Kirjolla
Hyvä sarja Aspergereista
Kommentit (1223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta minua häiritsee tämä nykyinen luokitus, että kaikki ovat vain kirjolla. Omasta mielestäni siinä on aika iso ero olla asperger jolla sujuu itsenäinen elämä, verrattuna esimerkiksi kehitysvammaiseen autistiseen henkilöön.
???? autismi ja kehitysvammaisuus on ihan eri asia. Se, että jollain on ne molemmat diagnoosit eivät mitenkään liityy kirjolla termiin. Lähtökohtaisesti autistit eivät todellakaan ole kehitysvammaisia, mutta jotkut kehitysvammaiset voivat olla myös autisteja.
Toki on eri asia. Mutta aspergerit eivät koskaan ole kehitysvammaisia, jotkut autistit sen sijaan ovat. Eivät tietenkään kaikki. Minusta on hölmöä niputtaa näin eri diagnooseilla ja oirella kaikki samaan.
T. Asperger joka ei koe omakseen sanaa kirjo
Kyllä on ihmisiä joilla on sekä aspergerdiagnoosi että lievä kehitysvamma-diagnoosi. Lievä kehitysvammaisuus voi ilmetä myöhemmin ja ensin on voinut olla vain kehityksen viivästymää joka on alkanut näkymään esim koulun alkaessa.
Aspergerin kanssa ei voida todeta seuraavia diagnooseja
Skitsofrenia simplex (F20.6)
Skitsotypaalinen häiriö (F21)
Obsessiiviskompulsiivinen häiriö (F42)
Anankastinen persoonallisuushäiriö (F60.5)
Muu laaja-alainen kehityshäiriö (F84.0 F84.4)
Lapsuusiän reaktiivinen kiintymyssuhdehäiriö (F94.1)
Lapsuusiän estoton kiintymyssuhdehäiriö (F94.2)
Ja tämä on ihan sieltä kansallisen koodistopalvelun sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Topin toteamus on ihan parasta:
Selkä on kaikki. Jos selkä menee, menettää fyysisen työn ja täytyy tulla konttorirotaksi ja antaa sielun kuolla.
t: kohta 30 vuotta istumatyötä tehnyt
Tuohan on ihan törkeästi sanottu. Minulla ei ole diagnoosia, mutta jonkin verran autisteille tyypillisiä piirteitä kuitenkin (en esim. voi sietää tietynlaisia ääniä) ja minulle olisi ihan unelma työskennellä vaikka jossain arkistossa pistämässä papereita järjestykseen - tai vielä parempaa, etsimässä hukassa olevia papereita. Siinä sielu lepäisi.
Ohjelman miehillä (ehkä kaikilla) on korkeastikoulutetut, menestyneet vanhemma. Heidän lapsensakin ovat älykkäitä, vaikka joku olisi autismin kirjolla. Aspergerit voivat olla hyvin älykkäitä ja keskittymiskykynsä ansiosta menestyä asioissa, jotka heitä kiinnostavat.
Kun he saavat hyvän tuen kotoa ja koulusta, heidän elämästään tulee hyvinkin onnellista ja antoisaa.
Toista on vähemmän älykkäiden vanhempien lapsilla, joilta vanhemmilta itseltäänkin saattaa puuttua kyky ymmärtää ongelmaa ja toimia lapsen hyväksi oikealla tavalla. Puhumattakaan taloudellisten resurssien puutteesta.
Tuli yhdestä viestistä mieleen, että minullakin on ollut tiettyä herkkyyttä eri materiaaleja kohtaan. Eräs kirjoittaja kertoi kuinka fleece ikävää hänen mielestään. Itse taas tykkään siitä ja käytän kotona paljon. Tämä, vaikka materiaali onkin melko "epäeettistä" esim luonnon suhteen. Lapsuudessa äitini ei oikein ymmärtänyt kuinka moni kangas oli ikävää ihoa vasten. En tahallani valittanut. Samoin farkkuja ja muita tiukkoja housuja käytin ympäristön paineesta vasta väkisin 8-luokalla. Itse en ole kirjolla kuitenkaan. Add piirteitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen syvää sympatiaa vanhempia kohtaan, joilla autisti lapsi. Voimia heille.
Ohjelmassa osallistujien vanhemmat olivat ilmeisesti rikkaita ja he pystyivät antamaan lapsillensa hyvä hoidon ja tuen mutta kaikilla näin ei ole.
Ei rikkaus tietysti poista huolta, mutta auttaa hoitoon ja tukeen.Itkin katsoessani sarjaa. Miten epäreilua elämä voi olla. Miksi ei kaikki voi saada samanlaista terveyttä? Vaikka näennäisesti he kaikki ovat terveitä.
Ei ole taatusti helppoa elämä näillä nuorilla.Ihania olette esiintyjät ja saatte faneja 💕
Autismi EI OLE mikään sairaus. Eivätkä vanhemmat mitään sympatiaa tarvitse vaan autistiset itse.
Minulle autismikirjon nuorten vanhempana kelpaa sympatia. Ammennan itse koko ajan lapsille, olen heidän tukenaan ja turvanaan, selvitän asioita, hankin terapiaa, jaksan ja jaksan, vaikka en oikeasti jaksaisikaan. Olenko sitten vääränlainen, kun koen, että elämä on välillä raskasta. Eikä se poista sitä asiaa, että myös autisteilla on varmasti raskasta, ehkä raskaampaa kuin itse neurotyypillisenä voin edes ymmärtää.
