. Suomessa pitää olla lähihoitajia. 

Suomessa pitää olla lähihoitajia siksi, että omaisia ei kiinnosta osallistua hoitoon. Jos Suomessakin laitettaisiin omaisille samat velvollisuudet kuin vaikkapa Espanjassa, lähihoitajien tarve vähenisi merkittävästi. 

Eiköhän siitä omaisten osuudesta selviä ilman kolmivuotista lähihoitajakoulutustakin. Selviäähän ne muissakin maissa. Eikä Valvira tai mikään laki edellytä, että vanhustyötä tekevällä pitäisi olla nimenomaan lähihoitajan koulutus. Miksi pitäisi? Mieti nyt vähän. 

Eri

Pohjakoulutuksena voi ihan hyvin olla esimerkiksi jokin ulkomailla suoritettu hoitoalan tutkinto. Esimerkiksi sosiaalialalla lääkehoitoa tekevät myös sosionomit, vaikka eivät ole opiskelleet lääkehoitoa yhtään. 

Kyllä edellyttää. Sitäpaitsi kaikkia lääkkeitä ei saa jakaa edes lähihoitajat, vaan on oltava nimenomaan sairaanhoitaja. Sitten on vielä sellaisiakin lääkkeitä, joita edes kuka tahansa sh ei saa jakaa, vaan on käytävä lisäkoulutus sitä varten. Tällainen lääke on esim marevan jota käytetään veren ohentamiseen, ja pitoisuuksia seurataan tarkasti säännöllisin verikokein joiden tulosten perusteella annosta säädellään.

Ja sitä marevaniakin saa ihmiset silti ihan itse annostella kotonaan purkeista ilman mitään koulutusta.

Totta. Ja kaikkia muitakin lääkkeitä. silloin kun sitä työkseen tekee vastaa kuitenkin toimistaan myös lain edessä, jos tekee virheen. Siksi vaaditaan tietty koulutus lääkkeiden kanssa toimimiseen. Munkin mielestä se on kyllä sellainen asia, jota voisi helpottaa lisäämällä lääkelupakoulutuksia vaikka siten, että hoiva-avustajakin saisi edes antaa lääkkeet dosetista, vaikka ei saisikaan niitä jakaa. Tai vaikka ihan kunnon kattavat lääkeluvat heillekin. Ei se mitään rakettitiedettä ole kuitenkaan. Tosin todennäköisesti hoiva-avustajat eivät suostuisi tähän ilman palkankorotusta, koska tokihan vastuu olisi sitten ihan eri luokkaa. Ja jos heidän palkkoja nostettaisiin, jäisi liian vähän ilmaa lähihoitajien palkkaan nähden.

Vierailija
546/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki 27678 ja pääsi vain 2773.

Helsinki on aiheuttanut hoitajapulan itse nostamalla asuntojen hinnat ja vuokrat korkeiksi.

Meidän kaupungissa asuminen on halvempaa eikä ole hoitajapulaa.

Ei sairaanhoitajan palkalla ole hankalaa asua pääkaupunkiseudullakaan. Minäkin asun. Joku useamman lapsen yksinhuoltaja ilman kunnon elatustukia on tietysti eri asia, mutta siinä tilanteessa olisi varmasti vaikeaa missä vain.

Katsopas, noissa julkisuudessa olleissa keskusteluissa mainitaan yleensä ensin sairaanhoitajan koulutus. Sitten esimerkkinä on aina joku mystinen "hoitaja" (ei sellaista ammattia oikeasti ole, eli tarkoituksella sotketaan kaikki mahdolliset hoitoalan työntekijät) ja kerrotaan niin pieni palkka, että sen on pakko olla lähihoitajan palkka

Tällekin tietysti joku ay-porukka alapeukuttaa. Tehyn ja Superin retoriikassa noita mystisiä "hoitajia" juuri aina on. Mutta älkää ihmiset antako sahata itseänne linssiin! 

