Miten paljon luokanvalvojan pitäisi tietää välittää ja osallistua ongelmaisten lasten kotielämään?
kuuluuko luokanopettajan vastuuseen tietää ja osallistua koulun ulkopuoliseen elämään ja sosiaaliviranomaisten toimintaan ongelmalasten kodeissa ja miten paljon ja miten?
Kommentit (18)
Tärkeintä on tarjota näille nuorille säilytyspaikka mihin ne voidaan sijoittaa työpäivän ajaksi. Kaikki muu on ekstraa
Mahdollisimman paljon, koska opettajan velvollisuus on tehdä lasu kaikista lapsiin liittyvistä huolenaiheista jotka tulevat hänen tietoonsa. Näin sanoo lastensuojelulaki.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paljon, koska opettajan velvollisuus on tehdä lasu kaikista lapsiin liittyvistä huolenaiheista jotka tulevat hänen tietoonsa. Näin sanoo lastensuojelulaki.
Eikö silloin kannattaisi pikemminkin tietää mahdollisimman vähän niin että selviää vähimmällä duunilla
Vastakysymys, tiedättekö vanhemmat opettajista koulun ulkopuolelta?
Tiedättekö edes millainen on tunneilla?
On tullut vastaan niin eriskummallisii maikkoja.Valehtelevat, aivan, luit oikein, valehtelevat.Samoin niin erikoinen johtaja mutta hänestäpä on jo julkisuuskuva tuonut marisija luonteen esiin, säännöllisesti työntää lehteen jonkun haastattelunsa ja ulkoistaa muiden syyksi kaikki ongelmat, koulunsa vaikuttaa olevan alueen ongelmallisin, mitään ei näe väärää koulun toimintamallissa, sisäänpäinlämpenevässä, hyssyttely ja opettajien vaientamis kulttuurissa.
No, tärkeä seikka että sosiaaliviranomaiset tietävät paikan.Vanhemmat kyl auttavat ;)
Ei nyt erikseen kuulu kaivaa tietoa oppilaan asioista, mutta jos koulussa ilmiselvästi näkyy laiminlyönti, tai lapsen/ nuoren psyykkinen pahoinvointi, niin kyllä sitten kuuluu olla yhteydessä vanhempiin. Jos asiasta keskusteleminen vanhempien kanssa ei vaikuta auttavan, niin sitten lastensuojeluilmoitus. Sieltä selvitellään sitten perusteellisemmin onko huoli lapsesta aiheellinen, ja toimenpiteet sitten sen mukaan mikä on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt erikseen kuulu kaivaa tietoa oppilaan asioista, mutta jos koulussa ilmiselvästi näkyy laiminlyönti, tai lapsen/ nuoren psyykkinen pahoinvointi, niin kyllä sitten kuuluu olla yhteydessä vanhempiin. Jos asiasta keskusteleminen vanhempien kanssa ei vaikuta auttavan, niin sitten lastensuojeluilmoitus. Sieltä selvitellään sitten perusteellisemmin onko huoli lapsesta aiheellinen, ja toimenpiteet sitten sen mukaan mikä on tarpeen.
Ei pidä lähteä itse keskustelemaan vaan kaikista huolista tehdään ilmoitus jo ihan oman oikeusturvan vuoksi.
Työt loppuvat 15 min lukujärjestykseen merkityn jälkeen.
Meillä oli teinillä tosi hankalat vuodet aikoinaan yläkoulussa, ja hällä oli paljon ahdistusta, poissaoloja, päihteili parin luokkakaverin kanssa, joilla meno oli myös itsetuhoista. Olin aktiivisesti yhteydessä koulukuraattorin kanssa, psykologi ja lasu oli mukana myös, kun teinistä tehtiin ilmoituksia.
Halusin, että opettajat tietäisivät, jotta osaisivat myös ottaa huomioon asian, antaa ehkä aikuisen tukea ja ylipäänsä suhtautua ahdistuneeseen nuoreen koulussa. Mutta tätä tietoapa ei saanut opettajille antaa, koska aina pitää olla lapsen lupa ja joka palaverissakin allekirjoiteltiin tiedonvaihtosopimuksia,että asioista sai puhua moniammatillisesti paikalla olevan kuraattorin, lasun, meidän ja psykologin kanssa. Salassapitovelvollisuus suojaa siis lasta niin, että hänen tuekseen ei voida asioita huomioida. Järkyttävää.