Ei tarvi tuntea syyllisyyttä jos kokee välillä elämän olevan raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta minua häiritsee tämä nykyinen luokitus, että kaikki ovat vain kirjolla. Omasta mielestäni siinä on aika iso ero olla asperger jolla sujuu itsenäinen elämä, verrattuna esimerkiksi kehitysvammaiseen autistiseen henkilöön.
???? autismi ja kehitysvammaisuus on ihan eri asia. Se, että jollain on ne molemmat diagnoosit eivät mitenkään liityy kirjolla termiin. Lähtökohtaisesti autistit eivät todellakaan ole kehitysvammaisia, mutta jotkut kehitysvammaiset voivat olla myös autisteja.
Toki on eri asia. Mutta aspergerit eivät koskaan ole kehitysvammaisia, jotkut autistit sen sijaan ovat. Eivät tietenkään kaikki. Minusta on hölmöä niputtaa näin eri diagnooseilla ja oirella kaikki samaan.
Olet väärässä. Kyllä aspergerkin voi olla kehitysvammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kyllä aspergerkin voi olla kehitysvammainen.
Silloin ollaan tehty virhediagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämä Casper Herler (Juliuksen isä?) sitten on kun joku kirjoitti ikään kuin hänet pitäisi jostain tietää? Ei ole tuttu nimi.
lakimies
Ainoastaan yhdellä näistä on nuoremmat vanhemmat, muilla on vanhat vanhemmat. Aiheuttaako vanha vanhemmuus lapsille autismia 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut asperger-diagnoosia, mutta neuropsykiatri kirjoitti epikriisiini, että minulla on asperger-piirteitä mikä ilmenee kapealaisesti suuntautuneissa harrastuksissani. Tunnistan tuon piirteen itsessäni. Mielenkiinnonkohteitani ovat esim. euroviisut, urheilukilpailut, postimerkkeily (siinä pelkästään tietyn aiheiset merkit) sekä vieraat kielet, tyypillisiä asperger-henkilön piirteitä.
ei tuossa oo mitään erikoista, normi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin se Borg-tyyppi olisi opetellut puhumaan pc-puhesyntetisaattorin avulla. Murre on aivan samaa.
Tarkoittanet tavalla eikä avulla. Eivätkä ole siinä jutussa sukunimillään esillä, jotta tuonkaltaista sorkkimista ei tähän enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan yhdellä näistä on nuoremmat vanhemmat, muilla on vanhat vanhemmat. Aiheuttaako vanha vanhemmuus lapsille autismia 🤔
Mitä? Nuo olivat kaikki aikuisia ihmisiä! Minkä ikäiset vanhemmat kuvittelisit heille? 😅 Topi on kohta 30, olisi se hullua jos hänellä olisi parikymppiset vanhemmat 😳
Vierailija kirjoitti:
tai liika älykkyys , en tiedä
Toivosin niin hartaasti että Markus löytäisi elämänsä rakkauden .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Nuo olivat kaikki aikuisia ihmisiä! Minkä ikäiset vanhemmat kuvittelisit heille? 😅 Topi on kohta 30, olisi se hullua jos hänellä olisi parikymppiset vanhemmat 😳
Vanhemmat vaikuttavat jo iäkkäiltä. Olen itse 60v ja tyttäreni on 35v. Mielestäni yli 40v vanhemmiksi tulevat ovat vanhoja vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Toivosin niin hartaasti että Markus löytäisi elämänsä rakkauden .
Toivottavasti löydät itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat vaikuttavat jo iäkkäiltä. Olen itse 60v ja tyttäreni on 35v. Mielestäni yli 40v vanhemmiksi tulevat ovat vanhoja vanhempia.
Topin isä on ollut 27-vuotias saadessaan Topin. Ei mitenkään vanha minun mielestäni.
Eihän noilla kenelläkään ollut vanhat vanhemmat. Alle kolmikymppisinä ovat lapsensa saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topin isä on ollut 27-vuotias saadessaan Topin. Ei mitenkään vanha minun mielestäni.
Eihän noilla kenelläkään ollut vanhat vanhemmat. Alle kolmikymppisinä ovat lapsensa saaneet.
Ja hänellä on vanhempia sisaruksia kuten Sointu.
Loistava sarja! Ihania nuoria!
Auttaa monia = itseänikin ymmärtämään paremmin autismia (puolison aikuinen lapsi on autisti, juuri sellainen josta ei heti 'hiffaa' että on tällainen erityispiirre. Pikku hiljaa pärjää jo omillaan = muutto enismmäiseen omaan kotiin & työpaikka yms.)
Minulle autismikirjon nuorten vanhempana kelpaa sympatia. Ammennan itse koko ajan lapsille, olen heidän tukenaan ja turvanaan, selvitän asioita, hankin terapiaa, jaksan ja jaksan, vaikka en oikeasti jaksaisikaan. Olenko sitten vääränlainen, kun koen, että elämä on välillä raskasta. Eikä se poista sitä asiaa, että myös autisteilla on varmasti raskasta, ehkä raskaampaa kuin itse neurotyypillisenä voin edes ymmärtää.