Kesällä on veljeni häät. Kuka maksaa avomieheni puvun?
Olen avoliitossa, ollut jo vuosia. Avomieheni ja veljeni ei ole läheisiä eikä avomieheni ehkä pidä veljestä i erityisen paljon, tulevat kuitenkin toimeen silloin harvoin kun kohtaavat. Veljeni menee kesäkuussa naimisiin ja avomiehelläni ei ole ainuttakaan pukua, ei siis mitään juhlavaatetta. Tuli pieni kiista siitä, että kuka maksaa hänelle puvun sinne häihin, minä (matalapalkkainen osa-aikatyössä oleva osin opiskelija) vai hän (palkka vähän alle keskipalkan), kun hän ei kuulemma halua maksaa mistään mitä ei suoranaisesti haluaisi ehkä tehdä. Mitä mieltä muut?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietenkin itse maksaa omat vaatteensa juhliin mentäessä. Ihan kuten tähän astikin.
Jos kokee tilaisuuden edellyttämän vaatetuksen liian kalliiksi tai mihinkään muuhun käyttöön hyödyttömäksi niin aina on mahdollisuus jättää tilaisuus väliin.
Entä jos on bestman. Meillä mies joutui ostamaan itselleen puvun. Kun me menimme myöhemmin naimisiin niin meillä ei ollut rahaa pitää häitä. Oli vain vanhemmat ja sisaret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo kulut kuulu morsiamen vanhemmille?
Ai häävieraitten vaatteet 🤣
Sit kannattaa tilata monta asukokonaisuutta, mm kirkko aatteet, juhlavaatteet ja bilevaatteet.... 🤣
Mä olen varmaan Suomen tylsimpiä ihmisiä. Mulla on kolme mekkoa, joita vaihtelevasti käytän eri juhlissa. Yksi pikkumusta (lyhythelmainen), yksi pidempi ja pitkähihainen musta mekko sekä yksi "iloisen" värinen mekko, joka sopii kesäisiin juhliin. Noilla mennään, häät, synttärit, hautajaiset, ristiäiset, taidenäyttelyn avajaiset, työpaikan joulupäivälliset, ylioppilasjuhlat... Vähän vaihtelen asusteita tilaisuuden mukaan, hautajaisissa tumma/musta huivi kaula-aukon koristeiden peittona, häissä vaaleampi jakku/huivi jotten oli kokomustissa jne.
En kyllä siipeilijän vaatteita maksaisi, mutta saattaisin maksaa rakkaan siskoni puolison vaatteet (ja siskonkin) veljemme häihin, jos oikeasti heillä olisi niin tiukkaa, että häihin osallistuminen riippuisi siitä, onko juhlavaatteita vai ei. Halvimmasta päästä kyllä, Dressmannin puhu, ei Haloselta...
Aikuinen mies ostaa itse pukunsa, mitä kysymistä tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Kirkkohäät ovat höpötystä. Me soitettiin lähimpään maistraattiin, joka ei ollut lähelläkään kotikuntaamme, mutta kun olimme maisraatin lähellä, niin ajateltiin...tuumasta toimeen, oli yksi peruttu ajanvaraus kahta päivää myöhemmin, heti kun maistraatti avasi ovensa aamulla. Otettin se, sitten leirintäalueelta taksi maistraattiin, sieltä alkoon, sieltä leirintäalueelle ja huikat, sitten leirintäalueen ravinteliin. Kesken ihan ok mutta yksinkertaisen ruokailun työntekijä toi pienen kukkakimpun pöytään. Tarkkasilmäisenä oli huomannut, että oli jokin tärkeä päivä, arvatenkin siitä, että katsottiin sormuksia yhtä paljon kuin lyhyttä ruokalistaa. Joskus voi pieni maaseutukaupunki yllättää. Toisaalta, sellaisiahan kaupungit ovat Helsingin ulkopuolella, maaseutukaupunkeja.
