Nyt joku roti näihin ruoan hintoihin!!!
Viime viikolla jäi tomaatit ostamatta koska hinta 7,99€/kg. No, tänään Alepassa 8,29/kg(!!). Rakastan paprikaa, hinta jo 10,29/kg. Pakastaparsakaali 9,20/kg. Kotimaista-kananmunat 2,45. Koiranruokapurkki 2,79.
Ei tässä ole enää mitään järkeä.
T. Vuokran jälkeen 580€/kk netto. Onnea mulle.
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankileiriittköyhillle kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Suomessa naureskeltiin ettei Venäjällä ole varaa syödä kuin kaalia, tiet ovat huonossa kunnossa (paitsi ne jotka suomalaiset korjasi) ja ydinvoimalat toimii, jos toimii, aina semmonen pieni mahd.vuotoon. Venäläiset halusi muuttaa Suomeen kurjuutta pakoon.
Tämä on nyt meidän arkipäivää.
Sitten Suomen rikkain sakki syyttää köyhintä kansanporukkaa rahattomuudesta, kuulostaa aivan Neuvostoliitolta aikoinaan.Miten muuten voisi olla?päättäjinähän ovat demarit, vihreät jne, nehän ihannoi sosialismia! Sehän lukee ihan sdp-puolueen nimessäkin.
Kun päättäjät ovat vasemmistoa, on elämäkin kuin kommunismisss, koska siihen pyritään. Kukaan ei saisi omistaa mi tään,köyhyyttä ja kurjuutta vain kansalle
Outoa! Minusta kyllä tämä hallitus on jo kaksi kertaa nostanut työmarkkinatukea, kerran asumistukea, ylimääräinen lapsilisäkin on jaettu. Pienituloisia on autettu ainakin.
Niin,tukia on nostettu mutta ei ole tehty mitään tavallisen työssäkävijän hyödyksi.
Tämä. Naapurin elämäntapatyötön kantaa kaupungin kolmesta ruokajaosta kassilliset ilmaista ruokaa kolmesti viikossa kotiinsa ja mitä ei saa, käy aamuisin hakemassa aletuotteina kaupoista.
Minä matalapalkkaorja, joka olen töissä klo 8-16 välisenä aikana, saan maksaa täyden hinnan.Kyllä työnteko kannattaa. Not.
Työssäkäyvät matalapalkkaiset ovat uusi köyhien joukko, joilla tosiaan menee usein huonommin taloudellisesti kuin elämäntapaintiaaneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä joku aika sitten kaikilla oli varaa ostella tomaatteja, paprikaa, kalaa jne. Nyt vain varakkaimmilla on varaa syödä sellaisia tuotteita jotka ennen olivat kaikille saatavissa.
Suomalaisilla on EU korkeimpiin kuuluvat palkat ja ruuan hinta sama ympäri Eurooppaa. Muualla syödään kuten ennenkin. Miten teillä ei muka raha riitä?
Palstavinkujat eivät ole tavallisia työssäkäyviä palkansaajia vaan näitä veronmaksajien siivellä eläjiä.
Tarkoitat varmaan myös kaikkia niitä, jotka ulkomailta asti tänne tulevat. Mehän ollaan koko maailman sosiaalitoimisto. Sen lisäksi annamme veronmaksajien rahaa avokätisesti vähän joka puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankileiriittköyhillle kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Suomessa naureskeltiin ettei Venäjällä ole varaa syödä kuin kaalia, tiet ovat huonossa kunnossa (paitsi ne jotka suomalaiset korjasi) ja ydinvoimalat toimii, jos toimii, aina semmonen pieni mahd.vuotoon. Venäläiset halusi muuttaa Suomeen kurjuutta pakoon.
Tämä on nyt meidän arkipäivää.
Sitten Suomen rikkain sakki syyttää köyhintä kansanporukkaa rahattomuudesta, kuulostaa aivan Neuvostoliitolta aikoinaan.Miten muuten voisi olla?päättäjinähän ovat demarit, vihreät jne, nehän ihannoi sosialismia! Sehän lukee ihan sdp-puolueen nimessäkin.
