Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako sinua pienituloinen tai työtön ajatus oikeistohallituksesta?

Vierailija
24.03.2023 |

Molemmat suurimmat oikeistopuolueet sekä PS että Kokoomus haluavat leikkauksia perusturvaan.

Kommentit (516)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Kysymys kuuluukin, tuleeko? Mitä ovat ne oikeistopuolueiden toimet, joilla suomalaiset saadaan uskaltautumaan yrittäjiksi? Perustamaan yrityksiä, joihin sitten jonain päivänä voisi uskaltaa palkatakin jonkun? Kun peruspirkolta tai peruspekalta pienennetään asumistukea tai lyhennetään ansiosidonnaisen kestoa, ei peruspirkko eikä peruspekka keksi yks kaks loistavaa liikeideaa ja ryhdy yrittäjäksi. Tai ei siitä päälle viiskymppisestä metsurimakesta ole enää ammattikorkeakoulun sairaanhoitajalinjalle pääsijäksi. 

Mä olen itsekin sikäli oikealla, että työikäisen ja työkykyisen ihmisen tulisi käydä töissä ja maksaa palkallaan asumisensa ja elämisensä. Niinhän Suomessa hyvin pitkälti elettiin 1970- ja 1980-luvuilla. Mun mielestä oikea ratkaisu ei kuitenkaan ole tämä Kokoomuksen "palkallaan ei tarvitsekaan tulla toimeen" -ajattelutapa, jossa yhteiskunta erilaisten tukien muodossa maksaa osan palkasta. 

Todellisuudessahan Kokoomuksen linja ei ole edes tuo, vaan se että palkallaan ei tarvitse tulla toimeen, mutta yhteiskunta ei myöskään auta pienipalkkaisia. Kokoomuksen linja lienee se että voitaisiin tehdä kahta tai kolmea pienipalkkaista työtä.

Ja tämä vallankin auttaisi asiaa, kun mietitään, miksi ihmiset eivät hanki enempää lapsia. Tai miksi aikuiset lapset eivät huolehdi ikääntyneistä vanhemmistaan. 

Vierailija
322/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Kulunut 4 vuotta vihervasemmiston kanssa on ollut niin raskasta ja köyhää, että en usko oikeiston pystyvän pahempaan. Ylipäätään vasemmisto on mulle pettymys. Eivät tee mitään tavallisten ihmisten hyväksi.

Tavallinen ihminen on saanut korotuksen työeläkkeisiin, pienimpiä tukia on korotettu. Aktiivimallin leikkuri poistettu. Onneksi jään eläkkeelle, toivon ettei eläkkeitä leikata.

Eli työssäkäyvät eivät ole tavallisia ihmisiä? Vasemmiston ihmiskuva on kyllä vastenmielinen.

Oikeiston ihmiskuva on kylmä ja oksettava. Nautintona kyykyttää köyhää.

Vasemmistohallitukset tekevät vuorollaan ihmisistä köyhiä ja sitten taas oikeistohallitukset yrittävät nostaa heitä köyhyydestä elättämään itse itsensä. Vasemmisto kutsuu tätä kyykyttämiseksi. Surkuhupaisinta on, että ilman vasemmistoa ei olisi köyhiä joita kyykyttää.

Suomen historia osoittaa pikemminkin päinvastaista. Toisaalta jos globaali vertailu kelpaa, maailmasta löytyy paljon maita Yhdysvalloista lähtien, joiden poliittinen johto on aina ollut suomalaisella mittapuulla oikeistolaista. Sopii mennä katsomaan, tosin kannattaa etukäteen selvittää millä alueilla on turistin turvallista liikkua.

Turvattomimpia alueita Yhdysvalloissa ovat nimenomaan Demokraattijohtoiset kaupungit. Demokraatit ovat nykyään pitkälti vasemmistolaisia woke-ideologiaa edustavia. Demokraattijohtoiset kaupungit ajautuneet lähes kaaokseen. Ryöstely pompannut pilviin, huumeongelmat ja asunnottomuus räjähtäneet. Poliisista haluttu eroon ja rikollisia ryöstelyjengejä ei saada eikä haluta pistää kuriin. Tämä on todellisuutta vasemmistojohtoisissa kaupungeissa.

