Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako sinua pienituloinen tai työtön ajatus oikeistohallituksesta?

Vierailija
24.03.2023 |

Molemmat suurimmat oikeistopuolueet sekä PS että Kokoomus haluavat leikkauksia perusturvaan.

Kommentit (516)

Vierailija
341/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pienituloinen enkä työtön, minulla menee aika mukavasti. Pelottaa silti ajatus siitä että rikkaimmista on valmis oikeistopopulistien kelkkaan. En usko että sellainen hallitus olisi kovin ammattitaitoinen tai oikeudenmukainen. Sinipuna onnpaljonnparempi sekin.

Sinipuna joutuu tekemään liikaa kompromisseja ja se on yhtä tyhjän kanssa.

Tietysti vasemmiston kannattajat haluaa sitä ku ne tajuaa et se on ainut mahdollisuus niille.

Vierailija
342/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Olisi hyvä, että joku ajaisi meidän suomalaistenkin asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen naisjohtoinen hallitus on tehnyt valkoisista suomalaismiehistä syypäitä suunnilleen kaikkeen! Äänestä miestä oikealla!

Vierailija
344/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisena ja Sipilän kikyä maistaneena kyllä pelottaa. Kokoomus ei laita kyykkyyn vaan upottaa suohon. Oikeisto aina tehnyt näin. Viimeksi rikkaimmat ja eniten tukia saavat jätettiin rauhaan ja valtionvarainministeriö ehdottaa eläkeleikkauksia jotka juuri nyt pitävät pienyrityksiä pystyssä. Siellä on paljon mistä voi leikata mutta ei aina heikoimmilta ja sairaimmilta.

Vierailija
345/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa elämässä pelottaa vaalien tulos!

Ja oon ajatellut taktisestu antaa ääneni sdp:lle vaikka en muuten heitä äänestäisi..

Vierailija
346/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä pelottaa, vaikka olen keskituloinen ja käyn töissä.

Uskon että pienituloisilta leikkaaminen johtaa vaan pahempaan kärjistymiseen ja sitä kautta lisääntyviin katujengeihin ja ties mihin ongelmiin.

Minua vähän ihmetyttää tämä katujengikulttuuri maissa joissa on kuitenkin sosiaaliturva köyhyyden sattuessa ja kaikilla mahdollisuudet kouluttaa itseään maksuttoman koulutuksen kautta. Amerikassa, katujengien maassa ihmisten mahdollisuudet on heikommat.

Uskonkin, että tämä on pitkälti turhautumisen, mahdollisesti päihteiden, erilaisuuden tunteen, syrjäytymisen ja yhteisön hakemisen ja kulttuurin luoma ilmiö, jossa nuoret miehet sitten etsii tästä jotain sisältöä elämäänsä ihailemansa gangsta ym kulttuurin kautta. Ehkä heillä on jotain vihaa ja turhautumista mitä purkavat tätä kautta.

Kyllähän tätä rikollisuutta riittää myös sosiaaliturvasta huolimatta, huijauksia sun muuta jolla pikkutuloiset ja mitkä lie huumeriippuvaiset havittelee itselleen isompia summia rahaa. Toisaalta uskon myös että sosiaaliturva ja esim. juuri ihmisten jonkinlainen tasa-arvon lisääminen esim. koulutusmahdollisuuksien kautta pitää maassa jonkinlaista turvallisuuden tunnetta pystyssä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Sipilää aiempia porvarihallituksia oli Vanhanen II 2007-2011 ja Aho 1991-1995. Ahon aikana työttömyys räjähti käsiin ja valtionvelka moninkertaistui. Vanhanen II aikana työttömyys myös nousi huomattavasti ja velkaakin tuli lisää suurin piirtein saman verran kuin mitä tuli nyt Marinin kaudella - bkt:hen suhteutettuna tosin Vanhasen kaudellakin tuli paljon enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, koska siis talous romahti.

(Näiden molempien porvarihallitusten aikana oli myös ulkoista kriisiä, Aholla Neuvostoliiton hajoaminen ja Vanhasella finanssikriisi, mutta eivät nuo ainakaan pahempia olleet kuin nyt samalle kaudelle osuneet pandemia ja Ukrainan sota).