Kun päättäjät ovat vasemmistoa, on elämäkin kuin kommunismisss, koska siihen pyritään. Kukaan ei saisi omistaa mi tään,köyhyyttä ja kurjuutta vain kansalle
Outoa! Minusta kyllä tämä hallitus on jo kaksi kertaa nostanut työmarkkinatukea, kerran asumistukea, ylimääräinen lapsilisäkin on jaettu. Pienituloisia on autettu ainakin.
Niin,tukia on nostettu mutta ei ole tehty mitään tavallisen työssäkävijän hyödyksi.
Tämä. Naapurin elämäntapatyötön kantaa kaupungin kolmesta ruokajaosta kassilliset ilmaista ruokaa kolmesti viikossa kotiinsa ja mitä ei saa, käy aamuisin hakemassa aletuotteina kaupoista.
Minä matalapalkkaorja, joka olen töissä klo 8-16 välisenä aikana, saan maksaa täyden hinnan.Kyllä työnteko kannattaa. Not.
Työssäkäyvät matalapalkkaiset ovat uusi köyhien joukko, joilla tosiaan menee usein huonommin taloudellisesti kuin elämäntapaintiaaneilla.
Eikä edes SDP tä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat lällykät kirjoitti:
Ruoka on edelleen erittäin halpaa. Kun tekee itse edullisista perusraaka-aineista, niin halpaa on.
Lapsellista vinkua ruuan hinnasta. Mitäs ostatte kallista?
Ei ole enää niitä edullisia perustarvikkeita.
Onpas. Peruna, porkkana, lanttu noin euro/kg. Sipuli ,kaali alle 2 e/kg. Soija, linsit härkäpavut alle 5 e/ kg. Lihasta ja säilykkeitä on jatkuvasti tarjouksia.
Mitähän nuo jatkuvat lihatarjoukset on? Ei meidän kaupassa ainakaan ole. Halvin jauhelihakin 3,50e.
Porkkanat 1,70e/kg ja lanttukin 2,20e/kpl.
Kaali, sipuli, linssit ja soija ei käy.Lidlissä esim onniokoajan joku kana tarjouksessa. Nyt sunnuntaihin asti kanan sisäfile 9,42€/kg, toki kyseessa sisäfile eli joku halvenpi ruhonosa halvenpaa. Maanantaina alkaa kanan jauheliha 5,99€/kg. Siitä ruoka, vaikka broileripyörykät, taikina jatkettuna porkkanalla tai sienillä. Kaveriksi oikeista perunoista muusi ja marinoitu kaalisalaatti (valkokaali, porkkana, etikka, sokeri, suola, öljy).
Mä olen oikeasti taloudellinen ja noi on ryöstöhintoja.
Okei, me taidetaan sitten painia ihan eri sarjoissa. Mutta pointti oli että niitä tarjouksia on ihan kokoajan. Ja sitä halpaakin jauhelihaa kannattaa oikeasti jatkaa (ilmaisilla) sienillä, tarjousjuureksilla, muusi kilohinnaltaan halvimmista perunoista jotka yleensä on ne irtoperunat. Kaali on kasviksista halvimpia, myös usein tarjouksessa. Ja jos nyt joku salihemmo vinkuu että ei saa sitten tarpeeksi proteiinia niin voi voi, elämä on valintoja.
Mistä niitä ilmaisia sienia saa stadissa? Ei mistään ei ole marjatkaan ilmaisia stadilaiselle vaikka itse keräisin, kun matkat metsään ovat maksullisia.
On sulla kausikortti kumminkin. Bussilla pääset Kuninkaanmäkeen, siellä näyttää olevan vielä metsäistäkin maastoa. Opettele lukemaan karttoja.
Ruoka on kallista mutta myös huonolaatuista; hedelmät eivät kypsy vaan mätänevät suoraan, juurekset ja kaalit kitkeriä...jos saisi priimaa, ei ehkä ärsyttäisi maksaa niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on edelleen erittäin halpaa. Kun tekee itse edullisista perusraaka-aineista, niin halpaa on.
Onpas. Peruna, porkkana, lanttu noin euro/kg. Sipuli ,kaali alle 2 e/kg. Soija, linsit härkäpavut alle 5 e/ kg. Lihasta ja säilykkeitä on jatkuvasti tarjouksia.
