Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa "Silja" kertoo köyhyydestään, mutta todellisuudessa hänellä on asiat ERITTÄIN HYVIN

Vierailija
29.03.2023 |

Silja on 49-vuotias ja hänellä on
- pieni omakotitalo pääkaupunkiseudulla, Keravalla
- työpaikka, josta säännöllinen nettotulo on 2300 euroa
- mahdollisuus tehdä etätöitä ja sillä tavalla säästää työmatkoista ja työvaatteista
- asuntolaina melkein maksettu
- mahdollisuus saada siihen lyhennysvapaita kuukausia
- kaksi teini-ikäistä poikaa, jotka kohta itsenäistyvät ja alkavat vastata omista kuluistaan ainakin osittain
- poikien ukki, joka auttaa poikien harrastuskuluissa
- vanhemmat, jotka voivat tuoda kassillisen ruokaa.

Nyt on kyllä niin että Silja ei tajua, miten hyvin hänen asiansa taloudellisesti on. Aivan tajuttoman hyvin! Hänellä on kohta velaton pieni oma talo keskeisellä sijainnilla. Hänen vain täytyy ottaa nyt niitä lyhennysvapaita kuukausia. Vaikka se talo olisi velaton vasta viiden vuoden päästä, se on pian ja hyvissä ajoin ennen eläkeikää.

Kohta hänen lapsensa ovat taloudellisesti itsenäisiä ja hänen taloutensa helpottaa sitä kautta. Hänellä on tosiaan säännöllinen ok-kuukausitulo, ja hänellä on tukiverkkoa, joka on valmis auttamaan taloudellisesti, sekä omat vanhemmat että poikien ukki. Joten ei aihetta puhua köyhyydestä, vaikka nyt joutuukin laittamaan omat joogaharrastukset tauolle. Ihminen voi harrastaa hyvin paljon ilmaiseksikin.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009467690.html

Kommentit (459)

Vierailija
141/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia typeryyksien rimanalituksia:

- Laura on köyhä koska puolen miljoonan asuntolainan takia hänellä ei ole varaa ostaa suklaapatukkaa

- Silja on köyhä koska asuntolainan takia ei ole varaa joogaan

Nämähän ovat kuin jotain huonoja vitsejä.

Vierailija
142/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle ainakin jäi jutusta päällimmäisenä mieleen se, että yhteiskunta ei auttanut häntä mitenkään nousevissa kustannuksissa.

Ymmärrän hänen tunteensa hyvin, koska aina toitotetaan sitä, miten yhteiskunta kyllä auttaa, varsinkin jos et ole itse sössinyt raha-asioitasi, niin on ikään kuin hyväksyttävämpää, että saat apua.

Ei se ole mikään etu, että on kohta maksanut lainan tai että lapset ovat isoja; mitäs, jos näin ei olisi?????

Itse ainakin luin noita juttuja suurella myötätunnolla. On kamalaa, jos pitää esim myydä talo siksi, että naapuryssa joku ryzsä hyökkää toiseen maahan Euroopassa.

Ei hän todellakaan ollut edes keskituloinen, vaan kahden lapsen yh, etkö tajua ap, että köyhyyden raja on juuri noussut ylöspäin?

Siis ihan oikeasti olet sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikkien asuntolainat?

Tuskin hän sitä tarkoitti, mutta meillä voisi olla yhteiskunta, jossa ihminen saa helpommin lisävuosia lainaan. Se olisi järkevää, koska maa on vähemmän suhdanneherkkä, kun ihmiset eivät ole liian varovaisia. 

Eli todellakin sosialisoisit asuntolainat yhteiskunnalle? Eihän se ole mitenkään yhteiskunnan asia kuinka pitkiä laina-aikoja pankit myöntävät. Se on pankkien asia ja se toimii markkinaehtoisesti, kuten tietysti markkinataloudessa tehdään. Mitä Neukkulaa te persut kaipaatte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerava ei ole pääkaupunkiseutua. Ja kolmen hengen perhe elää 2300€ ei ole hyvä tilanne. Vaikka asuisi kaupungin halvimmassa vuokrayksiössä.

Saahan perhe tuohon lapsilisän ja elatusavun vielä lisäksi.

Vierailija
144/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Laura on köyhä koska puolen miljoonan asuntolainan takia hänellä ei ole varaa ostaa suklaapatukkaa

Todellakin. Tässä ryhtyy jo miettimään, ovatko tällaiset henkilöt edes oikeustoimikelpoisia kun äly vaikuttaa olevan kehitysvammaisen tasolla kun ei tajuta, että jos menee ottamaan liian ison velan, niin siinä tietysti käy kusisesti. Siksi noista liian isoista veloista varoiteltiinkin jatkuvasti viime vuodet. Mutta ilmeisesti tyhmät eivät uskoneet tai tajunneet mitään ja nyt ihan tosissaan kuvittelevat, että yhteiskunnan pitäisi maksaa heidän asuntolainansa jotta he voivat jatkaa tuhlailevaa kulutusta.