Muita porvarihallituksia ei ole ollut sitten 50-luvun, Suomen onneksi.

Itseasiassa Ahon aikakaudelle osui just 1990-luvun lama. Suurtyöttömyys johtui suureksi osaksi siitä, että yrityksiä meni nurin. Julkisella sektorilla terveydenhuollossakaan ei enää palkattu sijaisia eikä eläkkeelle lähteneiden tilalle uusia. Se oli aika, jolloin työtön sairaanhoitaja ei ollutkaan mikään vitsi vaan monet hoitajat lähtivät ulkomaille töihin, koska Suomessa ei ollut töitä. 

1990-luvun lama johtui porvarihallituksen politiikasta. Leikattiin kun olisi pitänyt elvyttää. Jos nyt pandemian kohdalle olisi osunut vaikka Sipilän hallitus niin tulevaisuudessa puhuttaisiin 2020-luvun lamasta, joka olisi ollut vähintään 90-luvun laman veroinen.

Tuo saattaa pitää paikkansa. 

Tässä hetkessä on mielenkiintoista, miten yks jos toinenkin syyttelee eri hallituksia (ja eri puolueita), miten on tehty silloin ja siinä väärin. Toki virheistä pitää ottaa opikseen. Nyt pitäisi kuitenkin katsoa tulevaisuuteen. Vuosikymmeniä on tiedetty, että väestö vanhenee. Seuraavan hallituskauden lopussa suuret ikäluokat ovat 78-82 -vuotiaita. Seuraavan hallituskauden lopussa nuorimmatkin 1950-luvulla syntyneistä ovat 68-vuotiaita ja siten eläkkeellä. Aikaa tähän asiaan on ollut varautua jo todella monella hallituksella. Nyt ei ole enää aikaa vaan on mietittävä nopeita ratkaisuja. Ratkaisu ei ole se, että otetaan ulkomailta hoitajia tai pikakoulutetaan sote-alalle käsipareja. Ratkaisu on se, että saadaan jostain nopeasti rahaa, jolla kakkua saadaan kasvatettua siten, että sekä työssäkäyvien että työelämän ulkopuolella olevien elämä on ihmisarvoista. Ja mikä tärkeintä: päätösten, joita nyt tehdää, pitää olla kestäviä vielä seuraavalla, sitä seuraavalla ja sitäkin seuraavalla hallituskaudella. Ei voida uhrata tämän päivän lapsia tämän päivän vanhusten vuoksi ja kuvitella, että vastuu päätöksistä kestää vain seuraavat 4 vuotta. 

Vierailija
348/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltais osa Venäjää, jos vasemmisto olisi saanut valtaa historiamme aikana. Muistakaa se.

Vierailija
349/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen naisjohtoinen hallitus on tehnyt valkoisista suomalaismiehistä syypäitä suunnilleen kaikkeen! Äänestä miestä oikealla!

Katsokaa öyhöttäjää.

Vierailija
350/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltais osa Venäjää, jos vasemmisto olisi saanut valtaa historiamme aikana. Muistakaa se.

Oot sinä hupsu.

Vierailija
351/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin taitaa yksi taktinen ääni mennä demareille. Saa nähdä riittääkö

Vierailija
352/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Eihän työttömien tarvitse olla huolissaan oikeistohallituksesta, jos työpaikkojen määrä tulee lisääntymään oikeistohallituksen toimien ansiosta. Siis mikäli se työtön itse haluaa työllistyä...

Kysymys kuuluukin, tuleeko? Mitä ovat ne oikeistopuolueiden toimet, joilla suomalaiset saadaan uskaltautumaan yrittäjiksi? Perustamaan yrityksiä, joihin sitten jonain päivänä voisi uskaltaa palkatakin jonkun? Kun peruspirkolta tai peruspekalta pienennetään asumistukea tai lyhennetään ansiosidonnaisen kestoa, ei peruspirkko eikä peruspekka keksi yks kaks loistavaa liikeideaa ja ryhdy yrittäjäksi. Tai ei siitä päälle viiskymppisestä metsurimakesta ole enää ammattikorkeakoulun sairaanhoitajalinjalle pääsijäksi. 