Mitähän nuo jatkuvat lihatarjoukset on? Ei meidän kaupassa ainakaan ole. Halvin jauhelihakin 3,50e.
Kaali, sipuli, linssit ja soija ei käy.Lidlissä esim onniokoajan joku kana tarjouksessa. Nyt sunnuntaihin asti kanan sisäfile 9,42€/kg, toki kyseessa sisäfile eli joku halvenpi ruhonosa halvenpaa. Maanantaina alkaa kanan jauheliha 5,99€/kg. Siitä ruoka, vaikka broileripyörykät, taikina jatkettuna porkkanalla tai sienillä. Kaveriksi oikeista perunoista muusi ja marinoitu kaalisalaatti (valkokaali, porkkana, etikka, sokeri, suola, öljy).
Okei, me taidetaan sitten painia ihan eri sarjoissa. Mutta pointti oli että niitä tarjouksia on ihan kokoajan. Ja sitä halpaakin jauhelihaa kannattaa oikeasti jatkaa (ilmaisilla) sienillä, tarjousjuureksilla, muusi kilohinnaltaan halvimmista perunoista jotka yleensä on ne irtoperunat. Kaali on kasviksista halvimpia, myös usein tarjouksessa. Ja jos nyt joku salihemmo vinkuu että ei saa sitten tarpeeksi proteiinia niin voi voi, elämä on valintoja.
Mistä niitä ilmaisia sienia saa stadissa? Ei mistään ei ole marjatkaan ilmaisia stadilaiselle vaikka itse keräisin, kun matkat metsään ovat maksullisia.
Eikö muka Keskuspuistossa ole metsää??? Ratikalla pääset aika lähelle, jos et viitsi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jättämään alkoholin, tupakan, limut ja makeiset pois niin kyllä on iso säästö ja jää rahaan muuhunkin. Samalla voi aloittaa vaikka luonnossa liikkumisen joka on täysin ilmaista.
Tämä! Mutta kun pitää vielä päästä kerran viikossa mäkkäriin ja kebabbiakin täytyy tilata krapulapäivänä kotiinkuljetuksella niin ei ihme että rahat kuluu. Samoin elokuviin pakko päästä ja trendikahvilaan. Turha silloin valittaa.
Niin just.
Me ei käydä mäkkärissä, baarissa, ei tilata ruokaa kotiin, ei käydä elokuvissa eikä kahviloissa.
Silti ruokaan jää vain noin 350e/kk.Jos tuo on teille liian vähän (en tiedä perhekokoa) niin kannattaa alkaa täyttämään kyselyitä. Hidasta tuloa, riippuen tietysti omasta aktiivisuudesta ja perhemallista mutta tuloa yhtä kaikki. Lahjakortit voi käyttää esim Tokmannilla tai fiksuruoka.fissä. Tai vaikka nettiapteekissa reseptittömiin tuotteisiin. Itse ostan jatkuvasti esim silmätipat ja vitamiinit näillä tuloilla. Mukava kuitenkin saada se esim 30€ lahjakortti ja täydentää ruokakaappiin kuiva-aineita kassillinen Tokmannilla (riisit, pastat, jauhot, säilykkeitä ym) . Jos teitä on kaksi aikuista niin molempien kannattaa osallistua. Muutama minuutti päivässä riittää.
Mäkin täytän noita ja aina aiemmin otin Tokmannille lahjakortin (SuperLahjakortti), mutta nyt sitä ei ole saatavilla enää. On vain joku toinen, josta en edes tiedä, mihin kaikkiin paikkoihin se käy.
Harmittaa, kun se oli sellainen pieni apu, jolla pystyi ostamaan välillä kaikkea tarpeellista ja nyt sitä ei sitten ole, kun entistä enemmän tarvitsisi.
Kyllä gogiftin sivuilla edelleen näkyy Tokmannin lahjakortti vaihtoehtona. Olet ilmeisesti paneelissa jossa on saanut suoraan Tokmannin lahjakortin eikä superlahjakorttia. Fiksuruoka.fi on toinen millä saa ruokaa, edes jotain teollista.