Jos olisi alusta lähtien lähdetty ajamaan vain sairaanhoitajien palkkojen nostamista, ei se olisikaan tullut liian kalliiksi. Tehy olisi varmasti saanut tukea myös toiselta sairaanhoitajaaliitolta Tajalta, joka oli viime mittelöissä aivan hiljaa. Niinpä, moni ei ole ehkä kuullutkaan..

Sairaanhoitajat juuri ovat hoitoalalla niitä, jotka ovat palkkakuopassa, samoin kuin varhaiskasvattajat ja kirjastoväki ja muut korkeakoulutetut naisvaltaiset alat. Mutta ei lähihoitajat ole millään tavalla vertailtuna palkkakuopassa, heille vaan ajetaan korotuksia, tuolla mystisellä "hoitaja"-jutulla. 

Tavallaan olet oikeassa, mtta olen silti eri mieltä. Lähihoitajatkin tarvitsevat parempaa palkkaa. Jos ei muusta syystä, niin ihan jo siksi, että heistä on vähintään yhtä paljon pulaa kuin sairaanhoitajista. Jos lähihoitajan työtä ei suostuta tekemään nykyisellä palkalla, on se palkka liian pieni. Palkka on oikea silloin, kun se houkuttelee alalle tarpeeksi paljon väkeä. Jos alkaa olla työvoimasta ylitarjontaa, on palkka ehkä jo liian iso. Niin ei nyt todellakaan ole lähihoitajien kohdalla.

Samaa mieltä. Juuri lähihoitajista on hoivakodeissa pulaa. Ja koska hoivakodeissa on sänkyjä tyhjillään hoitajapulan vuoksi, kotona asumaan kykenemättömät vanhukset tukkivat päivystykset ja vuodeosastot. Kotihoidon varassa oli jo 2019 yli tuhat vanhusta, joiden oikea paikka ei enää ollut koti. Ja tilanne on siitä vain pahentunut. Tulee pahentumaan lisää, kun hoitajamitoitus muuttuu tämä vuoden lopulla. Jos hoivalaitoksiin ei saada lisää hoitajia, pitää niissä jättää lisää sänkyjä tyhjilleen. 

Ihmiset, jotka eivät näe tätä tosiasiaa, ovat todennäköisesti sellaisia, joilla omat vanhemmat ovat vielä kohtuullisen nuoria (tai jo kuolleet)  ja/tai heillä itsellään tai heidän vanhemmillaan on riittävästi rahaa ostaa kaikki mahdolliset palvelut kotiin. Palkata vaikka joku vanhuksen kotiin asumaan. 

Juu juu, hoivakodeissa on noin, koska niissä 95% henkilöstöstä on lähihoitajia. Mutta esimerkiksi niiden Tanskaan lapsipotilaiden leikkausjonoihin ei lähihoitajia palkkaamalla voi vaikuttaa yhtään mitenkään. 

Lähihoitajien työ on jo nyt helpottunut, kun hoiva-avustajat sai alkaa ottamaan mukaan hoitajamitoitukseen siltä osin kuin he tekevät välitöntä potilas-/asiakastyötä. On paljon töitä, mitä hoiva-avustaja voi tehdä, ja se keventää lähihoitajan työn kuormitusta. 

Totta. Ongelma on siinä, että hoiva-avustajilla on niin pieni palkka, että siihen hommaan on vaikea löytää väkeä. Ehkä sitten juuri hoiva-avustajia voisi yrittää rekrytoida ulkomailta, ja lähärit hoitaisi vain ja ainoastaan varsinaisen hoivatyön (nostot, asentohoidot, pesut, peg- ja letkuruokinnat, lääkkeet, insuliinit, haavanhoidot jne.)

Ja pakkosiirretään lähihoitajia vaikkapa Varkaudesta Helsinkiin ja Torniosta Jyväskylään miten tarve vaatii. Jollei muutto miellytä eikä uutta työtä löydy niin karenssia karenssin perään. Ulkomaalaiset hoiva-avustajat tekisivät lähihoitajien entiset työt pitkälti ja ei tarvitsisi kuin muutamia aina joka osastolla esimerkiksi jatkossa. Sairaanhoitajat hoitaisivat tärkeät työt kuten ennenkin. 

