Hesarissa "Silja" kertoo köyhyydestään, mutta todellisuudessa hänellä on asiat ERITTÄIN HYVIN
Silja on 49-vuotias ja hänellä on
- pieni omakotitalo pääkaupunkiseudulla, Keravalla
- työpaikka, josta säännöllinen nettotulo on 2300 euroa
- mahdollisuus tehdä etätöitä ja sillä tavalla säästää työmatkoista ja työvaatteista
- asuntolaina melkein maksettu
- mahdollisuus saada siihen lyhennysvapaita kuukausia
- kaksi teini-ikäistä poikaa, jotka kohta itsenäistyvät ja alkavat vastata omista kuluistaan ainakin osittain
- poikien ukki, joka auttaa poikien harrastuskuluissa
- vanhemmat, jotka voivat tuoda kassillisen ruokaa.
Nyt on kyllä niin että Silja ei tajua, miten hyvin hänen asiansa taloudellisesti on. Aivan tajuttoman hyvin! Hänellä on kohta velaton pieni oma talo keskeisellä sijainnilla. Hänen vain täytyy ottaa nyt niitä lyhennysvapaita kuukausia. Vaikka se talo olisi velaton vasta viiden vuoden päästä, se on pian ja hyvissä ajoin ennen eläkeikää.
Kohta hänen lapsensa ovat taloudellisesti itsenäisiä ja hänen taloutensa helpottaa sitä kautta. Hänellä on tosiaan säännöllinen ok-kuukausitulo, ja hänellä on tukiverkkoa, joka on valmis auttamaan taloudellisesti, sekä omat vanhemmat että poikien ukki. Joten ei aihetta puhua köyhyydestä, vaikka nyt joutuukin laittamaan omat joogaharrastukset tauolle. Ihminen voi harrastaa hyvin paljon ilmaiseksikin.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä "Siljan" tapaus kertoo mielentilasta, jonka valitettavasti itsekin omaan. Mielessä oleva ideaali kuva elämästä on niin joustamaton, että ihminen joutuu perusteettomaan paniikkiin ja ahdistukseen, kun ei saavuta täysin sitä ideaalitilannettaan mielen tasolla.
Ai valitettavasti?????? Haluaisit siis elää köyhemmin, mutta et pysty? Minusta on vähän sana kuin haluaisi toimia patjana eräälle kansanrhyhmälle, ehdottaa, että kuuluisi nyt vain ajatella, että köyhempänä olisi yhtä kivaa ja hyvä elämä. Niinhän se m.a.m,u,patjanakin elävä kuvittelee kaiken siten olevan paremmin.
Tarkoitin sitä, että rahaa on oikeasti, mutta elää sisäisessä paniikissa taloudellisen pärjäämisensä suhteen. Sinulla lähti nyt hieman laukalle.
Tuo jolle vastasit, on joku persujen vaalikampanjaa tekevä persu. Tämä koko "keskiluokka on ahdingossa, antakaa keskiluokalle rahaa" -vinkuna on persujen politikointia. Minkä kyllä huomaa, eli se on typerää ja vähä-älyistä öyhöttämistä, joka ei perustu mihinkään faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.
Missä päin Suomea yh:t saaneet ilmaisen päivähoitomaksun? Ei aikakaan stadissa 2000 luvun alussa.
Mulla yh:na bruttotulot n. 3000e ja päivähoitomaksu 0 euroa. Tuloraja on aika korkea. Pikkuisen korkeammilla tuloilla tulisi jo pieni maksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siis hänen ongelma on? Jäi epäselväksi.
Tämä on nyt jonkun poliittisen tahon, persujen kai, rummuttama viimeisin juttu että itketään julkisuudessa miten keskiluokalla on nyt vaikeaa. En kyllä tiedä mitä persut sitten sille tekisi. Ilmeisesti tarjoutuisi maksamaan keskiluokkaisten asuntolainat ja elämisen verovaroista. Mitä on tyhmin ja lapsellisin ajatus koskaan.
Ei tarvi maksaa verovaroista mitään, lähinnä haetaan sitä ettei keskiluokan tarvi itse verojen muodossa maksaa elättien sohvalla makaamista.
Tämä. Elättien kannattaa ymmärtää, että keskiluokalla ei mene hyvin ja ei todellakaan mene niin hyvin, että halua tai edes kykyä olisi maksaa eläteille yhtään senttiäkään enempää kuin mitä nyt maksetaan. Ennemminkin keskiluokka tarvitsee vahvasti veroprosentin alentamista, jotta kykenee maksamaan ne omat asuntolainansa itse. Ei kukaan täyspäinen ihminen voi kuvitella, että keskiluokka alkaa myymään asuntojaan lihoiksi, jotta saa maksettua kivoja keskustakämppiä eläteille.