Olen M3panelissa ja viimeksi kun olisin halunnut tilata SuperLahjakortin (jonka olisin valinnut Tokmannille), siellä paneelimyymälässä ei ollut sitä vaihtoehtoa. Mutta nyt näytti taas olevan! :) Tosi mahtava juttu ja hyvä, että tuli täällä puheeksi. Kiitos!
Mikä lie häiriö tai joku muu väliaikainen juttu ollut sitten viimeksi. Mutta joo, mä oon nyt tosi iloinen tästä, tilaan lahjakortin saman tien. :) Olin tässä välissä kyllä ajatellut, että tilaisin sieltä sellaisen silmälasikotelon, mutten ole saanut vielä aikaiseksi. Ihan hyvä niin, en sitä välttämättä tarvitse.
Assburger kirjoitti:
Jauhelihakeitto:
Halvinta jauhelihaa, sipulia, valkosipulin kynsi, pussi keittojuureksia, tomaattimurskaa.
Paista liha ja sipuli/valkosipuli pannulla voit maustaa vaikka mustapippurilla.
Keitä kuorittuja perunoita keittojuuresten kanssa, kaada sekaan liha ja sipulit.
Keittele, kunnes perunat ovat pehmeitä, lisää tomaattimurska.
Jos hurjaksi heittäytyy, kimppu persiljaa leikattuna antaa hyvän lisän.
Suolaa maun mukaan.
Tukeva, täyttävä, edullinen ja hyvä keitto.
Tykötarpeita voi ostella tarjousten mukaan.
Tämä toimii myös kalan kanssa, seitikuutioita tms.
Ihan edullinen ruoka jos on se 6€ laittaa rahaa kerralla. Onneksi suurimmalla osalla on. Joskus itselläkin ollut se tilanne että 6€ ei löydy, on vain 2€ jolla pitää saada pariksi päiväksi lämmin ruoka. Usein en ostanut mitään jos noin tiukilla on rahat vaan söin leipää tai puuroa jos niitä kotona oli. Tai sitten ostin eurolla maksalaatikon, silloin vielä sai eurolla. Siitä söi 2-3 kertaa esim perunamuusin kanssa. Moni ei ymmärrä sitä että köyhällä harvoin on varaa ostaa esim lihaa kerralla kilon verran, siihen menee koko viikon ruokaraha. Lihakilon hinnalla kun pitää saada kasvikset, juomat, leivät ja kaikki muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jättämään alkoholin, tupakan, limut ja makeiset pois niin kyllä on iso säästö ja jää rahaan muuhunkin. Samalla voi aloittaa vaikka luonnossa liikkumisen joka on täysin ilmaista.
Tämä! Mutta kun pitää vielä päästä kerran viikossa mäkkäriin ja kebabbiakin täytyy tilata krapulapäivänä kotiinkuljetuksella niin ei ihme että rahat kuluu. Samoin elokuviin pakko päästä ja trendikahvilaan. Turha silloin valittaa.
Niin just.
Me ei käydä mäkkärissä, baarissa, ei tilata ruokaa kotiin, ei käydä elokuvissa eikä kahviloissa.
Silti ruokaan jää vain noin 350e/kk.Jos tuo on teille liian vähän (en tiedä perhekokoa) niin kannattaa alkaa täyttämään kyselyitä. Hidasta tuloa, riippuen tietysti omasta aktiivisuudesta ja perhemallista mutta tuloa yhtä kaikki. Lahjakortit voi käyttää esim Tokmannilla tai fiksuruoka.fissä. Tai vaikka nettiapteekissa reseptittömiin tuotteisiin. Itse ostan jatkuvasti esim silmätipat ja vitamiinit näillä tuloilla. Mukava kuitenkin saada se esim 30€ lahjakortti ja täydentää ruokakaappiin kuiva-aineita kassillinen Tokmannilla (riisit, pastat, jauhot, säilykkeitä ym) . Jos teitä on kaksi aikuista niin molempien kannattaa osallistua. Muutama minuutti päivässä riittää.
Mäkin täytän noita ja aina aiemmin otin Tokmannille lahjakortin (SuperLahjakortti), mutta nyt sitä ei ole saatavilla enää. On vain joku toinen, josta en edes tiedä, mihin kaikkiin paikkoihin se käy.