Höpö höpö! Sama oikeus sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on valita asuinpaikkansa ja työpaikkansa kuin muillakin. Tuo nyt on ihan kuolleena syntynyt ajatus.

Otit sitten tuon pakkosiirron vakavissasi? Onnittelut!

Vierailija
547/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea aika leikata turhista hyväpalkkaisista paperinpyörittäjistä ja PR-tyypeistä. (Olen itsekin "paperinpyörittäjä", mutta yrittäjäriskillä - ja pienillä tuloilla.) Ja huonosta rahankäytöstä muutenkin.

Ja töissä valtiolla ollut on nähnyt, miten holtittomasti sitä rahaa käytetään.

Vierailija
548/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain on vialla kun joku prosentti hakijoista pääsee opiskelemaan. Halukkaita alalle vaikka kuinka.

Olen yrittänyt pari pv saada terveyskeskukseen yhteyttä kun astmalääkkeet ei auta. Ei vastaa kukaan. Koitan vaan levätä sohvalla etten rasittuisi et henki jotenkin kulkis kunnes joku soittais takaisin tai vastaisi. Eilenkin jonotin niin kauan et tk meni kiinni.

Nimenomaan, kun halukkaista ei ole pulaa, vaikka niin väitetään. Koulutuspaikkojen resurssit tulee vastaan.  Vähäisiinkin aloituspaikkoihin mieluummin haetaan ja koulutetaan ulkomaalaisia, kuin suomalaisia, jotka varmemmin jäisi Suomeen töihinkin.

Ratkaisu tähän on hyvin yksinkertainen. Kaikki halukkaat oppisopimuksella sairaaloihin, hoitokoteihin jne.

Siinä päästää kerta heitolla hoitajapula ongelmasta eikä tarvitse odottaa neljää vuotta, että n. tuhat hoitajaa valmistuu. Vaan neljän vuoden kuluttua meillä olisi jo n. 27 000 uutta valmista hoitajaa ja valmistumista odotellessa he olisivat jatkuvasti auttamassa hoitotyössä.

Ja ajattelit että noiden 27 000 tyypin perehdyttäminen oppisopimuksella ei vie ennestäänkin kuormitettujen työntekijöiden aikaa? Haloo. Ja kaikki halukkaat?

Tietenkin se vie hetkellisesti aikaa. Mutta koska kyse on suurimmaksi osaksi suomen kielen taitoisista ihmisistä, ei niitä hommia tarvitse joka päivä uudestaan opettaa.  Ihminen oppii joka päivä lisää ja sitä enemmän hänestä on apua.  [b]Se että esim. sinä näytät miten jokin kone toimii, miten pistetään tms. Siinä ei kauaa mene, että ihminen sen oppii. Ei se teidän ala mitään ydinfysiikkaa ole, vaikka niin kuvittelette. Veritulppa potilaatkin laitetaan kotiin pistosohjeiden kanssa, joka annetaan muutamassa minuutissa. [/b]Joten luulenpa, että ihminen jolla on motivaatio ja halu oppia alalle ei sen huonommin omaksu asioita.

Ei hyvää päivää että sinä puhut soopaa etkä edes ymmärrä, miten et todellakaan ymmärrä :D Annat tosin erinomaisen mainion esimerkin siitä mikä terveydenhuollossa on pielessä: sairaanhoitopiirien (nyk. hyvinvointialueiden) johtoryhmissä istuu kaikenkarvaista maallikkoa kenellä ei ole ymmärrystä lääketieteestä tai terveydenhuollosta, ja silti päätetään mm. budjetoinneista. Koko pesti on monelle poliittinen ponnahduslauta siinä kunnallispolitiikan ja eduskunnan välillä.

Vierailija
549/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tarviiskaan kuin joka ikinen työpäivä joutua hälytysvuoroon, eikä sekään vielä riittäisi!