Toisaalta, tai edellä kuvatusta maaseutukaupunkisuudesta johtuen alkaa tuntua siltä, että jonkinlainen tunkkainen homeen haju tarttuu Suomessa vaatteisiin, että pitää päästä muualle, jonnekin, jossa on ihmisiä ja muitakin ihmisen kokoisia kaupunkeja kuin Helsinki.
Piditte avioliiton esteiden tutkinnan voimassa varmuuden vuoksi kuinka pitkän aikaa, että tuli tällainen sopiva rako, että juuri parin päivän päästä vieraalla paikkakunnalla oli maistraatissa aika? Esteiden tutkinta kun on voimassa 4kk ja sen saaminen kestää vähintään 7vrk
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen taksikyydin sitten maksaa? Keräättekö kolehdin?
Nämä varmaankin pummivat joltain autolliselta kyydin
Huoh! Jos tuollaisesta vielä pitää vääntää niin miksi edes haluat, että miehesi lähtee noihin juhliin. Menet yksin ja varmasti nautit juhlien tunnelmasta ilman tuollaista mököttäjää. Myöskään mies ei pääse myöhemmin syyllistämään kuinka väkisin veit hänet noihin juhliin. BTW: teillä tuntuu olevan todella ihana ja tasapainoinen parisuhde....
Kannattaisikohan ihan suosiolla ostaa nyt se puku tai jokin juhliin sopiva asustus. Voisin kuvitella, että häitä tulee jatkossakin tuttavapiirissä riittämään, ehkä ristiäisiä, rippijuhlia, synttäreitä, mitä ikinä ihmiset nyt juhlivatkin. Niitähän saa ihan halvalla vaikka kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Sossu, niin kuin tähänkin asti kaiken teille..
Tätä minäkin ajattelin ehdottaa, mutta ehdit ensin.
Mä tarjoon, sä maksat!
Tulee varmasti sellaiset juhlat, että ihan harmittaa ettei saanut itse kutsua. Not.
Mies alkaa säästää nyt siihen pukuun. Kesään on vielä pari kuukautta.
Kysy Sannalta. Hän on mestari näissä jutuissa. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietenkin itse maksaa omat vaatteensa juhliin mentäessä. Ihan kuten tähän astikin.
Jos kokee tilaisuuden edellyttämän vaatetuksen liian kalliiksi tai mihinkään muuhun käyttöön hyödyttömäksi niin aina on mahdollisuus jättää tilaisuus väliin.
Entä jos on bestman. Meillä mies joutui ostamaan itselleen puvun. Kun me menimme myöhemmin naimisiin niin meillä ei ollut rahaa pitää häitä. Oli vain vanhemmat ja sisaret.
Jos teidän talous kaatui miehen pukuun, niin mitä hemmettiä edes mietitte mitään kutsuvierashäitä?
En ikinä voisi olla miehen kanssa, jolle puvun hankkiminen juhliin olisi noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä voisi olla miehen kanssa, jolle puvun hankkiminen juhliin olisi noin vaikeaa.
En myöskään... Sellaiset weetee-vibat.
Sun miehes kuulostaa vähän ankealta.
Vierailija kirjoitti:
collegepaita ja farkut on myös hyvä hääasu kunhan pukeutumiskoodi ei ole tumma puku.
Se on vain raikasta käytöstä kun rikkoo pukukoodia. Katso vaikka linnanjuhlia, eniten palstatilaa saa ne jotka rikkoo pukukoodia ja tulee vaikka vanha jätesäkki päällä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän talous kaatui miehen pukuun, niin mitä hemmettiä edes mietitte mitään kutsuvierashäitä?
Kyllä kunnon puvun hinnalla saa sen 100g makaronilaatikkoa per vieras. Ja kun on itse keittänyt kiljut, niin ei sitä rahaa niin kauheasti mene.
Pieruverkkateissa sinne vaan, tyyli säilyy häistä hautajaisiin. Kerro minulle kenen kanssa seurustelet, niin kerron sinulle millainen olet