Harmittaa, kun se oli sellainen pieni apu, jolla pystyi ostamaan välillä kaikkea tarpeellista ja nyt sitä ei sitten ole, kun entistä enemmän tarvitsisi.
Kyllä gogiftin sivuilla edelleen näkyy Tokmannin lahjakortti vaihtoehtona. Olet ilmeisesti paneelissa jossa on saanut suoraan Tokmannin lahjakortin eikä superlahjakorttia. Fiksuruoka.fi on toinen millä saa ruokaa, edes jotain teollista.
Olen M3panelissa ja viimeksi kun olisin halunnut tilata SuperLahjakortin (jonka olisin valinnut Tokmannille), siellä paneelimyymälässä ei ollut sitä vaihtoehtoa. Mutta nyt näytti taas olevan! :) Tosi mahtava juttu ja hyvä, että tuli täällä puheeksi. Kiitos!
Mikä lie häiriö tai joku muu väliaikainen juttu ollut sitten viimeksi. Mutta joo, mä oon nyt tosi iloinen tästä, tilaan lahjakortin saman tien. :) Olin tässä välissä kyllä ajatellut, että tilaisin sieltä sellaisen silmälasikotelon, mutten ole saanut vielä aikaiseksi. Ihan hyvä niin, en sitä välttämättä tarvitse.
Saattaahan niillä olla katkoksia joissakin lahjakorteissa hetkittäin. M3 on kyllä paras paneeli, kyselyt aina toimii, palkintojen lunastus helppoa ym. Olen ollut vuosia jäsen ja aina ensimmäisenä vastaan heidän kyselyihin.
Ennen vanhaan potutkin kasvatettiin itse. Omakotitalojen pihoilla oli pottumaa. Se oli sitä aikaa kun kaupoista ei saanut niin monipuolisesti ja halvalla pottuja. Sitten jossain vaiheessa se loppui. Pottumaan hoito edellyttää hieman vaivannäköä, mutta kylläpä tuli hyviä pottuja itse kasvatettuna, ilman keinolannoitteita.
Silokkeja voisin joskus poimiakin. Niistä tulee kuulemma uunissa kuivattamalla ihan käyttökelpoisia.
Itsellä ei ole pikkurahan puutetta juuri nyt, että siinä mielessä hintojen nousu ei haittaa mutta kyllä se aiheuttaa sellaisen vääryydentunteen silti.
Se tunne, kun hallitusta ei asia kiinnosta pätkääkään, ei ole mukava.
Tulee sellainen voimaton olo, ne ovat täysin välinpitämättömiä siitä miltä elämä meistä näyttää.
Assburger kirjoitti:
Jauhelihakeitto:
Halvinta jauhelihaa, sipulia, valkosipulin kynsi, pussi keittojuureksia, tomaattimurskaa.
Keitä kuorittuja perunoita keittojuuresten kanssa, kaada sekaan liha ja sipulit.
Suolaa maun mukaan.
En kyllä ymmärrä kuka pilaa hyvän keiton pakastejuureksilla, ei maisytu millekään eikä niissä irtoa keittoon mitään makua. Hukkaan heitettyjä euroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Lidlissä. Mutta kun ei kaikilla ole Lidliä lähimaillakaan.
No jos asuu jossain Savukoskella missä on vain yksi Sale, täytyy varmaan miettiä muita keinoja saada rahat riittämään. Kalastus ja marjastus varmaan...
Keski-Karjalan seutu on täysin ilman Lidliä. Osuuskauppa ja K-Supermarketin pitäjät ovat torpanneet Lidlin tontinostoaikeet. Lähimmät Lidlit Joensuussa ja Savonlinnassa. Eli äläpä yleistä ja luule turhia.
Savukoski oli vain esimerkki, olisi voinut olla mikä tahansa pikkukunta missä tahansa perähikiällä. Ja asun siis itsekin perähikiällä, pääsen Lidliin joskus ja jouluna kimppakyytillä kun jollain kyläläisellä on asiaa cityyn, eli pääasiassa muut keinot käytössä kulujen suitsimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Jauhelihakeitto:
Suolaa maun mukaan.