Mä olen itsekin sikäli oikealla, että työikäisen ja työkykyisen ihmisen tulisi käydä töissä ja maksaa palkallaan asumisensa ja elämisensä. Niinhän Suomessa hyvin pitkälti elettiin 1970- ja 1980-luvuilla. Mun mielestä oikea ratkaisu ei kuitenkaan ole tämä Kokoomuksen "palkallaan ei tarvitsekaan tulla toimeen" -ajattelutapa, jossa yhteiskunta erilaisten tukien muodossa maksaa osan palkasta. 

Thats the neat part. Ei makseta enää tukia niin vuokrat ja deflaatio parantaa ostovoimaa ja laskee hintoja.

Ei ne vuokrat siitä laske. Kas kun ihmisten asumistarve ei vähene vaikka raha vähenisi.

Vuokra-asuntoja on nytki tyhjillään

Niin ja niiden hinta ei ole laskenut, jos et ole sattunut huomaamaan. Asuntosijoittajilla on vara pitää niitä silloin tällöin tyhjillään. Tulonmenetyksiä paikataan airbnb:llä.

...mikä kertoo karua kieltään näistä 'omistajista'. Heitä ei haittaisi, vaikka lumeen jäätynyttä köyhälistöä poimittaisiin kuorma-autolla lumenkaatopaikalle.

Hommaa sinäkin sijoitusasunto niin pääset omistajaksi eikä tarvitse kadehtia.

Vierailija
353/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Siis JOS. Kuten itse kirjoitit. Ei ole näkynyt yhdenkään oikeistohallituksen aikana. Nyt työllisyys on erittäin korkealla. Sipilän hallitus ei päässyt lähellekään, vaikka kova oli kuri ja kurjuus.

Sipilää aiempia porvarihallituksia oli Vanhanen II 2007-2011 ja Aho 1991-1995. Ahon aikana työttömyys räjähti käsiin ja valtionvelka moninkertaistui. Vanhanen II aikana työttömyys myös nousi huomattavasti ja velkaakin tuli lisää suurin piirtein saman verran kuin mitä tuli nyt Marinin kaudella - bkt:hen suhteutettuna tosin Vanhasen kaudellakin tuli paljon enemmän velkaa kuin Marinin kaudella, koska siis talous romahti.

(Näiden molempien porvarihallitusten aikana oli myös ulkoista kriisiä, Aholla Neuvostoliiton hajoaminen ja Vanhasella finanssikriisi, mutta eivät nuo ainakaan pahempia olleet kuin nyt samalle kaudelle osuneet pandemia ja Ukrainan sota).

Muita porvarihallituksia ei ole ollut sitten 50-luvun, Suomen onneksi.

Itseasiassa Ahon aikakaudelle osui just 1990-luvun lama. Suurtyöttömyys johtui suureksi osaksi siitä, että yrityksiä meni nurin. Julkisella sektorilla terveydenhuollossakaan ei enää palkattu sijaisia eikä eläkkeelle lähteneiden tilalle uusia. Se oli aika, jolloin työtön sairaanhoitaja ei ollutkaan mikään vitsi vaan monet hoitajat lähtivät ulkomaille töihin, koska Suomessa ei ollut töitä. 

1990-luvun lama johtui porvarihallituksen politiikasta. Leikattiin kun olisi pitänyt elvyttää. Jos nyt pandemian kohdalle olisi osunut vaikka Sipilän hallitus niin tulevaisuudessa puhuttaisiin 2020-luvun lamasta, joka olisi ollut vähintään 90-luvun laman veroinen.

Se kyllö johtu siitä et neuvostoliitto hajos ja idänkauppa loppu.

Millään Suomen tekemillä päätöksillä sitä ei ois voinu estää.

Neuvostoliitto hajosi kuten alunperin kirjoitinkin. Tämä väistämättä ajoi talouden taantumaan, mutta kyllä ne olivat porvarihallituksen vastuuttomat leikkaukset jotka ajoivat taantumasta lamaan. Ja jos nyt olisi pandemian JA idänkaupan uudestaan lopettavan sodan aikana porvarihallitus, Suomi olisi taas pahassa pulassa.