Sitten vielä normilisät päälle... joo, iltalisätkin huimat 15 %. Joka tuolla palkalla ei tee edes 2 euroa tunnissa. Lauantailisä ei ole paljoa parempi ja yölisätkin vain 40 %.

Että helposti tulee...

Ja tuolla harhaluulolla ihmiset täällä haukkuu ja kadehtii hoitajia!?! Ei oo todellista....

Että sä olet TYHMÄ.

Sairaanhoitajan vähimmäispalkka sote tes:ssä on 1.10.2022 alkaen 2435,34 €. Siitä saadaan tuntipalkka 2435,34/163=14,94

- iltalisä 15% = 2,24 e/h

- yölisä 40% = 5,98 e/h

- lauantailisä 20% = 2,99 e/h

Jos vähimmäispalkan lisäksi maksetaan esim. työkokemuslisää, se nostaa myös tuntihintaa ja siten maksettavia ilta-, yö- ja lauantailisiä.

Paljon parjatuilla paperimiehillä iltavuorolisä on 1,5 e/h, yölisä 3 e/h, lauantailisä 4,42 e/h. 

"Yksityinen hoiva-ala maksaa lähihoitajilleen 2144€ kuussa."

Kyse oli LÄHIHOITAJASTA ja YKSITYISESTÄ alasta. Ei mistään sairaanhoitajasta ja sote tessista. Lähtöpalkka on jo annettu ekassa viestissä. Ei mitään kokemuslisiä.

Että revihän siitä se 3 tonnin kuukausipalkka helposti kuten väitettiin!

Uusi yritys, ole hyvä. Ja yritä nyt edes pysyä oikeassa koulutuksessa ja tessissä 😂🤣, Vaikka ethän sinä pysy, koska niin ei ole mitenkään mahdollista päästä niihin lisiin!

Lainasin tekstiäsi, jossa et ensin edes maininnut tes:siä, niin oletuksena käytin sote tes. Aika naurettavaa irvailla mulle, jos en tiennyt taustoja tarkkaan.

Vierailija
550/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Juu, laki kyllä määrääkin sen, että lääkehoidosta vastaava sairaanhoitaja pitää olla, ja sairaanhoitajan työ vaatii Valviran laillistuksen. Sairaanhoitajaa ei sen takia voi korvata roboteilla tai kenellä tahansa.

Mutta ne lähihoitajat voi korvata. Lähihoitaja ei ole laillistettu ammatti, vaan se on pelkkä nimikesuojaus, että muut kuin lähihoitajakoulutuksen käyneet ei saa käyttää sitä nimikettä. Laki ei kuitenkaan edellytä, että lähihoitajan tehtäviä tekevällä henkilöllä pitäisi olla lähihoitajan nimike tai koulutus. Ei tämä ole minun vika, sorry. Näin se nyt vaan on. 

Lääkehoidon osalta kyllä edellyttää. Lääkeluvat on oltava suoritettuna, eikä tosiaan silti saa välttämättä jakaa monia lääkkeitä, kuten vaikka juuri tuota marevania, huumelääkkeitä, keskushermostoonvaikuttavia lääkkeitä, sytostaatteja Riippuu ihan siitä, miten kattavat luvat on suorittanut.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ja sitä marevaniakin saa ihmiset silti ihan itse annostella kotonaan purkeista ilman mitään koulutusta.

Ja just tuon vuoksi omaiset voisivat  ihan itse ja omin pikku kätösin hoitaa surimman osan omaistensa hoidosta. Ei tarvitse nostaa lähihoitajien eikä sairaanhoitajien palkkoja, kun jätetään vain ammatillista osaamista vaativat työt niille, joilla on ammatillinen osaaminen. Muut helpommat hommelit jätetään omaisille. Ai niin...tämähän ei omaisille kelpaa. Itse ei olla valmiita hoitamaan edes maksua (esim omaishoidontuki) vastaan omaisia, mutta kuvitellaan, että joku tuntematon olisi valmis. 