Kaikista köyhimmät osavaltiot ovat republikaanien hallinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Kysymys kuuluukin, tuleeko? Mitä ovat ne oikeistopuolueiden toimet, joilla suomalaiset saadaan uskaltautumaan yrittäjiksi? Perustamaan yrityksiä, joihin sitten jonain päivänä voisi uskaltaa palkatakin jonkun? Kun peruspirkolta tai peruspekalta pienennetään asumistukea tai lyhennetään ansiosidonnaisen kestoa, ei peruspirkko eikä peruspekka keksi yks kaks loistavaa liikeideaa ja ryhdy yrittäjäksi. Tai ei siitä päälle viiskymppisestä metsurimakesta ole enää ammattikorkeakoulun sairaanhoitajalinjalle pääsijäksi. 

Mä olen itsekin sikäli oikealla, että työikäisen ja työkykyisen ihmisen tulisi käydä töissä ja maksaa palkallaan asumisensa ja elämisensä. Niinhän Suomessa hyvin pitkälti elettiin 1970- ja 1980-luvuilla. Mun mielestä oikea ratkaisu ei kuitenkaan ole tämä Kokoomuksen "palkallaan ei tarvitsekaan tulla toimeen" -ajattelutapa, jossa yhteiskunta erilaisten tukien muodossa maksaa osan palkasta. 

Thats the neat part. Ei makseta enää tukia niin vuokrat ja deflaatio parantaa ostovoimaa ja laskee hintoja.

Ei ne vuokrat siitä laske. Kas kun ihmisten asumistarve ei vähene vaikka raha vähenisi.

Vuokra-asuntoja on nytki tyhjillään

Sittenhän vuokrien pitäisi olla jos laskussa.

Ne onki. Asuntojen arvotki on laskussa.

Missä ne ovat laskussa? Lahdessa yhtä kallista kuin ennen ja nousua vaan tapahtuu vaikka asuntoja on tyhjillään. Uusia kerrotalojakin rakennetaan.

Vierailija
324/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Thats the neat part. Ei makseta enää tukia niin vuokrat ja deflaatio parantaa ostovoimaa ja laskee hintoja.

Ei ne vuokrat siitä laske. Kas kun ihmisten asumistarve ei vähene vaikka raha vähenisi.

Varmaan nykyhallituksen ansiota!

Vierailija
325/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kaikki talousosaajat ovat lukemattomia kertoja sanoneet, että jos jatkamme velanoton tiellä kuten Marin haluaa, Suomi tuhoutuu. Olemme ihan siinä rajalla nyt. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi demarit haluavat tuhota Suomen.

Marin ei ole sanonut haluavansa lisää velkaa.

ItsItseasiassa velka väheni ennen koronaa.

Suomessa velkaa on ottaneet aina eniten kokoomuslaiset, että saa annettua rikkaille kannattajille ja ulkomaille piiloon.

Älä viitsi puhua soopaa. Rikkaita ei niin kauheasti Suomessa ole ja ne jotka ovat vaurastuneet eivät saa paskaakaan valtiolta mutta maksavat niin paljon veroja että niistä maamme vähävaraisetkin saavat osansa. Omin neuvoin ovat vaurastuneet, jotkut harvat perineet perineet jotain. Suomessa on eniten keskituloisia jotka hekin/mekin maksamme Euroopan kovinta tuloveroa.

Vierailija
326/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Missä ne ovat laskussa? Lahdessa yhtä kallista kuin ennen ja nousua vaan tapahtuu vaikka asuntoja on tyhjillään. Uusia kerrotalojakin rakennetaan.

Helsingissä

Vierailija
327/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Helsingissä

Ah...Helsinki, tuo grynderien temmellyskenttä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Sipilää aiempia porvarihallituksia oli Vanhanen II 2007-2011 ja Aho 1991-1995. Ahon aikana työttömyys räjähti käsiin ja valtionvelka moninkertaistui. Vanhanen II aikana työttömyys myös nousi huomattavasti ja velkaakin tuli lisää suurin piirtein saman verran kuin mitä tuli nyt Marinin kaudella - bkt:hen suhteutettuna tosin Vanhasen kaudellakin tuli paljon enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, koska siis talous romahti.

(Näiden molempien porvarihallitusten aikana oli myös ulkoista kriisiä, Aholla Neuvostoliiton hajoaminen ja Vanhasella finanssikriisi, mutta eivät nuo ainakaan pahempia olleet kuin nyt samalle kaudelle osuneet pandemia ja Ukrainan sota).

