Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset voivat asua vanhoissa taloissa?

Vierailija
13.03.2023 |

Enkä tarkoita siis vanhoilla mitään upeita pohjalaisia +100-vuotiaita hirsikartanoita joita on rikkaan suvun rahoilla restauroitu upeiksi ja joiden omistajilla on omaisuutta niin paljon ettei mitkään kulut tunnu missään, vaan niitä lukemattomilla suomalaisilla omakotialueilla tönöttäviä rintamamiestaloja ja 60-70-80-lukujen hirvityksiä jotka olivat ehkä Kekkosen presidenttiaikana vielä ihan mukiinmeneviä asumuksia mutta jotka kaipaisivat lähinnä puskutraktoria tänä päivänä. Monesti olen lenkillä ohi kävellessä ajatellut että jos minun pitäisi vastata tuollaisen talon energialaskuista, remonteista ja pihatöistä niin en saisi öitäni nukutuksi.

Kommentit (525)

Vierailija
461/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeen ymmärrä kysymystä, ihan selkeästi jotkut voivat pitää vanhoista taloista. Puolensa kaikessa, ne jotka haluavat sellaisen, sellaiseen pyrkikööt ja ne jotka ei: tuskin on pakko. Itse en välitä ajatuksesta omakotitalossa asumisesta, ainakaan yksin. Liikaa työtä jne. Oma rauha kyllä toisaalta houkuttaa, sillä en pidä ihmisistä mitenkään erityisesti. Toisaalta "erakot" voivat asua kerrostalossakin, jos haluavat.

Vierailija
462/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmilla on kivinen rintamamiestalo. ulkoa päin hillityn näköinen, ja itsekin ajattelin ekaa kertaa pihaan tullessa että aika tavallinen mökki, mutta mitä vielä-oli huolella laitettu takapiha, oikein kesäkeidas mikä ei vain näkynyt kadun puolelle. samoin sisältä, hienosti & hyvällä maulla ja järkevillä materiaaleilla toteutettu kolmikerroksinen asunto, jossa todella toimiva pohja ja kaikki nykypäivän edistykselliset systeemit ilmavesilämpöpumpuista ym lähtien. koko kellarikerros muutettu tyylikkääksi sauna/spa osastoksi ym. pointtina se, että et sinä lenkillä ohimennessäsi tiedä yhtään mitä ne "vanhat rotiskot" pitää sisällään, ja saattaisitpa yllättyä useammin kuin kerran jos pääsisit näkemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rintamamiestalossa oli 4 tulisijaa ja liiteri täyttyi lähes ilmaisella polttopuulla kerran vuodessa. Että sellaiset energialaskut. 

Ihana talo oli. 

Vierailija
464/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun uudehkossa omakotitalossa, mutta mietin esimerkiksi tuota pihatyökysymystä. Meillä on iso piha ja onhan siinä töitä, mutta sitähän halusimmekin. Lauantaina kaadoimme miehen kanssa yhden puun ja pistelimme sen samantien niin, että klapit odottavat kuivumista ja oksat taas oksasilppuriin menemistä. Sen jälkeen leikkasimme omenapuut ja se on aina kiva juttu, samoin on myls puiden kaataminen. Eilen kolasimme lumet ja se oli mukavaa puuhaa. Miksi siis pihatöiden tekeminen pitäisi rasittaa?

Taloihin voi ja kannattaa tehdä remontteja ja esimerkiksi nyt kotitalousvähennyksessä saa hyvät edut öljylämmityksestä pois siirryttäessä. Meillä on maalämpö ja mukavuustakka + puukiuas. Remontit ovat usein ihan itselle ja omaksi iloksi tehtäviä hyviä asioita, ei todellakaan huonoja. Rahaa menee, mutta tuloksena on ihana oma koti, joten hyvään se menee.

Kerrostaloasunnot ovat taas aika usein oikein kelpo asuntoja, jos se on elämäntilanteeseen

Niin, vanhat hyvin tehdyt kerrostalot, mutta uudemmissa on niin huono eristys että kun naapuri pieraisee, kuulu itselle. Onneksi ei itse tarvitse niissä asua

Vierailija
465/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri osti puolisonsa kanssa rt-osakkeen uudesta talosta viime keväänä. Aika suolaisen hinnan maksoivat. Muuton jälkeen alkoivat huomata pikkuvikoja siellä täällä, samoin muut asukkaat. Ja nyt niitä vikoja löytyy jatkuvasti. Eivätkä ole mitään pieniä vikoja vaan alkaen ihan putkivioista ja väärin tehdyistä sähkötöistä. Miten ei muka tarkastuksissakaan mitään huomattu?? Tämmöistä se on nykyajan rakentaminen. Ei uusi ole aina mikään hyvä ostos.