Vierailija
552/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Osaatko lukea? Laki ei edellytä lähihoitajan koulutusta.

Vierailija
553/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki 27678 ja pääsi vain 2773.

Helsinki on aiheuttanut hoitajapulan itse nostamalla asuntojen hinnat ja vuokrat korkeiksi.

Meidän kaupungissa asuminen on halvempaa eikä ole hoitajapulaa.

Ei sairaanhoitajan palkalla ole hankalaa asua pääkaupunkiseudullakaan. Minäkin asun. Joku useamman lapsen yksinhuoltaja ilman kunnon elatustukia on tietysti eri asia, mutta siinä tilanteessa olisi varmasti vaikeaa missä vain.

Katsopas, noissa julkisuudessa olleissa keskusteluissa mainitaan yleensä ensin sairaanhoitajan koulutus. Sitten esimerkkinä on aina joku mystinen "hoitaja" (ei sellaista ammattia oikeasti ole, eli tarkoituksella sotketaan kaikki mahdolliset hoitoalan työntekijät) ja kerrotaan niin pieni palkka, että sen on pakko olla lähihoitajan palkka

Tällekin tietysti joku ay-porukka alapeukuttaa. Tehyn ja Superin retoriikassa noita mystisiä "hoitajia" juuri aina on. Mutta älkää ihmiset antako sahata itseänne linssiin! 

Jos olisi alusta lähtien lähdetty ajamaan vain sairaanhoitajien palkkojen nostamista, ei se olisikaan tullut liian kalliiksi. Tehy olisi varmasti saanut tukea myös toiselta sairaanhoitajaaliitolta Tajalta, joka oli viime mittelöissä aivan hiljaa. Niinpä, moni ei ole ehkä kuullutkaan..

Sairaanhoitajat juuri ovat hoitoalalla niitä, jotka ovat palkkakuopassa, samoin kuin varhaiskasvattajat ja kirjastoväki ja muut korkeakoulutetut naisvaltaiset alat. Mutta ei lähihoitajat ole millään tavalla vertailtuna palkkakuopassa, heille vaan ajetaan korotuksia, tuolla mystisellä "hoitaja"-jutulla. 

Tavallaan olet oikeassa, mtta olen silti eri mieltä. Lähihoitajatkin tarvitsevat parempaa palkkaa. Jos ei muusta syystä, niin ihan jo siksi, että heistä on vähintään yhtä paljon pulaa kuin sairaanhoitajista. Jos lähihoitajan työtä ei suostuta tekemään nykyisellä palkalla, on se palkka liian pieni. Palkka on oikea silloin, kun se houkuttelee alalle tarpeeksi paljon väkeä. Jos alkaa olla työvoimasta ylitarjontaa, on palkka ehkä jo liian iso. Niin ei nyt todellakaan ole lähihoitajien kohdalla.

Samaa mieltä. Juuri lähihoitajista on hoivakodeissa pulaa. Ja koska hoivakodeissa on sänkyjä tyhjillään hoitajapulan vuoksi, kotona asumaan kykenemättömät vanhukset tukkivat päivystykset ja vuodeosastot. Kotihoidon varassa oli jo 2019 yli tuhat vanhusta, joiden oikea paikka ei enää ollut koti. Ja tilanne on siitä vain pahentunut. Tulee pahentumaan lisää, kun hoitajamitoitus muuttuu tämä vuoden lopulla. Jos hoivalaitoksiin ei saada lisää hoitajia, pitää niissä jättää lisää sänkyjä tyhjilleen. 

Ihmiset, jotka eivät näe tätä tosiasiaa, ovat todennäköisesti sellaisia, joilla omat vanhemmat ovat vielä kohtuullisen nuoria (tai jo kuolleet)  ja/tai heillä itsellään tai heidän vanhemmillaan on riittävästi rahaa ostaa kaikki mahdolliset palvelut kotiin. Palkata vaikka joku vanhuksen kotiin asumaan. 