Kokonaisnetto kirjoitti:
3000 brutto ja 2300 netto.
Eikö saa kahdesta lapsesta elarit palkan päälle eli n. +1000e/kk.
Ja lapsilisän n. 200e/kk kahdesta lapsesta.
Käsittääkseni nettotulot ovat n. 3500e/kk tässä perheessä. Jos lasten isä on työtön, niin sitten saa kelalta minimi elarit. KESKIMÄÄRIN elarit ovat vajaa 500e/lapsi. Kun lapset täysi-ikäistyvät, Siljalla putoaa tulot 1200e/kk, sitten saa enää tuloina vain palkan.
Jos asuisi vuokralla saisi yksi huoltajan korotettua asumistukea. Voisi tehdä osa-aika työtä koska yh n ei kannata olla 100% lla työajalla. Monestakin syystä.
Siljalla on siis hätä, koska lasten täysi-ikäistyessa lakkaa elarit ja lapsilisät. Sekä "lapsi vapaat" viikonloput.
jopas isoiksi kuvittelet elarit. Itse aikoinaan sain alle 200 euroa kuukaudessa.
Kokonaisnetto kirjoitti:
3000 brutto ja 2300 netto.
Eikö saa kahdesta lapsesta elarit palkan päälle eli n. +1000e/kk.
Ja lapsilisän n. 200e/kk kahdesta lapsesta.
Käsittääkseni nettotulot ovat n. 3500e/kk tässä perheessä. Jos lasten isä on työtön, niin sitten saa kelalta minimi elarit. KESKIMÄÄRIN elarit ovat vajaa 500e/lapsi. Kun lapset täysi-ikäistyvät, Siljalla putoaa tulot 1200e/kk, sitten saa enää tuloina vain palkan.
Jos asuisi vuokralla saisi yksi huoltajan korotettua asumistukea. Voisi tehdä osa-aika työtä koska yh n ei kannata olla 100% lla työajalla. Monestakin syystä.
Siljalla on siis hätä, koska lasten täysi-ikäistyessa lakkaa elarit ja lapsilisät. Sekä "lapsi vapaat" viikonloput.
On sellaisella rikas isä, jos elarit 500 per lapsi. Itse sain vajaa 200 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt jonkun poliittisen tahon, persujen kai, rummuttama viimeisin juttu että itketään julkisuudessa miten keskiluokalla on nyt vaikeaa. En kyllä tiedä mitä persut sitten sille tekisi. Ilmeisesti tarjoutuisi maksamaan keskiluokkaisten asuntolainat ja elämisen verovaroista. Mitä on tyhmin ja lapsellisin ajatus koskaan.
Ei tarvi maksaa verovaroista mitään, lähinnä haetaan sitä ettei keskiluokan tarvi itse verojen muodossa maksaa elättien sohvalla makaamista.
Tämä. Elättien kannattaa ymmärtää, että keskiluokalla ei mene hyvin ja ei todellakaan mene niin hyvin, että halua tai edes kykyä olisi maksaa eläteille yhtään senttiäkään enempää kuin mitä nyt maksetaan. Ennemminkin keskiluokka tarvitsee vahvasti veroprosentin alentamista, jotta kykenee maksamaan ne omat asuntolainansa itse. Ei kukaan täyspäinen ihminen voi kuvitella, että keskiluokka alkaa myymään asuntojaan lihoiksi, jotta saa maksettua kivoja keskustakämppiä eläteille.
Jaa, no minä en keskituloisia paremmin koulutettuna ja ansaitsevana halua maksaa senttiäkään keskiluokan ylisuurten asuntolainojen maksusta. Kasvakaa nyt aikuisiksi ja yrittäkää löytää edes yksi aivosolu. Maksatte ne lainat itse tai myytte rotiskonne. Ketään ei kiinnosta. Me hyvin ansaitsevathan teitä joudutaan elättämään eikä kiinnosta maksaa enää yhtään enempää teidän juttujanne. Joten kouluttautumaan ja parempaan duuniin mars mars niin ehkä pääsette joskus meidän hyvätuloisten ansioihin.
Miksi kukaan ei nyt sano että Hs jutun nainen jolla oli velkaa 500 000 ja nyt tämä Minna voisivat muuttaa pois pk seudulla ja ettei ole ihmisoikeus asua etelä Suomessa? Heidän lapsiaankin säälitään etteivät voi muuttaa kauas koulusta. Kun minä olen kirjoittanut täällä että vuokraan menee 950 Hekan asunnossa ja palkka on 1750 e kk mulle on aina sanottu tällä että muuta pois Hki ja maalle.Eli se muualle muutto koskee vain duunareita ei rikkaita?