Vierailija
466/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on voinut asua vuodesta 1827 ja voi yhä.Sähköt on ja konesaumakatto. 320 nelöö on tilaaki. Tontti 83 ha. Hyvin kaikki 5 henkee sopii. Mumulle ja vaarille omas päätys  90 neliöö.

Vierailija
467/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en voisi elää koneellisen ilmastoinnin, laminaatin, muovin ja monimutkaisen talotekniikan keskellä.

Vierailija
468/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 50-luvulla rakennetussa omakotitalossa.

Taloni on harjun päällä, ilman pelkoa savisen alamaatontin ongelmista. Uudet tontit ovat vanhaa peltoa, alavaa, upottavaa. 

Taloni sijaitsee kilometrin päässä keskustan torilta. Tässä kaupungissa on turha kuvitella saavansa tonttia uudelle talolle edes neljän kilometrin säteellä torista.

Minulla on matkaa kauppaan, apteekkiin, lasten kouluun, päiväkotiin, kirjastoon, hiihtoladuille, pururadalle, pelikentille (jää, tekonurmi, padel, koripallo, rantalentopallo) ja uimarannalle 200 - 500 m. Uudet omakotialueet ovat talopeltoja ilman palveluita. 

Olen asunut uudessa rivitalossa. N. kymmenen vuoden asumisen jälkeen oli kiire myydä asunto pois. Kokoajan tuli esiin enemmän ja enemmän rakennusvirheitä ja materiaaliongelmia, ja rakentajan vastuuaika loppui. Tuntui, kuin rahat olisivat olleet kiinni korttitalosa.

Tässä talossa rakennustapa ja materiaalit tiedetään. Riskikohdat on helppo käydä läpi.

Lisäksi sijainnin takia arvo pysyy oletettavasti hyvin.

Huonommin minä uudessa talossa nukuin.

Vierailija
469/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran asuimme 1930-luvun kämpässä johon oli 1970-luvulla tehty tasakattoinen lisäosa. Tietysti se tasakatto alkoi vuotaa just pahimpaan aikaan, mulla oli tenttejä yo:ssa ja mies oli menossa sydänleikkaukseen. Just ja just selvittiin siitäkin.

Emme kyllä enää koskaan aio asua uudessa tai uudehkossa talossa. Tämä nykyinen on vähän yli 100 vuotta vanha. Remontteja teemme pikku hiljaa vointimme mukaan.

Tontti on n 1500 neliötä ja ympärillä on kunnan maata, joten välimatka naapureihin on parahultainen. Pihatöitä teemme silloin kun huvittaa, ei se niin rasittavaa ole kun ei tee siitä itselleen ongelmaa.

Vierailija
470/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla asuinalueilla on usein iäkkäät asukkaat, eli ne on rauhallisia alueita. En ikinä muuttaisi uudelle asuinaluelle missä on pelkkiä metelöiviä lapsi-/ teiniperheitä. Jos muuttaisin uuteen taloon pitäisi sen olla jossain syrjäseudulla ilman naapureita.

Minulla on lapsia ja on ihanaa että naapurustossa on paljon kavereita, mutta harmi että lapsiperheiden suosimilla alueilla suosiosta seuraa usein se että tontit pilkotaan pieniksi, lapset kun juuri kaipaisivat tilaa juosta ja leikkiä. Nyt on sitten joka pikku pihassa trampoliini jotta saavat purettua liike-energiaansa pystysuunnassa.

Ja omat ikkunat pysyvät visusti kiinni kun lapset kiljuvat toista tuntia putkeen? :)

Vierailija
471/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 1938 tehdyssä talossa, kaikki ok, sähköt, vedet ja viemärit tehty 2010-luvun alussa. Kaikki pinnat ja koneet, wc yms. remontoitu sitten em. jälkeen 2012-2018. Ei tällaista laatua saa nykypäivänä kuin todella isolla rahalla.

