MIKSI laihdutus/ elämäntapamuutos on niin saakelin vaikeaa?? Aina vaan+-3kg, nytkin painan 99kg
Kommentit (131)
Pitää aloittaa ruokavalion muutoksilla jotta keho tottuu eli kaikki herkut pitää jättää kauppaan heti. Syö vain terveellisia ruokia. Riisii ja kanaa, salaatteja, banaania voi syödä, appelsiineja, perusruokaa kun syö ja sitten liikuntaa pitää harrastaa. Aloita juoksu ja pyörälenkit koska se on nopeatehoista liikuntaa jossa kalorit palaa. Tunnissa 700 kaloria juoksemalla ja pyöräilemällä. Sitä ainakin kuukausi ekaksi. Paino ei putoa heti eikä tuloksia näy koska keho tottuu vasta joten 3 viikon päästä voi vasta näkyä tuloksia. Paino alkaa putoomaan nopeesti kun jatkaa liikuntaa ja syö terveellisesti. Jätä ne ilta herkuttelut pois ja syö vaikka appelsiineja, ananasta tai jotain jos nälkä on. Itse laihduin 34 kg 5 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et liiku tarpeeksi. Pitää oikeesti treenata kunnon hiki liikuntaa jotta laihtuu. Mikään 5 km kävely lenkki ei laihduta. Itse laihduin 8 kg 3 viikossa. Mutta poljin fillaria 20 km joka päivä eli tunnin kunnon hikilenkki fillarilla. Sitten illallakin vielä kuntopyörää 30 minsaa poljin.
Kiva, että onnistuit. Tuollainen saa kyllä monet kyllästymään. Ja luovuttamaan, jos ei joka päivä saa aikaiseksi.
Jos pitää paljon pudottaa painoa niin ei riitä liikunta pari kertaa viikossa vaan pitää treenata joka päivä sitten. Sen takia kaikki epäonnistuu jotka yrittänyt vuosia. Ne kyllästyy koska tuloksia ei näy heti viikossa. Luulevat että viikossa putoo 10 kg kun vetää pari kävelylenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kirja: "Laihduttamisen loppu" auttaa, mikäli noudatat ohjeita.
No yleensä se ongelma on nimenomaan ohjeiden seuraaminen. Maailma on täynnä ruokavalio- ja liikuntaohjeita, joita seuraamalla saisi hyvän kropan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se helppoa ole. Olis pitäny nuorena pitää kiinni painosta, koska kun ikää tuli, kilojen karistaminen vaikeampaa.
Nyt olen saanut painon hallintaan Ozempicin avulla (BMI 33 -> 24) ja se on ainoa, joka tässä on auttanut. Pelkkä tahdonvoima ei meikäläisellä kyllä riittänyt, myönnän suoraan.
Ei kai sitä kuitenkaan ikuisesti syödä? Mitä teet sitten, kun lääke joskus lopetetaan?
Mulle ei toiminut mikään, mutta pätkäpaasto olikin se, joka sopi. Nyt kiloja pois -30kg ja kaksi vuotta olen jo ollut tässä painossa ja eivät tule näköjään takaisin, kun syön edelleen vain klo 12-20 ja muun ajan annan elimistölle rauhan.
Siis kaikki roskaruoka ja tyhmät herkut pois. Syö salaattipainosesti terveellisesti ja treenaa KOVAA 5x viikossa, niin paino tippuu kohta silmissä. Liikunnasta täällä ei ole moni maininnut ja sitä tuskin olet kokeillutkaan. Selitykset pois. Satakilosii naisia ei pitäs olla.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ei tipu paino. Ja sitähän on 115 kg.
Käytössä on jatkuvasti älykello, joka mittaa päivän kulutuksen, askeleet yms. Olen kaupassa töissä ja askelia tulee päivässä 15-20 000. Kaloreita palaa 3500-4000.
Merkitsen kaikki ruoat fat secret-nimiseen ohjelmaan ja joka päivä miinuskaloreita tulee 500-1000.
Lenkkeilyä tai kuntosalia en muuten harrasta, sillä inhoan niitä yli kaiken. Käyn 1-2 kertaa viikossa kamppailulajeja harrastamassa, näissä kulutus on noin 1000kilokaloria/kerta.Miksi en laihdu? Syön vakavaan masennukseen masennuslääkkeitä, polykystisiin munasarjoihin kahta hormonilääkettä. Kaikki näistä nostaa painoa. Ja kaikkiin näihin vaivoihin lääkkeenä on laihdutus....
Välillä on toki kausia, jolloin masennus ottaa täysin vallan ja syön vaan karkkia (inhoan leivoksia). Tällöin lihomisen ymmärtää.
"Äly"kellosi kertoo ihan höpöjä tai sinulla on jotkut asetukset pielessä. Et kuluta päivässä tolla toiminnalla 4000kcal ikipäivänä.