Mikan viinakaapilla voi käydä vilske. Toivottavasti täydennykset on olleet riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle ainakin jäi jutusta päällimmäisenä mieleen se, että yhteiskunta ei auttanut häntä mitenkään nousevissa kustannuksissa.
Ymmärrän hänen tunteensa hyvin, koska aina toitotetaan sitä, miten yhteiskunta kyllä auttaa, varsinkin jos et ole itse sössinyt raha-asioitasi, niin on ikään kuin hyväksyttävämpää, että saat apua.
Ei se ole mikään etu, että on kohta maksanut lainan tai että lapset ovat isoja; mitäs, jos näin ei olisi?????
Itse ainakin luin noita juttuja suurella myötätunnolla. On kamalaa, jos pitää esim myydä talo siksi, että naapuryssa joku ryzsä hyökkää toiseen maahan Euroopassa.
Ei hän todellakaan ollut edes keskituloinen, vaan kahden lapsen yh, etkö tajua ap, että köyhyyden raja on juuri noussut ylöspäin?Kuka tai mikä taho sitä valhetta ylläpitää että tukia olisi täällä helppo saada? Ehkä jokaisen pitäisi kokea tuollainen Siljan pikku notkahdus tajutakseen todellisuus.
Tämä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteiskunnan pidä tukea ihmisten omaisuuden kartuttamista, jos ei rahat riitä, pitää pienentää menoja.
Ei kukaan tukea haluakkaan vaan voisi laskea ansiotulo veroprosenttia.
Olisi reilua jos veroprosentissa huomioitaisi niillä tuloilla elävien määrä.
No, koskapa keskiluokka ei elätä veroillaan ketään, niin hehän eivät tuollaisesta hyötyisi centtiäkään. Vaan pelkästään kaikkein hyvätuloisimmat, jotka maksavat valtaosan tuloveroista.
Kyllä nimenomaan keskiluokka maksaa eniten, meillä on niin vähän näitä kuuluisia agenda-vuorineuvoksia ja mijonäärejä, että jos heiltä vietäisiin kaikki rahat ja omaisuus, niin ei oikeasti riittäisi mihinkään köyhien elämän hokkuspokkus-nostamiseen. Ja nekin rahat voi viedä vain kerran. Mistäs sen jälkeen otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika leveästi elää kun on talokin
Onko lainaa ja sähkölämmitys?Saa se kai lapsilisät ja elarit myös toki on tiukkaa joo mutta life is
Lapsilisiä maksetaan sen kuukauden loppuun, kun lapsi täyttää 17 vuotta. Eli jos "Siljan" lapset ovat kohta aikuistumassa, voi olla, ettei enää lapsilisiä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no minä en keskituloisia paremmin koulutettuna ja ansaitsevana halua maksaa senttiäkään keskiluokan ylisuurten asuntolainojen maksusta. Kasvakaa nyt aikuisiksi ja yrittäkää löytää edes yksi aivosolu. Maksatte ne lainat itse tai myytte rotiskonne. Ketään ei kiinnosta. Me hyvin ansaitsevathan teitä joudutaan elättämään eikä kiinnosta maksaa enää yhtään enempää teidän juttujanne. Joten kouluttautumaan ja parempaan duuniin mars mars niin ehkä pääsette joskus meidän hyvätuloisten ansioihin.
Eihän sitä ole kukaan pyytänytkään. Keskiluokka pyytää vain lupaa pitää itse tienaamistaan rahoista pikkusen enemmän itsellään, jotta voi hoitaa itse omien asuntolainojensa nousseet kustannukset eikä joutuisi myymään kotiaan, jotta elätit saavat enemmän yhteiskunnan tukia.
Äänestin kokoomusta ennakkoäänestyksessä, ja hiukan kaduin jossain vaiheessa, kun ajattelin että tuliko äänestettyä riistoporvaria.
Nyt en kadu. Jumalauta että on "Siljalla" ja muilla vastaavilla otsaa. Saa-ta-na!! Hyvätuloiset keskituloiset vaatii toimeentulotukea mitä vituvittttua!!?