Muita porvarihallituksia ei ole ollut sitten 50-luvun, Suomen onneksi.

Itseasiassa Ahon aikakaudelle osui just 1990-luvun lama. Suurtyöttömyys johtui suureksi osaksi siitä, että yrityksiä meni nurin. Julkisella sektorilla terveydenhuollossakaan ei enää palkattu sijaisia eikä eläkkeelle lähteneiden tilalle uusia. Se oli aika, jolloin työtön sairaanhoitaja ei ollutkaan mikään vitsi vaan monet hoitajat lähtivät ulkomaille töihin, koska Suomessa ei ollut töitä. 

Vierailija
329/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa keskituloisenakin. Vasemmistoliitto saa ääneni.

T. Noin 4000e/kk

Vierailija
330/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. En huomaa mitään eroa Sipilän ja Marinin hallituksessa. Samanlaista sluibailua tämä on ollut minun osaltani koko ajan. Tuskin muuttuu seuraavassakaan hallituksessa.

Se ero näiden kahden välillä on että Sipilän kaudella valtion velka-aste saatiin hetkeksi taitettua taitavalla talouspolitiikalla mutta Marinin hallituksen ideologinen velanotto on ollut kertakaikkisen rajua. Pelkät korot ovat hurjat ja nyt pitäisi saada jarrut päälle.

Vierailija
331/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Sipilää aiempia porvarihallituksia oli Vanhanen II 2007-2011 ja Aho 1991-1995. Ahon aikana työttömyys räjähti käsiin ja valtionvelka moninkertaistui. Vanhanen II aikana työttömyys myös nousi huomattavasti ja velkaakin tuli lisää suurin piirtein saman verran kuin mitä tuli nyt Marinin kaudella - bkt:hen suhteutettuna tosin Vanhasen kaudellakin tuli paljon enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, koska siis talous romahti.

(Näiden molempien porvarihallitusten aikana oli myös ulkoista kriisiä, Aholla Neuvostoliiton hajoaminen ja Vanhasella finanssikriisi, mutta eivät nuo ainakaan pahempia olleet kuin nyt samalle kaudelle osuneet pandemia ja Ukrainan sota).

Itseasiassa Ahon aikakaudelle osui just 1990-luvun lama. Suurtyöttömyys johtui suureksi osaksi siitä, että yrityksiä meni nurin. Julkisella sektorilla terveydenhuollossakaan ei enää palkattu sijaisia eikä eläkkeelle lähteneiden tilalle uusia. Se oli aika, jolloin työtön sairaanhoitaja ei ollutkaan mikään vitsi vaan monet hoitajat lähtivät ulkomaille töihin, koska Suomessa ei ollut töitä. 

1990-luvun lama johtui porvarihallituksen politiikasta. Leikattiin kun olisi pitänyt elvyttää. Jos nyt pandemian kohdalle olisi osunut vaikka Sipilän hallitus niin tulevaisuudessa puhuttaisiin 2020-luvun lamasta, joka olisi ollut vähintään 90-luvun laman veroinen.

Vierailija
332/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhdenkään muun hallituksen aikana meitä pienituloisia rangaistu kuin tämän hullun narsistin/narkkarin johtaman hallituksen aikana.

Bensa, ruoka, sähkö, 6miljardin tukipaketti....tulossa vielä miljardien pakkoremontit ja hiilinielumaksut.

Vain täysi idiootti äänestää tässä tilanteessa muita kuin PS:ää...

Kaikesta muusta olen samaa mieltä mutta en viimeisestä lauseesta. En äänestä ikinä puoluetta joka kitisee markan perään ja haluaa irti EU: sta. Todellista osaamista ei ole nimeksikään persuilla vaikka sielläkin on ihan hyviä ehdokkaita kuten joka puolueessa.

Vierailija
333/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanna lahkolaiset horinoita..

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kaikki talousosaajat ovat lukemattomia kertoja sanoneet, että jos jatkamme velanoton tiellä kuten Marin haluaa, Suomi tuhoutuu. Olemme ihan siinä rajalla nyt. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi demarit haluavat tuhota Suomen.

Marin ei ole sanonut haluavansa lisää velkaa.

ItsItseasiassa velka väheni ennen koronaa.

Suomessa velkaa on ottaneet aina eniten kokoomuslaiset, että saa annettua rikkaille kannattajille ja ulkomaille piiloon.