Juu juu, hoivakodeissa on noin, koska niissä 95% henkilöstöstä on lähihoitajia. Mutta esimerkiksi niiden Tanskaan lapsipotilaiden leikkausjonoihin ei lähihoitajia palkkaamalla voi vaikuttaa yhtään mitenkään. 

Lähihoitajien työ on jo nyt helpottunut, kun hoiva-avustajat sai alkaa ottamaan mukaan hoitajamitoitukseen siltä osin kuin he tekevät välitöntä potilas-/asiakastyötä. On paljon töitä, mitä hoiva-avustaja voi tehdä, ja se keventää lähihoitajan työn kuormitusta. 

Totta. Ongelma on siinä, että hoiva-avustajilla on niin pieni palkka, että siihen hommaan on vaikea löytää väkeä. Ehkä sitten juuri hoiva-avustajia voisi yrittää rekrytoida ulkomailta, ja lähärit hoitaisi vain ja ainoastaan varsinaisen hoivatyön (nostot, asentohoidot, pesut, peg- ja letkuruokinnat, lääkkeet, insuliinit, haavanhoidot jne.)

Ja pakkosiirretään lähihoitajia vaikkapa Varkaudesta Helsinkiin ja Torniosta Jyväskylään miten tarve vaatii. Jollei muutto miellytä eikä uutta työtä löydy niin karenssia karenssin perään. Ulkomaalaiset hoiva-avustajat tekisivät lähihoitajien entiset työt pitkälti ja ei tarvitsisi kuin muutamia aina joka osastolla esimerkiksi jatkossa. Sairaanhoitajat hoitaisivat tärkeät työt kuten ennenkin. 

Höpö höpö! Sama oikeus sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on valita asuinpaikkansa ja työpaikkansa kuin muillakin. Tuo nyt on ihan kuolleena syntynyt ajatus.

Otit sitten tuon pakkosiirron vakavissasi? Onnittelut!

Kuule tällä palstalla tuo on aivan vakavasti otettava ehdotus. Minäkin otin tuon tosissani. Kirjoitettuun tekstiin ei saa sakasmin sävyä. T.eri

Vierailija
554/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että helposti tulee...

Että sä olet TYHMÄ.

Sairaanhoitajan vähimmäispalkka sote tes:ssä on 1.10.2022 alkaen 2435,34 €. Siitä saadaan tuntipalkka 2435,34/163=14,94

- yölisä 40% = 5,98 e/h

Jos vähimmäispalkan lisäksi maksetaan esim. työkokemuslisää, se nostaa myös tuntihintaa ja siten maksettavia ilta-, yö- ja lauantailisiä.

Paljon parjatuilla paperimiehillä iltavuorolisä on 1,5 e/h, yölisä 3 e/h, lauantailisä 4,42 e/h. 

Se millä on merkitystä, on se summa joka tilille kilahtaa. Se on kyllä täysin niiden paperimiesten eduksi.

Paperimiehillä on onneksi hyvät palkat sillä tekevät tuottavaa työtä joilla hoitajienkin palkat maksetaan. 

Vierailija
555/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikojen kylvettäjät voisi ottaa takaisin. Säästäisi julmetusti aikaa, kun joku muu ammattiryhmä hoitaisi nuo työt.

Vaikka alan opiskelijat voisivat opintojen ohessa tehdä tätä työtä.

Vierailija
556/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että helposti tulee...

Että sä olet TYHMÄ.

- yölisä 40% = 5,98 e/h

"Yksityinen hoiva-ala maksaa lähihoitajilleen 2144€ kuussa."

Kyse oli LÄHIHOITAJASTA ja YKSITYISESTÄ alasta. Ei mistään sairaanhoitajasta ja sote tessista. Lähtöpalkka on jo annettu ekassa viestissä. Ei mitään kokemuslisiä.

Että revihän siitä se 3 tonnin kuukausipalkka helposti kuten väitettiin!