Päädyin jossain vaiheessa lähettämään Wilman kautta jokaiselle teinin opelle tiedoksi tilanteen, koska koin tuon tietämättömyyden kaikille osapuolille vain haitaksi. Ei siihen viestiin kukaan mitään vastannut, tiedä sitten, miten sen kokivat.
Tuo aika vaati vanhemmalta aikamoista ponnistelua; yrittää infota verkostoa, tukea nuorta ja pysyä itse järjissään huolesta. Onneksi meillä kävi hyvin ja tänä päivänä hän on todella fiksu nuori aikuinen.
ei minua ainakaan kiinnosta se, mitä oppilaan kotiin kuuluu vaikka olisi kaikki pilalla, se on sossun työtä se ja poliisin
Ope, yläaste, historia
Se on ihan luokanvalvojan oma asia, minkä verran haluaa tietää ja välittää, mutta kotielämään ei pidä osallistua minkään vertaa.
Opettajalla on oma elämä, johon ei kuulu kenenkään oppilaan kotiasioihin osallistuminen.
Ei yhtään. Tämä on heikentänyt opetuksen tasoa, kun aika menee ongelmatapausten hyysäämiseen. Sossut, kuraattorit ja poliisit on sitä varten. Opettajan pitäisi saada keskittyä opetustyöhön.
Yksi syy peruskoulun luisuun on se, että opettajilta alettiin vaatia asioita, jotka eivät kuulu opettajille. Hyvänä esimerkkinä edellinen opetusministeri Li Andersson, joka halusi lapset koronaeristyksen jälkeen kouluun, ei oppimaan, vaan tarkistettavaksi, että kaikki on hyvin. Lastensuojelu ei kuulu opettajille. Kuten jo joku kirjoitti, että jos huomaa jotain, niin tekee lasun, mutta mikään aktiivinen tarkastelu lapsen kotioloista ei kuulu opettajille.
Luokanopettajan tai luokanvalvojan tehtäviin ei kuulu osallistua lapsen kotielämään. Opettaja on saanut koulutuksensa opettamiseen ja kasvattamiseen. Opettajalla ei ole sosiaalityöntekijän koulutusta.
Jos lapsi itse haluaa uskottua opettajalleen, opettajan täytyy tietenkin kuunnella ja viedä tarvittaessa asiaa eteenpäin. Jos opettaja saa tietoonsa jotain sellaista, mikä vaatii lastensuojeluilmoituksen tekemistä, opettajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
Opettajan työhön ei kuulu esimerkiksi lasten vanhempien riitaisten avioerojen setviminen tai esimerkiksi lasten vapaa-ajan WhatsAppin törkeään kielenkäyttöön tai pornon katseluun liittyvät asiat. Tämä vanhempien on usein vaikea ymmärtää.
Lapsen koulun ulkopuolinen elämä ei varsinaisesti kuulu mitenkään opettajalle. Jos lapsen elämässä on jotain sellaista, joka saattaa vahingoittaa lapsen kasvua ja kehitystä, opettajan tehtävänä siitä kuullessaan on auttaa lasta. Yleensä tämä auttaminen tarkoittaa lapsen ohjaamista esim. terveydenhoitajalle tai kouklukuraattorille.
Kotielämään? Opella on kuule ihan oma kotielämä. Voi olla pieniä tai suuri lapsia, taaperoita, nepsyjä, teinejä. Terveitä tai sairaita. Voi olla omat sairaat tai iäkkäät apua tarvitsevat vanhemmat tai ihan mitä tahansa, mitä muillakin ihmisillä. Ope ei ole mikään sossu tai varahuoltaja.
Opettaja opettaa kasvattaa koulussa. Muu ei kuulu opelle.
ei kannata välittää mitään, antaa nuorten tuhota oma elämänsä jos kerta vanhemmat ei ota vastuuta!