Vierailija
354/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhdenkään muun hallituksen aikana meitä pienituloisia rangaistu kuin tämän hullun narsistin/narkkarin johtaman hallituksen aikana.

Bensa, ruoka, sähkö, 6miljardin tukipaketti....tulossa vielä miljardien pakkoremontit ja hiilinielumaksut.

Vain täysi idiootti äänestää tässä tilanteessa muita kuin PS:ää...

Kaikesta muusta olen samaa mieltä mutta en viimeisestä lauseesta. En äänestä ikinä puoluetta joka kitisee markan perään ja haluaa irti EU: sta. Todellista osaamista ei ole nimeksikään persuilla vaikka sielläkin on ihan hyviä ehdokkaita kuten joka puolueessa.

No on tämän hallituksen aikana kuulkaas esim. korotettu eläkkeitä ja sidottu etuuksia indeksiin ja huolehdittu että inflaatio ei niin pahasti kurita. Siinä on vaan se että jos velalla yritetään kokoajan pumpata niin se voi vaan pahentaa tilannetta.

Mutta on totta että nuo toimet mm. bensan hinta, ruoan ja sähkön hinnan hinnan räjähdysmäinen nousu ja inflaatio, tämä mielipuolinen energiaremonttipakotus, hiilinieluhössötys ynnä muu on oikeasti käynyt ihmisten lompakolle. Ja kurittaa erittäin pahasti mm. pienituloisia. Kysymys on olisiko esim. mikään muukaan puolue vallassa pystynyt tälle mitään tekemään tällaisena aikana? Oltaisiinko voitu selvitä vähemmällä velanotolla? Myös EU itsessään sitoo valtiota tiettyihin päätöksiin.

Vierailija
355/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kysymys kuuluukin, tuleeko? Mitä ovat ne oikeistopuolueiden toimet, joilla suomalaiset saadaan uskaltautumaan yrittäjiksi? Perustamaan yrityksiä, joihin sitten jonain päivänä voisi uskaltaa palkatakin jonkun? Kun peruspirkolta tai peruspekalta pienennetään asumistukea tai lyhennetään ansiosidonnaisen kestoa, ei peruspirkko eikä peruspekka keksi yks kaks loistavaa liikeideaa ja ryhdy yrittäjäksi. Tai ei siitä päälle viiskymppisestä metsurimakesta ole enää ammattikorkeakoulun sairaanhoitajalinjalle pääsijäksi. 

Mä olen itsekin sikäli oikealla, että työikäisen ja työkykyisen ihmisen tulisi käydä töissä ja maksaa palkallaan asumisensa ja elämisensä. Niinhän Suomessa hyvin pitkälti elettiin 1970- ja 1980-luvuilla. Mun mielestä oikea ratkaisu ei kuitenkaan ole tämä Kokoomuksen "palkallaan ei tarvitsekaan tulla toimeen" -ajattelutapa, jossa yhteiskunta erilaisten tukien muodossa maksaa osan palkasta. 

Thats the neat part. Ei makseta enää tukia niin vuokrat ja deflaatio parantaa ostovoimaa ja laskee hintoja.

Ei ne vuokrat siitä laske. Kas kun ihmisten asumistarve ei vähene vaikka raha vähenisi.

Vuokra-asuntoja on nytki tyhjillään

Niin ja niiden hinta ei ole laskenut, jos et ole sattunut huomaamaan. Asuntosijoittajilla on vara pitää niitä silloin tällöin tyhjillään. Tulonmenetyksiä paikataan airbnb:llä.

...mikä kertoo karua kieltään näistä 'omistajista'. Heitä ei haittaisi, vaikka lumeen jäätynyttä köyhälistöä poimittaisiin kuorma-autolla lumenkaatopaikalle.

Hommaa sinäkin sijoitusasunto niin pääset omistajaksi eikä tarvitse kadehtia.

Tuota...ei tuossa enää kadehdita, kun ollaan kohti kevättä menossa ja matojen ruoaksi sulamassa...

Vierailija
356/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Pienituloinen olen, enkä ikinä ole saanut mitään tukia. Ärsyttää, että niin monet saavat makoilemalla suunnilleen saman. Joo, voin jättäytyä itsekin työttömäksi ja blaa blaa.

