Mikä teitä auttaa kovaan stressiin? APUA!
Mulla olisi taas tulossa töiden puolesta hirveä stressikausi ja koko viikonloppukin menee töiden parissa. Syke on jo nyt koholla ja pelkään, että saan jotain muitakin oireita. Mitkä ovat teidän parhaat keinot stressin lievitykseen?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä, joissa stressikausia tulee väistämättä. Työpaikan vaihto ei auta, koko ala on yhtä paksa.
Kun stressikausi on pahimmillaan, ei yleensä pysty edes harrastamaan mitään liikuntaa, koska et vaan pysty sitä tuntia kerralla irrottamaan lenkille menoa varten. Puhumattakaan mistään salille menosta. Ne jotka tällaisia puhuvat, eivät ole stressiä koskaan nähneetkään.. Mutta PYSTYT takuuvarmasti menemään 5-10 minuutiksi ulos, kävelemään kadunvartta korttelinverran ja katselemaan johonkin omaa näyttöä pidemmälle (silmien lepuutus on tärkeää, se vaikuttaa niskaan ja sitä kautta koko kehoon). Parveke on myös hyvä, siellä voi tehdä pari kyykkyä tai pyöritellä jotain harjanvartta olkapäiden avaamiseksi.
Toinen on, että työt on pakko lopettaa vähintään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja ajatukset tyhjentää jollain, tai muuten et taatusti nuku. Tähän voi käyttää musiikkia ja hengitysharjoituksia ja oman kehon tiedostamisharjoituksia. Mitä yksinkertaisempia harjoituksia sen parempi. Mulla oli aikanaan tähän joku appi puhelimessa, mutta opin nopeasti tekemään niitä ite sen verran kuin tarvitsi, joten kun se palvelu lakkasi toimimasta, en ladannut enää uutta. Toisaalta jos jollakulla on hyviä kokemuksia ja suosituksia, otan vastaan.
On minulla unilääkkeetkin olemassa, mutta välttelen niitä, koska itse asiassa ne tekevät seuraavasta päivästä yleensä vielä väsyneemmän. Se ei johdu liian suuresta annoksesta (käytän pienintä mahdollista) vaan todennäköisesti siitä, että unilääkkeet vähentävät rem-unen osuutta unesta ja siten ne muuttavat unta vähemmän virkistäväksi. Ts. Jos pystyy nukkumaan ees vähän ilman lääkettä, se on parempi kuin lääkkeen kanssa, mutta jollei saa edes paria tuntia unta ilman lääkettä, lääkeunikin on parempi kuin ei mitään.
Ja näiden paras puoi on, että et joudu stressin keskellä suunnittelemaan ja toteuttamaan mitään suuria elämänmuutoksia joista tulisi lisää stressiä. Eikä tarvi suorittaa liikunta aja harrastuksia!jotkamyös olisi vaan lisävaatimuksia. Nää on pieniä juttuja, jotka voit tavallaan varastaa itsellesi kaiken kaaoksen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Överikova aerobinen liikunta. Esim. juoksulenkki vähän yli oman kuntotason tempolla.
Seksi/masturbointi/orgasmit.
Orgasmit auttaa vain hetken jonka jälkeen stressi palaa melkein heti
Ulkoilu ja liikunta, joogaaminen. Seksi. Alkoholi (pieni määrä). Uppoutuminen kirjaan tai tv-sarjaan useammaksi tunniksi. "Raivo"siivoaminen, siis tavallista perusteellisempi ja reippaampi siivous. Tulee hyvä olo, kun näkee työn jäljen heti. (Mutta pitää päättää etukäteen, mitä siivoaa, ettei sitten ahdistu niistä paikoista, joita ei ehdi tai pysty juuri silloin siivota)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassisen musiikin kuunteleminen.
Runsas liikunta joka päivä vähintään 30 minuuttia. Esimerkiksi kotona kuntopyöräillen tai jumppavideolla.
Liikkuminen metsän keskellä ja koiran ulkoiluttaminen.
Rukoileminen.
Raamatun lukeminen.
Hauskojen kissavideoiden katseleminen.
Kissavideot alkaa vaan stressaamaan enemmän. Jänittää mitä kiisu tekee seuraavaksi :D
Kissavideot ovat liian jännittäviä?
Nyt olen ns. nähnyt kaiken. Luulin että ne jos mitkä olisivat ns. ikärajatonta materiaalia.
Akuuttinan ensiapuna s*uhinotto, hikiliikunta, ulkona nukkuminen, ja oikein vaikeassa tilanteessa pahan päivän varalle jemmattu b*ntso.
Tehokkain keino kuitenkin on hoitaa ne stressaavat asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassisen musiikin kuunteleminen.
Runsas liikunta joka päivä vähintään 30 minuuttia. Esimerkiksi kotona kuntopyöräillen tai jumppavideolla.
Liikkuminen metsän keskellä ja koiran ulkoiluttaminen.
Rukoileminen.
Raamatun lukeminen.
Hauskojen kissavideoiden katseleminen.
Onko noista klassisista ja meditaatiomusiikeista muka oikeasti apua? Mua ne vaan lähinnä ärsyttää
Kokeile puheella ohjattua meditointia jos et tykkää meditointimusiikista sai sitten meditoit ihan hiljaisuudessa keskittyen hengitykseen. Shamaanirummutus (YouTube) on myös hyvä ja auttaa rentoutumaan/keskittymään
Studies show practicing meditation can directly impact the level of these crucial neurotransmitters produced in the brain. Mindfulness can have a measurable impact on these brain chemicals:
Serotonin—increases this “feel good” chemical to help regulate mood
Cortisol—decreases this stress hormone
DHEA—boosts levels of this longevity hormone
GABA (Gamma-aminobutyric acid)—improves the calming effect of this major inhibitory transmitter in your central nervous system (CNS)
Endorphins—increases the “natural high” of this overall happiness neurotransmitter
Growth Hormone—elevates levels of this youth-preserving chemical that naturally declines with age
Melatonin—boosts this “sleep hormone” responsible for restful sleep and helps with mood regulation
https://askthescientists.com/brain-meditation/#:~:text=Studies%20show%2…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla stressinhallintaan auttaa kaikista parhaiten ashwagandha. Mieli pysyy kokoajan rauhallisena työn ja arjen kiireen keskellä. Tällainen purkki siis kyseessä: https://tinyurl.com/3kw833f7 auttaa myös nukahtamaan nopeammin ja en yliajattele niin paljoa. En sitten tiedä onko tuo ns. lumevaikutus mutta ainakin vahva suositus omasta puolesta. Tuon lisäksi meditoin 10 minuuttia joka aamu. Tsemppiä! <3
Mulla on ollut ihan helvetillinen stressi jo pari kuukautta, mutta tämä jotenkin vei ne kaikki fyysiset oireet pois. Olo paljon rennompi niinä päivinä kun ottaa kapseleita.
Kai se on kokeiltava kun niin moni suosittelee
Itsellä avantouinti on ainut mikä auttaa satavarmasti (silloin ei vain voi ajatella mitään muuta ja olo on sen jälkeen yydestisyntynyt).
Myös liikunta ja metsässäkävely on toimii, mutta ei enää silloin jos ajatukset pyörii liikaa stressaavan asian ympärillä.
ruma narsisti ei ole tottunut vasta reaktioihin. toivon että joku lyö muutaman kerran todella. ällöttävä minä minä tyrkky
mä koetan olla hyvä tyyppi.. ja mulla on työpaikka ja kämppä ja auto..silti ei kelpaa
Mene lääkäriin