Vierailija
334/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Enemmän pelottaa vihervasemmistohallitus, joka antaa veroeuromme ulkomaille kehitysapuun ja EU:n rahakirstuun sekä haluaa Suomen pelastavan maailman.

Vierailija
335/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko ihmiset miettii että politiikka on vaan sitä että mitä etuja minä saan? Kauan on jo nähtävissä ollut että Suomi elää yli varojensa. Vastuullinen poliitikko supistaa menoja, vastuuton poliitikko, se populisti, lupaa äänestäjilleen lisäetuja - velkarahalla tietysti.

Ainoa mikä pelottaa on jos nykymeno jatkuu.

Vierailija
336/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kun leikkaukset tulevat, emme sitä edes paljon huomaa. Niin hyvin on asiat. Jos Venäjä alkaisi tulla, sen ryminän sitte jo huomaakin. Fiksuja valintoja äänestyskoppiin.

Niin eihän varakkaat leikkauksia huomaa kun ne kohdistuvat pienituloisiin ja köyhiin.

Tottakai vauraammat huomaavat ja ovat huomanneet kun kovasta työstä ahkera saa maksaa lähes 50% tuloveroa. Maksan ihan mielelläni, tuen monella tapaa muutenkin eri järjestöjä missä tehdään yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita niiden hyväksi joilla on kurjempaa. Olen ollut Hurstin soppajakajana monet kerrat ja tuen köyhiä lapsiperheitä mm jouluisin.

Jos kurjistuu olot vielä niin ei ole minullakaan kohta mistä antaa vaikka nyt ansiotuloni bruttona onkin yli 5000€/kk.

Vierailija
337/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

1990-luvun lama johtui porvarihallituksen politiikasta. Leikattiin kun olisi pitänyt elvyttää. Jos nyt pandemian kohdalle olisi osunut vaikka Sipilän hallitus niin tulevaisuudessa puhuttaisiin 2020-luvun lamasta, joka olisi ollut vähintään 90-luvun laman veroinen.

Se kyllö johtu siitä et neuvostoliitto hajos ja idänkauppa loppu.

Millään Suomen tekemillä päätöksillä sitä ei ois voinu estää.

Vierailija
338/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. En huomaa mitään eroa Sipilän ja Marinin hallituksessa. Samanlaista sluibailua tämä on ollut minun osaltani koko ajan. Tuskin muuttuu seuraavassakaan hallituksessa.

Se ero näiden kahden välillä on että Sipilän kaudella valtion velka-aste saatiin hetkeksi taitettua taitavalla talouspolitiikalla mutta Marinin hallituksen ideologinen velanotto on ollut kertakaikkisen rajua. Pelkät korot ovat hurjat ja nyt pitäisi saada jarrut päälle.

Tämän hallituksen aikana velka väheni. Kunnes koronan vuoksi täysin yksimielisesti kohodi. Ja silloinkin ihan keskivertomään.

Vierailija
339/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pienituloinen enkä työtön, minulla menee aika mukavasti. Pelottaa silti ajatus siitä että rikkaimmista on valmis oikeistopopulistien kelkkaan. En usko että sellainen hallitus olisi kovin ammattitaitoinen tai oikeudenmukainen. Sinipuna onnpaljonnparempi sekin.

Vierailija
340/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko ihmiset miettii että politiikka on vaan sitä että mitä etuja minä saan? Kauan on jo nähtävissä ollut että Suomi elää yli varojensa. Vastuullinen poliitikko supistaa menoja, vastuuton poliitikko, se populisti, lupaa äänestäjilleen lisäetuja - velkarahalla tietysti.

Ainoa mikä pelottaa on jos nykymeno jatkuu.

Eikös tämän voisi nähdä myös niin, että vastuuton poliitikko leikkaa veroja, hyvätuloisilta äänestäjiltään ja ennen kaikkea EK-kavereidensa yrityksiltä. Suomen valtio oli käytännössä velaton kun Kokoomuksen korpivaellus päättyi 1987. Seuraava kokoomukseton hallitus oli 2003-2007, jonka aikana velkaa taas vähennettiin. Marinin hallitus on ensimmäinen kokoomukseton hallitus, jonka aikana velka on merkittävästi noussut, kriiseistä johtuen. Yli kaksi komannesta valtionvelasta on Marinin hallituksen jälkeenkin kuitenkin otettu Kokoomuksen ollessa hallituksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän