MIKSI laihdutus/ elämäntapamuutos on niin saakelin vaikeaa?? Aina vaan+-3kg, nytkin painan 99kg
Kommentit (138)
Minulle laihduttaminen oli helppoa nuorena. Olen koko elämäni parin vuoden välein laihduttanut ylimääräiset 4-5 kg pois. Helppoa: laskin vain kaloreita pari kuukautta.
Mutta sitten tuli vaihdevuodet, enkä enää saa edes yhtä kiloa pois. En, vaikka söin 3 kk ajan 1200 kaloria. Sitten lisäsin poikkeuksellisiä toimia, mitä ennen ei ole tarvinnut tehdä: lisännyt liikuntaa ja kasviksia ja laskenut proteiinejä ja vähentänyt hiilareita. You name it. Mutta ei laske, ei.
n55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ei tipu paino. Ja sitähän on 115 kg.
Käytössä on jatkuvasti älykello, joka mittaa päivän kulutuksen, askeleet yms. Olen kaupassa töissä ja askelia tulee päivässä 15-20 000. Kaloreita palaa 3500-4000.
Merkitsen kaikki ruoat fat secret-nimiseen ohjelmaan ja joka päivä miinuskaloreita tulee 500-1000.
Lenkkeilyä tai kuntosalia en muuten harrasta, sillä inhoan niitä yli kaiken. Käyn 1-2 kertaa viikossa kamppailulajeja harrastamassa, näissä kulutus on noin 1000kilokaloria/kerta.Miksi en laihdu? Syön vakavaan masennukseen masennuslääkkeitä, polykystisiin munasarjoihin kahta hormonilääkettä. Kaikki näistä nostaa painoa. Ja kaikkiin näihin vaivoihin lääkkeenä on laihdutus....
Välillä on toki kausia, jolloin masennus ottaa täysin vallan ja syön vaan karkkia (inhoan leivoksia). Tällöin li
No mutta jos älykello näyttää 4000 kcal eikä laihdu kun syö 3500 kcal, niin voinee kokeilla alentaa vielä tuosta ilman että syöty määrä pienenee liikaa. Ei nuo laitteiden antamat kulutukset ole kuin LASKENNALLISIA, ne perustuvat keskimääräisiin kulutuksiin, eivätkä kaikki kuluta saman verran.
Toinen juttu on se, että ihmisillä on tapana aliarvioida syömäänsä ruokamäärää. Täälläkin joku väitti rasvojen energiamääristä huomautettaessa laittavansa leivän päälle 3 g rasvaa. Vai oliko se peräti pannulle paistamiseen. Uskokoon ken tahtoo. Ne syödyt kalorimäärät on usein melkoista itsepetosta. Kuten joku ylempänä huomautti, jos lasket todellakin kaiken punniten ja tarkasti, tulet yllättymään, miten helposti ne kalorit tulevat täyteen.
Jos sitten ei onnistu pitämään 2000 kcal:n ruokailua kuin pari kertaa viikossa, kuten ap tilitti, niin eihän se tarkoita ettei laihdu sillä kalorimäärällä. Koska ei ole sillä kalorimäärällä vaan isommalla.
Milloin viimeksi tarkistettiin sokeriarvot, kilpirauhasarvot ja hemoglobiini ja ferritiini?
Vierailija kirjoitti:
Minulle laihduttaminen oli helppoa nuorena. Olen koko elämäni parin vuoden välein laihduttanut ylimääräiset 4-5 kg pois. Helppoa: laskin vain kaloreita pari kuukautta.
Mutta sitten tuli vaihdevuodet, enkä enää saa edes yhtä kiloa pois. En, vaikka söin 3 kk ajan 1200 kaloria. Sitten lisäsin poikkeuksellisiä toimia, mitä ennen ei ole tarvinnut tehdä: lisännyt liikuntaa ja kasviksia ja laskenut proteiinejä ja vähentänyt hiilareita. You name it. Mutta ei laske, ei.
n55
Tämä on totta. En tajua, miksi joku väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on sekä vaikeaa että helppoa. Se on vaikeaa, jos laittaa tiukat rajat käytettävissä oleville keinoille. Esim. rajoittaa hyvin paljon sitä mistä on valmis luopumaan. Jos sen sijaan sanoo itselleen, että olen valmis ihan mihin tahansa, kunhan paino laskee: painon pudotus on suorastaan helppoa.
Olen nyt viimeisen 1-2 kuukauden aikana pudottanut painoa. Monta vuotta tätä ennen "yritin" pudottaa painoa niin että oli jonkinlainen hähmäinen toive siitä että kunhan nyt välillä jätän herkut väliin ja pienennän annosta niin toivottavasti paino laskee. Enkä ollut valmis luopumaan kuitenkaan kovin paljosta. Ne vuodet tuntui siltä, että on ihan todella vaikeaa tai mahdotonta laihtua.
Mun viimein tuli mitta täyteen siitä ettei mitään edistystä tullut. Suoraan sanottuna vitutti se että paino on joka vuosi samassa ylipainolukemassa. Siinä vitutuksessa päätin, että yhtään mitään vähänkään epäterveellistä en osta enk
Tää oli hyvin kirjoitettu, kiitos tästä, sain motivaatiota 😊
Yleensä kun yritetään sanoa raakaa totuutta ja sillä motivoida porukkaa, se menee pieleen siinä, kun ruvetaan henkilökohtaisuuksiin ja haukkumaan ihmisiä läskeiksi yms.
Sä kerroit raivorehellisesti niinkuin on, mutta silti mollaamatta ja haukkumatta ja nätisti.
Nipistän itse taas vähän kesäksi pois ja helppoa on, keino on VHH. :)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertaakaan oikeasti laskenut, paljonko energiaa syöt päivässä? Ja arvioinut, paljonko kulutat? Ja sen jälkeen tiputtanut päivittäisen energiamäärän selvästi kulutuksen alle (n. -500kcal)?
Vai oletko vain "yrittänyt laihduttaa" vaihtamalla silloin tällöin pizzan kebabiin tai ottamalla pullan viinerin sijaan? Tai käymällä 15min kävelyllä, jonka jälkeen olet ansainnut munkin?
Tämähän on kuin minä vielä vuosi sitten ! Kävin tosiaan kävelyllä, mutta en mitenkään rivakasti. Siinäpä liikunnat.
Kaveri alkoi - omasta mielestään - laihduttaa ja ei syönyt pizzoista reunoja. Hän syö pääasiasiassa pikaruokkaa tai sitten lämmittää eineksiä. En ole huomannut mtn laihtumista. Lähinnä päinvastoin.
Itse lisäsin liikuntaa reilusti. Niin että hengästyn ja tulee hiki ja tämän jälkeen jotenkin automaattisesti väheni mikään herkkujen himo. Paino on tippunut kilon per kuukausi. Nyt siis 10 kg ja yhden vaatkoon laihtunut.
Ei se ole vaikeaa, kunhan hyväksyy hitaan laihdutustahdin. Silloin ei tarvi olla ehdoton eikä tehdä liian rajuja elämäntapamuutoksia kerralla - sellaiseen helposti väsyy ja repsahtaa.
Sitten vaan seurantaa ja säätöjä tulosten mukaan. Itselle suuri apu on ollut tekoälyavusteinen FoodLlama kalori-appsi, koska sinne ei tarvi hitaasti tekstinä syöttää ,mitä söi, vaan ottaa kuvan annoksesta, ja sen tekoäly arvioi kalorit ja makroravintoaineet. Olen itse seurannut kalorien ja proteiinin määrää lähinnä. Proteiini kun on laihduttaessa tavallista tärkeämpää nälän hallintaan.
Itse kun aloin laihduttaa 125 kilosta, niin ekat 20 kiloa oli tosi helppoja, sai olla aika rentokin, esim. herkutella muutaman kerran viikossa, ja silti laihtui. Sen jälkeen on asteittain täytynyt vähän olla tiukempi. Esim. nyt 86 kilossa mulla on herkku/alkoholipäivä kerran kuussa. Ja olen alkanut pätkäpaastota 16/8 tyyliin jotta saan kaloreita alemmas.
ei kukaan liikunnalla laihdu. vähemmän kaloreita
Vierailija kirjoitti:
n55
wau. en usko että toista samanlaista ihmistä on pallolla. kaikki ne on tähän mennessä laihtunu kun syö vähemmän ku kuluttaa
Minäkin yritin monta kertaa laihduttaa, mutta homma tyssäsi aina johonkin. Toissa syksynä päätin, että en edes yritä mitään kuureja tai kokonaan luopua jostain syötävästä tai juotavasta. Päätin, että alan syömään vain sen verran kuin sitten tavoitepainossani voin lihomatta ja laihtumatta syödä. Aikaa tavoitepainoon pääsemiseen annoin itselleni 23 kuukautta. Eli aloitin 1.9.2024 ja tavoitepainossani halusin olla sitten, kun alin eläkeikäni tulee täyteen eli 1.8.2026. Jo viime kesänä saavutin normaalipainon ja nyt enää 2 kg pois ja olen tavoitepainossani. Tietenkin paino putoaa hitaammin tässä loppuvaiheessa, mutta eipä mulla ole mitkään kiire.
Otin silloin aloittaessani avuksi Sulamon. En seurannut pelkästään kaloreita vaan myös sitä, että saan riittävästi ravintoaineita. Alussa yritin syödä aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, mutta nyt välipala jää aina pois ja aika usein myös iltapala, jos päivällisen syön kovin myöhään. Merkittävin ero syömisissäni entiseen verrattuna on annoskoko. Ja tuosta johtuen en ole kovin usein käynyt enää ravintoloissa syömässä, koska yhdestä ravintola-annoksesta riittäisi mulle nykyisin kolmeksi ateriaksi. Mahalaukkuni on pienentynyt enkä enää edes pysty syömään itseäni ähkyksi. Ensimmäisiä 2-3 kuukautta lukuunottamatta tämä ei ole tuntunut edes laihduttamiselta. Lisäksi multa on hävinnyt halu ahmia. Jos ostan suklaalevyn, ei mulle tuota mitään ongelmaa ottaa siitä vain yksi pala. Hyvin riittää yksi suklaalevy moneksi kuukaudeksi.
Kaikilla ei tietty tällainen onnistu, mutta mulla tämä oli sitten se konsti, millä onnistuin.
Lopeta laihduttaminen. Odotat tuloksia heti. Kituutat vajaalla kalorimäärällä. Ja lopetat 2 kk pinnin jälkeen.
Lopeta se. Keho menee säästöliekille liian vähällä kalorimäärällä.
Nykypäivänä netti on täynnä noita tyyppejä, jotka tekee monipuolista vähäkalorista ruokaa. Valinnoilla on merkitystä. Sama ruoka saadaan isolla kalorimäärällä ja pienemmällä. Tutki noita.
Sit elämäntapamuutos. Mitä sä syöt. 3 leipää voi olla yksi leipä. Tai kolme leipää eri lisukkeilla. Vaakaa ei kytätä. Jos lisätään liikettä ja treeniä. Käydään kehonpainomittauksessa kerran tai kaksi vuodessa. Vaaka on siitä huono, et jotkut ruuat lisää nesteen määrää. Vaaka näyttää sen. Ei sitä. Paljonko ihraa tuli 2 päivässä tai meni. Jos itse jätän viikoksi treenit pois kroppaan tulee kilo nestettä. 2 treeni kerralla se katoaa pois. Silti en hirveästi liho tai laihdu kuukauden aikana. Vaikka yksi viikko jää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta laihduttaminen. Odotat tuloksia heti. Kituutat vajaalla kalorimäärällä. Ja lopetat 2 kk pinnin jälkeen.
Lopeta se. Keho menee säästöliekille liian vähällä kalorimäärällä.
Nykypäivänä netti on täynnä noita tyyppejä, jotka tekee monipuolista vähäkalorista ruokaa. Valinnoilla on merkitystä. Sama ruoka saadaan isolla kalorimäärällä ja pienemmällä. Tutki noita.
Sit elämäntapamuutos. Mitä sä syöt. 3 leipää voi olla yksi leipä. Tai kolme leipää eri lisukkeilla. Vaakaa ei kytätä. Jos lisätään liikettä ja treeniä. Käydään kehonpainomittauksessa kerran tai kaksi vuodessa. Vaaka on siitä huono, et jotkut ruuat lisää nesteen määrää. Vaaka näyttää sen. Ei sitä. Paljonko ihraa tuli 2 päivässä tai meni. Jos itse jätän viikoksi treenit pois kroppaan tulee kilo nestettä. 2 treeni kerralla se katoaa pois. Silti en hirveästi liho tai laihdu kuukauden aikana. Vaikka yksi viikko jää välistä.
Samaa mieltä. Järkevämpää tehdä elämäntapamuutos kuin olla jollain laihdutuskuurilla. Ja tosiaan tuo painon kyttääminen. Mä olen punninnut itseni kerran kuukaudessa ja kunhan suunta on alaspäin tai ei ainakaan enää nouse, niin hyvä. Ja tosiaan sekin muistettava, että jos on vaikka edellisenä iltana syönyt jotain kovin suolaista ja sitten janoonsa kitannut vetta, niin paino on seuraavana aamuna korkeampi kuin olisi ollut edellisenä aamuna.
Minulla on kaksi ylipainoista ystävää, jotka ovat aina laihduttaneet. Itsekin kamppailen painon kanssa, bmi on 25, mutta heidän bmi on 30 tms.
Se ero, mikä meissä on, on ruoan laatu. Molemmat tykkäävät vanukkaista ja viinereistä. Toisen kanssa käyn aina kävelyn jälkeen kahvilla ja aina hän palkitsee itsensä munkilla. Toinen taas leipoo paljon, ja tuetty siinä itsekin mussuttaa. Ja olen huomannut, että molemmat aina santsaavat ruokaa.