47mies kirjoitti:
Pitää aloittaa ruokavalion muutoksilla jotta keho tottuu eli kaikki herkut pitää jättää kauppaan heti. Syö vain terveellisia ruokia. Riisii ja kanaa, salaatteja, banaania voi syödä, appelsiineja, perusruokaa kun syö ja sitten liikuntaa pitää harrastaa. Aloita juoksu ja pyörälenkit koska se on nopeatehoista liikuntaa jossa kalorit palaa. Tunnissa 700 kaloria juoksemalla ja pyöräilemällä. Sitä ainakin kuukausi ekaksi. Paino ei putoa heti eikä tuloksia näy koska keho tottuu vasta joten 3 viikon päästä voi vasta näkyä tuloksia. Paino alkaa putoomaan nopeesti kun jatkaa liikuntaa ja syö terveellisesti. Jätä ne ilta herkuttelut pois ja syö vaikka appelsiineja, ananasta tai jotain jos nälkä on. Itse laihduin 34 kg 5 kuukaudessa.
Ehdotat juoksun alottamista liki satakiloselle? Miten sen nivelet edes voi kestää? Liikunta on toki jees, mutta pitäs eka alottaa kävelyllä tai vaikka hiihdolla talvella.
Onko sinulla älykellossa sykkeenseuranta jatkuvasti päällä? Jos ei ole, niin kulutusarvio on aivan vitsi. Jos on, niin mitä ihmettä teet kuluttaaksesi 3500-4000kcal päivässä? Itse en pääse 3000kcal kulutukseen edes pitkien juoksulenkkien (~20km) päivinä ja painan kuitenkin 80kg, eli en todellakaan ole mikään vähän kuluttava pikkulintu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytössä on jatkuvasti älykello, joka mittaa päivän kulutuksen, askeleet yms. Olen kaupassa töissä ja askelia tulee päivässä 15-20 000. Kaloreita palaa 3500-4000.
Merkitsen kaikki ruoat fat secret-nimiseen ohjelmaan ja joka päivä miinuskaloreita tulee 500-1000.
Lenkkeilyä tai kuntosalia en muuten harrasta, sillä inhoan niitä yli kaiken. Käyn 1-2 kertaa viikossa kamppailulajeja harrastamassa, näissä kulutus on noin 1000kilokaloria/kerta.Miksi en laihdu? Syön vakavaan masennukseen masennuslääkkeitä, polykystisiin munasarjoihin kahta hormonilääkettä. Kaikki näistä nostaa painoa. Ja kaikkiin näihin vaivoihin lääkkeenä on laihdutus....
Välillä on toki kausia, jolloin masennus ottaa täysin vallan ja syön vaan karkkia (inhoan leivoksia). Tällöin lihomisen ymmärtää.
"Äly"kellosi kertoo ihan höpöjä tai sinulla on jotkut asetukset pielessä. Et kuluta päivässä tolla toiminnalla 4000kcal ikipäivänä.
Mä oon samaa mieltä. 4000 tuntuu tosi kovalta lukemalta. Ne älykellojen sun muiden lukemat on muutenkin vaan arvioita eikä kerro totuutta joka ihmiselle. Hänen lääkkeet toki myös vaikuttaa. Ne on varmaan se oikea syy miksei paino tipu.
Laiska ei jaksa laihduttaa. Se on kovaa työtä jos oikeesti haluaa painon putoavan. Mikään pikku kävelylenkki iltaisin ei riitä. Se paino noussut pitkään joten yhtä pitkän pitää laihduttaa jotta paino putoo. Itsekuria pitää olla jotta jaksaa treenata joka päivä. Muuten ei onnistu. Itse onnistuin laihtua 30 kg joskus 10 vuotta sitten. Nykyäänkin se on että pitää liikkua joka päivä jotta paino ei nouse takas. viime vuonna lihoin 10 kg mutta onnistuin laihtua takas 10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Saatat myös yliarvioida kuluttamasi kaloreiden määrän. Älykellot ym usein arvioivat kulutuksen yläkanttiin.
Laihduttaminen on sekä vaikeaa että helppoa. Se on vaikeaa, jos laittaa tiukat rajat käytettävissä oleville keinoille. Esim. rajoittaa hyvin paljon sitä mistä on valmis luopumaan. Jos sen sijaan sanoo itselleen, että olen valmis ihan mihin tahansa, kunhan paino laskee: painon pudotus on suorastaan helppoa.
Olen nyt viimeisen 1-2 kuukauden aikana pudottanut painoa. Monta vuotta tätä ennen "yritin" pudottaa painoa niin että oli jonkinlainen hähmäinen toive siitä että kunhan nyt välillä jätän herkut väliin ja pienennän annosta niin toivottavasti paino laskee. Enkä ollut valmis luopumaan kuitenkaan kovin paljosta. Ne vuodet tuntui siltä, että on ihan todella vaikeaa tai mahdotonta laihtua.
Mun viimein tuli mitta täyteen siitä ettei mitään edistystä tullut. Suoraan sanottuna vitutti se että paino on joka vuosi samassa ylipainolukemassa. Siinä vitutuksessa päätin, että yhtään mitään vähänkään epäterveellistä en osta enkä syö. Päätin myös että nyt loppui pikkupiiperrys muutenkin. Aloin syömään kaksi pienehköä terveellistä ateriaa päivässä. Sitten vain yhden terveellisen normikokoisen aterian päivässä.