Vierailija
145/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silja kuitenkin maksaa itse omat menonsa, eikä itke yhteiskunnan tukien varaan. Käy töissä ja on oikea ihminen, eikä tukien varassa loisiva mätisäkki.

Vierailija
146/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo nyt erityisen hyvä yhtälö ole? Miten köyhää porukkaa täällä AV:llä oikein pyörii???

Näin: 3 hlö tulo kk 2130€ sis lapsilisät eli näillä mennään. Vuokra haukka ison osan ja lainaa ei tipu joten tämän ei muutosta tulossa. On myös uudelleen kouluttauduttu mutta ei saa töitä alalta. Jäi vain opintolaina maksettavaksi.

Vierailija
147/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silja ei sitten ole tajunnut, että joogaa voi mainiosti harrastaa ihan itsekin. Itse asiassa, se on alkuperäinen ja oikea joogaamisen muoto, ihan itse niiden harjoituksien tekeminen. Ei mitään tarvetta maksaa millekään taholle joogaamisesta.

Vierailija
148/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myydä asunnon ja muuttaa vuokralle, menot pienenee ja on sitten oikeutettu tukiin. Näinhän se kävi 90-luvun laman aikana, moni joutu luopumaan omakotitalosta, ei tässä mitään uutta ole. Suhteellisuudentaju kadonnut ihmisiltä.

Menot eivät pienene vuokralla asumisessa. Perheasunnosta joutuu maksamaan vuokraa tonnin kuussa. Kahden teinin elättäminen on kallista. Ne syövät paljon, kuluttavat paljon, ovat vielä koulussa, lapsilisät lakkaavat kun lapsi täyttää 17. Meinaatko että ne potkaistaan kotoa heti kun ovat täysi-ikäisiä? Minne? Mistä he saavat töitä? Onko heillä rahaa ensiasunnon hankintoihin, takuuvuokraan, ajokorttiin jne?

Ai nyt pitäisi lainakulujen lisäksi saada rahat teinien ajokortteihin. Eikö ahneudella ole mitään rajaa?

Vierailija
149/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.

Tottakai lapsilisän yksinhuoltajakorotus n 50e on pelastanut sinut ja kyllä kyllä, sehän otetaan pois kun menee vaan töihin. Ilmaiset päiväkotimaksut totta totisesti ovat käypää valuuttaa k-marketin kassalla.

Mietippa nainpain, etta hyvatuloinen antaa palkastaan 50% lahjoituksena ja maksaa kaiken taysmaaraisena. Pk maksutkin hyvavaraisilla nousee pilviin. Puhumatta elintasokustannuksista.

Kun kaytossa on 2300e johan siina 50e painaa. Viikon ruuat. Hyvavaraisella ei tata luksusta ole. Rahat sulaa ja tilit tyhjenee ja kaikki on kadet ojossa.

Vierailija
150/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä Minna, joka on kouluttamaton sossupummi, joka nostaa tukia ja märisee, kun ei saa samaa elintasoa kuin ystävä Tiina, joka on kouluttautunut ja tekee töitä? Miksi tuollaista pitäisi elättää? Voiko typerämpää pummia olla?

Vierailija
151/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunnan pidä tukea ihmisten omaisuuden kartuttamista, jos ei rahat riitä, pitää pienentää menoja.

Ei kukaan tukea haluakkaan vaan voisi laskea ansiotulo veroprosenttia.

Olisi reilua jos veroprosentissa huomioitaisi niillä tuloilla elävien määrä.

Vierailija
152/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunnan pidä tukea ihmisten omaisuuden kartuttamista, jos ei rahat riitä, pitää pienentää menoja.

Ei kukaan tukea haluakkaan vaan voisi laskea ansiotulo veroprosenttia.

Olisi reilua jos veroprosentissa huomioitaisi niillä tuloilla elävien määrä.

No, koskapa keskiluokka ei elätä veroillaan ketään, niin hehän eivät tuollaisesta hyötyisi centtiäkään. Vaan pelkästään kaikkein hyvätuloisimmat, jotka maksavat valtaosan tuloveroista.

Vierailija
153/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä "köyhä" on yhtä kuin vähävarainen. Todellista köyhyyttä kokee enää harva hyvinvointi- Suomessa. Olen itse sen kokenut työttömänä yh- äitinä ja silti selvisin kun sain asumistuen ja ilmaiset päivökotimaksut ja yksinhuoltajakorotuksen jne. Sitten sain töitä ja tilanne muuttui. Ja tuetkin loppuivat.