Uusi yritys, ole hyvä. Ja yritä nyt edes pysyä oikeassa koulutuksessa ja tessissä 😂🤣, Vaikka ethän sinä pysy, koska niin ei ole mitenkään mahdollista päästä niihin lisiin!

Lainasin tekstiäsi, jossa et ensin edes maininnut tes:siä, niin oletuksena käytin sote tes. Aika naurettavaa irvailla mulle, jos en tiennyt taustoja tarkkaan.

Lainasit tekstiäni, joka irrotettu täysin asiayhteydestään. Tekstinihän oli suora vastaus edelliseen viestiin (tämän tajusi jo hölmömpikin), joka oli suora vastaus sitä edelliseen viestiin, jossa oli jo heti ensimmäisenä tuo suora ja erittäin selkeä lainaukseni lähihoitajasta ja tessistä.

"En tiennyt"

Siis tää sama "en tiennyt" -tyyppikö täällä taas? Siis miten voi ihmisillä olla noin tolkuttoman huono lukutaito? Vai ootko sä muuten vaan noin tyhmä? Siis ihan oikeasti, en voi kuin ihmetellä....

Vierailija
557/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikojen kylvettäjät voisi ottaa takaisin. Säästäisi julmetusti aikaa, kun joku muu ammattiryhmä hoitaisi nuo työt.

Opiskelijat eivät ehtisi enää jatkossa edes valmistua ennen alan vaihtoa. 

Vierailija
558/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ja just tuon vuoksi omaiset voisivat  ihan itse ja omin pikku kätösin hoitaa surimman osan omaistensa hoidosta. Ei tarvitse nostaa lähihoitajien eikä sairaanhoitajien palkkoja, kun jätetään vain ammatillista osaamista vaativat työt niille, joilla on ammatillinen osaaminen. Muut helpommat hommelit jätetään omaisille. Ai niin...tämähän ei omaisille kelpaa. Itse ei olla valmiita hoitamaan edes maksua (esim omaishoidontuki) vastaan omaisia, mutta kuvitellaan, että joku tuntematon olisi valmis. 

Omainen osaa annostella Marevanin purkeista itse, mutta sen INR-kokeen perusteella tehtävä annoksen muutoksen määrittäminen voi olla omaisille vähän vaikeaa, jos tulos on jotain muuta kuin välillä 2 - 3. 

Toki siihen on Käypä hoito -suosituksessa selkeä ohje, ja ainakin kaikki AMK:sta valmistuneet sairaanhoitajat osaa Marevan-laskut tehdä, se kuuluu koulutukseen. Lähihoitajat ei kuitenkaan niitä tee ilman lisäkoulutusta. 

Vierailija
559/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sh kotihoidossa ja tämä riitely lähihoitajien kanssa palkasta ja lillukan varsista on itselle täysin vierasta! Itsellä suuri arvostus oman tiimini lähihoitajia kohtaan. Kullanarvoista omassa työssä. He mahdollistavat minun työn. Teen työtä ma-pe 7-15, saan palkkaa 3200eur/kk. Lähihoitajat tekee kolmea vuoroa, peruspalkka on 2400eur ja lisät päälle.

Kukaan ei pysty hoitotyöhön yksin!

Samaa mieltä minäkin olen sh, enkä voi sietää lähihoitajien aliarvioimista. Sitä tekee ihmiset, jotka ei oikeasti tiedä mitä kaikkea työ pitää sisällään. He ovat hoiva-alan rautaisia ammattilaisia. Itse olen heiltä saanut paljon oppia. Toki sairaanhoito on ihan eri asia, ja se on sitten sitä minun ydinosaamisaluettani. Todella moni maallikko ei tunnu ymmärtävän edes että lähihoitaja, sairaanhoitaja ja lääkäri ovat kaikki toisistaan erilliä ammatteja, mutta jokainen hoitotiimin tärkeä osa, ja jokaisella oma työnkuva.

Vierailija
560/653 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletsä, että kukaan muka suostuisi tuollaiseen "orjatyöhön" opintojen ohessa, kuten esim työttömät ihan harjoitteluitakin kutsuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi