Kesällä on veljeni häät. Kuka maksaa avomieheni puvun?
Olen avoliitossa, ollut jo vuosia. Avomieheni ja veljeni ei ole läheisiä eikä avomieheni ehkä pidä veljestä i erityisen paljon, tulevat kuitenkin toimeen silloin harvoin kun kohtaavat. Veljeni menee kesäkuussa naimisiin ja avomiehelläni ei ole ainuttakaan pukua, ei siis mitään juhlavaatetta. Tuli pieni kiista siitä, että kuka maksaa hänelle puvun sinne häihin, minä (matalapalkkainen osa-aikatyössä oleva osin opiskelija) vai hän (palkka vähän alle keskipalkan), kun hän ei kuulemma halua maksaa mistään mitä ei suoranaisesti haluaisi ehkä tehdä. Mitä mieltä muut?
Kommentit (141)
Kirppikselle -mars!
Tämän päivän vitsaus ei ole köyhyys, vaan pihiys.
Kaason mies oli häissämme siisteissä farkuissa ja neuleessa, veljeni myös. Ihan pätevät asut. Ei puku ole pakollinen, ei myöskään mekko naisilla.
Apn kumppani on toki pihi juntti, mutta kommentoin vain tähän juhla-asiaan.
Olen 43v ja aikuiselämäni aikana ollut 2 häissä, 2 hautajaisissa, 0 kaste/nimi/rippijuhlissa ja yksissä väitöstilaisuusessa. Omat häät ja yksi valmistujaistilaisuus päälle. Eli 7 pukujuhlaa per 25 vuotta aikuisikää. Ei todellakaan kaikilla ole juhlia joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi lähteä koko häihin, jos ei edes ole mitenkään läheinen veljesi kanssa tai ei jopa pidä hänestä?
Suurimmassa osassa häihin osallistuvista pariskunnista se avec ei ole läheinen hääparin kanssa. Kuinka monen serkkusi kanssa puolisosi on läheinen, esimerkiksi? Entä, kun saat kutsun serkkusi häihin? Kumppani jää kotiin?
Olisi erikoisia häitä tiedossa, jos 4/5 kutsutuista saapuisivat yksin, kun se kumppani "ei ole mitenkään läheinen" kutsujan kanssa.
AP:n tapauksessa kyse on veljen häistä. Tietenkin niihin osallistutaan. Tietenkin mies tulee mukaan. Ja tietenkin mies hommaa itselleen puvun (millaisella miehellä ei ole yhtäkään pukua?).
Canadian tuxedo sopii joka juhlaan, olisiko siinä sopiva vaate?
Kaikkea sitä kuulee ! Kyllä jokainen vieras maksaa omat vaatteensa.
Sen ymmärrän jos morsiamen vanhemmat maksaa morsiamen hääpuvun. Muuten itse jokainen maksaa
miksi pakotat mies-paran johonkin häihin? ja kuka mies enää nykyään pukeutuu pukuun muuten kun hautajaisiin? ennenvanhaan miehet käyttivät pukuja arkivaatteinaan. se oli sitä aikaa, kun miehet oli vielä miehiä, eikä mitään kukkahattutoopeja. ja eikös häät ole morsiammen juhlapäivä? sulhanenkin on vain pakollinen koriste.
Vierailija kirjoitti:
Apn kumppani on toki pihi juntti, mutta kommentoin vain tähän juhla-asiaan.
Olen 43v ja aikuiselämäni aikana ollut 2 häissä, 2 hautajaisissa, 0 kaste/nimi/rippijuhlissa ja yksissä väitöstilaisuusessa. Omat häät ja yksi valmistujaistilaisuus päälle. Eli 7 pukujuhlaa per 25 vuotta aikuisikää. Ei todellakaan kaikilla ole juhlia joka vuosi.
Mutta kun pitää painonsa kurissa niin voi käyttää sitä samaa pukua kaikissa pukujuhlissa koko aikuisikänsä ajan. Oli niitä 7 tai 70.
Aikuinen ihminen ostaa itse omat vaatteensa. Itse tosin jättäisin tuommoisen kitisijän kotiin kyseisistä häitä ja oikeastaan koko loppuelämästä.
Kela maksaa häävieraiden puvut morsiamen vanhemmille kuitteja vastaan.
Mutta siis oikeasti... Onko kyseessä aikuinen mies? Jolla ei ole pukua? Vai 13-vuotias? Jälkimmäisessä tapauksessa pojan vanhemmat ostavat tai vuokraavat puvun, jos ei sellaista ole.
Sosiaalitoimistosata voi hakea rahapinkan pukua varten;
varsinkin jos avomiehesi on musta.
Miksi aikuiselle ihmiselle pitäisi aina jonkun muun maksaa kaikki?
Käytettyjä pukuja on maailma pullollaan. Taannoin oli UFF:lla kaikki vaatteet 2€, siis KAIKKI. Ostin itselleni pitkän käyttämättömän villakangastakin.
Eikös kesäkuussa ole jo lämmintä ja asuksi sopisi siistit suorat housut ja vaikkapa lyhyt hihainen valkoinen paita?
Kyllä samoilla vaatteilla voi käydä useissa häissä. Tuskin kukaan sinua ja mekkoa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo kulut kuulu morsiamen vanhemmille?
Ai ostaa vieraiden vaatteet? Täytyykin muistaa seuraavan kerran kun tulee kutsu häihin, että lähetän vaatteiden laskun morsiamen vanhemmille... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo kulut kuulu morsiamen vanhemmille?
Ai häävieraitten vaatteet 🤣
No itsekö ne pitäisi jokaisen vieraan maksaa? Aika kalliiksi tulee, jos on monet häät kesän aikana. Ja osa vielä syksyllä, keväällä. Aina eri vaatteet.
Nykyään vain moukka pitää samoja vaatteita vain yksissä juhlissa.
Kirpparilta löytyy pukuja muutamalla eurolla. Ostakaa sieltä lahjakin saman tien. Hääväki kieltämättä olisi tyytyväinen jos jäisitte kokonaan pois, joten miettikää sitäkin vaihtohtoa.
Minä maksoin siskoni hääpuvun ja kengät.
Sovittiin et kengät maksaa takaisin.
Häät lähestyivät.
Mies pakotti soittamaan:koska maksat?
Sisko haukkui rahanahneeksi.
En pystynyt menemään häihin.
Rahat meni.
Sukulaiset ovat vain rahankulua ja haitta.
Osta omat vastteet kirjoitti:
Kyllä samoilla vaatteilla voi käydä useissa häissä. Tuskin kukaan sinua ja mekkoa muistaa.
Ap ei jää mieleen:)
Ehkä miestäkääm ei huomata?
Tietysti sinä maksat. Mitä muut siitä ajattelisi jos miehesi ei osallistu juhliin. Kai kuvetta ja hommaa miehellesi hyvä puku, jo viidellä sadalla saa kohtalaisia pukuja.