Mikä teitä auttaa kovaan stressiin? APUA!
Mulla olisi taas tulossa töiden puolesta hirveä stressikausi ja koko viikonloppukin menee töiden parissa. Syke on jo nyt koholla ja pelkään, että saan jotain muitakin oireita. Mitkä ovat teidän parhaat keinot stressin lievitykseen?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Stressistä elimistöön vapautuva hormonilataus pitää saada poistumaan. Stressi valmistaa ihmisen taistelemaan tai pakenemaan eli hyvin fyysiseen toimintaan. Tietokoneen näpyttely tai kissavideoiden katsominen ei sitä ole. Sen sijaan liikunta, kylmä suihku, avannossa pulahtaminen, seksi, kovaa huutaminen poistavat stressihormoneja akuutissa tilanteessa. Jatkoon sitten ennaltaehkäisevää lempeämpää toimintaa kuten rauhoittavaa musiikkia, metsäkävelyä, saunomista, halaamista, kissoja...
Oon huutanut kovaa 5 minuuttia ja nyt kurkku on kipeä. Pelästyin.
Ashwagandhasta on ollut mulle suurin apu. Myös vaimo ottaa sitä työstressiin.
Vierailija kirjoitti:
Klassisen musiikin kuunteleminen.
Runsas liikunta joka päivä vähintään 30 minuuttia. Esimerkiksi kotona kuntopyöräillen tai jumppavideolla.
Liikkuminen metsän keskellä ja koiran ulkoiluttaminen.
Rukoileminen.
Raamatun lukeminen.
Hauskojen kissavideoiden katseleminen.
Mitä jos ei ole tyttö ystävää?
Vierailija kirjoitti:
Budii ja bissee.
No eikai kukaan vedä budia ja bisseä samaan aikaan? Herranjestas
On kivaa olla vammanen koska saan olla aito ja sellanen just ku haluan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressistä elimistöön vapautuva hormonilataus pitää saada poistumaan. Stressi valmistaa ihmisen taistelemaan tai pakenemaan eli hyvin fyysiseen toimintaan. Tietokoneen näpyttely tai kissavideoiden katsominen ei sitä ole. Sen sijaan liikunta, kylmä suihku, avannossa pulahtaminen, seksi, kovaa huutaminen poistavat stressihormoneja akuutissa tilanteessa. Jatkoon sitten ennaltaehkäisevää lempeämpää toimintaa kuten rauhoittavaa musiikkia, metsäkävelyä, saunomista, halaamista, kissoja...
Oon huutanut kovaa 5 minuuttia ja nyt kurkku on kipeä. Pelästyin.
Käytännössä huutaminen voi toimia mutta on sitten oltava järjellisessä paikassa. Ei ole kenen tahansa ulottuvissa tämä keino, ellei halua poliiseja paikalle. Tai lepositeisiin sairaalassa.
Esim. Raivohuoneiden sääntöjä en tiedä tarkkaan, mutta niitäkään ei ole joka paikassa.
Olen rääkyitkenyt useamman tunnin ja kyllä, helpotti. Ei mikään muutama minuutti mitään tee jos on aidosti hitveä olo. Vaan kyllä siinä kestää oman aikansa, että elimistö ja mieli saavat huutamisesta irti tarvittavan helpotuksen.
Trendikästä mutta sitä haukkuja ei tiedä ;).
Pika-apuja akuuttiin stressiin: Kuulokkeet korville ja soita täysillä tecnoa (tai muuta vähän menevämpää musiikkia). Käy reippaalla kävelyllä (jos samalla kuuntelee musiikkia, auttaa vielä enemmmän). Katso hyvä toimintaleffa. Käy ulkona leffassa tai tee jotain muuta kavereiden kanssa. Tee jotain ihan muuta kuin sitä stressin aiheuttajaa - mitä hyvänsä mihin pitää keskittyä täysillä. Käy saunassa. Ota päiväunet. Mikään noista ei hävitä stressiä, mutta helpottaa hetkeksi. Korjaan tässä itse juuri toista peräkkäistä viikonloppua ylioppilaskokeita ja kurssikokeita. Aamiaisesta asti olen tehnyt hommia. Nyt pidän kunnon tauon ja seuraavaksi menee kuulokkeet korville.
Nyt viisi vuotta yliopistossa opiskelleena olen pettynyt siihen ettei luennoilla juurikaan käydä luennoitsijan ja yleisön välisiä väittelyitä.
Sunnuntai ilman työtä. Joku harrastus, johon pakko mennä, kunhan siis haluaa