Voin sanoa, että paino tuli ihan helvetin lujaa alas. Eikä painon pudotus todellakaan tuntunut enää yhtään vaikealta. Oliko nälkä? No totta helvetissä oli. Mutta nälkä myös hävisi itsestään ja useimmiten ei ollut nälkä ensimmäisen viikon tai kahden jälkeen. Ja mitä sitten, jos on nälkä? Oikeasti, mitä sitten? Nälkää huonompi fiilis tulee siitä ajatuksesta että on läski eikä koskaan onnistu laihtumaan. Vaikka mulla oli nälkä niin olin innoissani siitä että paino laski ja alkoi peilistäkin näkyä paljon terveemmän näköinen minä. Sitä paitsi satunnaista nälkää lukuun ottamatta mulla oli tosi hyvä olo.
Aina kun kuulen näitä juttuja että painon pudotus ei onnistu, mulle tulee mieleen ne ajat kun halusin olla hoikempi, mutta en ollut valmis laittamaan kunnolla "työhanskoja" käteen ja tarttumaan päättäväisesti ongelmaan.
Jos on 2 tyypin diabetes niin yrittäkää vaihtaa laihduttaviin diabeteslääkkeisiin,niitä on muitakin kuin ozempic
Kannattaa kokeilla paastota välillä, jota keho pääsee resetoimaan ruuansulatustoimntojaan. Jo 12 tunnin paasto jättämällä iltasyömiset pois on hyödyllistä. Jos työ ei ole fyysiistä ja sallii, niin voi pitää pidempiäkin paastoja. Sitten pitää vain muistaa, ettei paaston jälkeen vedä tuplasti takaisin vaikka varmasti mieli tekee. Jatkaa vain normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä toimii,on 1200 kcal päivässä dieetti.
Näin se on näköjään. Vaikka liikkuisi kuinka. Kun syön 1700 kcal niin sentit vaan kasvaa vyötärön ympärillä.
Lasket kalorit väärin tai sitten sinulla kilpirauhasessa vikaa. Ei kukaan lihoa automaattisesti paitsi jos syö liikaa kaloreita tai jokin sairaus.
Ai nytkö yhtäkkiä kilpirauhanen onkin ihan hyväksyttävä syy? Kyllä, minulta on poistettu kilppari jolloin lihoin kun vajausta ei hoidettu ajoissa. Vieläkin ollaan vajaalla. Onko toivoa että sitten kun kilppariarvot saa kuntoon niin laihdutuskin helpottuisi?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla paastota välillä, jota keho pääsee resetoimaan ruuansulatustoimntojaan. Jo 12 tunnin paasto jättämällä iltasyömiset pois on hyödyllistä. Jos työ ei ole fyysiistä ja sallii, niin voi pitää pidempiäkin paastoja. Sitten pitää vain muistaa, ettei paaston jälkeen vedä tuplasti takaisin vaikka varmasti mieli tekee. Jatkaa vain normaalisti.
Mitä tämä resetointi tarkoittaa?
mulla toimi vasta kovasti hehkutettu nolladieetti. pillereinä vitamiinia ja hivenaineita ja litrakaupalla vettä viikkokaupalla. oli helppo kun ei tarvinnut ajatella mitä voi syödä, koska syöminen on kielletty zero dietissä. ensin tuli heikko olo ja oli vaikea esim. nukkua. väsymys oli kovaa. vaan kappas ihme ja kumma minullakin rasva aineenvaihdunta lopulta käynnistyi ja olo parani. mikä parasta paino lähti putoamaan vauhdilla eikä se pysähtynyt niin kuin muissa dieeteissä kävi. olo keveni ihan silmissä. 37 kiloa lähti nopeasti eikä takaisin ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertaakaan oikeasti laskenut, paljonko energiaa syöt päivässä? Ja arvioinut, paljonko kulutat? Ja sen jälkeen tiputtanut päivittäisen energiamäärän selvästi kulutuksen alle (n. -500kcal)?
Vai oletko vain "yrittänyt laihduttaa" vaihtamalla silloin tällöin pizzan kebabiin tai ottamalla pullan viinerin sijaan? Tai käymällä 15min kävelyllä, jonka jälkeen olet ansainnut munkin?
Olenko yrittänyt kaikkea.
2000kcl dieetti, 1800, 1200 jne, missään en saa pysyttyä.
Kaalikeitto, Jutta, gluteeniton, keto,intuitiivinen syöminen ----> tästä alkoi hirveä painon nousu, vaikka söin vain tarpeeseen ja lautasmalli/keto
Ap
Mene ihan ensiksi lääkäriin, ja selvitä terveydentilasi, että sinulla ei ole mitään piilevää sairautta, joka lihottaa. Esimerkiksi dm2 tsi kilpirauhasen vajaatoiminta.
Kiva, että onnistuit. Tuollainen saa kyllä monet kyllästymään. Ja luovuttamaan, jos ei joka päivä saa aikaiseksi.