Vierailija
472/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykypäivän taloissa vähemmän pihatöitä?

Nykypäivän tontit on postimerkin kokoisia ja asfaltoituja, lähinnä parkkipaikka.

Vierailija
473/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn parhaiten tiloissa, joissa ei ole koneellista ilmanvaihtoa, ja tutkimusten mukaan en ole ainoa. Lisäksi rakastan pönttöuunia ja sen lämmittelyä. Vanhaa taloa on jotenkin helpompi myös sisustaa, etenkin kun mukana kulkee perintömööbeleitä. 

Vierailija
474/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälö jota en ymmärrä. Keskustassa uusi 30m3 kämppä maksaa saman kun muutaman kilometrin päässä omakotitalo. Asukkaalla on tietysti auto ja sille pitää kustantaa vähintään autopaikka tai tallipaikka, joka usein pitää erikseen ostaa, niin miksi pitää asua keskustassa. Toisaalta en ymmärrä niitäkään joilla on talo, niin pitää olla myös kesämökki.

Asuin rivitalossa ja silloin tehtiin kesämökki. Mutta eipä kauaa jaksettu sitä roudausta joka viikonloppu tehdä. Muutettiin kokonaan mökille, oli pihaa ja ne pihatyöt myös ehti tehdä kun asui paikalla.

Nyt asun jo toisessa talossa, mutta tuossa välissä piti muuttaa paikkakuntaa töiden takia ja silloin jouduttiin asumaan ihan keskustassa. Vähän yli vuosi ehdittiin kokea sitä ihanuutta ja en enää koskaan muuta keskustaan.

Asuminen isossa talossa on halvempaa kuin yksiössä. Ei remonttia tarvitse tehdä jatkuvasti, jos on tehty kunnolla heti. Sähkölämmitystä pelätään aivan turhaan, se toimii paljon varmemmin kuin patterien ja keskuslämmitys ongelmien kanssa taistelu. Kokemus kaupungista osoitti sen, sähköä meni ihan yhtä paljon kuin nyt tässä talossa ja sen lisäksi 2000 litraa öljyä. juuri tämän talon rakentamisen aikaan markkinoitiin öljylämmitystä, jossa töpseli oli tarpeeton. Nyt jokainen haluaa oikein ison  spaa-osaston, mitä he siellä tekevät, ihmettelen. Käyn pesulla ja asioilla, mutta en siellä jää aikaa viettämään. Voisiko joku selventää tätä mysteeriä.

Vierailija
475/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua, kunhan siellä olisi hyvä sisäilma.

Vierailija
476/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sinä ap asut?

Vierailija
477/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun 1800- luvulla rakennetussa torpassa, enkä taas itse voisi kuvitella asuvani jossain modernissa omakotitalossa tai kerros-tai rivitalossa. Ymmärrän silti hyvin, että jotkut tykkää.

En tajua miksi pitää muiden ratkaisuja päivitellä täällä. Yleensä omakotitaloissa asuvat nauttivat juuri niistä pihatöistä, joita kauhistelit. Heille myöskään remontointi ei ole mikään kammottava juttu, vaan päinvastoin.

Onneksi on erilaisia asumisvaihtoehtoja, niin löytyy varmaan jokaiselle se itselleen sopiva.

Vierailija
478/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykypäivän taloissa vähemmän pihatöitä?

Nykypäivän tontit on postimerkin kokoisia ja asfaltoituja, lähinnä parkkipaikka.

Veljeni naapurissa myytiin 10 vuotta vanhaa 3 -kerroksista valmistaloa, jossa on 170 neliötä ja tontti 429 neliötä. Ei voi puhua omakotitaloasumisesta. Pihaan mahtuu kaksi autoa. Hintaa kohteella oli 550.000. On edelleen myymättä. En ihmettele. 

Vierailija
479/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten joku voi asua uudessa talossa. Lasken kaikki 60 luvulla tai sen jälkeen rakennetut uusiksi. Itse asun toistasataavuotta vanhassa massiivisessa tiilitalossa. Tämä talo on pystyssä vielä vuosisatoja eikä kärsi kosteus- tai sisäilmaongelmista

Vierailija
480/525 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo halpoja omakotitaloja esim. Oikotiestä, niin onhan ne aikamoisia lääviä ja joku niissä kait asuukin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan