MIKSI laihdutus/ elämäntapamuutos on niin saakelin vaikeaa?? Aina vaan+-3kg, nytkin painan 99kg
Kommentit (131)
Minulle laihduttaminen oli helppoa nuorena. Olen koko elämäni parin vuoden välein laihduttanut ylimääräiset 4-5 kg pois. Helppoa: laskin vain kaloreita pari kuukautta.
Mutta sitten tuli vaihdevuodet, enkä enää saa edes yhtä kiloa pois. En, vaikka söin 3 kk ajan 1200 kaloria. Sitten lisäsin poikkeuksellisiä toimia, mitä ennen ei ole tarvinnut tehdä: lisännyt liikuntaa ja kasviksia ja laskenut proteiinejä ja vähentänyt hiilareita. You name it. Mutta ei laske, ei.
n55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ei tipu paino. Ja sitähän on 115 kg.
Käytössä on jatkuvasti älykello, joka mittaa päivän kulutuksen, askeleet yms. Olen kaupassa töissä ja askelia tulee päivässä 15-20 000. Kaloreita palaa 3500-4000.
Merkitsen kaikki ruoat fat secret-nimiseen ohjelmaan ja joka päivä miinuskaloreita tulee 500-1000.
Lenkkeilyä tai kuntosalia en muuten harrasta, sillä inhoan niitä yli kaiken. Käyn 1-2 kertaa viikossa kamppailulajeja harrastamassa, näissä kulutus on noin 1000kilokaloria/kerta.Miksi en laihdu? Syön vakavaan masennukseen masennuslääkkeitä, polykystisiin munasarjoihin kahta hormonilääkettä. Kaikki näistä nostaa painoa. Ja kaikkiin näihin vaivoihin lääkkeenä on laihdutus....
Välillä on toki kausia, jolloin masennus ottaa täysin vallan ja syön vaan karkkia (inhoan leivoksia). Tällöin li
No mutta jos älykello näyttää 4000 kcal eikä laihdu kun syö 3500 kcal, niin voinee kokeilla alentaa vielä tuosta ilman että syöty määrä pienenee liikaa. Ei nuo laitteiden antamat kulutukset ole kuin LASKENNALLISIA, ne perustuvat keskimääräisiin kulutuksiin, eivätkä kaikki kuluta saman verran.
Toinen juttu on se, että ihmisillä on tapana aliarvioida syömäänsä ruokamäärää. Täälläkin joku väitti rasvojen energiamääristä huomautettaessa laittavansa leivän päälle 3 g rasvaa. Vai oliko se peräti pannulle paistamiseen. Uskokoon ken tahtoo. Ne syödyt kalorimäärät on usein melkoista itsepetosta. Kuten joku ylempänä huomautti, jos lasket todellakin kaiken punniten ja tarkasti, tulet yllättymään, miten helposti ne kalorit tulevat täyteen.
Jos sitten ei onnistu pitämään 2000 kcal:n ruokailua kuin pari kertaa viikossa, kuten ap tilitti, niin eihän se tarkoita ettei laihdu sillä kalorimäärällä. Koska ei ole sillä kalorimäärällä vaan isommalla.
Milloin viimeksi tarkistettiin sokeriarvot, kilpirauhasarvot ja hemoglobiini ja ferritiini?
Vierailija kirjoitti:
Minulle laihduttaminen oli helppoa nuorena. Olen koko elämäni parin vuoden välein laihduttanut ylimääräiset 4-5 kg pois. Helppoa: laskin vain kaloreita pari kuukautta.
Mutta sitten tuli vaihdevuodet, enkä enää saa edes yhtä kiloa pois. En, vaikka söin 3 kk ajan 1200 kaloria. Sitten lisäsin poikkeuksellisiä toimia, mitä ennen ei ole tarvinnut tehdä: lisännyt liikuntaa ja kasviksia ja laskenut proteiinejä ja vähentänyt hiilareita. You name it. Mutta ei laske, ei.
n55
Tämä on totta. En tajua, miksi joku väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on sekä vaikeaa että helppoa. Se on vaikeaa, jos laittaa tiukat rajat käytettävissä oleville keinoille. Esim. rajoittaa hyvin paljon sitä mistä on valmis luopumaan. Jos sen sijaan sanoo itselleen, että olen valmis ihan mihin tahansa, kunhan paino laskee: painon pudotus on suorastaan helppoa.
Olen nyt viimeisen 1-2 kuukauden aikana pudottanut painoa. Monta vuotta tätä ennen "yritin" pudottaa painoa niin että oli jonkinlainen hähmäinen toive siitä että kunhan nyt välillä jätän herkut väliin ja pienennän annosta niin toivottavasti paino laskee. Enkä ollut valmis luopumaan kuitenkaan kovin paljosta. Ne vuodet tuntui siltä, että on ihan todella vaikeaa tai mahdotonta laihtua.
Mun viimein tuli mitta täyteen siitä ettei mitään edistystä tullut. Suoraan sanottuna vitutti se että paino on joka vuosi samassa ylipainolukemassa. Siinä vitutuksessa päätin, että yhtään mitään vähänkään epäterveellistä en osta enk
Tää oli hyvin kirjoitettu, kiitos tästä, sain motivaatiota 😊
Yleensä kun yritetään sanoa raakaa totuutta ja sillä motivoida porukkaa, se menee pieleen siinä, kun ruvetaan henkilökohtaisuuksiin ja haukkumaan ihmisiä läskeiksi yms.
Sä kerroit raivorehellisesti niinkuin on, mutta silti mollaamatta ja haukkumatta ja nätisti.
Nipistän itse taas vähän kesäksi pois ja helppoa on, keino on VHH. :)
Minulla on kaksi ylipainoista ystävää, jotka ovat aina laihduttaneet. Itsekin kamppailen painon kanssa, bmi on 25, mutta heidän bmi on 30 tms.
Se ero, mikä meissä on, on ruoan laatu. Molemmat tykkäävät vanukkaista ja viinereistä. Toisen kanssa käyn aina kävelyn jälkeen kahvilla ja aina hän palkitsee itsensä munkilla. Toinen taas leipoo paljon, ja tuetty siinä itsekin mussuttaa. Ja olen huomannut, että molemmat aina santsaavat ruokaa.