Vierailija
357/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Muut asiat on lillukanvarsia ja yhdessä pitää pystyä sopimaan. Ei tuo persujen suuri rikostausta, demarien piikki on auki politiikka tai vasemmiston talouspolitiikan puute johda muuhun kuin tuhoon. Yhdessä, yhdessä lapset

Vierailija
358/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin taitaa yksi taktinen ääni mennä demareille. Saa nähdä riittääkö

No ei riitä. Good night left side

Vierailija
359/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että pienituloisilta leikkaaminen johtaa vaan pahempaan kärjistymiseen ja sitä kautta lisääntyviin katujengeihin ja ties mihin ongelmiin.

Minua vähän ihmetyttää tämä katujengikulttuuri maissa joissa on kuitenkin sosiaaliturva köyhyyden sattuessa ja kaikilla mahdollisuudet kouluttaa itseään maksuttoman koulutuksen kautta. Amerikassa, katujengien maassa ihmisten mahdollisuudet on heikommat.

Uskonkin, että tämä on pitkälti turhautumisen, mahdollisesti päihteiden, erilaisuuden tunteen, syrjäytymisen ja yhteisön hakemisen ja kulttuurin luoma ilmiö, jossa nuoret miehet sitten etsii tästä jotain sisältöä elämäänsä ihailemansa gangsta ym kulttuurin kautta. Ehkä heillä on jotain vihaa ja turhautumista mitä purkavat tätä kautta.

Kyllähän tätä rikollisuutta riittää myös sosiaaliturvasta huolimatta, huijauksia sun muuta jolla pikkutuloiset ja mitkä lie huumeriippuvaiset havittelee itselleen isompia summia rahaa. Toisaalta uskon myös että sosiaaliturva ja esim. juuri ihmisten jonkinlainen tasa-arvon lisääminen esim. koulutusmahdollisuuksien kautta pitää maassa jonkinlaista turvallisuuden tunnetta pystyssä.

Minä uskon että joidenkin nuorten psyykeen päälle käy tämä nykyajan someaika jossa materialismi suorastaan hyppää silmille eikä voi välttyä itsensä vertailulta toisiin ihmisiin, joilla usein on enemmän rahaa ja materiaa. Tämäntyyppistä kulttuuria kuvaavaa on esim. se että joltakin varastetaan merkkituotteita suunnilleen päältä. Sulla pitää olla jotain merkkiä että olet jotain. Nuorilla alkaa olla pää monessa suhteessa vääristynyt. Kateus ja viha ja epätasa-arvo synnyttää sitten oheisilmiötään. Normaali ei riitä, pitää olla jotain. Uskon että ne jengitkin lähtee tästä että yritetään olla jotain isompaa kuin ollaan. Vaikka sitten uhittelun ja väkivallan ynnä muun kautta.

Vierailija
360/516 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että joidenkin nuorten psyykeen päälle käy tämä nykyajan someaika jossa materialismi suorastaan hyppää silmille eikä voi välttyä itsensä vertailulta toisiin ihmisiin, joilla usein on enemmän rahaa ja materiaa. Tämäntyyppistä kulttuuria kuvaavaa on esim. se että joltakin varastetaan merkkituotteita suunnilleen päältä. Sulla pitää olla jotain merkkiä että olet jotain. Nuorilla alkaa olla pää monessa suhteessa vääristynyt. Kateus ja viha ja epätasa-arvo synnyttää sitten oheisilmiötään. Normaali ei riitä, pitää olla jotain. Uskon että ne jengitkin lähtee tästä että yritetään olla jotain isompaa kuin ollaan. Vaikka sitten uhittelun ja väkivallan ynnä muun kautta.

Toki tässä voi siis olla nuorten pahoinvointia ja ehkä yhteiskunnassamme ei olekaan niin hyvä olla kuin luulisi. Jotkut arvot meillä on lannistavia. Sitten sitä sisältöä haetaan muualta. Osa reagoi tähän taas vaan masentumalla itsemurhayksiössään, napsimalla pillereitä ja turruttamalla esim päätään alkoholilla.