M42, 3500 e/kk brutto
Olen eläkeläinen, yksinelävä, ja saan eläkettä 1650 e netto. Tulen sillä hyvin toimeen. Maksan isohkon
rivariosakkeen vastikkeet, omistan kesämökin ja auton. Säästöön jäi vielä muutama vuosi sitten 500
euroa, nyt n. 200 euroa. Asiathan ovat valintakysymyksiä. Rahaa saa menemään rajattomasti, jos haluaa
mutta on tehtävä järkeviä ratkaisuja.
Esim. ruokaa saa edullisesti, jos vain viitsii tehdä itse ja etsiä kaupasta edullisia tuotteita.
Harrastan myös kirpparimyyntiä, ja siitä saan hiukan lisätuloja. Myyn kirpparilla myös omatekemiä
neuleita ja ompeluksia.
Ohis: Jollain keskustelupalstalla joku nimitti eläkeläisiä työssäkäyvien eläteiksi! Kyllä me on työaikanamme
palkoistamme maksettu eläkkeemme jo etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerava ei ole pääkaupunkiseutua. Ja kolmen hengen perhe elää 2300€ ei ole hyvä tilanne. Vaikka asuisi kaupungin halvimmassa vuokrayksiössä.
Saahan perhe tuohon lapsilisän ja elatusavun vielä lisäksi.
Artikkelissa kerrottiin 2300 euron nettotuloista, ei nettopalkan suuruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ottanut liian ison lainan? Ihan oma syy. Ihan oma syy!! Sinun syysi!! Mitä sä luulet että meidän kuuluu maksaa sun lainasi!!
t. M42, 3500 e/kk brutto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä "Siljan" tapaus kertoo mielentilasta, jonka valitettavasti itsekin omaan. Mielessä oleva ideaali kuva elämästä on niin joustamaton, että ihminen joutuu perusteettomaan paniikkiin ja ahdistukseen, kun ei saavuta täysin sitä ideaalitilannettaan mielen tasolla.
Ai valitettavasti?????? Haluaisit siis elää köyhemmin, mutta et pysty? Minusta on vähän sana kuin haluaisi toimia patjana eräälle kansanrhyhmälle, ehdottaa, että kuuluisi nyt vain ajatella, että köyhempänä olisi yhtä kivaa ja hyvä elämä. Niinhän se m.a.m,u,patjanakin elävä kuvittelee kaiken siten olevan paremmin.
Tarkoitin sitä, että rahaa on oikeasti, mutta elää sisäisessä paniikissa taloudellisen pärjäämisensä suhteen. Sinulla lähti nyt hieman laukalle.
Itselläsi lähti. Elinkustannukset ovat jo nousseet satoja euroja kuukaudessa ja kun hänen lainansa korko nousee, ne nousevat lisää. Ei ole siis kyse mistään päänsisäisestä paniikista hänellä, vaan siitä, ettei sitä rahaa oikeasti ole. Onko sulla perheenne kodista asuntolainaa?
En ole tuo jolle vastasit, mutta mulla on jahti Nizzassa ja private jet siellä valmiudessa. Kummatkin toki velalla ostettu. Nyt mulla on vähän vaikeaa selviytyä lainojen maksuista, joten olen joutunut siirtymään halvempaan shampanjaan enkä voi ostaa viiden tonnin merkkilaukkuja ihan joka kuukausi. Joudun kauhukseni jopa ajattelemaan rahaa. Täten, olen kärsivä köyhä ja vaadin, että toimeentulotuesta maksetaan jahtini ja yksityiskoneeni lainat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ottanut liian ison lainan? Ihan oma syy. Ihan oma syy!! Sinun syysi!! Mitä sä luulet että meidän kuuluu maksaa sun lainasi!!
t. M42, 3500 e/kk brutto
Ihan oma syyhän se on toimeentulotuen asiakkaan heikko koulutus ja huono työkokemuskin. Miksi ei ole käynyt kouluja, mennyt töihin? Miksi meidän muiden pitää maksaa laiskottelijalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.
Missä päin Suomea yh:t saaneet ilmaisen päivähoitomaksun? Ei aikakaan stadissa 2000 luvun alussa.
Mulla yh:na bruttotulot n. 3000e ja päivähoitomaksu 0 euroa. Tuloraja on aika korkea. Pikkuisen korkeammilla tuloilla tulisi jo pieni maksu.
On sitten näemmä tulorajat muuttuneet, kun alle 2 000 tuloista aikoinaan joutui yh maksamaan päivähoitomaksua. Tämä 2 000 luvun alussa.
Työmarkkinatuki ja siihen päälle asumistuki, mahdollinen toimeentulotuki? Se on paljon enemmän kuin mitä tuosta jää kun sen jakaa kolmelle? Sullehan taitaa jäädä n.1000 € vain itsellesi.