En kyllä ymmärrä kuka pilaa hyvän keiton pakastejuureksilla, ei maisytu millekään eikä niissä irtoa keittoon mitään makua. Hukkaan heitettyjä euroja
Johtuisiko siitä että keittojuurespussi tulee todellakin halvemmaksi kuin ostaa kaikki juurekset kerralla? Ostappa erikseen porkkana, sellerit, sipulit yms. Taidat olla itse jokin kermaperse kun et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuinpaikkansa saa valita, stadissa on kallista ylipäätään asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Jauhelihakeitto:
Suolaa maun mukaan.
Johtuisiko siitä että keittojuurespussi tulee todellakin halvemmaksi kuin ostaa kaikki juurekset kerralla? Ostappa erikseen porkkana, sellerit, sipulit yms. Taidat olla itse jokin kermaperse kun et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä.
ei varmasti tule edullisemmaksi pitkässä juoksussa. Tuoreista riittää useampaan keitokseen tai isompaan keittoon. Ja mielummin pakastaisin se tuoreista juureksista tekemäni keittopohjan kuin käyttäisin mauttomia valmispakasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Jauhelihakeitto:
Suolaa maun mukaan.
Yksi palsternakka, pala selleriä, yksi pieni sipuli ja pari isoa porkkanaa riittää isoon kattilalliseen keittoa eikä todellakaan maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Lidlissä. Mutta kun ei kaikilla ole Lidliä lähimaillakaan.
No jos asuu jossain Savukoskella missä on vain yksi Sale, täytyy varmaan miettiä muita keinoja saada rahat riittämään. Kalastus ja marjastus varmaan...
Keski-Karjalan seutu on täysin ilman Lidliä. Osuuskauppa ja K-Supermarketin pitäjät ovat torpanneet Lidlin tontinostoaikeet. Lähimmät Lidlit Joensuussa ja Savonlinnassa. Eli äläpä yleistä ja luule turhia.
Savukoski oli vain esimerkki, olisi voinut olla mikä tahansa pikkukunta missä tahansa perähikiällä. Ja asun siis itsekin perähikiällä, pääsen Lidliin joskus ja jouluna kimppakyytillä kun jollain kyläläisellä on asiaa cityyn, eli pääasiassa muut keinot käytössä kulujen suitsimisessa.
Ota kartta käteesi. Keski-Karjalassa on kohtalaisen kokoisia kuntia ja yksi kaupunkikin, jossa on Suomen suurin K-Suoermarket. Ei ole siis kyse mistään perähikiästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ruoan hintaa pitäisi säädellä lailla. Samoin kuin nyt on herätty tuohon sähkön hintaan, niin pitäisi herätä tähänkin. Sähköä ilman nyt voi just ja just elää, ilman ruokaa ei voi. Kohtuuhintainen ruoka pitäisi olla ihmisoikeus.
Jos sähkön hintaa rajataan, niin sitä ei ole aina saatavilla, tulee sähkökatkoja. Sama pätee myös ruokaan, jos valtio määrää hinnat, niin hyllyillä on pian tyhjää. Moni ei enää muista millaiset jonot sosialistisissa maissa oli ruokakauppoihin, kun kaikki oli säännösteltyä.
Pakkohan tähän on valtion kohta puuttua, jos jotain tuotetetta ei sitten olisikaan, niin so what, mieluummin niin kuin, tämä jatkuva hintojen nousu. Kaiken ihan kaiken omistaa kohta Nämä kaksi kauppaketjua, hotellit, kylpylät, ravintolat, bensan myynti yms.
Miten ajattelisit valtion voivan asiaan puuttua? Emme elä kommunismissa vaan vapaassa markkinataloudessa. Ainoa mitä valtio voi tehdä ,on alentaa elintarvikkeiden ja varsinkin energian verotusta. Tai korottaa tai laskea tukia. Sitä kuitenkaan ei lähdetä tekemään koska rahaa tarvitaan myös valtion kirstuun.
Verotuksen alentaminen ei ole koskaan toiminut niin että kuluttajat siitä olisi hyötyneet. Kaikki nekin miljoonat jää kauppiaan taskuun.