Missä päin Suomea yh:t saaneet ilmaisen päivähoitomaksun? Ei aikakaan stadissa 2000 luvun alussa.

Vierailija
154/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myydä asunnon ja muuttaa vuokralle, menot pienenee ja on sitten oikeutettu tukiin. Näinhän se kävi 90-luvun laman aikana, moni joutu luopumaan omakotitalosta, ei tässä mitään uutta ole. Suhteellisuudentaju kadonnut ihmisiltä.

Menot eivät pienene vuokralla asumisessa. Perheasunnosta joutuu maksamaan vuokraa tonnin kuussa. Kahden teinin elättäminen on kallista. Ne syövät paljon, kuluttavat paljon, ovat vielä koulussa, lapsilisät lakkaavat kun lapsi täyttää 17. Meinaatko että ne potkaistaan kotoa heti kun ovat täysi-ikäisiä? Minne? Mistä he saavat töitä? Onko heillä rahaa ensiasunnon hankintoihin, takuuvuokraan, ajokorttiin jne?

Ai nyt pitäisi lainakulujen lisäksi saada rahat teinien ajokortteihin. Eikö ahneudella ole mitään rajaa?

Tienasin omat taskurahat 12v lahtien. Maksoin lukionkirjat itse ja autokoulun itse. Kalustin teinina oman huoneeni itse omilla rahoillani. Ruokaa ostin joskus ja jos lainasin autoa tankkasin. En saanut mitaa pesamunaa kun lahdin omilleni. Mita pullomossoa jengi kasvattaa?

Eika tarvitse menna aarimaisyyksin, mutta kylla 17v kykenee jos kesatoihin eika sita palkkaa tarvitse laittaa appleen vaan opettaa saastamaan vaikka siihen autokorttiin.

Vierailija
155/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silja ei sitten ole tajunnut, että joogaa voi mainiosti harrastaa ihan itsekin. Itse asiassa, se on alkuperäinen ja oikea joogaamisen muoto, ihan itse niiden harjoituksien tekeminen. Ei mitään tarvetta maksaa millekään taholle joogaamisesta.

Jutun ensimmäiset lauseet jo kertoi ettei siljalla ole mitään taitoa käyttää rahaa.

Vierailija
156/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teinien ensiasunnon hankinnan pitäisi näköjään yhteiskunnan sekin kustantaan, tai ainakin maksaa takuuvuokra, vuokra ja muutto. Ja sitten tietysti se ajokortti.

Edelleen, ilmeisesti tässä yhteiskunnassa on aikuisia, jotka ovat niin kehitysvammaisen tyhmiä että heidän ei pitäisi olla oikeustoimikelpoisia, eli nämä "yhteiskunnan pitää maksaa mun asuntolaina ja teinien ajokortit" -vinkujat.

Olisi noidenkin pitänyt kouluttautua paremmin ja panostaa uraan niin olisi heillä itsellään varaa maksaa omat menonsa.

Vierailija
157/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika leveästi elää kun on talokin

Onko lainaa ja sähkölämmitys?

Saa se kai lapsilisät ja elarit myös toki on tiukkaa joo mutta life is

Aika pienestä talosta on kysymys, sillä jutun mukaan Silja nukkuu olohuoneessa, jotta pojilla olisi omat huoneet. Lainaa on, mutta jutun mukaan vähän.

Oma yksinhuoltajaäitinikin nukkui olohuoneessa jotta minulla ja siskollani olisi oma huone. Ja asuimme kerrostalohuoneistossa.

Mutta tämä olikin 80-luvulla jolloin ruikutus oli vähäisempää kuin nykyään ja jolloin työkykyisten ja -ikäisten ihmisten osallistuminen työelämään oli itsestäänselvyys.

Vierailija
158/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsilisän yksinhuoltajakorotus n 50e on pelastanut sinut ja kyllä kyllä, sehän otetaan pois kun menee vaan töihin. Ilmaiset päiväkotimaksut totta totisesti ovat käypää valuuttaa k-marketin kassalla.

Lapsilisän yksihuoltajakorotusta saa niin kauan, kun taloudessa ei ole toista tulonsaajaa eli niin kauan, kun on yksinhuoltaja. Ei töihin meno sitä poista.

Vierailija
159/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea yh:t saaneet ilmaisen päivähoitomaksun? Ei aikakaan stadissa 2000 luvun alussa.

Jos lukisit mihin vastaat niin huomaat että kyse on työttömyydestä. Vai tosiasiaa luulet että joku on ilmasen päivähoidon saanut siksi että on yh?

Vierailija
160/459 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla on omaisuutta, kuten talo/asunto, metsää tai sijoituksia, eivät ole köyhiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä